Fes Marokko Ervaringen/Tips?

16-04-2018 17:15 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi forummers :)

Binnenkort vertrek ik voor 5 dagen naar Marokko, naar Fes. Heb er superveel zin in. Hier en daar wat rond gegoogled en alvast een to do list gemaakt. Eventueel ook een uitstapje naar Meknes of Chefchouen.

Nu al kijk ik uit naar de Marokkaanse keuken, de gerechten die ik online heb gevonden zien er heerlijk uit.

Ik vraag me af wat voor vrouwen gepaste kledij is, hier lees ik verschillende berichten over. Zelf denk ik aan lange rokken met een bloes erop? Ook zie ik nu al op tegen het afdingen.. ik wil bijvoorbeeld een leren tas kopen en wat andere souvenirs, maar dat schijnt lastig te zijn als je niet goed bent in afdingen (zoals ik :D) Gelukkig spreek ik een woordje Frans.


Hebben jullie tips voor mij of ervaringen die jullie willen delen? Ik ben erg benieuwd naar jullie verhalen!
Hier een topic waar je waarschijnlijk wel wat aan hebt.
reizen/marokko/list_messages/392232?sty ... 17&start=0
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de link, Courage :-]
Alle reacties Link kopieren
Ik zie dat de link naar het topic dat ik opende al geplaatst is, geeft inderdaad een aardig beeld! Bij interesse wel ik je naar mijn blog wel sturen voor meer tips en informatie :)
Alle reacties Link kopieren
Kleding doen ze in Marokko zelf niet zo moeilijk over met uitzondering van religieuze plekken.

Qua afdingen hoef je je ook geen zorgen te maken. Elk kraampje/winkeltje in de oude stad (of het nou Fes, Meknes of Marrakech is) verkoopt zo ongeveer de zelfde souvenirs, waaaronder ook leren tassen. Gewoon de helft bieden van wat ze vragen en bij een 'nee' naar het volgende winkeltje lopen. Aan hun reactie merk je dan wel hoe reeel jouw bod was.
Voel je nooit verplicht om iets te kopen. Als je je niet prettig voelt bij een verkoper of onder druk gezet voelt worden, gewoon bedanken en weglopen.

En nog een extra tip: hoe aardig en geloofwaardig iemand ook over komt, als iemand zegt dat een weg in de medina is afgesloten en hij je wel even de geode weg wijst: geloof het niet. Je eindigt in een winkeltje en proberen je ergens voor te laten betalen. Als je iets niet wilt, zeg dan heel duidelijk 'nee bedankt' en loop verder.
Marokkanen zijn hele vriendelijke mensen, maar naieve toeristen zien ze als wandelende cashcows.
Uiteindelijk komt alles goed. Zo niet, dan toch.
Alle reacties Link kopieren
Qua kleding zijn ze inderdaad niet moeilijk, maar ik denk dat je als vrouw aanzienlijk minder de aandacht trekt als je ervoor kiest om in ieder geval je armen tot de elleboog te bedekken en je benen tot over de knieën. Ik was er in januari met een graad of 15, dus prima te doen met lange broek, ik gok dat het nu aanzienlijk warmer is :P , dan is bijv. een langere luchtige rok en blouse misschien fijn. Zou zeker niet voor tanktops kiezen en/of strakke kleding, je vestigt er nu eenmaal meer aandacht mee op je en daar zou ik geen zin in hebben.
Alle reacties Link kopieren
@fromfebruari Graag! Ik heb je een PM gestuurd.

En bedankt voor de tip, ik heb inmiddels een lange luchtige katoenen blouse gekocht die tot over de knie komt. Zelf iets wat ik normaal niet draag dus ik geef 'm daar denk ik gewoon weg, heb ik weer ruimte voor iets extra's in m'n koffer op de terug reis en is iemand anders weer blij :)

@sidhe Super! Deze tips kan ik goed gebruiken, bedankt voor jouw reactie. Ik zal deze strategie van je ten harte nemen. En niet in het afgesloten verhaal trappen dankzij jou, haha :)

Ik heb er zo'n zin in! :D
Alle reacties Link kopieren
Zowel in Fes als Chefchouen geweest. Wel met Marokkaanse vriendinnen die heel goed konden afdingen. Voor onze leren tassen hebben we zo'n € 20 p.s. betaald, in Fes.

In Chefchouen in een Riad geslapen en daar ook heel goed gegeten, in het restaurant dat daarbij hoorde. Wel oppassen voor bedelaars, zelfs mijn Marokkaanse vriendinnen zijn daar ingetrapt!, gewoon echt geen geld geven, aan niemand.
Ik ben jaren geleden door Marokko gereisd. Heb niet heel erg op kleding gelet. In Fes hadden we via via een gids geregeld. Heel fijn. Zodra we niks wilde kopen in een winkel dirigeerde hij ons weer weg. Ik heb gehoord (en zelf in Marrakech ervaren) dat de sfeer anders wat kan omslaan. Ik vond het erg prettig dat we niet hoefden op te letten waar we waren en hoe we weer uit het oude gedeelte kwamen. Maar normaal ben ik niet zo'n gidsmens, dus als het niet via-via was geweest, had ik het niet gedaan.
wat betreft uitstapje zou ik je chefchaouen aanraden. Meknes is een wat grotere stad en in die zin vergelijkbaarder met Fes. Chefchaouen is een heel leuk, klein dorpje met ontzettend vriendelijke mensen. Al is er niet ontzettend veel te doen. Een middagje en een ochtend rondwandelen en dan heb je alles wel gezien. Het is wel erg leuk om er een nachtje te slapen, omdat er overdag veel dagjesmensen zijn en het savonds een stuk stiller wordt.

Let inderdaad wel op met zogenaamde gidsen en bedelaars, geen hulp aannemen als je er niet veel voor wilt betalen.

Wat betreft kleding, in mijn idee trek je toch wel veel aandacht in Marokko als westerse vrouw, dus maakt het eigenlijk niet zo veel uit. De eerste keer droeg ik ook netjes lange mouwen ed, maar ik realiseerde mij al snel dat je toch wel constant aangesproken wordt. Ik zou niet in spaghetti topjes en hotpants gaan lopen, maar je hoeft ook echt geen grote gewaden aan. Belangrijker is dat je draagt waar jij je fijn bij voelt. Ik vond Marokko best pittig wat betreft de aandacht die je constant krijgt, dus het is goed om te zorgen dat je lekker in je vel zit als je de straat op gaat. En de belangrijkste tip is vooral om vriendelijk te glimlachen/te reageren op alle aandacht en rustig door te lopen. Negeren wekt vaak alleen maar irritatie aan beide kanten. Een ontspannen benadering kan ook op een leuk gesprekje uitlopen. Hetzelfde geldt voor de verkopers overal, vriendelijk en duidelijk: 'nee hoor dank u wel. misschien morgen, inshallah'

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven