Kosten wereldreis

23-04-2018 15:52 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Uit nieuwsgierigheid en ook ter voorbereiding voor mijn eigen reis ben ik heel benieuwd wat jullie (degene die op wereldreis zijn geweest) hebben uitgegeven voor bijvoorbeeld een half jaar of een jaar reizen en welke landen jullie daarbij hebben aangedaan.

let me know:)

Groeten
Alle reacties Link kopieren
ik zelf nog niet gedaan , maar lees op diverse fora dat je wel 10.000 minimaal nodig hebt. Eea afhankelijk van de wijze waarop je reist, backpacken budget of flashpackend luxe
Alle reacties Link kopieren
dat ligt er totaal aan waar je heen wil, ik denk at je dus eerst moet bedenken waar je graag heen wil en als je dat niet weet: kijkt hoeveel je te besteden hebt en daar je bestemming op uit zoekt.

daarbij: wil je werken op je reis of niet? Ook dat maakt uiteraard uit voor je budget.

Kortom: dit is te weinig info ;-)
Alle reacties Link kopieren
Voor 6 maanden reizen door Azie was ik in totaal €9000 kwijt. Dit was inclusief alles, dus meerdere vluchten, overnachtingen, eten, entree, alles.

Ik reisde alleen en verbleef in prive kamers (dus geen slaapzalen in hostels). Heb een hoog reistempo, deed niet mee aan tourtjes maar juist vaak een scooter huren en erop uit.

Landen: Thailand, Laos, Vietnam, Cambodja, Maleisie, Singapore, Japan, Filipijnen, Hong Kong en Bali.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf nog geen specifieke plannen. Maar ik ben gewoon nieuwsgierig naar de ervaringen van anderen:)
Alle reacties Link kopieren
Een vriend van mij is al ruim 3 jaar op wereldreis. Hij geeft per jaar max 3000 euro uit. En dat is alleen voor uitstapjes, eten en bezine, Hij slaapt in een tentje onder de sterrenhemel of doet aan couchsurfing. Vaak werkt hij bij mensen of in hostels voor eten, douchen of een overnachting. Het is dus maar net hoe duur en luxe je het maakt. Een hostel kost niet veel, werken voor kost en inwoning maakt het goedkoper. Maar ben je een luxepoes en wil je elke avond een schoon bed, ja dan mag je de portemonnee thuis eerst vullen.
Juuliaa schreef:
23-04-2018 16:04
Ik heb zelf nog geen specifieke plannen.

Je hebt helemaal nog geen idee waar je naartoe wilt of hoe je wilt reizen?
Alle reacties Link kopieren
Daar valt toch helemaal niets van te zeggen? Ik zou 3 weken vakantie nog niet eens redden met de budgetten die hier voor een jaar reizen worden genoemd. Het ene land is duurder dan het andere, persoonlijke wensen mbt accommodatie en reiswijze verschillen enorm, de tijd van het jaar waarin je naar een bestemming reist kan een enorm verschil maken in de kosten, enz. En dan hebben we het nog niet gehad over ter plaatse wel of niet werken ed.
Alle reacties Link kopieren
jaren geleden gedaan.

vergeet niet dat je dan ook een jaar geen inkomen hebt, en soms de vaste lasten wel doorlopen. En wanneer je terug komt je niet direct een inkomen hebt.

Ik had voldoende gespaard om ook wat duurdere dingen te doen, bijvoorbeeld de gorilla's in Uganda bezoeken.

Verder hangen de kosten van de reis heel erg af waar je heen gaat, hoe ga jij jezelf verplaatsen (lokaal vervoer, veel vliegreizen, liften, auto kopen, etc), verblijf je in basic backpackers' hotels, of wil je wat meer luxe, dit geldt ook voor eten. Vergeet verder niet je vaccinaties, aanschaf voor de reis (rugzak, wandelschoenen, camera, etc)

Reizen kost geld.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
23-04-2018 17:03
... Ik zou 3 weken vakantie nog niet eens redden met de budgetten die hier voor een jaar reizen worden genoemd. ....
hahaha, ik ook niet meer ;-)
Alle reacties Link kopieren
Tr0tter schreef:
23-04-2018 16:55
Je hebt helemaal nog geen idee waar je naartoe wilt of hoe je wilt reizen?

En wat je wilt gaan doen, of hoe, en hoe lang?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Voor 10000 euro zou ik 2 maanden in de USA kunnen reizen of misschien wel bijna 4 in ZO Azie.
Alle reacties Link kopieren
10 jaar geleden was ik excl heen- en terugvlucht, incl overige vluchten ongeveer kwijt:

750 euro per maand in Thailand en Cambodja
1500 euro voor 1 maand Australie (ruime week bij familie gelogeerd)
900 dollar voor een maand in Myanmar
600 euro maand Laos
750 euro voor 2 weken Bali en Gili Eilanden

Slapen altijd goedkope hutjes/kamers, veel fietsen huren ipv dure tourtjes. In Azie voor mezelf, Australie hostels. Verder veel gedoken en veel gedronken (daar kun je op besparen), maar vaak goedkoop gegeten. Als je langzamer reist is het goedkoper (want minder reiskosten en je leert de goedkopere plekjes kennen)

Vorig jaar incl vluchten en basic accomodatie maar veel duiken/lekker eten en veel drinken iets van 1500 euro voor 2 weken Thailand.

Filipijnen 3 jaar geleden ong 1700 euro voor 2,5 week incl vlucht (met wat luxere accomodatie).

America 3 jaar geleden ong 2000 euro voor ruim 2 weken.

Ik was voor dat halve jaar ongeveer 6000 euro kwijt. Mooie plannen, leuk om mee bezig te zijn :-)
Alle reacties Link kopieren
Loes10 schreef:
24-04-2018 15:43
10 jaar geleden was ik excl heen- en terugvlucht, incl overige vluchten ongeveer kwijt:

750 euro per maand in Thailand en Cambodja
1500 euro voor 1 maand Australie (ruime week bij familie gelogeerd)
900 dollar voor een maand in Myanmar
600 euro maand Laos
750 euro voor 2 weken Bali en Gili Eilanden

Slapen altijd goedkope hutjes/kamers, veel fietsen huren ipv dure tourtjes. In Azie voor mezelf, Australie hostels. Verder veel gedoken en veel gedronken (daar kun je op besparen), maar vaak goedkoop gegeten. Als je langzamer reist is het goedkoper (want minder reiskosten en je leert de goedkopere plekjes kennen)

Vorig jaar incl vluchten en basic accomodatie maar veel duiken/lekker eten en veel drinken iets van 1500 euro voor 2 weken Thailand.

Filipijnen 3 jaar geleden ong 1700 euro voor 2,5 week incl vlucht (met wat luxere accomodatie).

America 3 jaar geleden ong 2000 euro voor ruim 2 weken.

Ik was voor dat halve jaar ongeveer 6000 euro kwijt. Mooie plannen, leuk om mee bezig te zijn :-)
Thanks voor je uitgebreide reactie!!:)
Wij waren met zijn tweeën (dus dan deel je bepaalde kosten) gemiddeld €30 per persoon per dag kwijt. In goedkope landen (Azië, Midden Amerika) konden we reizen voor €20 pp per dag, in duurdere landen (Zuid Amerika) €30-35 en in dure landen (Australië, Nieuw Zeeland, Canada, VS) €50 pp per dag.

We hadden nauwelijks vluchten, af en toe een paar duiken of excursies en een hoog reistempo waarbij we meestal 2-3 nachten op 1 plek bleven. Voor een jaar reizen waren we €12.000 pp kwijt, inclusief alles.

In goedkope landen hadden we luxe accomodatie en aten we 3x per dag in restaurants, in dure landen gingen we kamperen en kookten we zelf.

Ik hield heel goed bij wat we uitgaven, dus als we boven het budget zaten bleven we wat langer op 1 plek. Daar bespaarden we dan weer mee, want het reizen zelf was het duurste bij ons.
Loes10 schreef:
24-04-2018 15:43
10 jaar geleden was ik excl heen- en terugvlucht, incl overige vluchten ongeveer kwijt:

750 euro per maand in Thailand en Cambodja
1500 euro voor 1 maand Australie (ruime week bij familie gelogeerd)
Wow, daar kom ik in betreffende landen ongeveer 1 week mee rond!
Alle reacties Link kopieren
In 2011 heb ik op m'n eentje een wereldreis van 6 maanden gemaakt, in totaal (all-in) heb ik ongeveer een €25k gespendeerd. Ik heb nergens op bespaard, alle activteiten die ik wou doen heb ik ook gedaan.

De route: USA (6 weken), Bolivë (3 weken), Chile (2 weken), Argentinië (1 week), Nieuw-Zeeland (1 maand), Australië (1 maand), Japan (1 maand)

Transport:
- vluchten: Oneworld Explorer
- 3 roadtrips (2x USA + Aus) goed voor 9 weken autohuur
- busdiensten (Z-Amerika + NZ)
- trein (Japan)

Overnachtingen:
Combinatie van hostels, guest houses, couchsurfing, motels, hotels.

Food & drinks:
Zelf koken, streetfood, restaurantjes

Grootste kostenpost:
1/5 van mijn budget heb ik opgedaan aan 5 daagjes Sydney, heb er Nieuwjaar gevierd. Fantastisch once-in-a-lifetime event, maar pokkeduur.

Geld:
Ik ben vertrokken met 1k cash, 2 debet- en 2 kredietkaarten
Alle vluchten, autoverhuur, Japanese railpass, busdienst Nieuw-Zeeland, overnachtingen + event te Sydney waren ruimschoots voor vertrek geboekt en betaald.
Hierdoor waren een aantal van de grootste kostenposten op voorhand geregeld - nadeel is evenwel een verminderde flexibiliteit qua planning)

Tips:
- Zowel Oneworld als Start Alliance hebben speciale aanbiedingen voor dergelijke reisjes - veel goedkoper dan je vluchten los te boeken. Via de website kan je alles mooi plannen. Ze hebben ook opties voor reizen binnen continenten.
- Houd rekening met de seizoenen, zo ben ik einde zomer vertrokken en heb ik halverwege de herfst het Noordelijke halfrond verlaten. Hierdoor kon ik m'n bagage beperken tot voornamelijk lichte kledij.
- Wissel duurdere en goedkoperen landen/continenten met elkaar af, dit ter preventie dat je kredietkaartlimieten overschrijd
- pak verstandig - sta hier zeker voor vertrek bij stil, oefen dit, zoek naar de meest praktische indeling
- Er bestaan reisbibliotheken waar anderen hun ervaringen/voorbereidingen ter beschikking stellen. Maak hier verstandig gebruik van.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
25-04-2018 09:22
Wow, daar kom ik in betreffende landen ongeveer 1 week mee rond!
Ik denk ook niet dat me dat nu nog zou lukken ;-) Of eigenlijk: dat ik dat niet meer zou willen. De kamers waren vaak wel heel basic en de goedkoopste vorm van transport wel heel ongemakkelijk. Maar het ging toen ook wel vanzelf omdat ik vaak een stuk optrok met mensen die ook voor langere tijd op reis waren en die letten ook op hun geld.

Al met al ben ik wel blij dat ik nu meer te besteden heb, maar ik heb er ook wel de nodige avontuurlijke verhalen aan over gehouden.
Alle reacties Link kopieren
10 maanden gereisd in Azië. Budget was 50,- per dag met 2 personen (dat is makkelijker te doen dan b.v. 25,- voor 1 persoon, omdat een 1 persoonskamer vaak niet heel veel goedkoper is).
Wij hebben dit makkelijk gered. Was wel excl. heen en terug vlucht. Binnenlandse vluchten lukte ook niet altijd direct binnen het budget, maar overall verdiende we die dan weer terug door bv een week in een goedkoop hutje te slapen en te eten bij goedkope stalletjes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven