Kroatië - Istrië

10-04-2018 12:03 21 berichten
Goedemiddag,

Van de zomer gaan we een week naar Kroatië op vakantie, specifiek naar Istrië, aan de kust.
Een land waar we nog nooit zijn geweest, dus niet veel van weten eigenlijk niets :proud:
Hebben jullie tips van bezienswaardigheden (gaan met onze kinderen van 5 en 7), cultuur?
Hoe gaat het met betalen?

Alles is welkom!
Alle reacties Link kopieren
Ga de omliggende dorpjes bezoeken! Erg leuk :), je kunt eventueel ook nog een dagreisje maken naar de Plitvice Meren, want dat is ook echt prachtig.

Wat mijn vriend ook leuk vindt om te doen is gewoon gaan rijden en dan zien waar je uitkomt. En genieten van de zon :)!
Alle reacties Link kopieren
Plitvice Meren inderdaad een aanrader.
Alle reacties Link kopieren
Oh en wat wij ook hadden gedaan was met zo'n buggy rijden, weet niet of je kinderen daarbij meerijden, maar je wordt vet smerig, maar het is zooooo leuk!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een dagtrip naar Venetie gemaakt.
Vanuit kroatie makkelijk te doen, en goedkoper als via Italie.

Wat wij ook leuk vonden was een rondvaart met de boot langs de kust, om verschillende eilanden te bezoeken.
Een leuk gebied om met de auto wat plaatsen aan te doen. Motovun is daarbij echt een aanrader! Het zijn veelal plaatsjes die je makkelijk in een ochtend/middag hebt gezien
Wellicht minder geschikt, maar er zitten goede wijnhuizen in Istrië die soms ook tours/proeverijen doen. Om dat te compenseren voor de kinderen kun je ook een dagje naar waterpark Istralandia :proud:

Brijuni moet ook erg mooi zijn, maar daar ben ik persoonlijk niet geweest

Hoe het gaat met geld? Gewoon zoals in ieder ander land alleen betaal je dan met kuna ;-D
Istrië is best wel groot toch? Wij gaan naar Rovinj en dan is het best wel een aardig eind naar Plitvice, eigenlijk niet te doen als dagtocht. Ik heb nog geen lijstje met dingen die ik wil zien. Rovinj zelf schijnt ook mooi te zijn.
Istrie in niet enorm groot, maar de Plitvice meren liggen in een ander deel van Kroatië.
Pin me er niet op vast maar ik geloof dat je binnen Istrië alles wel kan bereiken binnen 1.5 uur, ongeacht de plek waar je verblijft
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
10-04-2018 13:31
Istrië is best wel groot toch? Wij gaan naar Rovinj en dan is het best wel een aardig eind naar Plitvice, eigenlijk niet te doen als dagtocht. Ik heb nog geen lijstje met dingen die ik wil zien. Rovinj zelf schijnt ook mooi te zijn.
Rovinj ❤️
Veel plezier, wij zaten daar in de buurt op een camping. Diverse malen in Rovinj geweest. Ook een boot gehuurd en om de stad heen gevaren en aangemeerd bij een restaurantje. Te leuk!
DTEEZ!
Rovinj is zeker een aanrader, en Poric ook. Een hele belevenis hoe de ijscomannen die tegenover elkaar staan ijs over en weer gooien. Verder Venetie ook goed te doen (ik zou dan niet zelf rijden maar met het openbaar vervoer gaan ivm parkeren en file).
Dank voor alle reacties!

We gaan naar Crikvenica, de Plitvic meren liggen op ongeveer 1,5 uur rijden van onze accommodatie af. Dus dat is nog wel te doen.
Ook onlangs de tip gekregen van Istralandia, een waterpretpark.
Dit ligt ook ongeveer 1,5 uur rijden van ons vandaan.

Ik denk dat we voornamelijk toch dicht bij het water en strand zullen zijn die week, met de kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees graag mee :-)! Wij gaan naar Porec in september.. ook voor het eerst!
De plitvic meren liggen op meer dan 3 uur rijden van Porec af, maar wie weet is dat wel gewoon de moeite waard... ;-)
I
Alle reacties Link kopieren
Crikvenica ligt in de Kvarner, niet in Istrië. Stadjes als Porec en Rovinj zijn vanuit daar nog een kleine twee uur rijden.

Krk is een mooi eiland, je kunt er met de auto naartoe vanuit Crikvenica.
Ook ben ik lang lang lang geleden in Rijeka geweest, maar of dat nog steeds leuk is weet ik niet.

Betalen gaat gewoon met contant geld of met je pinpas, net als hier. Alleen hebben ze geen euro, maar daar was je waarschijnlijk al wel achter ;-D
Crikvenica is idd een leuke uitvalsbasis voor Plitvice en Krk. Krk is echt leuk voor de hele dag, je betaal een klein bedrag tol voor de brug. Ik ben zelf gek op het strand van Baska daar. Lekker eten aan de boulevard, zwemmen. Maar ook Krk-stad is gaaf, met een autovrij centrum met alleen maar steegjes.

Opatija is ook leuk en Novi Vinodolski ligt vlakbij en heeft wat oude vestingmuren en een ruine, wat het leuk wandelen maakt. Ook een heel lelijk winkelcentrum uit de communistische tijd de laatste keer dat ik er was, maar dan loop je gewoon de andere kant op.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het prachtig! Maar wat mij vooral is bigebleven was dat de weg ernaartoe ook geweldig is.
Ik zou zeker een week stoppen in slovenie, bij bled, prachtig meer met kasteel en eilandje. En lubljana.

En als je geen week hebt, dan maar een paar dagen ;-)
Alle reacties Link kopieren
viva-life22 schreef:
10-04-2018 12:24
Plitvice Meren inderdaad een aanrader.
Is een flink stuk .. beetje afhankelijk van waar je zit..
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
10-04-2018 13:31
Istrië is best wel groot toch? Wij gaan naar Rovinj en dan is het best wel een aardig eind naar Plitvice, eigenlijk niet te doen als dagtocht. Ik heb nog geen lijstje met dingen die ik wil zien. Rovinj zelf schijnt ook mooi te zijn.
precies.. vanaf rovinj, porec etc.. niet te doen in een dag..

Porec is overigens gezellig plaatsje, rovinj ronduit mooi. Boottocht is leuk om te doen, ga naar de Briuni eilanden (schrijf het vast verkeerd), snorkelen langs de kust, er zit een groot waterpark bij Porec in de buurt..

Wij vonden Istrie enorm leuk (2 x geweest, wij zaten in Fazana vlak bij Pula (ook leuk !)) , wel enorm druk in de zomer (dat vonden we minder fijn) maar heerlijk weer, lekker eten en mooie omgeving waar meer dan genoeg te doen is.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben hier 3 jaar geleden geweest met een vriendin. Rovinj, Porec, Pula,... allemaal heel mooi! Wij zijn vanuit Fazana naar de Brijuni eilanden geweest en dit was prachtig!
In Pula zeker het amfitheater bezoeken. Het Limski Fjord is ook wel leuk om eens en tussenstop te maken.
Je kan ook een bezoekje brengen aan het stadje Hum. Dit is het kleinste stadje ter wereld met maar 30 inwoners. Wij vonden dit best wel gezellig!
Als je graag wat in de bergen wandelt kan je een uitstapje maken naar Ucka.

Fijne vakantie!
Alle reacties Link kopieren
Ik lees even mee. Ik ga van de zomer een roadtrip met mijn vriend maken door Kroatië heen. Ook Istrië staat natuurlijk op het lijstje :)
Alle reacties Link kopieren
Tvp
Inmiddels zijn we alweer 3 weken terug van onze vakantie.
Helaas was het te warm om echt dingen te ondernemen met de kids.
Denk aan iedere dag +35 graden.. Gelukkig hadden we een huis met airco en zwembad.

Wat we wel ondernomen hebben:
- naar Novi Vinodolski om daar op een Glass Boat mee te gaan;
- een dag naar Istralandia geweest, erg mooi maar lange wachttijden bij glijbanen. Niet te doen met echt heet weer..
- shoppen in een winkelcentrum in Rijeka (4 verdiepingen), erg mooi.
- naar het strandje wat 5 trappen naar beneden lopen lag. Erg helder water. Daar een mooi tentje gezien waar we wat gedronken en 's avonds wat gegeten hebben.
- in het centrum wat gegeten aan de boulevard en rondgelopen.
- op de terugweg in Slovenië naar druipsteengrotten geweest, wat een verkoeling :-D

Bedankt voor jullie tips, we gaan zeker nog een keer terug. Maar dan wellicht in het voor/najaar, wanneer het wat koeler is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven