9 maanden genieten van het leven

22-04-2018 17:55 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Ik zit op dit moment in het eerste jaar van mijn HBO-v en werk daarnaast ongeveer 40 - 60 uur per week. In juni haal ik naar alle waarschijnlijkheid mijn propedeuse, daarna wil ik een jaar stoppen met mijn opleiding (om vervolgens weer door te gaan na een jaar). In het jaar dat ik stop wil ik van september - december voornamelijk nog heel veel werken en sparen en daarna vanaf december 9 maanden van het leven gaan genieten.

Van begin december tot midden april ga ik skiles geven in Oostenrijk, mijn 2e hele seizoen in de sneeuw. Daar heb ik heel veel zin in.

Daarna zijn mijn plannen nog een beetje vaag. Ik heb genoeg ideeën, backpacken in Azië, een weekje in een all-inclusive resort boeken lezen, roadtrippen door Amerika, maar, ik ben helemaal alleen. Wat is jullie ervaring met verschillende soorten reizen alleen doen?

Ik hoor graag ervaringen en tips! Groetjes.

n.a.v. vraag: ik ben dan 23! :)

Ohja en opmerkingen over of een jaar stoppen met school wel verstandig is heb ik niet zo'n behoefte aan ;).
anoniem_309147 wijzigde dit bericht op 22-04-2018 18:01
1.62% gewijzigd
Hoe oud ben je? In de USA mag je pas vanaf je 23e een auto huren, dit mocht je willen roadtrippen. Overigens is dat in je eentje prima te doen!
Zuidoost Azie is een pak goedkoper en daar kun je ook goedkoop vliegtuighoppen tussen diverse bestemmingen.
Alle reacties Link kopieren
To wat een heerlijk vooruitzicht! Gelijk heb. Mensen ontmoet je genoeg onderweg dus daar zou ik me geen zorgen om maken, het is een ervaring voor het leven. Het enige wat ik verder wil zeggen is; Ga, Geniet en beleef!
Alle reacties Link kopieren
Wat een heerlijk idee!
Tja, het is maar net wat je het meeste trekt natuurlijk. Backpacken is in je eentje erg leuk om te doen, omdat er altijd wel mensen in hostels zijn met wie je een tijdje kunt optrekken (en dingen alleen doen als je dat wilt). In hostels is iedereen ingesteld op het ontmoeten van mensen. Dat was in elk geval mijn ervaring in Australië.
Ik denk dat je in een all-inclusive hotel meer 'op jezelf' zult zijn, omdat iedereen daar al met vrienden/familie is gekomen.
Sloetski schreef:
22-04-2018 18:13
Wat een heerlijk idee!
Tja, het is maar net wat je het meeste trekt natuurlijk. Backpacken is in je eentje erg leuk om te doen, omdat er altijd wel mensen in hostels zijn met wie je een tijdje kunt optrekken (en dingen alleen doen als je dat wilt). In hostels is iedereen ingesteld op het ontmoeten van mensen. Dat was in elk geval mijn ervaring in Australië.
Ik denk dat je in een all-inclusive hotel meer 'op jezelf' zult zijn, omdat iedereen daar al met vrienden/familie is gekomen.
Ik ben nooit in hostels geweest want ik hou niet van die drukte en al helemaal niet van dorms, maar je komt medereizigers ook gewoon overdag tegen omdat iedereen de highlights bezoekt al dan niet uit de lonely planet (want van lonely is er helaas bijna nergens meer sprake)
Alle reacties Link kopieren
Heerlijk zeg!

Als je nog meer wil sporten misschien een (wind)surfcurus. En anders backpacken in Zuid-Amerika of Azië. Heel goed alleen te doen en toch mensen te ontmoeten. Zelf ook nog een cursus Spaans gedaan in. Spanje van 6 weken. Erg leuk! Vooral als de school ook veel activiteiten organiseert.

Veel plezier met de voorbereidingen!
Qua sportiviteit zou je in Thailand je padi kunnen halen.
Alle reacties Link kopieren
Wel sneu dat je blijkbaar pas van het leven gaat genieten als je op reis bent.
Dat kun je namelijk meestal niet zo vaak doen, dus dan krijg je een heel zwaar leven.
Beter zorg je dat je geniet van je dagelijkse bezigheden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Het enige wat ik wil zeggen is doen, absoluut doen!
Maak eerst je opleiding af
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
22-04-2018 19:15
Maak eerst je opleiding af
Waarom? Dat kan daarna ook nog.
pamelacourson schreef:
22-04-2018 19:43
Waarom? Dat kan daarna ook nog.
Reizen kan na je opleiding ook. Te vaak gezien dat studenten na een sabbatical afhaken
S-Meds schreef:
22-04-2018 19:15
Maak eerst je opleiding af
.
Mwah, er is ook wat voor nu te zeggen: dat TO waarschijnlijk nog niet vastzit aan een huis, baan enz en gemakkelijk voor langere tijd weg kán. Aan de andere kant, TO heeft een opleiding gekozen die overal gewaardeerd wordt, dus ook ná je opleiding ligt de wereld voor je open :)
Erizon schreef:
22-04-2018 19:46
.
Mwah, er is ook wat voor nu te zeggen: dat TO waarschijnlijk nog niet vastzit aan een huis, baan enz en gemakkelijk voor langere tijd weg kán. Aan de andere kant, TO heeft een opleiding gekozen die overal gewaardeerd wordt, dus ook ná je opleiding ligt de wereld voor je open :)
Als je net je diploma hebt heb je toch ook nog geen huis baan of kinderen?
S-Meds schreef:
22-04-2018 19:46
Reizen kan na je opleiding ook. Te vaak gezien dat studenten na een sabbatical afhaken
Zou dat niet komen omdat ze de motivatie voor de studie al verloren waren toen ze reisplannen gingen maken?
redbulletje schreef:
22-04-2018 19:48
Zou dat niet komen omdat ze de motivatie voor de studie al verloren waren toen ze reisplannen gingen maken?
Kan,maar na een jaar reizen is het lastig om de routine van een studie weer op tepakken
S-Meds schreef:
22-04-2018 19:48
Kan,maar na een jaar reizen is het lastig om de routine van een studie weer op tepakken
Ongetwijfeld, net als routine om te moeten werken
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties so far.

Waarom ik nu ga en niet na mn opleiding?

Dat komt omdat ik al sinds de minuut dat ik thuis ben van mijn 1e seizoen skiles geven heimwee heb en nog een keer wil. Nu ik 23 ben kan dat nog, als ik straks klaar ben met de opleiding en 27 ben, dan ben ik daar echt te oud voor (vind ik zelf). Vooral omdat de gemiddelde leeftijd van mijn ski-collega’s tussen de 18 - 24 ligt.

Vandaar dus!

Alles met mn opleiding is verder goed geregeld en afgesproken.

Eigenlijk het enige waar ik een beetje tegenop zie is in landen zijn waar ik de taal niet spreek en de cultuur niet ken alles zelf moeten regelen, maar dat zal vast wel goed komen.
Zelf ben ik niet zo van het reizen en 'zo veel mogelijk zien', maar meer van de verdieping. Ik ga liever ergens een paar weken op een boerderij werken waarbij ik de omgeving goed leer kennen, misschien ook wat locals waar je eens thuis komt en dergelijke, dan dat ik alle highlights van een heel land in die periode moet zien.

Als je dat ook een leuk idee vindt, is WWOOF misschien iets voor je?
Alle reacties Link kopieren
SophiaR schreef:
22-04-2018 20:48
Nu ik 23 ben kan dat nog, als ik straks klaar ben met de opleiding en 27 ben, dan ben ik daar echt te oud voor (vind ik zelf). Vooral omdat de gemiddelde leeftijd van mijn ski-collega’s tussen de 18 - 24 ligt.
Wat een onzin! Ik heb tot mijn 39e skiles gegeven en mijn vriendin van 60 geeft nog steeds les.

In ZO Azië spreekt vrijwel iedereen Engels en is alleen reizen geen enkel probleem.
Ik zou één continent pakken. Tenzij geld echt nul probleem is natuurlijk. Dus of Azië, of Midden/Zuid-Amerika met evt uitstapje naar de VS.

Ik was ook 23 toen ik 8 maanden op reis ging. Ik ging naar Midden/Zuid Amerika. Ik vond het geweldig! Ja, je moet veel zelf regelen. Maar nu kan ik dus dingen wel heel goed zelf regelen. Als je eerst een taalcursus Spaans doet heb je niet alleen daar in het hele continent profijt van, je hebt gelijk een nieuwe 'skill for life' erbij. Door de vele oefening na je cursus blijft Spaans goed hangen. En, je leert zo veel mensen kennen. Je hoeft je niet alleen te voelen. Hostels zijn nog prima als je 23 bent (nu probeer ik ze te ontwijken).

Ik ben tussen twee studies ingegaan. Dus je hoeft niet per se je motivatie te verliezen door het reizen. Ik wou zelf erg graag ook weer naar huis na al die tijd. Vond acht maanden ook eigenlijk net iets te lang. Maar dat is voor iedereen weer anders.

Veel plezier!
mayou schreef:
22-04-2018 22:17

In ZO Azië spreekt vrijwel iedereen Engels en is alleen reizen geen enkel probleem.
Ik vond ze juist belabberd engels spreken maar ze zijn zo behulpzaam dat je alles prima kunt regelen. En veilig is t ook nog ns als vrouw alleen.
Ik ben op mijn 21e/22e een half jaar op reis geweest, ook halverwege mijn studie. Ik vond het juist een mooie leeftijd, het hielp me bij zelfstandig en volwassen worden. De kans dat je na je opleiding nog steeds nergens aan vast zit is aanzienlijk kleiner. Ik stond na mijn studie ook te popelen om aan het werk te gaan, ik denk niet dat ik zou willen gaan reizen met het idee gelijk na terugkomst eerst nog te moeten gaan solliciteren. Ik ben naar Azië geweest, maar volgens mij kun je overal wel naar toe gaan voor avontuur. Veel plezier!
Wat is je budget? Dat lijkt me ook best relevant. Azië is bv een stuk goedkoper dan noord Amerika. Misschien wel iets om rekening mee te houden. Eten, drinken, overnachten, uitstapjes, alles is daar duurder en daar kan je met je geld dus minder lang verblijven dan in Azië. Al is noord Amerika wel echt prachtig en heel goed in je eentje te doen, vooral ook omdat je de taal spreekt.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
22-04-2018 19:07
Wel sneu dat je blijkbaar pas van het leven gaat genieten als je op reis bent.
Dat kun je namelijk meestal niet zo vaak doen, dus dan krijg je een heel zwaar leven.
Beter zorg je dat je geniet van je dagelijkse bezigheden.

Dit ging ook door mijn hoofd inderdaad ;-D
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven