'Overtoerisme', wat merk jij ervan?

16-04-2018 14:25 371 berichten
Steeds vaker in het nieuws, en nu ook bij de NOS een informatief filmpje:

https://nos.nl/op3/artikel/2227584-we-w ... risme.html

Overtoerisme is op steeds meer plekken een probleem. Zowel voor de lokale bewoners als voor de toeristen voor wie er geen enkel onontdekt plekje meer is, om nog maar te zwijgen van de hotspots waar het eigenlijk niet eens leuk meer is.

Persoonlijk vind ik het wel jammer. Ik heb wel het idee dat ik 'te laat' ben met reizen. Heb als tiener en twintiger niet bepaald de wereld over gereisd, en net nu ik wat meer plannen heb voor de rest van mijn leven lijkt het wel alsof de goede jaren voorbij zijn. Drukte kan toch wel je ervaring verpesten.

Merken de wat meer doorgewinterde reizigers al dat het minder leuk is dan voorheen?
Ik weet niet of ik een doorgewinterde reiziger ben maar ik merk wel degelijk verschil. Vorig jaar in Florence geweest en het was echt zo enorm druk dat je niet meer normaal over straat kon lopen. Ik ben er jaren geleden ook geweest en toen kon je gewoon normaal over straat lopen en nu werd je voortgeduwd door massa's Chinezen en andere toeristen.
Ik merk het in musea. Van die pokke toeristen met hun telefoons die overal foto's van maken die ze nooit meer kijken. Dat ik op ze moet wachten tot ik een vrij zicht heb om naar een object te kunnen kijken. Het is ook niet stil meer in een museum.

De musea-etiquette zijn ook verdwenen sinds elke jan lul voor een ei de wereld over kan vliegen.
Er was een tijdje terug een documentaire hierover op tv, ging onder andere over de plaats Dubrovnic dat daar ongeveer 10.000 mensen wonen en dat er in de historische oude stad maar "plaats" is voor 14.000 mensen per dag en dat er ongeveer 40.000 per dag rondlopen. De inwoners kunnen geen kant meer op en niet meer normaal bij hun huizen komen.
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem123456123456 wijzigde dit bericht op 08-06-2018 08:48
0.00% gewijzigd
BahcoBarbie schreef:
16-04-2018 14:31
Ik merk het in musea. Van die pokke toeristen met hun telefoons die overal foto's van maken die ze nooit meer kijken. Dat ik op ze moet wachten tot ik een vrij zicht heb om naar een object te kunnen kijken. Het is ook niet stil meer in een museum.

De musea-etiquette zijn ook verdwenen sinds elke jan lul voor een ei de wereld over kan vliegen.
Helemaal mee eens, vorig jaar in het Louvre geprobeerd de Mona Lisa aan de kinderen te laten zien. Na ongeveer 20 minuten worstelen vanaf de ingang van de zaal tot aan het schilderij hebben ze er een glimp van kunnen opvangen :whip:
paper-clip schreef:
16-04-2018 14:32
Er was een tijdje terug een documentaire hierover op tv, ging onder andere over de plaats Dubrovnic dat daar ongeveer 10.000 mensen wonen en dat er in de historische oude stad maar "plaats" is voor 14.000 mensen per dag en dat er ongeveer 40.000 per dag rondlopen. De inwoners kunnen geen kant meer op en niet meer normaal bij hun huizen komen.

Oja, daar werd ook Game of Thrones opgenomen toch? Wellicht dat de belangstelling weer wat afneemt als de serie straks afgelopen is. Wel zonde van dat soort plaatsen ja.
Anoniem, ik denk dat je gelijk hebt. Ik merk in ieder geval dat alles maar 'bijzonder' moet zijn en dat je bijna een aai over je bol krijgt als je zegt dat je op vakantie gaat naar de Veluwe.

Paperclip, wij waren nog niet zo lang geleden in Florence en ik vond het jammer. Mijn herinneringen aan die stad waren mooi, maar nu werden we in kathedralen en musea onder de voet gelopen door massa's Chinezen. De Italianen klaagden er zelf ook over.
Alle reacties Link kopieren
paper-clip schreef:
16-04-2018 14:32
Er was een tijdje terug een documentaire hierover op tv, ging onder andere over de plaats Dubrovnic dat daar ongeveer 10.000 mensen wonen en dat er in de historische oude stad maar "plaats" is voor 14.000 mensen per dag en dat er ongeveer 40.000 per dag rondlopen. De inwoners kunnen geen kant meer op en niet meer normaal bij hun huizen komen.
Zodra een cruiseschip aanlegt kun je beter wegwezen inderdaad...stroomt er zo een paar duizend man het stadje in.
Wij plannen onze vakanties buiten de schoolvakanties om.
Dus we kiezen voor het voorjaar en najaar.
Dat voorkomt al veel ellende.
En we gaan niet naar "hotspots".
Ik heb heel veel gereisd in de tien jaar rondom de millenniumwisseling en ja, de gouden tijd is wel voorbij vind ik. Op een aantal plekken ben ik recent teruggeweest dus ik kan vergelijken. Dat gezegd hebbende: toch lukt het mij elke zomer weer om in het hoogseizoen met mijn gezin leuke redelijk ongerepte plekken en niet platgelopen steden in Europa te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Voor degenen die zich ergeren aan al die toeristen: je bent er zelf ook een.
Alle reacties Link kopieren
karin12345 schreef:
16-04-2018 14:42
Wij plannen onze vakanties buiten de schoolvakanties om.
Dus we kiezen voor het voorjaar en najaar.
Dat voorkomt al veel ellende.
En we gaan niet naar "hotspots".
Wij ook, maar je kunt goed merken dat het dan ook veel drukker is geworden, met name in steden.
Alle reacties Link kopieren
De drukte weerhoudt mij dus echt van het reizen. Ik reis naar die laatste paar rustige plekken, en dan alleen in de rustigste periodes, of ik reis helemaal niet. Met name de toename van Chinezen en Russen vind ik heel ergerlijk, omdat zij zich vaak ontzettend onbeschaafd gedragen (buffetten leeghalen en niets opeten, toiletten vies achter laten, personeel niet met respect behandelen, etc). Sommige Hollanders, Engelsen en Duitsers kunnen daar overigens ook wel wat van, maar die zie je minder snel in de luxere accommodaties.
Vorig jaar zijn we half Praag doorgelopen en geen kip tegengekomen, tot aan de hotspots. Daar was het inderdaad veel te druk en wat er te zien was, was ook niet bepaald interessant. Maar ja, het staat in een boekje blijkbaar.

Is het niet ook het probleem dat er maar een beperkt aantal plekjes gepromoot wordt en dat die dan ook in alle groepsreizen en gidsen opgenomen worden, waardoor iedereen op hetzelfde punt terecht komt?
Ja! Overal staan die kutjapanners voor je uitzicht selfies te maken! Vond het vooral tijdens een snorkeltrip naar de idyllische Similan eilanden een deceptie, al dat massa toerisme.

Bij veel highlights had ik een privechauffeur en ging al heel vroeg in de ochtend om de massa voor te zijn, maar een priveboot huren behoort niet tot mijn financiele mogelijkheden.

Vind het rete irritant al die drukte. Doe mij toch maar liever roadtrippen in Amerika. Daar tenminste nog rust en ruimte.
Alle reacties Link kopieren
In Haamstede valt het erg mee, kunnen we altijd mooi fietsen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Ik merk het in Amsterdam. Vroeger bestond het "laagseizoen" en "hoogseizoen," maar het is nu net zo druk in de stad (Kalverstraat, de Dam, de Wallen) als op een vrijdagavond in juli. Ik snap dat het positief is voor de economie, maar voor de bewoners is het wat minder als alle straten en wegen muurvast staan. Voor mijn gevoel is Amsterdam echt in een soort pretpark veranderd.
paper-clip schreef:
16-04-2018 14:34
Helemaal mee eens, vorig jaar in het Louvre geprobeerd de Mona Lisa aan de kinderen te laten zien. Na ongeveer 20 minuten worstelen vanaf de ingang van de zaal tot aan het schilderij hebben ze er een glimp van kunnen opvangen :whip:
Dit was 20 jaar geleden ook al zo.

Tja, de Chinezen zijn rijker dan ooit en dus gaan ze ook reizen. Kan ze geen ongelijk geven.
Voor mij zijn vooral de groepen een probleem. Honderden mensen die uit bussen worden geladen en de plek overnemen met hun luidruchtigheid en selfiesticks.

Amsterdam centrum was ik vorig jaar zomer voor het laatst. Ben me kapot geschrokken! Van CS richting de Nieuwmarkt lopen op een zonnige zomerdag bleek een behoorlijke onderneming te zijn. Volgens mij is het echt niet meer leefbaar in de zomer als je in dat gebied woont b
Alle reacties Link kopieren
MiniMe3 schreef:
16-04-2018 14:55
Dit was 20 jaar geleden ook al zo.

Tja, de Chinezen zijn rijker dan ooit en dus gaan ze ook reizen. Kan ze geen ongelijk geven.
Het gaat er niet alleen om dat ze rijker zijn, maar ook dat ze eindelijk het land uit mogen. Chinezen zijn een erg reislustig volk, en hebben decennia in te halen wat dat betreft. Op zich niet erg, maar wel jammer dat ze weinig moeite doen om zich aan hun gastland aan te passen.
Alle reacties Link kopieren
Ik merkte het vooral in Barcelona en bij de Noorse Fjorden. Enorme groep Chinezen die zich echt asociaal gedragen.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
16-04-2018 14:44
Voor degenen die zich ergeren aan al die toeristen: je bent er zelf ook een.
Dat dacht ik ook al, ja.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
PowerCube schreef:
16-04-2018 14:44
Ik heb heel veel gereisd in de tien jaar rondom de millenniumwisseling en ja, de gouden tijd is wel voorbij vind ik. Op een aantal plekken ben ik recent teruggeweest dus ik kan vergelijken. Dat gezegd hebbende: toch lukt het mij elke zomer weer om in het hoogseizoen met mijn gezin leuke redelijk ongerepte plekken en niet platgelopen steden in Europa te vinden.
Die ervaring heb ik ook. Ik vind het juist wel een sport om te proberen de rust op te zoeken in de buurt van toeristische plekken (want die plekken zijn natuurlijk niet voor niets toeristisch; er is vaak veel moois te zien en te doen). Dus in Italië; niet pal bovenop het Gardameer gaan zitten, maar een camping een half uur daarvan af.
Maar ook; de échte hotspots mijden. Ik ga liever naar Valencia dan naar Barcelona.
Nothing happens for a reason
american_girl schreef:
16-04-2018 14:52
Ik merk het in Amsterdam. Vroeger bestond het "laagseizoen" en "hoogseizoen," maar het is nu net zo druk in de stad (Kalverstraat, de Dam, de Wallen) als op een vrijdagavond in juli. Ik snap dat het positief is voor de economie, maar voor de bewoners is het wat minder als alle straten en wegen muurvast staan. Voor mijn gevoel is Amsterdam echt in een soort pretpark veranderd.
Dat toerisme goed is voor de regio gaat helaas vaak niet meer op. En dat geldt vooral voor steden als Amsterdam en Venetië.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven