Lariam, hoe erg is dat?

13-03-2018 15:12 90 berichten
Wij gaan volgend jaar op vakantie naar een malariagebied. Nu lees ik overal dat malariamedicijnen verschrikkelijke bijwerkingen hebben en sommige mensen ze daarom maar niet nemen, of pas als ze ziek worden. Volgens de bijsluiter heeft maar 5-10% van de gebruikers (ernstige) bijwerkingen, dus dat valt op zich nog wel mee.
Heeft er hier iemand ervaring met het medicijn, zonder of met bijwerkingen? Hoe erg is het echt? Zou je het je kind durven geven? En de alternatieve (veel duurdere) middelen?
paper-clip schreef:
13-03-2018 16:13
Moet je eens lezen hoe het met Stromae is, die is er ontzettend ziek en depressief van geworden. Als je naar Zuid-Afrika gaat dan hoef je niks te slikken tegen malaria, wij zijn deze zomer geweest en er kwam nergens malaria voor.
Ja en dit inderdaad, wellicht is het niet eens nodig. Een puber zou ik zelf niet echt graag Lariam geven, sowieso puber brein is toch al lastig voorspelbaar en ze bezit nog niet de relativeringsvermogen van een volwassene (niet dat je in een psychose kunt relativeren maar depressie wel als je je voor ogen houdt dat het het medicijn is). Ik zou Lariam voor geen goud slikken op reis en ik heb genoeg aan paddo's en zo gebruikt.
Waar ga je heen en wanneer? Bijvoorbeeld voor Zuid Afrika is in de winterperiode (eind mei tm september) niet nodig om malariapillen te slikken. Deet en een klamboe is voldoende. Ook in de malariagebieden.
anoniem_95458 wijzigde dit bericht op 13-03-2018 16:37
1.20% gewijzigd
Ik heb nog nooit 'n kuur afgemaakt. Zou eerder gaan voor het meenemen van de noodkuur in geval je symptomen krijgt dan preventief slikken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een aantal jaar geleden ruim een maand in malaria gebied geweest, ik zat daar tegelijk met zes andere (allemaal begin 20) in een soort van gastenverblijf (die afzonderlijk van elkaar drie weken tot een half jaar bleven). Een van de andere meisjes die er zat kreeg last van de bijwerkingen, hallucineren en alles. Wij hebben toen contact opgenomen met een Nederlander die daar woonde en met haar hulp naar een ziekenhuis (privékliniek) geweest en via daar een lokaal anti malaria middel voorgeschreven gekregen (geen lariam of malerone, maar heel iets anders). En toen was het gelukkig over.

Zelf heb ik gelukkig nergens last van gehad qua bijwerkingen.
Alle reacties Link kopieren
Misschien heb ik er over heen gelezen, maar hoe lang ga je? Als je een lange periode gaat dan schrijven ze nog wel eens Lariam voor, deze hoef je maar 1x in de week te slikken. Maar geeft vaak wel de meeste bijwerkingen.

Ik heb zowel Lariam als Malarone geslikt. Van geen van beiden nog bijwerkingen gehad. Volgende week mag ik weer aan de Malarone, we gaan het zien.
Ik zou als ik jou was voor de Malarone gaan.

Veel reisplezier alvast!
14 dagen van de 17 diarree gehad van de Malerone. Jaar erop Primaquine gehad, nergens last van.
Alle reacties Link kopieren
Hier alleen ervaringen met malarone, niet met lariam.
Kind heeft ook twee keer malarone gebruikt toen hij 6 en 10 was. Zonder problemen.
Ik heb zelf inmiddels 8 keer malarone gebruikt.
Malarone heeft minder bijwerkingen.
Ik vind het overigens erg zorgwekkend dat er zo makkelijk wordt gezegd hier dat malaria profylaxe misschien niet eens nodig is.
Laat je goed adviseren door een traveldoctor of de GGD.
In landen waar malaria tropica heerst zou ik geen grappen maken met het niet innemen van malaria profylaxe. Er gaan nog steeds toeristen dood aan malaria, terwijl dit niet nodig is.
Ik heb mij door de GGD laten voorlichten en die gaven aan dat het niet nodig was om malariatabletten te slikken, de arts die ons thuis kwam vaccineren (was van een andere organisatie) gaf ook aan dat het niet nodig was. Wel om direct medische hulp te zoeken mocht er iemand koorts krijgen. Aangezien we met het gezin zijn geweest heb ik me wel degelijk goed laten voorlichten.
Alle reacties Link kopieren
Van malarone had ik geen bijwerkingen. Man werd vergeetachtig en kon geen kaart meer lezen :lol:

Een kennis ging van lariam hallucineren en dacht dat ze kon vliegen. Vriendin heeft kunnen voorkomen dat ze van t balkon afsprong.

In zuid Afrika heb ik malarone alleen meegenomen voor als ik verschijnselen van malaria zou krijgen. Heb het niet geslikt.
Alle reacties Link kopieren
paper-clip schreef:
13-03-2018 16:59
Ik heb mij door de GGD laten voorlichten en die gaven aan dat het niet nodig was om malariatabletten te slikken, de arts die ons thuis kwam vaccineren (was van een andere organisatie) gaf ook aan dat het niet nodig was. Wel om direct medische hulp te zoeken mocht er iemand koorts krijgen. Aangezien we met het gezin zijn geweest heb ik me wel degelijk goed laten voorlichten.
En dat is dus afhankelijk van waar je heen gaat en welke soort malaria er voorkomt.
Coco87 schreef:
13-03-2018 16:29
Waar ga je heen en wanneer? Bijvoorbeeld voor Zuid Afrika is in de winterperiode (eind mei tm september) niet nodig om malariapillen te slikken. Deet en een klamboe is voldoende. Ook in de malariagebieden.
We gaan waarschijnlijk naar Tanzania, in de zomervakantie.
MinkeDeWit schreef:
13-03-2018 17:03
We gaan waarschijnlijk naar Tanzania, in de zomervakantie.
Gaaf!! Stond hier ook op de planning, maar de kosten vielen erg tegen dus we hebben er vanaf gezien.
ik heb zowel ervaring met Lariam (voor langere tijd) en Malarone (voor relatief kortere tijd). Van de Lariam kreeg ik ernstige haaruitval en hallucinaties. Van de Malarone volgens mij niets. Als het kan qua reisduur zou ik dus kiezen voor Malarone. Overigens was het voor het gebied waar ik naartoe ging echt noodzakelijk om malariatabletten te slikken, gezien de vorm van malaria die daar heerste, namelijk malaria tropica, die kan dodelijk zijn als je het krijgt en niets neemt.
Alle reacties Link kopieren
Van Lariam krijgen veel mensen psychische bijwerkingen. Ik weet niet of je een verleden hebt met psychische problemen, maar als je die hebt, is het sowieso onverstandig om die te slikken.

Ik heb zelf Malerone geslikt en daar had ik geen last van.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb iemand psychotisch terug zien komen op Lariam. Het percentage met ernstige bijwerkingen schijnt ook hoger te liggen dan de officiële cijfers.

Maar nog steeds geldt dat het merendeel géén last heeft van ernstige bijwerkingen en dat Lariam één van de meest efficiënte antimalaria-medicijnen is.

Komen er psychische klachten voor in de familie?
lotus77 wijzigde dit bericht op 13-03-2018 21:12
0.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in het verleden Lariam, Malarone en Paludrine geslikt maar van alle 3 niks gemerkt qua bijwerkingen. Geluk gehad denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Vanwege een zwangerschapspsychose in het verleden kreeg ik geen Lariam en ook geen Malerone. Ik kreeg 'old school' doxycycline. Man gebruikte Malerone en die heeft alleen de eerste vier dagen last gehad van diarree.
Nee heb je, ja kun je krijgen
In de familie wel wat personen met psychologische klachten maar zelf hebben we die nooit gehad (wel ADHD). We gaan wel naar de reizigersdesk van de GGD, zit hier in het ziekenhuis, dus daar zullen ze er wel meer van weten.
Geven jullie bijwerkingen ook aan hen door? Of de huisarts? Ik vind het zo frappant dat je zoveel psychische bijwerkingen hoort, terwijl die volgens de bijsluiter zeldzaam zijn.
Alle reacties Link kopieren
Misschien hoef je niet preventief te slikken. Recent in Amazone geweest en GGD gaf aan dat protocol recent is aangepast. Kreeg preventief medicijn mee met stroomschema wat te doen bij klachten. Kennelijk heeft men afweging gemaakt tussen klachten door preventief slikken vs. risico gebied
Alle reacties Link kopieren
Ik heb tijdens 2 reizen Malarone geslikt, dat schijnt qua bijwerkingen toch een stuk milder te zijn dan Lariam. Geen last van gehad en mijn medereizigers die het ook slikten (ene reis 1 persoon, andere reis 10 personen) ook niet. (Wel diarree, maar dat kwam door het lokale eten.) Mijn broer is een keer 6 maanden naar een malariagebied geweest en voor zo'n lange tijd mocht/kon Malarone niet, hij slikte daarom Lariam. Mijn broer is psychisch zo stabiel als wat, geen enkele aanleg voor depressies of wat dan ook, maar hij ging na een tijdje hallucineren van de Lariam. Werd 's nachts wakker en zag dan allerlei mensen in zijn kamer lopen.

Wat zegt de huisarts / reispoli ervan? Want mijn ervaring is natuurlijk ook maar een losse ervaring van enkele personen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb Malarone geslikt, echt heel erg veel pijn in mijn buik, dat wil ik eigenlijk niemand aandoen. Daarnaast ook hele heftige nachtmerries.
Lariam nooit geslikt. Toen ik een aantal maanden ging reizen wilde de GGD wel nog een ander middel voorschrijven, ik weet niet of dat dat nu Lariam was of een andere.
De bijwerkingen daar van waren dat je over gevoelig kon worden voor de zon en schimmelinfecties. Maar, zei ze, daar had je ook wel weer medicijnen tegen :bonk:
I
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 16-03-2018 10:14
99.83% gewijzigd
R
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 16-03-2018 10:13
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
http://www.fitfortravel.nhs.uk/destinat ... a-map.aspx

En ik moest in Ghana ook malaria tabletten slikken en heb malarone gekozen, ik ben ook depressie gevoelig en ik had nauwelijks bijwerkingen van malarone.

Als je er maar kort heen gaat zou ik goed nadenken of je wel naar zo'n hoog risico land wil qua malaria. Mijn schoonzus (Ghanese) is afgelopen jaar heel ernstig ziek geweest ondanks gebruik malaria medicatie. Zij heeft hersenmalaria opgelopen en het was kantje boord..
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
13-03-2018 16:30
Ik heb nog nooit 'n kuur afgemaakt. Zou eerder gaan voor het meenemen van de noodkuur in geval je symptomen krijgt dan preventief slikken.
http://www.fitfortravel.nhs.uk/destinat ... a-map.aspx

Is wel aardig risicovol gebied hoor Tanzania

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven