Wat neem je mee voor een half jaar?

10-04-2018 20:17 77 berichten
Mijn dochter gaat volgend schooljaar een half jaar naar het (verre) buitenland. Het duurt nog even maar we hadden het erover hoeveel spullen ze dan mee gaat nemen. Dochter is nogal gehecht aan haar eigen spulletjes, dus ze wil zoveel mogelijk meenemen. Volgens mij kun je bagage bijboeken zoveel je wilt, maar je moet het natuurlijk ter plaatse wel kunnen vervoeren naar je kamer.
Hoe doen andere mensen (studenten) dat? Neem je een enorm grote koffer mee, of een normale grote koffer en dan een doos met spullen met DHL verzenden? Of nemen de meesten alleen kleding mee, een paar handdoekjes, en kopen hun waterkoker, theebekers, decoratie voor de kamer, etc gewoon daar?
Alle reacties Link kopieren
Als je niet toekomt met 2 koffers omdat al je knuffels mee moeten dan zou ik niet zo lang weg gaan, dan is ze daar nog niet aan toe.
Gewoon de 2 koffers en neem aan dat jij of pa na een week of wat wel een bezoekje gaan brengen? Dan kun je nog wat mee nemen. Het is maar een paar maanden joh, dan kun je toch wel even zonder spulletjes lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
Niets wat ze niet daar kan kopen en dan zal missen.
Het mooiste wat we kunnen ervaren, is het mysterie. Het is de bron van alle ware kunst en wetenschap. Einstein ♡
nina1966 schreef:
10-04-2018 20:20
Als je niet toekomt met 2 koffers omdat al je knuffels mee moeten dan zou ik niet zo lang weg gaan, dan is ze daar nog niet aan toe.
Gewoon de 2 koffers en neem aan dat jij of pa na een week of wat wel een bezoekje gaan brengen? Dan kun je nog wat mee nemen. Het is maar een paar maanden joh, dan kun je toch wel even zonder spulletjes lijkt me.
Dat is natuurlijk een beetje kort door de bocht. Ze heeft nu eenmaal autisme, maar met wat aanpassingen is daar mee om te gaan. Misschien wordt de conclusie wel dat ze beperkt pakt, maar ik ben ook benieuwd naar hoe anderen dat doen.
Ik nam 1 koffer mee, met kleding etc, alsof je op vakantie gaat voor twee weken zeg maar. Daar ter plekke de eerste dag naar de Ikea voor beddengoed, handdoeken, paar borden, bekers en bestek. Ook verzorgingsspullen mini’s meenemen voor de eerste dagen, rest daar kopen. Je blijft toch een half (school) jaar. Dus zonde om dat zware gewicht mee te slepen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou duidelijk op een lijstje zetten welke producten (zoals shampoo, dekbedhoezen, bekers, bestek ed) er in het andere land te koop zijn. Onvervangbare spullen, zoals twee knuffels, foto’s en de lievelings-iets zou ik gewoon in de koffer doen. Eventueel een doos kleding nasturen.
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
Ik zou om te beginnen al horen wat er ter plekke is.
Misschien dat er bijvoorbeeld wel borden, bestek, keukengerief, ... is.
(Ik zat de eerste 2 jaar op kamers met een hoop internationale studenten en daar werd alles van keukengerief voorzien.)

Ik zou denken aan kleding voor een week of 2 à 3.
En handdoeken en 1 bedovertrek en 1 onderlaken.
En uiteraard toiletgerief.
Is "kamerversiering" voor een half jaar persé nodig?
Behalve dan eventueel foto's en die wegen niet veel.

Misschien es kijken of 2 koffers volstaan?
Of 2 koffers en een rugzak?
Desnoods neem je de eerste keer met al je spullen een taxi van aan de luchthaven tot je kamer.
Met welke maatschappij vliegt ze? Ik vlieg met KLM en heb door het blue programma de mogelijkheid om 46 kilo bagage mee te nemen (excl. twee stuks handbagage, waarvan 1 er 13 kilo mag wegen).
Ik heb vorig jaar 1 groot en 1 klein koffer meegenomen voor 3 maanden, 50% waren boeken, laptop, cadeautjes etc. Van mijn kleding heb ik nog niet eens de helft aangehad. Ik heb wel vooraf 'slimme combi's" gemaakt. Dus met weinig kledingstukken diverse combinaties te kunnen maken. Ongedragen kleding heb ik niet eens mee naar huis genomen ;-)

En idd wat openhaardvuur zegt. Laat haar een lijst maken wat ze eigenlijk allemaal mee wil nemen. En laat haar elke week 1 ding afstrepen, dan kan ze vast aan het idee wennen. En een lijst met spullen die daar te koop zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een half jaar in het buitenland gewoond en kwam erachter dat je eigenlijk maar weinig nodig hebt. Ik redde het met gewone bagage + handbagage (en oké, 4 lagen kleding aan ;-D). Ik ben halverwege nog een keer terug in Nederland geweest, maar er was eigenlijk niks wat ik miste en nog meer mee wilde nemen. Ik denk dat 90% van wat ik bij me had kleding was, veel andere spullen heb je niet nodig. Ik zat dan wel op kamers daar, dus de keukeninventaris was al aanwezig. Decoratie voor mijn kamer vond ik niet zo nodig en als ik het wel nodig had gevonden dan had ik denk ik een opgevouwen poster meegenomen ofzo, of daar gekocht. Misschien kan je dochter eens kijken naar wat ze hier in Nederland daadwerkelijk gebruikt aan spullen, ik denk dat dat minder is dan je denkt.
Oh en uit nieuwsgierigheid: waar gaat ze heen?
USA?
Zijn jullie al gaan kijken waar ze komt te wonen om te kijken of ze uberhaupt zolang kan aarden?
Kleding en gebruiksspullen zijn ter plekke verkrijgbaar. Zou voor de spullen met een stekker gaan en wat persoonlijke items.
Neem aan dat ze op het vliegveld gewoon een taxi kan nemen om haar koffers naar haar woning te krijgen.
Mijn dochter ging vijf maanden naar een verre binnenlandse bestemming. Ingerichte gedeelde kamer in een gezamenlijk huisje. Hoewel ze dat bedrijfskleding moest dragen nam ze twee flinke koffers mee. Wassen was ook eigen verantwoordelijkheid, dus toch flink wat handdoeken en ondergoed. Genoeg om meer dan twee weken vooruit te kunnen. Wassen moest in een wasserette dus dat moet je dan echt even plannen op je vrije dag. Boodschappen heeft ze voornaamlijk daar gehaald, maar ook wat mee genomen.

Nou gingen wij dochter brengen dus het gewicht maakte in haar geval niet uit.

Persoonlijke spulletjes had ze niet mee, kamer werd gedeeld met iemand anders, dus eigen werd het toch niet.
Waterkoker?!!! Dat heeft toch geen zin. Grote kans dat de daar andere stekkers hebben. Dat soort zooi zou ik echt niet mee gaan nemen. Meestal is dat er wel op je stek hoor, of het nou een gastgezin is, een kamer of een campus.

Ik nam gewoon wat kleren en schoenen mee en mijn laptop, telefoon, ereader. Soms ook handdoeken enzo als dat nodig was. Verder niks.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
10-04-2018 20:24
Dat is natuurlijk een beetje kort door de bocht. Ze heeft nu eenmaal autisme, maar met wat aanpassingen is daar mee om te gaan. Misschien wordt de conclusie wel dat ze beperkt pakt, maar ik ben ook benieuwd naar hoe anderen dat doen.
Ik weet niet of dat kort door de bocht is. Als ze niets van haar spullen kan missen lijkt het me sterk dat ze het een half jaar van huis weg volhoud. Je kan niet haar kamer daar kopiëren dus ze zal toch echt zonder moeten leren doen.
Wij hebben veel gependeld tussen spanje en hier toen zoon klein was. Tja wat hij daar had had hij hier niet en andersom. Autist of niet daar moest ie toch maar mee omgaan. Je kan niet alles mee heen en weer slepen.
Als ze trouwens in de herfst vertrekt ...

Mijn zus zat in een land waar het vanaf eind oktober / begin november flink koud is.

Mijn ouders zijn achterna gegaan eind oktober en zij hebben toen zus haar dikke winterjas meegesleept.
En gelijk de zomerkleding mee terug genomen.

Moet je natuurlijk wel de (financiële) mogelijkheid hebben om langs te gaan.
Geen huishoudelijke apparatuur maar laptop, telefoon etc persoonlijke apparatuur. Huishoudelijke apparaten kun je ter plekke kopen. Hoef je niet alles met je wereldstekker op te laden.
Alle reacties Link kopieren
Aangenomen dat ze niet naar een klein gehucht ver van de bewoonde wereld gaat, zijn overal kleding en aanverwante spullen te koop (handdoeken, beddengoed, etc).
Ik zou voor twee weken kleding meenemen, en evt één handdoek. De rest kun je daar kopen.

Juist zo'n half jaar weg is een goed moment om te leren dat spullen ook maar spullen zijn en dat je niet alles precies zoals thuis kunt inrichten.

Natuurlijk kunnen er wat eigen dingen mee: een knuffel, eigen mok, foto etc, maar ik zou dat beperken tot een halve dagrugzak ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Ikzelf heb altijd het geluk gehad met bestemmingen/vluchten dat ik twee koffers mee mocht nemen en als dat eenmaal kan, dan krijg ik die twee koffers ook wel vol maar eentje had me ook wel kunnen lukken.
Twee koffers en een rugtas is wel de max die ik zelf in m'n eentje wil sjouwen, ben ook tweemaal in een land aangekomen waar ik nog geen lokaal klein geld had en dus niet voor een karretje kon betalen en mooi moest sjouwen met m'n bagage.
Alle reacties Link kopieren
Hoi
M'n zus heeft een half jaar in het buitenland gestudeerd. Een koffer en reistas met kleding en één set beddengoed. Dat beddengoed was bewust al bijna "op" dus nam ze op terugweg niet meer mee. Verder 4 handdoeken. Ze kon daar keukenspullen overnemen en er Was een droger en wasmachine op haar verdieping dus dat was praktisch. Ivm zowel winter als zomer, vooral laagjes kleding mee, vesten enz, en halverwege met post nog wat ,"omgeruild" Decoratie kamer niks, behalve foto's. Ervaring is dat je echt met weinig af kan hoor.
Succes!
Kermitt schreef:
10-04-2018 21:03
Ikzelf heb altijd het geluk gehad met bestemmingen/vluchten dat ik twee koffers mee mocht nemen en als dat eenmaal kan, dan krijg ik die twee koffers ook wel vol maar eentje had me ook wel kunnen lukken.
Twee koffers en een rugtas is wel de max die ik zelf in m'n eentje wil sjouwen, ben ook tweemaal in een land aangekomen waar ik nog geen lokaal klein geld had en dus niet voor een karretje kon betalen en mooi moest sjouwen met m'n bagage.
Daarom neem ik altijd wat dollars mee, die willen ze bijna overal wel ;-)
Alle reacties Link kopieren
"LES IS MORE" = vloeibare spullen daar kopen bijv. shampoo ect.

Toilettas met spullen
Kleding geschikt voor functie en seizoen
zwemspullen
beddengoed
handdoeken
Hoofdkussen
persoonlijke spullen (beperk jezelf)
klamboe? (warm land)
geschikte schoenen
reis-stage verzekering afsluiten

Gaat ze naar Suriname?
visum
paspoort
Beddengoed en handdoeken zou ik daar kopen indien westers land.
Wij gaan binnenkort voor 4 maanden naar het buitenland, waar we in een gemeubileerd appartement zullen verblijven.
Het is de tweede keer. De vorige keer hadden we 4 koffers mee (2 volwassenen, 2 kinderen), dit keer hoop ik aan max. 3 genoeg te hebben. Beperkte kleding voor warm en koud weer, een tussenjas en een fleece, ieder 2 paar schoenen, zwemkleding, een paar kleine (sport)handdoeken en verder genoeg ondergoed en shirts om een dag of 10 vooruit te kunnen.
Wij onze laptop, de kinderen hun favoriete knuffel en wat tekenspul, allemaal een ereader. Toiletspullen etc kopen we ter plekke.
Teveel gesleep is gewoon niet handig.

Voor je dochter zou ik eerst eens kijken wat er ter plekke is. Is er geen serviesgoed etc aanwezig? Dan van huis het hoognodige meenemen (bv wat handdoeken) en de rest daar kopen. Gewoon één grote koffer mee dus. Zou ze daar dingen kopen die ze mee terug wil nemen, dan kan ze tzt nog altijd besluiten een doos terug naar NL te sturen met die spullen.

Waar gaat ze eigenlijk heen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven