Eenhoofdig gezag, vliegen met kind.

10-05-2018 08:52 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft dit weleens gedaan?
Als ik Google kom ik via de site van de rijksoverheid op de site van kinderontvoering.org en deze zegt in mijn geval (bewust alleenstaande moeder) dit:

A: Als een moeder op grond van de wet automatisch eenhoofdig gezag heeft, dan kan zij dit aantonen met behulp van 3 documenten gezamenlijk:
- Internationaal uittreksel van de gemeentelijke basisregistratie (BRP) van het kind met daarop vermeld de oudergegevens of de
- (internationale)geboorteakte van het kind; Een uittreksel van de gemeentelijke basisregistratie (BRP) van de moeder waarop de burgerlijke staat van de moeder vermeld is;
-Een uittreksel uit het gezagsregister ( hier zal dan op staan dat over het kind geen nadere informatie bekend is).

Een kennis welke piloot is zei me dat dit echt niet allemaal hoeft. Zeker niet omdat kind mijn achternaam heeft. Ik vind het ook nogal wat. Om je heen hoor ik verschillende verhalen en op Google lees ik ook verschillende dingen.

Ik vlieg met Ryanair naar Londen.

Wie heeft hier ervaring mee?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet het eenhoofdig gezag maar vlieg altijd alleen omdat de vader niet in beeld is. Wij hebben niet dezelfde achternaam en zelfs in dat geval is een kopie geboortebewijs genoeg.
Nou moet ik zeggen dat Engeland heel streng is, ik heb jaren in Londen gewoond en de continentale douane keek nooit ergens naar, de Engelse altijd. Mijn meest recente ervaring is 10 dagen geleden, toen moest ik ook het geboortebewijs laten zien.
Je hebt grote kans dat je gewoon door mag lopen omdat jullie wel dezelfde naam hebben, maar anders even voor de zekerheid een geboortebewijs meenemen.
Alle reacties Link kopieren
Voor zover ik weet kan je mis met jou mee als je dezelfde achternaam draagt.
Maar als je zeker wil zijn maak je gebruik van de documenten die de Rijksoverheid omschrijft
Ik zou geen risico nemen en gewoon alle formulieren meenemen. Wat is nou uiteindelijk de moeite om mapje met die formulieren bij te hebben.
Ik ben getrouwd met de vader van ons kind en wij wonen nu in de UK (allemaal NL nationaliteit). Ik vlieg vaak (minimaal 1x Pm) met dochter alleen naar NL en alleen in NL wordt wel eens om de papieren gevraagd. Ik heb wel altijd internationale geboorteakte en trouwakte bij me en dat formulier. Op mijn paspoort staat ook mijn getrouwde naam vermeld overigens.

In de UK bij binnenkomst nog nooit hierom gevraagd. Uitgaand verkeer wordt hier niet gecontroleerd. Better safe than sorry denk ik maar. Voor mij kleine moeite om mee te nemen en als ze wel moeilijk willen doen kunnen ze dat bij de controle en daardoor he vlucht missen zou zonde zijn.

Op Schiphol wordt het 3 van de 4 keer gecontroleerd bij ons en kan ik daarna zo doorlopen.
Alle reacties Link kopieren
Buiten Schengen zijn ze strenger. Achternaam doet niet meer ter zake, ieder kind wat met 1 ouder reist moet papieren bij zich hebben.
Hier geen eenhoofdig gezag. Ik neem altijd toestemmingsformulier, kopie paspoort papa en kopie geboorteregister mee. In jouw geval zou ik ipv toestemmingsformulier uittreksel gezagsregister meenemen.

Ik ben vaker gecontroleerd.
1Aapje schreef:
10-05-2018 09:08
Ik zou geen risico nemen en gewoon alle formulieren meenemen. Wat is nou uiteindelijk de moeite om mapje met die formulieren bij te hebben.
Dit.
Leuk dat een piloot dat zegt maar je zal net een wel effeciente douane ambtenaar treffen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook alleen met mijn kind, kind heeft mijn achternaam, en ben 1x bijna niet door de douane gekomen toen ik geen papieren had. Ik wist hier niets van, had net paspoort aangevraagd voor kind en op gemeentehuis situatie uitgelegd maar niemand had me geïnformeerd dat ik dan nog geboorte akte oid mee moest nemen. Het ging net goed, mocht uiteindelijk toch vliegen (was intercontinentaal met land waar NL geen uitleveringsverdrag mee heeft). Maar heb voor de volgende vlucht wel een geboorte akte gehaald, toen kraaide er geen haan naar ;)
Een goede vriendin van me vliegt drie a vier keer per jaar heen en weer tussen Londen en het continent, alleen met haar dochter die een andere achternaam draagt. Zij heeft nooit aanvullende papieren bij zich, paspoorten zijn voldoende.

Maar goed, wat zeggen ervaringen van wildvreemden. Als je je druk maakt, zorg gewoon dat je al die documenten bij je hebt anders zit je toch maar te stressen.
Ik ben gewoon getrouwd met de vader van mijn kinderen maar heb bewust mijn eigen naam gehouden. Ik vloog vaak met een of alle kinderen. Soms meermaals per jaar. Man kon lang niet altijd mee ivm werk. Schatting? 7 van de 10 keer kreeg ik controle. Zeker als we naar mijn thuisland gingen en man een paar dagen later kwam. Heb je papieren gewoon op orde.
Joostisandersgeaard2 schreef:
10-05-2018 09:14
Buiten Schengen zijn ze strenger. Achternaam doet niet meer ter zake, ieder kind wat met 1 ouder reist moet papieren bij zich hebben.
Hier geen eenhoofdig gezag. Ik neem altijd toestemmingsformulier, kopie paspoort papa en kopie geboorteregister mee. In jouw geval zou ik ipv toestemmingsformulier uittreksel gezagsregister meenemen.

Ik ben vaker gecontroleerd.
Ook in de UK? In Spanje en Canada ben ik wel gecontroleerd, maar de UK nog nooit. Maar desondanks zou ik het er niet op gokken hoor. Wn bij terugkomst in NL is de kans groot dat ze er om vragen.
Joostisandersgeaard2 schreef:
10-05-2018 09:14
Buiten Schengen zijn ze strenger. Achternaam doet niet meer ter zake, ieder kind wat met 1 ouder reist moet papieren bij zich hebben.
Hier geen eenhoofdig gezag. Ik neem altijd toestemmingsformulier, kopie paspoort papa en kopie geboorteregister mee. In jouw geval zou ik ipv toestemmingsformulier uittreksel gezagsregister meenemen.

Ik ben vaker gecontroleerd.
Mijn ervaring is juist dat er in Schengen nauwgezet wordt gecontroleerd en daar buiten niet. Ik heb buiten het Schengengebied nog nooit de papieren laten zien maar binnen Schengen altijd (als ik met de kinderen alleen reis).
Ik reis eind deze maand voor het eerst met rozetje en heb samen met haar identiteitskaart een internationaal uittreksel van haar geboorte gevraagd. Liever goed voorbereid op pad zonder gedoe.

Bedenken wat ik allemaal mee moet nemen zonder veeeeel te veel mee te nemen en toch niet te weinig is al 'stress' genoeg :)
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom er zoveel documenten nodig zijn om eenhoofdig gezag aan te tonen.

Op de geboorteakte staat alleen mijn naam. Dat zou icm met een uittreksel van het gezagsregister toch voldoende moeten zijn?

Ik heb twee keer gevlogen met kind en nooit gecheckt.
Piloten hebben echt geen verstand van burgerzaken.
Er zijn zoveel dingen die ik soms niet snap qua papierwerk en het echt nuttig zijn daarvan.

Maar als TO weet wat ze moet hebben eigenlijk ( en verschilt dat niet per land? ) dan regel je dat. Of ze nu wel of niet 100% controles hebben.
Waarom zou een piloot hier meer over weten dan jij of ik?

Als een douanebeambte zoiets zegt zou ik er wel waarde aan hechten, maar een piloot heeft hier toch niets mee van doen?
Oh en waarom vind je het allemaal nogal wat? Ik vind het een goeie zaak dat hiermee kinderontvoeringen een stuk lastiger zijn uit te voeren.
Alle reacties Link kopieren
Ik reis altijd met (oude) geboorteakte en toestemmingsformulier en kopie identiteitsbewijs ex. Heb een keer de kinderen van mijn vriend meegenomen op vakantie naar Turkije (alleen dus, zonder vriend)

Heen was er geen controle, bij terugkomst op Schiphol ging de douane moeilijk doen (ondanks toestemmingsformulieren van beide ouders).

Toen heb ik gevraagd waar ze bang voor waren, ontvoering terug Nederland in? :-D
Alle reacties Link kopieren
Lucifermiauww schreef:
10-05-2018 09:14
Dit.
.
Ik gok op de tijd en de kosten die er in gaat zitten om die papieren te verkrijgen.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Ooit meegemaakt dat een kennis met een geadopteerd kind aan een georganiseerde vakantiereis deel wilde nemen, ook alleen met de paspoorten.

Dat gezin is dus niet op vakantie geweest dat jaar.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar met dochter naar Canada gevlogen, mijn man bleef met onze zoon thuis.
Bij de douane in Nederland werden alle papieren gecontroleerd.
In Canada geen controle gehad.
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem123456123456 wijzigde dit bericht op 06-06-2018 11:17
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
10-05-2018 10:15
Waarom zou een piloot hier meer over weten dan jij of ik?

Als een douanebeambte zoiets zegt zou ik er wel waarde aan hechten, maar een piloot heeft hier toch niets mee van doen?
Hoezo wel waarde hechten aan de mening van een douanebeambte??
Het is de Marechaussee die hier over gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven