Madagaskar ticket! En nu?

23-03-2018 14:10 47 berichten
Hallo forumleden,

Vriendlief en ik hebben afgelopen week een ticket naar Madagascar geboekt, voor in september. We hebben megaveel zin om het land te bekijken, maar eigenlijk ook geen idee.

Onderzoek wijst uit dat dit geen ervaring gaat zijn zoals Azië, waar je met gemak kan backpacken/pinnen/hostel kunt vinden.

We moeten dus een beetje gaan plannen. We hebben 3 weken reistijd. Wat willen we allemaal zien en kun je inmiddels al pinnen in Madagaskar? wij zijn niet in het bezit van een VISA CC, wat wel het beste werkt. Die aanvraag is ook afgewezen omdat mijn inkomen te laag zou zijn, helaas.

Heeft iemand ervaring met Madagaskar, wat moeten we zien? hoe moeten we reizen, moeten we alle nachten al vastleggen? Hoe makkelijk is het land in beslissen op het moment zelf?

Ik hoor graag alle ervaringen en tips!
Lonely Planet kopen? Is altijd mijn eerste stap :D.

Geen ervaring verder, sorry.
misschien was het wat verstandiger geweest om dit te onderzoeken voordat je de tickets boekte?
JuliaChild schreef:
23-03-2018 14:13
misschien was het wat verstandiger geweest om dit te onderzoeken voordat je de tickets boekte?
Waarom? Wij gaan immers pas in September, dus nog genoeg tijd om zaken te regelen? Regelen of niet, Madagaskar bleef toch de bestemming, tickets waren nu goedkoop, dus juist verstandiger om nu te boeken :)
MiniMe3 schreef:
23-03-2018 14:12
Lonely Planet kopen? Is altijd mijn eerste stap :D.

Geen ervaring verder, sorry.
Die is inmiddels besteld inderdaad, goed idee! :)
Alle reacties Link kopieren
Snorkelen!
Ik: *doet oordopjes in* iedereen: 'hey, laten we een onnodig gesprek beginnen.'
Heb je al gegoogled? Want ik kreeg meteen heel duidelijke info toen ik Madagascar + ATM intoetste.
SallySpectra schreef:
23-03-2018 14:16
Heb je al gegoogled? Want ik kreeg meteen heel duidelijke info toen ik Madagascar + ATM intoetste.
Ja zeker! Alleen heel veel reisblogs en info sites die al wat gedateerd zijn. Ze verschillen ook allemaal van mening.
olya schreef:
23-03-2018 14:15
Snorkelen!
ja! ik kan niet wachten! Als wij er zijn gaan ook de bultruggen paren bij Noisy be. Dus veel zin in. Ben je er geweest?
Alle reacties Link kopieren
Kijk anders even de aflevering van 3 op reis waarin Geraldine naar Madagaskar gaat. Visjes in alle kleuren, het is daar paradijselijk.
Ik: *doet oordopjes in* iedereen: 'hey, laten we een onnodig gesprek beginnen.'
Alle reacties Link kopieren
spaatje25 schreef:
23-03-2018 14:18
ja! ik kan niet wachten! Als wij er zijn gaan ook de bultruggen paren bij Noisy be. Dus veel zin in. Ben je er geweest?
Nee, maar het staat wel op mijn bucketlist!
Ik: *doet oordopjes in* iedereen: 'hey, laten we een onnodig gesprek beginnen.'
Bedankt voor de tips Olya! Ik ga de aflevering kijken
Alle reacties Link kopieren
Graag gedaan :) Mooie reis!
Ik: *doet oordopjes in* iedereen: 'hey, laten we een onnodig gesprek beginnen.'
Visa, Master ontloopt elkaar niet zo hoor. Kan je vriend geen cc aanvragen als jouw inkomen niet toereikend is?

Staat ook nog op mijn wensenlijstje.
Alle reacties Link kopieren
De meeste toeristen reizen in Mada georganiseerd, openbaar vervoer is niet aan te raden. Auto huren is mogelijk, alleen zit daar bij 99% van de bedrijven wel een chauffeur (verplicht) bij. Als je aankomt op Tana airport, denk ik dat je het beste een binnenlandse vlucht naar Nosy Be kunt nemen. Mocht je wat van Tana zelf willen zien, kun je een taxi nemen. Vooraf de prijs afspreken. De wegen zijn enorm slecht, dus reistijden zijn lang. Pinnen kan bij sommige banken. Nederlandse pinpasjes doen het niet bij supermarkten, hotels, restaurants of benzinestations. Doe geen gouden sieraden om, en reis niet 's avonds. En hou er rekening mee dat je aan een stuk door opgelicht zult worden ;-D De munteenheid is de Ariary, maar de meeste mensen vertellen de prijs in franc malgache. Bevestig dat altijd voordat je betaalt, anders betaal je 5x meer. Eet niet bij straatkraampjes, drink geen kraanwater en zorg voor diarreepillen. Veel diarreepillen.
Alle reacties Link kopieren
sakamanga schreef:
23-03-2018 15:42
De meeste toeristen reizen in Mada georganiseerd, openbaar vervoer is niet aan te raden. Auto huren is mogelijk, alleen zit daar bij 99% van de bedrijven wel een chauffeur (verplicht) bij. Als je aankomt op Tana airport, denk ik dat je het beste een binnenlandse vlucht naar Nosy Be kunt nemen. Mocht je wat van Tana zelf willen zien, kun je een taxi nemen. Vooraf de prijs afspreken. De wegen zijn enorm slecht, dus reistijden zijn lang. Pinnen kan bij sommige banken. Nederlandse pinpasjes doen het niet bij supermarkten, hotels, restaurants of benzinestations. Doe geen gouden sieraden om, en reis niet 's avonds. En hou er rekening mee dat je aan een stuk door opgelicht zult worden ;-D De munteenheid is de Ariary, maar de meeste mensen vertellen de prijs in franc malgache. Bevestig dat altijd voordat je betaalt, anders betaal je 5x meer. Eet niet bij straatkraampjes, drink geen kraanwater en zorg voor diarreepillen. Veel diarreepillen.
Sakamanga, gezien je nickname neem ik aan dat je ook in het Sakamanga Hotel in Tana bent geweest? ☺️👌🏻
Alle reacties Link kopieren
Ik ben afgelopen zomer met mijn man in Madagascar geweest.

Remi, van de NL stichting Madalief in Antsirabe, heeft voor ons een 4x4 met chauffeur geregeld. Dit kostte ongeveer 50€ per dag, exclusief benzine. Zelf rijden is eigenlijk geen optie, en zou ik persoonlijk niet aanraden.

Openbaar vervoer is er alleen in de vorm van de taxi brousse brousse, kleine volgestouwde busjes, waarmee je vaak dagen onderweg bent en die behoorlijk roekeloos rijden.

De afstanden zijn vrij groot, en je doet er lang over, beperk dus het aantal sights wat je wilt zien. Wij hebben de volgende route gedaan: Tana-Andasibe-Mahambo-Ile Sainte Marie-terug via Andasibe-Antsirabe-Morondava-Bekopaka-weer terug naar Morondava-Antsirabe-Tana.
Hier hebben wij 3,5 week over gedaan!

Je ziet... op sommige plaatsen zijn we 2x geweest maar dit was niet te voorkomen omdat er maar 1 weg/route was, dus je moest de zelfde weg weer terug, en je over de afstand Morondava-Tana gewoon sowieso 2 dagen doet.

Wij konden niet overal pinnen, pinautomaten zijn schaars. Onze chauffeur wist wel adresjes waar we euro’s/dollars konden wisselen.

‘S avonds is het niet altijd overal veilig. Na 20.00 ‘s avonds is er ook vrij weinig te doen, en slaapt al bijna iedereen☺️

Wij hadden een aantal geweldige accomodaties:

Tana: Sakamanga Hotel
Andasibe: Vakona Forest Lodge
Ile Sainte Marie: Masoandro Lodge
Bekopaka: Soleil de Tsingy

Madagascar is heftig en intens, maar ook bizar mooi en bijzonder. Er zijn nog relatief weinig toeristen, dit vonden wij erg fijn, het is echt een avontuurlijke bestemming!

Veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
Haha, nee Pukkie, maar ik ken het wel. Ik moet 1 a 2 keer per maand in Tana zijn, en verblijf dan altijd heel saai in het Carlton. Vanwege de voor mij gunstige ligging, de wifi het doet, en ik nog nooit zonder water gezeten heb. En nu heel gauw afkloppen. Het blijft toch Mada, he? :P
Ik ben meerdere keren in Madagaskar geweest, een prachtig land maar wel met veel armoede. Dat kan best heftig zijn. Het is inderdaad geen land om backpacken. Je kan reizen met het openbaar vervoer, maar als je een auto huurt zie je in drie weken waarschijnlijk het dubbele. De taxi brousse is wel spotgoedkoop. Er zijn veel mooie nationale parken, dus wat dat betreft keus genoeg. Overnachtingen hoef je in de steden niet van tevoren te boeken, bij parken met minder overnachtingsmogelijkheden is het wel handig van tevoren te boeken. Ik zou naar Madagaskar wel de Bradt Guide meenemen in plaats van de Lonely Planet, daar staat veel meer informatie in.
@tantely:
En bedoel je dan met auto huren zelf rijden of, wat de anderen aangeven, met chauffeur? Of mag het niet zonder chauffeur?
eva-luna schreef:
23-03-2018 19:41
@tantely:
En bedoel je dan met auto huren zelf rijden of, wat de anderen aangeven, met chauffeur? Of mag het niet zonder chauffeur?
Ik bedoel auto met chauffeur. Sommige stukken kun je best zelf rijden, maar op de slechte wegen is een auto met chauffeur wel fijner. Sowieso worden de meeste auto's met chauffeur verhuurd.
Alle reacties Link kopieren
Hoi! Ik ben ook met het boeken van dezelfde reis bezig! Ik heb een enkeltje naar Madagaskar en wil hierna graag verder reizen. Nu kan ik weinig vinden over eventuele boottochten naar het vaste land of een omliggend eiland. Hebben jullie hier iets over kunnen vinden of weten jullie hier meer van?
Ook vroeg ik mij af of jullie al wat verder zijn met boeken, ik ben benieuwd naar jullie plannen want ik tast zelf ook nog wat in het duister!

Ik hoor graag van jullie!
Alle reacties Link kopieren
Expedory schreef:
29-04-2018 18:45
Hoi! Ik ben ook met het boeken van dezelfde reis bezig! Ik heb een enkeltje naar Madagaskar en wil hierna graag verder reizen. Nu kan ik weinig vinden over eventuele boottochten naar het vaste land of een omliggend eiland. Hebben jullie hier iets over kunnen vinden of weten jullie hier meer van?
Ook vroeg ik mij af of jullie al wat verder zijn met boeken, ik ben benieuwd naar jullie plannen want ik tast zelf ook nog wat in het duister!

Ik hoor graag van jullie!

Je zou je reis kunnen vervolgen naar Ile Sainte Marie, weliswaar deel van Madagascar, maar ligt op ongeveer 3,5 uur varen vanaf Mahambo. Mooi, nog ongerept eilandje... er is ook een klein vliegveld op Sainte Marie, misschien dat vanuit daar een vlucht gaat naar Mayotto of de Comoren?

Wij zijn zelf teug gereden naar Tana en hebben vanuit daar een vlucht naar La Reunion genomen en vervolgens nog een vlucht naar Mauritius. Vanuit daar zou je weer terug kunnen vliegen naar NL!
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik gaan in September ook naar Madagaskar, wel met een georganiseerde reis. Wij zijn nu aan het uitzoeken wat het beste is voor het Visum, je bent erg veel geld kwijt als je deze vooraf wilt aanvragen. Iemand ervaring mee hoe gemakkelijk deze op het vliegveld ter plekke te krijgen is?
Alle reacties Link kopieren
wij zijn niet in het bezit van een VISA CC, wat wel het beste werkt. Die aanvraag is ook afgewezen omdat mijn inkomen te laag zou zijn, helaas.
Dit soort ongerijmdheid blijft in mijn hoofd hangen: Hoe kan iemand die niet genoeg inkomen heeft om een CC te krijgen nou wel drie weken naar Madagaskar op vakantie? Da's toch geen goedkope vakantie, lijkt me.
óu sont les neiges d'antan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven