Met de trein naar Italië

09-05-2018 12:36 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Komende zomer wil ik een kleine week een vriendin bezoeken aan de Adriatische kust. Omdat ik er inmiddels wel van doordrongen ben dat vliegen echt enorm milieuvervuilend is, ga ik liever met de trein. Vroeger ben ik regelmatig die kant op gegaan en nam dan meestal de autoslaaptrein vanaf Den Bosch, maar helaas bestaat die niet meer. Ik ben ook weleens met de Rivièra Express gegaan via Zwitserland, en een keer via Münschen. Ik heb uiteraard al even gegoogled, maar via de sites van Deutsche Bahn en NS kom ik niet gemakkelijk op goede verbindingen uit, veelal via Parijs met de TGV, maar daar heb ik weinig trek in. Dan moet ik naar een ander station en bovendien is het erg duur, of er staat dat er geen prijsopgave mogelijk is en dat ik alleen telefonisch kan reserveren.
Ik moet zeggen, het is waarschijnlijk een stuk gemakkelijker én goedkoper om te vliegen, en dat maakt wel moedeloos.
Enfin. Iemand tips voor treinverbindingen en boekingssites?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Er gaat een Nightjet van München naar Venetïe, dat is een slaaptrein van de Oostenrijkse spoorwegen.
Meer informatie vind je hier: https://www.seat61.com/trains-and-routes/nightjet.htm en hier: http://www.nightjet.com/en

Vanaf Amsterdam of Utrecht is Venetië met twee overstappen te bereiken, lijkt me best te doen eigenlijk. Sowieso leuk om dat als alternatief voor een vliegreis te zien, top!

Mijn ervaring met het boeken van internationale tickets is dat het meestal handiger (en soms ook voordeliger) gaat via de site van Deutsche Bahn.
stippensokken wijzigde dit bericht op 09-05-2018 12:46
3.41% gewijzigd
Waar wil je heen? Ik zie vanaf Dusseldorf nog wel een autoslaaptrein.

Rijdt ook niet meer zie ik.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn een paar jaar geleden met de trein vanaf Utrecht naar Italië gegaan, met 1 overstap in Zürich. Het was geen autoslaaptrein, wel een trein met slaapcoupés en douches en zo.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vroeger eens met de (nacht)trein van Arnhem naar Verona gegaan met een overstap in Munchen. Gewoon aan het loket van de NS gekocht. Maar dat is wel zo 18 jaar geleden...
Alle reacties Link kopieren
Er rijdt in 2018 vanuit Düsseldorf wel een Autozug naar Verona.

Ik heb overigens goede ervaring met bahn.de om een verbinding naar het buitenland te zoeken alleen 1 punt moet in Duitsland liggen..
Voor 'n kleine week zo lang in de trein gaan zitten? Ik zou gewoon vliegen. Dat vliegtuig gaat toch, of jij nu meegaat of niet.
Alle reacties Link kopieren
Yella78 schreef:
09-05-2018 12:36
maar via de sites van Deutsche Bahn en NS kom ik niet gemakkelijk op goede verbindingen uit, veelal via Parijs met de TGV, maar daar heb ik weinig trek in.
Als ik op Bahn.de invul van Amsterdam naar Venedig, komt er rond 13.30h een verbinding met slechts twee overstappen (Frankfurt en München) uitrollen.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
09-05-2018 12:52
Voor 'n kleine week zo lang in de trein gaan zitten? Ik zou gewoon vliegen. Dat vliegtuig gaat toch, of jij nu meegaat of niet.

Dat is natuurlijk onzin. Als er meer mensen met de trein gaan gaat er op den duur vanzelf een vliegtuig minder. En daarbij; ik vind reizen met de trein onnoemelijk veel leuker dan met het vliegtuig. Je hoeft niet urenlang op allerlei vliegvelden te hangen, je stapt in de trein en je bent onderweg. Daarbij zie je onderweg ook nog eens veel meer, heb je meer bewegingsruimte en zit je veel comfortabeler dan wanneer je vliegt.
Alle reacties Link kopieren
Redbulletje, als iedereen zo denkt, wordt het natuurlijk nooit minder. Maar het wordt je inderdaad wel erg moeilijk gemaakt. Wat een zoekwerk ik moet doen en hoeveel uren in de trein, voor zoveel meer geld dan vliegen... Ik heb nu al gezien dat ik naar diverse luchthavens kan vliegen voor een retourprijs, die lager is dan een enkeltje per trein waarschijnlijk kost (heb alleen nog de prijs tot Münschen kunnen ontdekken, daar zijn goede aanbiedingen op, maar voor het vervolg, de night jet naar Venetië inderdaad, zijn de prijzen niet zichtbaar. Slecht hoor, dit, mensen zo ontmoedigen om een milieuvriendelijker optie te kiezen...

Stippensokken, Venetië heb ik al een aantal keren bezocht en het was alleen de allereerste keer wel wat aan, heeeeel lang geleden. Het is er veel te druk. Ik zou er alleen heen gaan om bijvoorbeeld over te stappen op een andere trein.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Trotter, ik reis ook veel liever per trein, dat gaat me eigenlijk nooit vervelen. Maar voor een paar dagen ter plekke is een omzichtige reis heen en terug wel erg lang. Misschien kan ik kiezen voor het compromis, heen per trein en terug met het vliegtuig? Maar ook dat zit me niet erg lekker, ik wil liefst helemaal niet meer meedoen aan die viezigheid.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Is een trein echt zoveel milieuvriendelijker? Die verbruikt toch ook brandstof?

Overigens zou ik op zich ook best een keer een treinreis naar bijv. Oostenrijk/Zwitserland willen maken als je net zo makkelijk tickets zou kunnen boeken als voor 'n vliegtuig. Ik vind treintickets heel erg ondoorzichtelijk. Zelfs in eigen land snap ik er al geen jota van.
Alle reacties Link kopieren
Yella78 schreef:
09-05-2018 13:06
Stippensokken, Venetië heb ik al een aantal keren bezocht en het was alleen de allereerste keer wel wat aan, heeeeel lang geleden. Het is er veel te druk. Ik zou er alleen heen gaan om bijvoorbeeld over te stappen op een andere trein.
Ik had Venetië meer als voorbeeld genomen, omdat je daar makkelijk kunt komen vanuit München en omdat jij schrijft aan de Adriatische kust te moeten zijn. Vanuit Venetië kun je ongetwijfeld een aansluitende trein richting je eindbestemming nemen.

Yella78 schreef:
09-05-2018 13:09
Misschien kan ik kiezen voor het compromis, heen per trein en terug met het vliegtuig? Maar ook dat zit me niet erg lekker, ik wil liefst helemaal niet meer meedoen aan die viezigheid.
Totdat treinreizen goedkoper en sneller worden, is dat mijn alternatief. Vorig jaar vloog ik heen naar Polen en ging ik met de trein terug, dit jaar ga ik heen en terug met de trein (en moet ik zeggen dat ik net zoveel kwijt zou zijn als wanneer ik retour zou vliegen, dat viel reuze mee!).
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
09-05-2018 13:12
Is een trein echt zoveel milieuvriendelijker? Die verbruikt toch ook brandstof?

https://www.milieucentraal.nl/duurzaam- ... ievervoer/
ooitverlegen schreef:
09-05-2018 12:51
Er rijdt in 2018 vanuit Düsseldorf wel een Autozug naar Verona.

Ik heb overigens goede ervaring met bahn.de om een verbinding naar het buitenland te zoeken alleen 1 punt moet in Duitsland liggen..

Nee die rijdt dus niet in 2018, ik vond 'm ook maar als je doorklikt staat er dat hij niet rijdt in 2018.
redbulletje schreef:
09-05-2018 13:12
Is een trein echt zoveel milieuvriendelijker? Die verbruikt toch ook brandstof?



https://www.seat61.com/CO2flights.htm
Yella78 schreef:
09-05-2018 13:09
Trotter, ik reis ook veel liever per trein, dat gaat me eigenlijk nooit vervelen. Maar voor een paar dagen ter plekke is een omzichtige reis heen en terug wel erg lang. Misschien kan ik kiezen voor het compromis, heen per trein en terug met het vliegtuig? Maar ook dat zit me niet erg lekker, ik wil liefst helemaal niet meer meedoen aan die viezigheid.

Je kan ook met de bus.

www.flixbus.nl
anoniem_353209 wijzigde dit bericht op 09-05-2018 13:23
1.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
09-05-2018 13:18
Nee die rijdt dus niet in 2018, ik vond 'm ook maar als je doorklikt staat er dat hij niet rijdt in 2018.
De eerste site die ik vond idd dit en een andere weer wel. Tegenstrijdig maar je zult gelijk hebben. Er werd als alternatief alleen Düsseldorf Innsbrück aangegeven maar dat is wel erg jammer.
Alle reacties Link kopieren
Misschien kan de Treinreiswinkel: https://www.treinreiswinkel.nl/ je helpen? Die hebben ook vaak speciale aanbiedingen
aivlys23 wijzigde dit bericht op 09-05-2018 13:26
21.59% gewijzigd
Oh da's wel grappig die link. Vliegen en autorijden naar een locatie in Europa is in elk geval hetzelfde. Trein is idd minder.
Ik wilde inderdaad ook de treinreiswinkel aanraden, je kan hun mailen met je vraag en zij zoeken het verder voor je uit, althans 10 jaar geleden werkte dat zo...
Alle reacties Link kopieren
En hier nog voor wat relativering over je impact op milieuvervuiling... https://www.youtube.com/watch?v=m2TbrtCGbhQ

(maar afgezien daarvan hou ik zelf ook meer van treinreizen ;) )
Alle reacties Link kopieren
Marloes, ik ken die site/winkel wel, maar dan betaal je weer fors extra natuurlijk, voor hun diensten. Ik vind het gewoon zo slecht en teleurstellend dat vliegtickets boeken zo makkelijk en goedkoop is en je alles snel kunt vinden, terwijl de treinreizen alles tegen hebben, wat dat betreft, zeg maar. Die wil ik ook zo makkelijk kunnen boeken.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Destijds waren die extra kosten trouwens minimaal, onder de €10,- pp dacht ik me te herinneren. Laat je het hier weten via waar je uiteindelijk hebt geboekt? Misschien dat wij ook nog wel met de trein een weekje weg willen dit jaar.
Wat mij wel 'n nadeel van de trein lijkt tov vliegen is dat je spullen onbeheerd liggen als je naar de wc moet. Je kunt moeilijk je tas met kostbare elektronica zo'n klein wc hokje in nemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven