Lariam, hoe erg is dat?

13-03-2018 15:12 90 berichten
Wij gaan volgend jaar op vakantie naar een malariagebied. Nu lees ik overal dat malariamedicijnen verschrikkelijke bijwerkingen hebben en sommige mensen ze daarom maar niet nemen, of pas als ze ziek worden. Volgens de bijsluiter heeft maar 5-10% van de gebruikers (ernstige) bijwerkingen, dus dat valt op zich nog wel mee.
Heeft er hier iemand ervaring met het medicijn, zonder of met bijwerkingen? Hoe erg is het echt? Zou je het je kind durven geven? En de alternatieve (veel duurdere) middelen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou mijn kind niet meenemen naar een malaria gebied.
I wanna live my life with the volume full!
Ik heb juist bijwerkingen gekregen van malarone(geloof dat het zo heet). Ik had van lariam geen last.
Ik heb geen bijwerkingen gehad tijdens het slikken van de malariapillen.
Ik zou ze ook gewoon aan mijn kind geven.
Eidde schreef:
13-03-2018 15:14
Ik zou mijn kind niet meenemen naar een malaria gebied.
Kind is dan 14. Ze wil zelf graag en is ervan op de hoogte dat ze dan vaccinaties krijgt en pillen moet slikken.
Y
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 16-03-2018 10:15
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mwah, ik had wat last van mijn maag: pijn, buikpijn en soms wat misselijk was maar een paar dagen verder ging het redelijk goed. Het viel mij mee. Malaria lijkt mij een stuk erger in ieder geval. Ik zou ook deet meenemen.

Volgens mij heb ik echter dat minder erge medicijn gebruikt dat je elke dag inneemt. Er zitten psychische klachten in mijn familie dus lariam heeft niet mijn voorkeur.
viva-amber wijzigde dit bericht op 13-03-2018 15:23
45.52% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Lariam is echt heel erg en het wordt dan ook bijna nooit meer voorgeschreven.
Er zijn veel mildere middelen verkrijgbaar. Malerone bijv.
Maar je kunt ook jezelf beschermen door deet te spuiten en niet met blote benen/voeten rond te lopen na zonsondergang.
Koffiekop schreef:
13-03-2018 15:19
Ik heb ernstige bijwerkingen gehad van Lariam en ik zou het mijn kind nooit geven. Ik zou mijn kind sowieso niet meenemen naar malariagebied.
Had je last van de fysieke bijwerkingen zoals maagklachten, of ook van rare dromen en/of waandenkbeelden. Vooral dat laatste lijkt me erg vervelend.
Zelf heb ik altijd de pillen thuis getest, dus een paar weken voor vertrek. Bij Lariam werd ik zodanig depressief dat ik niet eens meer op vakantie wilde. Gelukkig was die bijwerking voor vertrek weer over toen de pil uitgewerkt was. Je kunt ook 'n noodkuur meenemen voor 't geval je symptomen krijgt. Van de vaccinaties had ik persoonlijk geen last. Alleen gele koorts een beetje grieperig een paar dagen, maar goed, die vaccinaties haal je als 't goed is maanden voor vertrek dus daar ben je wel overheen tegen dat je gaat.
redbulletje schreef:
13-03-2018 15:20
Lariam is echt heel erg en het wordt dan ook bijna nooit meer voorgeschreven.
Er zijn veel mildere middelen verkrijgbaar. Malerone bijv.
Maar je kunt ook jezelf beschermen door deet te spuiten en niet met blote benen/voeten rond te lopen na zonsondergang.
Oh, je had het al gezegd :-)
Ik zou het mijn andere dochter ook niet zo snel geven. Zij heeft van zichzelf al de neiging tot depressieve klachten e.d. dus dan moet je niets geven wat dat zou kunnen versterken. Gelukkig heeft ze totaal geen behoefte aan een reis naar Afrika.
anoniem_228429 wijzigde dit bericht op 13-03-2018 15:24
26.46% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
13-03-2018 15:20
Lariam is echt heel erg en het wordt dan ook bijna nooit meer voorgeschreven.
Er zijn veel mildere middelen verkrijgbaar. Malerone bijv.
Dat ja: Malerone!
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
I
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 16-03-2018 10:15
99.72% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mijn nichtje is ervan in een psychose geraakt.
En die heeft verder nooit psychische klachten gehad.
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Koffiekop schreef:
13-03-2018 15:26
Het laatste. Ik raakte in de war en had rare dromen. Voelde me heel labiel. De vriendin waar ik mee reiste had nergens last van en iedereen die we tegenkwamen ook niet, sommigen wat rare dromen maar verder niets. Ik was er blijkbaar gevoelig voor.

Wat ik stom genoeg niet gedaan heb: Je moet volgens de arts/bijsluiter in NL al beginnen met innemen zodat je bijwerkingen tijdig opmerkt. Je dochter zou het dus gewoon kunnen proberen. Als je stopt, verdwijnen de bijwerkingen.
Klopt. Ze raden aan drie weken voor je reis te beginnen met slikken. Dan kun je tijdig op een alternatief overstappen.
Ben je al naar de GGD geweest? Naar ik weet wordt Lariam slechts voor bepaalde gebieden aangeraden. Laat je dus goed adviseren wat nodig is voor jullie bestemming.

Ik slik in ieder geval nooit meer Lariam. Ik werd er NL vreselijk depressief van.
Helaas besefte ik pas naderhand waar het door kwam.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de laatste keer contact opgenomen met de travelclinic in Rotterdam. Die kunnen de risico's goed inschatten.

Uiteindelijk hebben ze me malerone mee gegeven die ik pas hoefde te slikken als het nodig was. Het was gelukkig niet nodig.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben meerdere malen naar malaria risicogebieden geweest, maar de travelpoli schreef mij altijd Malerone voor. Dacht eigenlijk ook dat dit minder bijwerkingen had dan Lariam, maar weet ik niet zeker. Van Malerone heb ik nooit lichamelijke klachten gehad, behalve wat vreemde dromen.
Gaaf dat je een verre (neem ik aan ivm malaria) gaat maken trouwens, waar ga je heen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in Tanzania gewoond en kreeg ook Lariam mee van het GGD. Ben er mee gestopt toen ik leverproblemen kreeg. Heb daarna 2 keer Malaria gehad, en vond dat minder erg als Lariam slikken.


Ondanks dat je anti malaria slikt kan je toch Malaria krijgen.... Je lever kunnen zogenaamde Memoriecells aanmaken. Ben je allang weer thuis en word je ziek.......
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dan ook nooit met kleine kinderen naar een malaria gebied gaan.....
JobEva schreef:
13-03-2018 15:55
Ik zou dan ook nooit met kleine kinderen naar een malaria gebied gaan.....
TO's kind is niet klein. Maar dat is niet heel duidelijk uit de OP.

Ik zou er geen moeite mee hebben tieners mee naar een malariagebied te nemen. Maar zou wel een alternatief voor Lariam zoeken.
Ik had Malarone, dat is duurder maar minder kans op bepaalde bijwerking als psychose en zo. Het is niet dat iedereen bijwerkingen krijgt maar als je ze wel krijgt dan is dat mooi klote.
Moet je eens lezen hoe het met Stromae is, die is er ontzettend ziek en depressief van geworden. Als je naar Zuid-Afrika gaat dan hoef je niks te slikken tegen malaria, wij zijn deze zomer geweest en er kwam nergens malaria voor.
IJskoffie schreef:
13-03-2018 16:10
TO's kind is niet klein. Maar dat is niet heel duidelijk uit de OP.

Ik zou er geen moeite mee hebben tieners mee naar een malariagebied te nemen. Maar zou wel een alternatief voor Lariam zoeken.
Het is wel ons jonkie. Groter dan wij allemaal, dat wel :proud:
Madre schreef:
13-03-2018 15:17
Ik heb geen bijwerkingen gehad tijdens het slikken van de malariapillen.
Ik zou ze ook gewoon aan mijn kind geven.
Correctie, ik ben niet aan het opletten.
Ik heb ook Malerone gehad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven