B2-visum Verenigde Staten

05-04-2018 22:04 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hier op internet al talloze fora, blogs en informatiepagina's over afgespeurd, maar de situatie is dan vaak net even anders. Bovendien gewoon benieuwd naar ervaringen ;)

Ik ben in 2017 tien dagen op reis geweest in Iran, wat maakt dat ik de V.S. niet in mag reizen op een ESTA. An sich heb ik geen concrete reisplannen in de V.S., maar ik vertrek komende zomer voor onbepaalde tijd op wereldreis, waarbij de kans reëel is dat ik op een zeker moment een vlucht heb met een transfer in de V.S. Nu kan ik natuurlijk steevast kiezen voor het ontwijken van de V.S., maar in sommige gevallen zijn vluchten gewoon écht aanzienlijk voordeliger met een transfer in de V.S. Bovendien sluit ik een bezoek aan de V.S. niet uit, alleen zijn er zoals gezegd geen directe plannen voor nu, maar ik houd de optie wel graag open...

Ik ben me ervan bewust dat een B2-visum niet lichtzinnig opgevat moet worden, het internet staat vol met verhalen waarin mensen dachten het 'wel even' te gaan halen. Júist omdat ik vanaf deze zomer ogenschijnlijk alle binding met Nederland verlies (verkoop van huis, opzeggen baan, geen vaste verblijfplaats meer in NL), gok ik zomaar dat dit een visumaanvraag kan bemoeilijken, in ogen van de consulair ambtenaar ben ik dan vast een fortune seeker die de V.S. nooit meer gaat verlaten (as if :mrgreen: ). Dus ik wil zolang ik nog in NL woon en op papier gewoon nog netjes werk en een huis heb, eigenlijk dat B2-visum al hebben. Eenmaal gehonoreerd hoef ik me er de komende 10 jaar niet meer druk om te maken (al blijft het bij binnenreizen van de V.S. natuurlijk altijd de vraag of de douanebeambte je doorlaat), dus eenmalig $160 is dan te overzien.

Maar de vraag waar ik eigenlijk antwoord op zoek is: kun je een visumaanvraag doen als je nog geen concreet ticket geboekt hebt of plan hebt om naar de V.S. af te reizen? Ik weet bijvoorbeeld dat ik mijn working holiday visa voor Nieuw-Zeeland nu al aan kan vragen, maar daarna nog een jaar de tijd heb om in te reizen en nu nog geen informatie hoef te verschaffen over mijn plannen. Ik lees wel dat je bij je visumaanvraag voor de V.S. moet kunnen uitleggen wat je gaat doen en dat je op je formulier al in moet vullen wat je reisdoel is. Dit impliceert eigenlijk al dat je dus een doel moet hebben, maar as said: Ik heb nog geen concreet idee.

Het meest concrete wat ik er op korte termijn van kan maken, is dat ik een vlucht naar Canada boek (dat zal ergens in mei/juni worden) en dat ik dan een transfer in de V.S. kies. Maar moet ik dan dat ticket al boeken, met het risico dat ik het B2-visum niet krijg en dus met een onbruikbaar ticket zit? Of boek je je ticket dan ná je visumaanvraag.

Dus, gewoon eens benieuwd naar ervaringen en tips in dezen :-]
Ik lees mee, want ben hier ook info over aan het opzoeken. Wordt problematisch (lees:kostbaar) om een ticket geboekt te hebben via VS om vervolgens geen B2-visum te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Op deze vraag heb je op het AllesAmerika forum geen antwoord gekregen? Want in mijn beleving zit daar vrij veel expertise, mn van mensen die je voor zijn gegaan.

Zou het voor jou ook mogelijk zijn om een 2e paspoort aan te vragen? Een vriend van mij die een wereldreis maakt heeft ook 2 paspoorten, juist om dit gedoe te voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
yoshe schreef:
05-04-2018 22:17
Op deze vraag heb je op het AllesAmerika forum geen antwoord gekregen? Want in mijn beleving zit daar vrij veel expertise, mn van mensen die je voor zijn gegaan.

Zou het voor jou ook mogelijk zijn om een 2e paspoort aan te vragen? Een vriend van mij die een wereldreis maakt heeft ook 2 paspoorten, juist om dit gedoe te voorkomen.
Volgens mij wordt er bij esta gevraagd of je Iran hebt bezocht?
Alle reacties Link kopieren
@yoshe: heb veel threads of Amerikaforum gelezen, maar niet concreet iets over deze vraag kunnen vinden. Nu nog even geen zin om alleen voor deze vraag een account aan te maken voor een forum waar ik nooit meer gebruik van ga maken, eens kijken of ik hier al wijzer wordt :biggrin:

En zoals Robinson zegt, bij ESTA aanvraag moet je aangeven of je Iran hebt bezocht, ongeacht of dit in je paspoort staat. Die vraag zal ik altijd met JA beantwoorden, ze zijn er nl. zo achter of ik er ben geweest en bij oneerlijk beantwoorden hoe ik helemaal nooit meer op een visum te rekenen :P Het wordt dus ten allen tijde een B2 visum, maargoed, dan ben ik er ook weer vanaf voor 10 jaar. En wie weet is daarna deze achterlijke achterhaalde regel teruggedraaid, maar dat is een andere discussie :mrgreen:
Geen ervaring, maar ik Googlede even. En lees dat een B2 toeristen visum normaal gesproken voor 6 maanden, met max 6 maanden verlenging, toegekend wordt.
Dat is in contrast met dat jij zegt dat het visum 10 jaar geldig zou zijn?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij werkt het met dat visum zo dat het tien jaar geldig is, en dat je binnen die tien jaar steeds voor maximaal een half jaar de VS binnen mag (en dus eventueel nog een verlenging van een half jaar). Dus stel, je krijgt dat visum dan zou je bijvoorbeeld dit jaar zes maanden naar de VS mogen, over twee jaar een half jaar, het jaar daarop weer een halfjaar, etc.

Ik weet niet hoe lang je in de tussentijd het land moet verlaten hoor, daar zullen vast regels voor zijn. Maar dit is hoe ik altijd heb begrepen hoe dat met die zes maanden <--> tien jaar werkt.
Duidelijk heavydrizzle!
Alle reacties Link kopieren
Ja, je kunt een visum voor de US aanvragen zonder een ticket te hebben. Ik heb dat een half jaar geleden zelf gedaan.

Omdat ik naar enkele landen op de 'naughty list' geweest ben en geen ESTA visa waiver meer krijg, heb ik ook onlangs een US visum aangevraagd. Ik heb geen concrete plannen en geen dus ticket maar mijn schoonouders wonen in de US en ik moet de mogelijkheid hebben om indien noodzakelijk op stel en sprong te kunnen vertrekken.

De procedure zelf lijkt uitgevonden te zijn om het zo moeilijk mogelijk te maken, maar het interview op de ambassade was buitengewoon snel en efficient. Ik heb nu een 10-jaar multi-entry visum.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wel benieuwd of dat je ondertussen al wat meer weet over dat visum :). Heb je het al aangevraagd?
Het houdt mij namelijk tegen om naar Iran te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Heb de vraag toch ook nog op het AllesAmerika forum gesteld en daar kreeg ik het advies eerst een visum te regelen en dan pas een ticket te boeken. Aangeven dat ik eind juli/begin augustus naar Canada wil voor 3 maanden, dat ik mogelijk via de V.S. vlieg of dat ik bijv. vanuit Vancouver een bezoek aan Seattle wil brengen. Zou een plausibel verhaal zijn voor de consular officer. Overigens geeft dat visum natuurlijk nog geen recht het land in te reizen, maar op zich zou dat ook geen probleem moeten zijn. Het is alleen even zonde, flinke uitgave meteen terwijl ik niet zeker weet of ik er direct gebruik van ga maken.

Als ik het al aan ga vragen, wordt dat pas eind mei/begin juni, vertrek over 1,5 week eerst naar Indonesië :sun:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven