Familiebezoek-vakantie en heimwee

17-05-2018 18:33 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar tips tegen heimwee.

Ik heb al jaren best wel heimwee als ik op vakantie ga. Ik vind reizen heel leuk, hou van in natuur wandelen, steden bezoeken, nieuwe dingen zien, lekker eten et cetera. Maar ik voel me vaak toch ontworteld. Ik ben gehecht aan mijn eigen huis, mijn eigen bed, de rituelen die ik heb, dat ik mijn eigen dagindeling kan maken. Ik ben best introvert en heb mijn eigen tijd en ruimte nodig. Als ik dat niet heb word ik moe, prikkelbaar en dus ongezellig.

Mijn vriend komt uit een ander land en deze zomer gaan we daar samen naartoe. Het wordt onze eerste vakantie samen, dus dat is al spannend. Maar we gaan dus ook met name op familiebezoek. Zijn broers, zussen, neefjes, nichtjes en oma wonen daar. Ik ga hen allemaal ook voor het eerst ontmoeten.

Ik heb er super veel zin in om met hem samen en met zijn familie leuke dingen te doen, maar ik ben dus bang dat de combinatie van voor het eerst samen op vakantie en dan ook allerlei activiteiten met mensen die ik nog niet ken me heel veel energie gaat kosten. Dat zijn nog meer factoren dan alleen maar weg zijn uit mijn eigen huis. We logeren ook nog eens bij een goede jeugdvriendin van hem, dus een plek voor mezelf creëren waar ik me terug kan trekken wordt moeilijk.

Op dit moment voel ik me prima, heb ik er ontzettend veel zin in en ben ik er van overtuigd dat het gewoon goed komt. Maar uit ervaring weet ik dat ik uiteindelijk toch wat minder flexibel ben in dat soort dingen. Snel overprikkeld en moe. Ik ben dan geagiteerd, lamlendig, kan niet meer goed genieten, keer me in mezelf. Dan ben ik gewoon echt niet leuk om mee te zijn. Ik wil gewoon niet dat deze vakantie uitloopt op een fiasco door mijn heimwee, wil er ten volle van genieten.

We hebben het er al een beetje over gehad om op te letten dat we ook voldoende met z'n tweeën zijn en niet van s ochtends vroeg tot s avonds laat allerlei verplichtingen met anderen in gaan plannen. En dat ik een dag(deel) alleen op stap zal gaan, als ik daar behoefte aan heb. Ik wil ook nog eens goed bespreken of we misschien niet beter in een airbnb of hotel kunnen gaan in plaats van bij zijn vriendin logeren.

Wie heeft hier ook last van (gehad) en wat doe je er aan?
Hebben jullie nog tips tegen heimwee?
Alle reacties Link kopieren
Wie bepaald de agenda van deze vakantie? En waarom ben jij dat niet?

Waarom niet in een wimdi/airbnb zodat je in ieder geval een eigen plek hebt en niet continu bij anderen zit?

2,3 dagen logeren is heel anders dan de hele vakantie.

Jij weet donders goed dat je hier niet tegen kan...dus wat ga je er aan doen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Waarom geen hotel of airbnb? Als je van jezelf al weet dat je het lastig vindt zou ik zeker niet bij een vriendin gaan logeren, maar zorgen dat je zelf een plek hebt waar jij je altijd kunt terugtrekken.
nouschi wijzigde dit bericht op 17-05-2018 18:40
2.44% gewijzigd
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen heimwee maar vind het idee om in een B&B of hotel te gaan zitten niet gek.
Hoe lang gaan jullie en is het een idee om de vakantie in stukjes te hakken?
Eerst een paar dagen bij vriendin logeren en dan een of twee nachten op een andere plek ( wat toevallig net iets te ver is om op en neer te rijden) in een hotel oid en dan weer terug naar vriendin.
Hoe lang ga je?
Kan je niet half-half doen?

Een deel van de tijd bij die vriendin, maar een deel van de tijd B&B / hotel / ...

Verkoop het desnoods aan die vriendin en familie als dat het jullie eerste reis is en dat jullie dus ook echte me-tijd samen willen.
Alle reacties Link kopieren
Heel goede tip om het te verdelen, dat gaan we inderdaad gewoon doen. Een paar dagen bij haar en de rest ergens anders. Daar had ik nog helemaal niet aan gedacht :facepalm: thnx dames

Viva amber, de agenda bepalen wij samen. En ik doe er van alles aan, waaronder dit topic openen voor tips (waarvan ik al meteen een hele goede heb gekregen), en goed met mijn vriend overleggen. Snap niet zo goed waarom het zo passief agressief moet meteen.
Ik zou een hotel/b&b boeken voor jullie zelf. Logeren bij vreemden kost teveel energie. Als je overdag al dingen met zijn familie/vrienden moet doen zul je de avond/nacht nodig hebben te kunnen opladen. Gaan jullie ook nog met zn twee rondtrekken of wordt je geacht de hele vakantie sociaal te doen?
Alle reacties Link kopieren
Het kost echt energie om bij andere mensen te logeren vind ik.
Vorig jaar hebben wij in de Vs een nacht of 4 bij vrienden gelogeerd en om in iemands anders huishouden te zijn ( met kinderen en dat ben ik niet gewend) vond ik echt vermoeiend. Verder nog een vakantie van een week met familie gehad en begin dit jaar een vakantie met vrienden dus nu ben ik wel toe aan vakanties met zijn tweetjes. Hoe gezellig het allemaal ook was.
een aantal dagen in een hotel of airbnb lijkt mij een hele goede tip.

daarnaast zou ik kijken of er bepaalde rituelen zijn waar je aan vast zou kunnen houden, neem bijv je hardloopschoenen mee, of ga iedere ochtend een half uur zwemmen als je dat prettig vindt. op die manier creëer je vaste momentjes voor jezelf.

je zou ook concrete afspraken kunnen maken met je vriend. bijv om de dag een dagdeel voor jullie samen, of iets anders waar jij je prettig bij voelt. ik kan mij voorstellen dat hij wanneer hij terug is in zijn enthousiasme er niet altijd aan zal denken dat jij meer tijd voor jezelf nodig hebt, dus dan is het fijn om gewoon afspraken te hebben ipv iedere keer degene te moeten zijn die op de rem trapt.

en ten slotte, hij vindt het vast ook leuk om af en toe alleen met zijn vrienden op pad te gaan. en dan kan jij gewoon lekker een avondje netflixen.
Alle reacties Link kopieren
Pinda-Kaas schreef:
17-05-2018 18:48


Viva amber, de agenda bepalen wij samen. En ik doe er van alles aan, waaronder dit topic openen voor tips (waarvan ik al meteen een hele goede heb gekregen), en goed met mijn vriend overleggen. Snap niet zo goed waarom het zo passief agressief moet meteen.
Ik denk dat je haar post een beetje verkeerd interpreteert..
Alle reacties Link kopieren
Dat denk ik ook.

Het klinkt namelijk in OP alsof je geleefd wordt en daardoor lijkt alsof anderen een hele grote input hebben op je vakantie waarbij je eigen behoeftes worden ondergesneeuwd.

Wanneer je je echt zo voelt als in de OP omschreven dan begrijp ik echt niet dat je de gehele vakantie bij vrienden en familie logeert en dat andere opties nog niet zijn besproken.

Het lijkt er dan een beetje op alsof je niet zo duidelijk bent thuis, tegen je vriend, over je eigen behoefte terwijl wat hier staat toch echt klip en klaar is.

Ik vraag mij af waarom de boodschap daar niet aan komt. Ben je niet duidelijk genoeg? Of heb je bepaalde zaken niet aan je vriend vertelt?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Huur gewoon een auto en ga roadtrippen en dan plan je het familiebezoek gewoon ervoor of erna. Hou het beperkt tot een paar dagen of als je vriend heel veel behoefte heeft aan zijn familie ga jij gewoon lekker zelf nog wat rondreizen.
Wat mij altijd hekot is een siesta moment. Dus na de lunch trek je je gewoon een uur (of 2) terug op je kamer . Boekje lezen, powernapje etc. Of een anderhalf uur voor het avondeten. Lekker uurtje rusten en dan douchen en opknappen. Dan kan ik al zoveel meer hebben de rest van de tijd!
miems schreef:
17-05-2018 20:14
Wat mij altijd hekot is een siesta moment. Dus na de lunch trek je je gewoon een uur (of 2) terug op je kamer . Boekje lezen, powernapje etc. Of een anderhalf uur voor het avondeten. Lekker uurtje rusten en dan douchen en opknappen. Dan kan ik al zoveel meer hebben de rest van de tijd!
Overdag ben je wellicht juist aan t sightseeen. Of moeten de mensen waar je logeert gewoon werken en ga je met je vriend sightseeen en de avonden eten met de familie? Heeft het logeeradres een eigen zwembad? En heb je daar de beschikking over een eigen badkamer?
Plan inderdaad je eigen rustmomenten in. Er zijn al goede adviezen gegeven.
En waarom niet álle dagen in een airbnb?
Wat mij vaak geholpen heeft is een stapel boeken, nu dan op e-reader.
Bij familie van man kon ik altijd prima een boek zitten lezen in de huiskamer. Was ik er wel maar toch even in mijn eigen bubble. Had ik echt nodig. :)
Ben verder dol op ze, maar heb ook echt me-time nodig.
Maar hoe lang ga je eigenlijk?
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
17-05-2018 19:49
Dat denk ik ook.

Het klinkt namelijk in OP alsof je geleefd wordt en daardoor lijkt alsof anderen een hele grote input hebben op je vakantie waarbij je eigen behoeftes worden ondergesneeuwd.

Wanneer je je echt zo voelt als in de OP omschreven dan begrijp ik echt niet dat je de gehele vakantie bij vrienden en familie logeert en dat andere opties nog niet zijn besproken.

Het lijkt er dan een beetje op alsof je niet zo duidelijk bent thuis, tegen je vriend, over je eigen behoefte terwijl wat hier staat toch echt klip en klaar is.

Ik vraag mij af waarom de boodschap daar niet aan komt. Ben je niet duidelijk genoeg? Of heb je bepaalde zaken niet aan je vriend vertelt?
oh nee, dit is echt helemaal niet het geval hoor.
wat hierboven staat is woord voor woord ook aan hem gecommuniceerd en komt ook zeker aan.
we hebben vorige week pas bedacht dat we gaan, er ligt nog niks vast, er is niets bepaald, alles gaat in overleg
ik wil gewoon niet overvallen worden erdoor tijdens de vakantie, daarom besteed ik er nu aandacht aan
Alle reacties Link kopieren
chirimoya schreef:
17-05-2018 19:29

daarnaast zou ik kijken of er bepaalde rituelen zijn waar je aan vast zou kunnen houden, neem bijv je hardloopschoenen mee, of ga iedere ochtend een half uur zwemmen als je dat prettig vindt. op die manier creëer je vaste momentjes voor jezelf.
.
ik heb meteen gevraagd of zijn zus een yogaschool in de buurt weet die engelstalige lessen geeft, dan kan ik wat lessen inplannen om daar te doen. thnx voor de tip!
Alle reacties Link kopieren
Courage-- schreef:
17-05-2018 22:27
Maar hoe lang ga je eigenlijk?
We weten het nog niet precies.
Ik denk 8-10 dagen. Langer dan 14 dagen ga ik sowieso niet ;)
Hij geeft zelf aan dat hij daar ook maar max een week wil zijn, dus als we langer weggaan is dat gewoon met zn tweeen iets anders doen
Maar na 4 dagen krijg ik meestal al wel heimwee.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
17-05-2018 19:55
Huur gewoon een auto en ga roadtrippen en dan plan je het familiebezoek gewoon ervoor of erna. Hou het beperkt tot een paar dagen of als je vriend heel veel behoefte heeft aan zijn familie ga jij gewoon lekker zelf nog wat rondreizen.
hij komt nou toevallig net zelf op de proppen om een deel van de vakantie om te zetten in een rondreis
ik vind het openbaar vervoer heel leuk (in het algemeen, ja, gek) dus hij stelt voor om het een en ander met treinen en boten te doen door het land heen en dan vanaf een andere plaats terug naar huis te vliegen.
Welk land ga je?
Niet gaan logeren, maar alle nachten in een eigen accomodatie (hotel, Airbnb oid).
Desnoods gaat hij 2 nachten bij die vriendin logeren, dan heb jij die 2 avonden ook voor jezelf.
En verder de dagen niet te vol plannen. Familiebezoek is leuk maar vermoeiend.
Jullie gaan 8-10 dagen en moeten vrienden, broers, zussen, neefjes, nichtjes en oma bezoeken. Maak je borst maar nat ;-D
Ik zou een aantal dagen bezoekjes plannen (waarbij jij ook niet altijd mee hoeft natuurlijk) en dan nog een paar dagen helemaal voor jullie tweeën, zodat het ook nog echt vakantie voor jullie is. Dus niet elke dag van die vakantie mensen ontmoeten. Dat gaat je nl erg veel energie kosten.
En nogmaals, ga niet bij vrienden of familie logeren!
Een oma en sibling tot daaraantoe maar neven en nichten zou ik als aanhang skippen.
redbulletje schreef:
18-05-2018 10:21
Een oma en sibling tot daaraantoe maar neven en nichten zou ik als aanhang skippen.
Ik ook.
Spreek je eigenlijk wel hun taal TO?

En rondreizen klinkt leuk maar is ook weer meer onrust...
Alle reacties Link kopieren
De neefjes en nichtjes zijn nog in de peuter-kleuter-kinderleeftijd, daar heb ik juist heel veel zin in, want we gaan met hen naar een pretpark waar ik ook heel graag heen wil. En ik vind kinderen leuk.

We gaan naar Zweden, ik spreek de taal nog niet goed maar gelukkig spreken ze allemaal ontzettend goed engels.

Oh en morgen gaan we bedenken hoe we het gaan doen en niet onbelangrijk, boeken we de air bnb ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven