Duiken op Komodo

16-04-2018 14:23 17 berichten
Ik ga in september naar Bali. Nu heb ik het plan opgevat om ook een (duik) trip naar Komodo te maken. Ik twijfel nog over het duikgedeelte. Ik heb gehoord dat het behoorlijk pittig is. Ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft / mij gerust kan stellen / het mij af zou raden.

- ik heb zo'n 50 duiken gemaakt in de afgelopen 11 jaar
- ik heb mijn advanced open water PADI
- ik ben in het begin altijd best weer paniekerig, maar ik ga op Bali eerst nog ergens anders duiken (Pemuteran, en na de Komodo trip ga ik ook nog duiken op Gili Air)
- ik ben geen held in buoyancy / swim-throughs of zelf de weg vinden
- ooit een drift-duik in Mexico gemaakt en ik was de hele tijd me druk aan het maken dat ik voorop dreef (en ik niet wist waar we heen moesten)
- ik hou van groot spul (word niet echt wild van kleine nudies ofzo, maar wel van whale sharks / manta's / schildpadden)
- ik ben vooral fan van duiken tot 12 meter -mooi koraal en gekleurde vissen - maar wil voor het grote spul wel wat dieper gaan
- mijn mooiste duik tot nu was Sipadan op Borneo en ik hoop dat Komodo het nog kan overtreffen of minstens evenaren
- ik heb altijd en alleen maar gedoken in relatief kalme tropische wateren

Een alternatief zou zijn om een 'gewone' Komodo tour te doen met hiken en snorkelen. Maar ik ben bang dat ik dan spijt krijg dat ik niet ben gaan duiken. En andersom ben ik een beetje bang dat ik te veel stress onder water.

Tips voor maatschappijen ook welkom :).
-
Alle reacties Link kopieren
ik dacht dat Komodo toch wel vaak driftduiken zijn. Overigens is groot spul (met uitzondering van whaleshrks) vaak dieper te vinden en ja ja..ook juist vaak in stromingsgebieden.

Ik zou Komodo laten, de hotspot zijn daar toch de varanen ;-)

oh en nog een tip voor als je toch gaat duiken daar: geef aan dat je met een OW groep mee wil, ondanks je advanced.
Dat is alvast een goede tip, thanks!

Groot spul vind ik wel écht heel gaaf. Vorig jaar in Japan ook manta's gezien en daar werd ik super blij van.
Alle reacties Link kopieren
Leuk Minime! Ik heb 5 jaar geleden een liveaboard trip gedaan vanaf Flores waarbij we doken rondom Komodo. Ik vond het super gaaf en zou het zeker aanraden. Whale sharks hebben we niet gezien, maar wel heel veel manta’s, andere soorten rays en schildpadden. Ook kleiner spul zoals gave naaktslakjes en van die vissen die eruit zien als rotsen, van alles eigenlijk. Ik had ook gehoord dat het duiken lastig zou zijn, maar vond het helemaal niet lastig. We hebben nooit een echte drift duik hoeven doen, en bleven meestal vrij ondiep (ook omdat we 4-5 duiken op een dag deden, en dat red je niet als je diep gaat). Swim-throughs hebben we ook niet gedaan dacht ik, wel helpt het als je buoyancy goed is want zeker bij het wachten op het grote spul ben je veel aan zweven. We deden ook elke avond een nachtduik, niet iedereen houdt daarvan maar je kon altijd een duik overslaan als je het niet zag zitten.

Ik denk dat ik zo’n 70 duiken had gemaakt toen ik naar Komodo ging, wel voor een deel in Nederland en ook een paar keer met heftige stromingen (ben ik echt geen fan van trouwens). We zaten op de boot met z’n 6’en, 3 waren hele ervaren duikers (500+), maar er was ook een meisje met slechts 30 duiken aan boord en zij heeft alle duiken mee kunnen doen. Met 50 duiken ben je dus echt geen uitzondering hoor!

Ik vond het een prachtige ervaring en kan het je zeker aanraden! Ik weet de maatschappij niet meer met wie ik ging, maar ik vond ze ook erg laks met het materiaal en met het duiken dus ik zou ze sowieso niet aanraden. Ik kreeg bijvoorbeeld 2 keer een halflege fles mee met duiken, en ze vonden het raar dat ik een volle fles wilde “omdat ik toch zo weinig lucht gebruikte”. En een van de wetsuits die we mee kregen zat vol met gaten, diegene heeft dus 5 dagen lang in een kapot pak moeten duiken. Ook zijn mijn buddy en ik een keer tijdens een nachtduik de groep kwijt geraakt. Wij zijn keurig omhoog gekomen, maar de groep dook gewoon door. De dive masters hadden het wel door maar zijn door gaan duiken omdat we met z’n tweeen ook best de nachtduik konden doen en de boot goed verlicht was. Op zich moet dat kunnen maar als je dat niet van tevoren afspreekt dan is het niet leuk om ineens in het donker met z’n tweeen ergens te dobberen. Het was ook pas de tweede nachtduik ooit van m’n buddy, gelukkig bleef ze kalm. Daarna is dit nog een keer gebeurd met anderen in onze groep, en zij werden ook gewoon achtergelaten terwijl we met de hele groep zouden duiken. Dit ging om een maatschappij die vanaf Flores vertrekt, maar ik zou toch nog even de reviews lezen voordat je een maatschappij kiest!

Ik ken trouwens ook mensen die wel zijn gaan snorkelen, en ook zij hebben manta’s gezien. Dus als je het écht niet ziet zitten dan kun je toch gaan snorkelen, maar volgens mij moet het duiken je echt wel lukken!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Dan moet je eens naar Oslob op de Filipijnen, gegarandeerde whalesharks.Commercieel maar wel echt de moeite waard.
Alle reacties Link kopieren
Er is veel stroming rond Komodo en daarom is er veel groot spul (maar niet vaak whalesharks, meer manta's en haaien). Ik zou het daar ter plekke bekijken of je wel of niet meegaat. Scuba Junkie is een goede duikschool/resort daar. Heb vaak met ze gedoken, erg professioneel en aardig. Jij hebt toch ook met ze gedoken op Mabul?
Bedankt voor de reacties!

@Gioia, die duikschool van jou klinkt echt hels! Dat soort praktijken wil ik dus absoluut voorkomen. Ik ben al nerveus, dus dan moeten de randvoorwaarden goed zijn. Je hebt me een beetje gerustgesteld over het duiken. En nachtduiken zijn niet voor mij, weet ik al.

@Guppekop, de Filipijnen staan sinds kort ook op de wishlist, dus ik neem je tip mee, bedankt!

@Mayou, ik heb idd in Mabul met Scuba Junkie gedoken. Heb even gespiekt op hun site maar lijkt erop dat ze geen liveaboard hebben. Dat lijkt me wel eens gaaf om mee te maken. Ik ben nu aan het onderhandelen met Wicked Diving. Die hebben enthousiaste reviews.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het nog even voor je opgezocht, de duikschool was Dive Komodo. Ze krijgen dus hele goede reviews online, dat is wel typisch want ik vond de crew alles behalve goed. Ik geloof wel dat er normaal altijd een westerse dive master mee gaat (als ik de recensies zo lees), en wij hadden 2 Indonesische jongens als dive master. Misschien net pech gehad. Sowieso lijkt het erop dat de duikschool erg is gegroeid de laatste jaren, dus misschien is het wel professioneler geworden.

Bij Oslob worden de whalesharks trouwens gevoerd om ze te lokken, daar zou ik zelf niet zo snel heen gaan. Schijnt enorm commercieel te zijn en ook niet goed voor de walvishaaien (veel te veel mensen, te dicht bij de dieren, niet natuurlijk). Als je ze heel graag een keer wil zien dan kun je het doen, maar ik wil er zelf niet aan meewerken (maar goed, ik heb op Ko Tao al walvishaaien gezien dus heb misschien makkelijk praten)!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
gioia82 schreef:
17-04-2018 15:26

Bij Oslob worden de whalesharks trouwens gevoerd om ze te lokken, daar zou ik zelf niet zo snel heen gaan. Schijnt enorm commercieel te zijn en ook niet goed voor de walvishaaien (veel te veel mensen, te dicht bij de dieren, niet natuurlijk). Als je ze heel graag een keer wil zien dan kun je het doen, maar ik wil er zelf niet aan meewerken (maar goed, ik heb op Ko Tao al walvishaaien gezien dus heb misschien makkelijk praten)!
ik meen dat de dorpsbewoners daar vroeger op ze jaagden, dat mag niet meer en om toch in hun levensonderhoud kunnen voorzien voeren ze inderdaad de walvishaaien en mogen toeristen tegen betaling daar snorkelen en duiken. Tja. Is inderdaad vreselijk commercieel maar wel echt een fantastische ervaring om daar tussen te duiken. De walvishaaien leven dus wel gewoon vrij trouwens.

http://www.moderntraveller.nl/azie/zwem ... -in-oslob/
Alle reacties Link kopieren
Nee SJ heeft (nog) geen liveaboard, maar kunnen je wellicht wel vertellen wat een goeie maatschappij is om mee te gaan
Alle reacties Link kopieren
https://sirenfleet.com/liveaboards/indo-siren/

Ik heb met hen gedoken in de Filipijnen, was top. Echt een goede organisatie.
Alle reacties Link kopieren
guppekop schreef:
18-04-2018 16:58
https://sirenfleet.com/liveaboards/indo-siren/

Ik heb met hen gedoken in de Filipijnen, was top. Echt een goede organisatie.
Echt? Met S en E als cruise directors? Wat leuk!
Alle reacties Link kopieren
Siren fleet is geweldig, zou met hun gaan
Haha ja dat lijkt me ook echt fantastisch. Maar heb je hun prijzen gezien? 5000 dollar! Ik ga nu voor 900 euro met Wicked Diving. Dat is toch net iets meer in mijn price range. Heb gewoon geboekt en er onwijs veel zin in!!
Alle reacties Link kopieren
mayou schreef:
18-04-2018 17:20
Echt? Met S en E als cruise directors? Wat leuk!
god wat erg, ik heb geen flauw idee meer. Was in ieder geval top! Goed eten. mooie hutten, goede guides, echt kwaliteit.

Kost inderdaad wat maar dan heb je ook echt wat.
Alle reacties Link kopieren
Ze zijn allebei Nederlands. Zij heeft een Chinese achtergrond.
Ik vind het wel echt zonde om 5000 euro te betalen voor een week ipv 900, terwijl wat je onder water ziet gewoon hetzelfde is. Van die overige 4000 euro maak ik liever nog een of twee andere reizen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven