Beste backpackroute door Azië

14-05-2018 15:33 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik ben een backpackreis aan het plannen, en de landen die ik graag wil zien zijn Thailand, Vietnam, Cambodja, Laos en Indonesië. Ik wil hier ongeveer een half jaar voor uitrekken. Wat is de beste volgorde? Waar zijn de mooiste plekjes? Wat zijn jullie ervaringen? Waar moet ik rekening mee houden?

Daarnaast zou ik het liefst in hotels willen slapen. Heeft iemand een idee hoe veel geld ik dan ongeveer per nacht kwijt ben aan een goedkoop hotel? Aanraders zijn altijd welkom 😊

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
paar dingen: check regenseizoen, zo kunnen bepaalde delen van Thailand in bijv. september prima zijn en anderen niet.

Verder zijn er veel websites die heel veel info hierover hebben, ook mbt kosten etc. Dit is een hele goede, wel speciaal voor Thailand

https://tipsthailand.nl/waarom-thailand ... ckpackers/
Alle reacties Link kopieren
www.backpackeninazie.nl is ook fijne site met veel info en leuke routes
Alle reacties Link kopieren
Thailand, Cambodja, Laos, Vietnam, Indonesie lijkt mij een goeie volgorde. Makkelijk beginnen zeg maar. Goedkope hotels heb je voor 5 - 10 euro op een slaapzaal of 10-20 euro, eigen kamer.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben net terug van 4 maanden in Zuid Oost Azie.
Ik zou zeker minimaal 2 maanden voor Indonesie uittrekken. Als het kan dan van te voren in Nederland je visum regelen. Maar het is ook mogelijk om je visum daar te verlengen, maar dat kost je wel een paar dagen.
Dan heb je voor ieder land nog een maand, en dat is genoeg.
Qua volgorde zou ik niet te veel plannen. Als het weer tegen zit wil je misschien eerst naar een ander land. Of je ontmoet leuke mensen met wie je verder wil reizen, maar een andere route hebben.
Bangkok is over het algemeen wel het goedkoopste om op te vliegen en Thailand is makkelijk om te beginnen.
Ik heb ooit eerder de volgorde: Thailand, Laos, Vietnm, Cambodia, Thailand gedaan. Is een mooi rondje.
Deze reis andere landen aangedaan en in Indonesie in Sumatra begonnen en toen verder naar Java, Bali, Nusa's, Lombok, Gili's en terug naar Bali en vandaar naar de Filipijnen gevlogen.

Ik sliep in hostels, en betaalde ongeveer 5-10 euro per nacht. Verschilt nogal per land.

Voor de mooiste plekjes kan je op reisblogs zoeken.
In Thailand vond ik Khoa Sok mooi, een nationaal park waar je in hutjes op een meer slaapt en een jungle trekt maakt en per boot door het kartsgebergte vaart.

Voor Indonesie zijn de Nusa eilanden echt een aanrader, vooral Nusa Penida. En Sumatra is echt heel bijzonder. Oerang Oetangs, olifanten, Lake Toba.
Het reizen gaat hier wel langzaam en het eiland is heel groot.

Heel veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
En vergeet Sulawesi niet, alleen daar heb je al 2 maanden nodig, zo mooi!
Alle reacties Link kopieren
Lekker, zo'n reis!

In Laos had ik in 2009 vaak voor €5 tot €10 een eigen hotelkamer met eigen badkamer. Wel simpel, maar prima. Misschien is het nu ietsje duurder.
Destijds kon je ook maar voor ongeveer €70 aan Kip pinnen per keer, dus moest je echt wel een paar keer per week pinnen en soms was er geen pin-automaat in een dorp. Dus soms had ik mijn reserve cash US dollars nodig (of misschien had ik cash euro's bij me, weet niet meer).

Kijk ook eens op www.priceoftravel.com om de kosten te vergelijken, via die gekleurde bovenbalk kun je het continent en land kiezen.

En Lonely Planet geeft ook altijd handige kostenindicaties voor low-budget, mid-range en luxe reizen:
https://www.lonelyplanet.com/laos/money-costs (en dan dus even in de url de landnaam aanpassen om dat te zien).

Ook hebben zij in hun reisgidsen altijd routesuggesties. Dus ga eens naar de bieb en kijk in hun Lonely Planet South-East Asia gids, en dan bij de "Itinerary Suggestions".

Wat je daarnaast ook nog kan doen is spieken bij de reisorganisaties en dan gewoon hun route zelf nabootsen, maar neem er dan wel minstens 1,5x zoveel tijd voor, want die organisaties jakkeren altijd als een gek langs alle highlights. Maar wel op een logistiek slimme manier zonder veel dubbelop reizen.
Kijk bijvoorbeeld eens naar de rondreizen van Djoser, Koning Aap, Summum, Baobab of hoe heten al die lui.

Kijk op www.seat61.com voor de treinverbindingen in Thailand en tussen Laos en Thailand. Met filmpjes over hoe de nachttrein eruit ziet, info over de verschillende klassen, tijden, hoe je kaartjes koopt, etc.

Ook een handige site voor Azië: www.travelfish.org (niet .com!)

Wat Indonesië betreft zou ik wel het nieuws goed in de gaten houden. Ik las over razzia's in bars in Yogyakarta omdat alcohol daar nu verboden is. En natuurlijk de middeleeuwse publieke afranselingen van homo's, en wel meer fundamentalistische acties.
Mij trekt het totaal niet meer, ook al dacht ik ooit nog eens terug te willen, en heb ik zelf Indonesisch bloed en vind ik het eten bijvoorbeeld wel fantastisch. Als je erheen wilt, zijn er vast ook veel gebieden waar je niet zoveel merkt van die moslimfundamentalisten. Maar ik zou het wel goed opzoeken. Dat je niet ergens lekker in je bikini ligt en dan belaagd wordt ofzo. (Ik werd in 1997 ook keihard uitgelachen door moslimvrouwen om mijn bikini, zelf gaan ze alleen in lang gewaad de zee in.)
Los van fundamentalisme... word je ook elke ochtend om 5 uur wakker gejengeld door een moskee. Behalve op Bali. En moet je natuurlijk beter letten op je kleding, meer bedekken.
En ik vond ook dat we in Indonesië erg veel bedrogen werden, iedereen liegt de hele tijd en probeert je een poot uit te draaien (10x zoveel geld te rekenen voor de bus), en blijft met koopwaar achter je aan lopen. Het werkte dan beter om niet eens 'nee dank je' te zeggen want dan bleven ze je volgen, maar beter helemaal negeren. Dat voelde heel onnatuurlijk en rot.
Wat dat betreft zou ik Indonesië eerst doen want daarna zijn Thailand en Laos echt een verademing, en over Cambodja hoor ik ook alleen maar goede dingen. Alleen over Vietnam hoor ik wisselende berichten, de een vindt de mensen heel aardig, de ander vindt de Vietnamezen juist heel onaardig en komen met berichten over dat ze geld moesten geven aan mannetjes die dan zogenaamd hun huurbrommer hadden bewaakt.

Wat betreft regenseizoen, neem dat ook met een korrel zout. Echt midden in een regenseizoen kan het wel heftig zijn ja, maar ik ben best vaak aan het begin of het eind van een regenseizoen ergens geweest (Laos, Thailand, Indonesië, Peru, Bolivia) en dan is alles juist goedkoper en rustiger! Veel meer keus uit hotels. En het landschap is groener.
In Indonesië regende het toen elke middag een kwartier keihard, en daarna dampten alle straten in de stralende zon. In Laos + Thailand gingen dagen voorbij zonder regen en had ik 3x een hele middag regen (in 4 weken).
Met de klimaatverandering weet je sowieso niet of die regenseizoenen wel volgens hun 'normale' patroon gaan verlopen. Dus klamp je daar ook weer niet teveel aan vast om die per se te willen ontlopen.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je uitgebreide bericht! Heb ik super veel aan!

Is voor het eerst dat ik zulke dingen over Indonesië hoor! Mijn voorkeur ging ook wel uit naar Bali, dus misschien moet ik dat maar gewoon doen. Ben er nog nooit geweest. Ik heb zelf ook Indonesisch bloed, en hou ook ontzettend veel van het lekkere eten :)

Heb je misschien nog tips voor de mooiste stranden met super helder water? Ik hou ontzettend van het strand.

En als laatste vraag: ik twijfel of ik alleen zal gaan of niet. Wat heb jij gedaan? En wat zijn je ervaringen? Is het gevaarlijk?
Alle reacties Link kopieren
patsy--stone schreef:
16-05-2018 12:27
Lekker, zo'n reis!

In Laos had ik in 2009 vaak voor €5 tot €10 een eigen hotelkamer met eigen badkamer. Wel simpel, maar prima. Misschien is het nu ietsje duurder.
Destijds kon je ook maar voor ongeveer €70 aan Kip pinnen per keer, dus moest je echt wel een paar keer per week pinnen en soms was er geen pin-automaat in een dorp. Dus soms had ik mijn reserve cash US dollars nodig (of misschien had ik cash euro's bij me, weet niet meer).

Kijk ook eens op www.priceoftravel.com om de kosten te vergelijken, via die gekleurde bovenbalk kun je het continent en land kiezen.

En Lonely Planet geeft ook altijd handige kostenindicaties voor low-budget, mid-range en luxe reizen:
https://www.lonelyplanet.com/laos/money-costs (en dan dus even in de url de landnaam aanpassen om dat te zien).

Ook hebben zij in hun reisgidsen altijd routesuggesties. Dus ga eens naar de bieb en kijk in hun Lonely Planet South-East Asia gids, en dan bij de "Itinerary Suggestions".

Wat je daarnaast ook nog kan doen is spieken bij de reisorganisaties en dan gewoon hun route zelf nabootsen, maar neem er dan wel minstens 1,5x zoveel tijd voor, want die organisaties jakkeren altijd als een gek langs alle highlights. Maar wel op een logistiek slimme manier zonder veel dubbelop reizen.
Kijk bijvoorbeeld eens naar de rondreizen van Djoser, Koning Aap, Summum, Baobab of hoe heten al die lui.

Kijk op www.seat61.com voor de treinverbindingen in Thailand en tussen Laos en Thailand. Met filmpjes over hoe de nachttrein eruit ziet, info over de verschillende klassen, tijden, hoe je kaartjes koopt, etc.

Ook een handige site voor Azië: www.travelfish.org (niet .com!)

Wat Indonesië betreft zou ik wel het nieuws goed in de gaten houden. Ik las over razzia's in bars in Yogyakarta omdat alcohol daar nu verboden is. En natuurlijk de middeleeuwse publieke afranselingen van homo's, en wel meer fundamentalistische acties.
Mij trekt het totaal niet meer, ook al dacht ik ooit nog eens terug te willen, en heb ik zelf Indonesisch bloed en vind ik het eten bijvoorbeeld wel fantastisch. Als je erheen wilt, zijn er vast ook veel gebieden waar je niet zoveel merkt van die moslimfundamentalisten. Maar ik zou het wel goed opzoeken. Dat je niet ergens lekker in je bikini ligt en dan belaagd wordt ofzo. (Ik werd in 1997 ook keihard uitgelachen door moslimvrouwen om mijn bikini, zelf gaan ze alleen in lang gewaad de zee in.)
Los van fundamentalisme... word je ook elke ochtend om 5 uur wakker gejengeld door een moskee. Behalve op Bali. En moet je natuurlijk beter letten op je kleding, meer bedekken.
En ik vond ook dat we in Indonesië erg veel bedrogen werden, iedereen liegt de hele tijd en probeert je een poot uit te draaien (10x zoveel geld te rekenen voor de bus), en blijft met koopwaar achter je aan lopen. Het werkte dan beter om niet eens 'nee dank je' te zeggen want dan bleven ze je volgen, maar beter helemaal negeren. Dat voelde heel onnatuurlijk en rot.
Wat dat betreft zou ik Indonesië eerst doen want daarna zijn Thailand en Laos echt een verademing, en over Cambodja hoor ik ook alleen maar goede dingen. Alleen over Vietnam hoor ik wisselende berichten, de een vindt de mensen heel aardig, de ander vindt de Vietnamezen juist heel onaardig en komen met berichten over dat ze geld moesten geven aan mannetjes die dan zogenaamd hun huurbrommer hadden bewaakt.

Wat betreft regenseizoen, neem dat ook met een korrel zout. Echt midden in een regenseizoen kan het wel heftig zijn ja, maar ik ben best vaak aan het begin of het eind van een regenseizoen ergens geweest (Laos, Thailand, Indonesië, Peru, Bolivia) en dan is alles juist goedkoper en rustiger! Veel meer keus uit hotels. En het landschap is groener.
In Indonesië regende het toen elke middag een kwartier keihard, en daarna dampten alle straten in de stralende zon. In Laos + Thailand gingen dagen voorbij zonder regen en had ik 3x een hele middag regen (in 4 weken).
Met de klimaatverandering weet je sowieso niet of die regenseizoenen wel volgens hun 'normale' patroon gaan verlopen. Dus klamp je daar ook weer niet teveel aan vast om die per se te willen ontlopen.
Bedankt voor je uitgebreide bericht! Heb ik super veel aan!

Is voor het eerst dat ik zulke dingen over Indonesië hoor! Mijn voorkeur ging ook wel uit naar Bali, dus misschien moet ik dat maar gewoon doen. Ben er nog nooit geweest. Ik heb zelf ook Indonesisch bloed, en hou ook ontzettend veel van het lekkere eten :)

Heb je misschien nog tips voor de mooiste stranden met super helder water? Ik hou ontzettend van het strand.

En als laatste vraag: ik twijfel of ik alleen zal gaan of niet. Wat heb jij gedaan? En wat zijn je ervaringen? Is het gevaarlijk?
Alle reacties Link kopieren
Ik herken me niet in het bericht van Patsy--stone over Indonesië. Ik heb dit jaar een maand bali-Gili eilanden-Lombok-Nusa Penida gedaan en ik had totaal niet het idee dat ik me qua kleding of gedrag moest aanpassen. Dat had ik juist heel erg in Maleisie, maar daar ga je niet heen. Op Bali was iedereen vriendelijk en het stikt er van de backpackers dus ze kijken nergens meer van op.

Rijtje met tips:
- Ga niet alleen in hotels slapen, zeker als je alleen reist. Waarschijnlijk ga je je dan echt eenzaam voelen. Er zijn heel veel hostels waar je leuke backpackers kan ontmoeten en tegelijkertijd privacy hebt. Als je even goed zoekt heb je voor €5-10 een schoon plekje in de wat toeristische steden. Zoek bv de hostels die gordijntjes rondom de bedden hebben.
- Download van te voren een aantal handige apps, zoals Grab (Uber van Azië), Hostelworld en Booking.com.
- Koop in elk land waar je bent een simkaartje. Vaak goedkoop en geeft een veilig gevoel dat je altijd bereikbaar bent en desnoods even op internet de route kan opzoeken.
- Cambodja: ik zou niet te lang in Siem Reap blijven, gewoon langs Ankor Wat gaan en weer verder. De stad is echt alleen gebouwd voor feestende touristen, soort van Chersonissos gevoel kreeg ik ervan.
- Echt ergens de jungle in gaan! Wij deden dat op Borneo, maar je kunt ook naar Sumatra gaan en orang oetangs zoeken, echt een super toffe ervaring.
- Loas en Vietnam heb ik niet gedaan dus geen tips :) hoewel ik hoor dat mensen in het noorden van Vietnam vriendelijker zijn en dat het geweldig is om de route met een scooter te doen. Alleen is de kans groot dat je dan niet verzekerd bent.

Paar aanraders voor hostels:
- Panorama Mekong hostel in Phnom Penh, Cambodja. Veel privacy, geweldig uitzicht, leuk personeel, schoon. Vanaf hier kun je goedkoop met andere backpackers een tuktuk delen naar de killing fields en s-21.
- Bali beats in Changgu, Bali. Echt de allerleukste hostel tot nu toe, zulke leuke mensen leren kennen. Ze organiseren bbq's en beach cleanups waaraan je kunt meedoen als je wilt. Leuke manier om mensen te ontmoeten. Changgu is ook echt een leuke wijk om te verblijven in Bali. Vooral om de hoek bij Secret Spot de dragonfruit smoothiebowl proberen. Wel handig als je eens scooter huurt.
- Ik vond de eilanden Koh Chang en Koh Mak in Thailand erg leuk. De eerste is groot en gezellig en de tweede juist rustig en prachtig tropisch. Kun je prima met elkaar combineren en vlakbij Bangkok. Leuke en goedkope bungalows om te verblijven: Oasis. Ze hebben daar echt heerlijk eten. Voor gezelligheid kun je dan naar Lonely Beach lopen of het hostel Beach Jungle. Die laatste was gezellig maar 's blijven slapen is minder omdat ze naast een club zitten.
- Ook Koh Lipe in Thailand was echt geweldig als je van duiken houdt, dat ligt wel helemaal in het zuiden. Echt een paradijs.
Alle reacties Link kopieren
Lipe is wel duur vergeleken met andere Thaise eilanden. Qua kleding moet je je gewoon aanpassen waar je ook heengaat. Zowel in Maleisië en Indonesië doen ze niet moeilijk zolang je niet bijna in je blote kont rondloopt (wat je veel jongeren daar wel ziet doen).
- Cambodja: ik zou niet te lang in Siem Reap blijven, gewoon langs Ankor Wat gaan en weer verder. De stad is echt alleen gebouwd voor feestende touristen, soort van Chersonissos gevoel kreeg ik ervan.
Ik had 5 dagen in Siem Reap en had dat zeker wel nodig om Angkor te bezichtigen. Mijn B&B was echter wel buiten het centrum en als ik in het centrum ging eten en naar de avondmarkt ging was ik ruim voor de tijd dat het uitgaansleven begon weer terug thuis. Heb dus een positieve ervaring met het plaatsje.

Zelf hou ik niet van hostels en van drukke feestende backpackers, dus ik boek altijd rustig gelegen B&B's of kleinschalige hotels na het lezen van reviews op tripadvisor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven