Voor de klas? Hoe besteed jij je zomervakantie?

20-05-2018 19:36 230 berichten
Een vraag aan mensen in het onderwijs. Hoe besteden jullie je zomervakantie? Maak je er specifiek gebruik van dat je voor langere tijd achter elkaar vrij bent? Of lastig, want altijd hoogseizoen? Ik ben benieuwd of jullie iets speciaals doen in de zomervakantie. Om inspiratie op te doen!
Oh heerlijk. Ik mis die lange weken echt.
Ehm ik ga “gewoon” op vakantie. Man moet de andere weken werken dus dan ben ik thuis met de kinderen. Wat dagjes weg misschien maar veel extra tijd houd ik niet over. Toen ik nog geen kinderen had ging ik gewoon zoveel mogelijk relaxen haha. Soms een grotere klus in huis.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb tot een paar jaar terug in het onderwijs gewerkt, ex man werkte ook in het onderwijs. Dus wij benutten de tijd van de zomervakantie om echt 5 weken op vakantie te gaan. Met kinderen. Altijd prima bevallen. En nee, niet altijd hoog budget vakanties. Maar dat je meer kwijt bent is waar, schoolvakanties is per definitie hoogseizoen.
Nu werk ik niet meer en een andere man en oudere kinderen, dus gaan wij vaak in juni, september en/of februari.
In het verleden ging ik twee keer op vakantie. Nu ga ik langer weg en heb ik ruim tijd om te niksen en in het zwembad te hangen.
Alle reacties Link kopieren
EngeLiene schreef:
20-05-2018 19:40
Ehm ik ga “gewoon” op vakantie. Man moet de andere weken werken dus dan ben ik thuis met de kinderen. Wat dagjes weg misschien maar veel extra tijd houd ik niet over. Toen ik nog geen kinderen had ging ik gewoon zoveel mogelijk relaxen haha. Soms een grotere klus in huis.
Dit.
Mijn vriend kan sowieso niet langer dan drie weken achter elkaar vrij pakken en daarnaast vinden wij het ook niet fijn om langer dan twee weken weg te gaan. We gaan dan liever wat vaker in herfst-, of meivakantie of een weekendje weg tussendoor.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Uitslapen, aanrommelen, nieuwe lessen maken, dagjes weg, leuke dingen doen, met mensen afspreken, laat naar bed, weekje op vakantie, grote klus in huis, kasten opruimen. En dat alles zonder klok :)
Alle reacties Link kopieren
redhead70 schreef:
20-05-2018 19:43
Ik heb tot een paar jaar terug in het onderwijs gewerkt, ex man werkte ook in het onderwijs. Dus wij benutten de tijd van de zomervakantie om echt 5 weken op vakantie te gaan. Met kinderen. Altijd prima bevallen. En nee, niet altijd hoog budget vakanties. Maar dat je meer kwijt bent is waar, schoolvakanties is per definitie hoogseizoen.
Nu werk ik niet meer en een andere man en oudere kinderen, dus gaan wij vaak in juni, september en/of februari.
5 weken vind ik echt heel lang. Ik geloof dat ik dan ook wat zenuwachtig zou worden wegens niet goed nagereisd van het afgelopen jaar en niet goed voorbereid voor het komende jaar.

Ik wil sowieso niet de laatste week weg zijn.
Moiren’ schreef:
20-05-2018 19:53
Uitslapen, aanrommelen, nieuwe lessen maken, dagjes weg, leuke dingen doen, met mensen afspreken, laat naar bed, weekje op vakantie, grote klus in huis, kasten opruimen. En dat alles zonder klok :)
Precies dit :) en vooral het zonder klok.
Alle reacties Link kopieren
dumbledot schreef:
20-05-2018 20:08
Precies dit :) en vooral het zonder klok.
Die klok sowieso!
Ik gebruik de eerste week vd vakantie vaak om nog wat af te ronden indien nodig. De laatste week ben ik al wel weer geregeld op school te vinden idd. Dit jaar gaan we voor het eerst direct met vakantie
Alle reacties Link kopieren
In de eerste week werk ik nog om alles af te ronden, en de laatste week werk ik weer om voor te bereiden.
Tussendoor; op vakantie als ik zin heb, dit jaar niet. Grote schoonmaak in huis, alles afmaken waar ik in de rest van het jaar niet aan toe kom, relaxen, leuke feestjes en festivals, uitslapen, nieuwe ideeën uitwerken. Ik verveel me echt niet.
"After all this time?" "Always."
Alle reacties Link kopieren
Zou willen dat ik 5 of 6 weken zomervakantie had... dat is mijn complete aantal vakantiedagen per jaar... dus dan zou ik de rest van het jaar geen vrij meer kunnen nemen... En dan heb je in het onderwijs dus nog én de najaarsvakantie, én de kerstvakantie, én de voorjaarsvakantie/carnaval, én de paas/meivakantie... en-en-en...

Geloof heus dat het in het onderwijs hard werken en inspannend en stressvol is soms, maar dat geldt voor meer banen, en in geen enkele andere baan heb je gewoon 10 weken vakantie per jaar...

Dus als je dan niet weet wat je met je vakantie aanmoet, is dat toch wel een behoorlijk luxeprobleem...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
20-05-2018 20:27
Zou willen dat ik 5 of 6 weken zomervakantie had... dat is mijn complete aantal vakantiedagen per jaar... dus dan zou ik de rest van het jaar geen vrij meer kunnen nemen... En dan heb je in het onderwijs dus nog én de najaarsvakantie, én de kerstvakantie, én de voorjaarsvakantie/carnaval, én de paas/meivakantie... en-en-en...

Geloof heus dat het in het onderwijs hard werken en inspannend en stressvol is soms, maar dat geldt voor meer banen, en in geen enkele andere baan heb je gewoon 10 weken vakantie per jaar...

Dus als je dan niet weet wat je met je vakantie aanmoet, is dat toch wel een behoorlijk luxeprobleem...
Goh..
Leraren werken elke week meer dan een volledige werkweek en verdienen die extra vakantie zelf.
Daarnaast is er een gigantisch lerarentekort, dus voel je vrij ook te solliciteren.
pejeka schreef:
20-05-2018 20:27
Zou willen dat ik 5 of 6 weken zomervakantie had... dat is mijn complete aantal vakantiedagen per jaar... dus dan zou ik de rest van het jaar geen vrij meer kunnen nemen... En dan heb je in het onderwijs dus nog én de najaarsvakantie, én de kerstvakantie, én de voorjaarsvakantie/carnaval, én de paas/meivakantie... en-en-en...

Geloof heus dat het in het onderwijs hard werken en inspannend en stressvol is soms, maar dat geldt voor meer banen, en in geen enkele andere baan heb je gewoon 10 weken vakantie per jaar...

Dus als je dan niet weet wat je met je vakantie aanmoet, is dat toch wel een behoorlijk luxeprobleem...
Ik heb 4 weken zomervakantie, daarvan bereid ik 1 week voor, dus effectief 3 weken. En 2 weken kerst. Meer heb ik niet.
En dan ook nog een kutsalaris en een loeizware baan.

Ik zou zeggen, laat je omscholen! Wij hebben inmiddels standaard 2 fte open staan.
pejeka schreef:
20-05-2018 20:27
Zou willen dat ik 5 of 6 weken zomervakantie had... dat is mijn complete aantal vakantiedagen per jaar... dus dan zou ik de rest van het jaar geen vrij meer kunnen nemen... En dan heb je in het onderwijs dus nog én de najaarsvakantie, én de kerstvakantie, én de voorjaarsvakantie/carnaval, én de paas/meivakantie... en-en-en...

Geloof heus dat het in het onderwijs hard werken en inspannend en stressvol is soms, maar dat geldt voor meer banen, en in geen enkele andere baan heb je gewoon 10 weken vakantie per jaar...

Dus als je dan niet weet wat je met je vakantie aanmoet, is dat toch wel een behoorlijk luxeprobleem...
Klopt. Dat komt omdat wij die extra weken verdienen met het onbetaalde overwerk (nakijken, voorbereid, enzovoorts). We zouden meer verdienen als we dat zouden laten uitbetalen in geld in plaats van vakantie. Maar ja, onzelfzuchtige mensen in dit vak. Zo onzelfzuchtig dat we van gekkigheid niet eens weten hoe we met vrije tijd om moeten gaan. Dat hebben is immers nogal zeldzaam.
pejeka schreef:
20-05-2018 20:27
Zou willen dat ik 5 of 6 weken zomervakantie had... dat is mijn complete aantal vakantiedagen per jaar... dus dan zou ik de rest van het jaar geen vrij meer kunnen nemen... En dan heb je in het onderwijs dus nog én de najaarsvakantie, én de kerstvakantie, én de voorjaarsvakantie/carnaval, én de paas/meivakantie... en-en-en...

Geloof heus dat het in het onderwijs hard werken en inspannend en stressvol is soms, maar dat geldt voor meer banen, en in geen enkele andere baan heb je gewoon 10 weken vakantie per jaar...

Dus als je dan niet weet wat je met je vakantie aanmoet, is dat toch wel een behoorlijk luxeprobleem...
Wordt dit een nieuw stokpaardje? Of verveel je je omdat er momenteel geen bso-topic loopt?
@pejeka, die eeuwige discussie over werken in het onderwijs en vakantie, dat was nou niet de bedoeling van dit topic. Ik ben gewoon nieuwsgierig of er mensen zijn die een langere tijd aaneengesloten vrij op een speciale manier besteden.

Volkomen logisch en begrijpelijk overigens wat de meesten van jullie zeggen: afbouwen, thuis aanrommelen, uitslapen en leuke dingen doen, 2 of 3 weken weg en weer opbouwen.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
20-05-2018 20:27
Zou willen dat ik 5 of 6 weken zomervakantie had... dat is mijn complete aantal vakantiedagen per jaar... dus dan zou ik de rest van het jaar geen vrij meer kunnen nemen... En dan heb je in het onderwijs dus nog én de najaarsvakantie, én de kerstvakantie, én de voorjaarsvakantie/carnaval, én de paas/meivakantie... en-en-en...

Geloof heus dat het in het onderwijs hard werken en inspannend en stressvol is soms, maar dat geldt voor meer banen, en in geen enkele andere baan heb je gewoon 10 weken vakantie per jaar...

Dus als je dan niet weet wat je met je vakantie aanmoet, is dat toch wel een behoorlijk luxeprobleem...
Kom lekker in het onderwijs werken, bergen leerlingen in alle soorten en maten om te irriteren
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Moiren’ schreef:
20-05-2018 20:34
Ik heb 4 weken zomervakantie, daarvan bereid ik 1 week voor, dus effectief 3 weken. En 2 weken kerst. Meer heb ik niet.
En dan ook nog een kutsalaris en een loeizware baan.

Ik zou zeggen, laat je omscholen! Wij hebben inmiddels standaard 2 fte open staan.
Herfst-, voorjaars- en meivakantie heb je niet? En welke school heeft slechts 4 weken zomervakantie? Begrijp me goed, ik snap de zwaarte van het beroep, maar er zijn meer beroepen waar je het niet cadeau krijgt. Mijn broer werkt in het speciaal onderwijs, en die heeft toch heus meer werken vakantie dan jij noemt per jaar.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Dat gezanik over die vrije weken altijd, maar niemand die zich laat omscholen, ondanks dat het blijkbaar zoooooooooo geweldig is. En maar goed ook, daar niet van, aan mensen die het onderwijs in gaan voor de vakanties heb je vaak niet veel...
Alle reacties Link kopieren
Maar on topic:

Ik ga soms op vakantie, vaak ook niet. Rommelen in de tuin, creatieve dingen, lezen, musea, dingen met vrienden, klusjes in huis, laatste week van de vakantie begin ik meestal rustig aan met werken.

Ik zou niet extra lang op vakantie willen, vind het rommelen in en rondom huis juist zo lekker.

5 weken vakantie trouwens, in de praktijk tussen de 4-5
mevrouwjack wijzigde dit bericht op 20-05-2018 20:43
8.37% gewijzigd
Tjezus, wat vals
pejeka schreef:
20-05-2018 20:27
Zou willen dat ik 5 of 6 weken zomervakantie had... dat is mijn complete aantal vakantiedagen per jaar... dus dan zou ik de rest van het jaar geen vrij meer kunnen nemen... En dan heb je in het onderwijs dus nog én de najaarsvakantie, én de kerstvakantie, én de voorjaarsvakantie/carnaval, én de paas/meivakantie... en-en-en...

Geloof heus dat het in het onderwijs hard werken en inspannend en stressvol is soms, maar dat geldt voor meer banen, en in geen enkele andere baan heb je gewoon 10 weken vakantie per jaar...

Dus als je dan niet weet wat je met je vakantie aanmoet, is dat toch wel een behoorlijk luxeprobleem...
Maar wel het grote nadeel van altijd in het drukke dure hoogseizoen moeten met in veel reisgebieden regentijd en/of hitte.
Al is het noorden van Noord Amerika en Canada wel een mooie bestemming in die periode.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vijf weken echt vakantie en wij hebben meestal een paar minivakanties. Laatste week weer volle bak aan de slag🤗. Behalve als het verschrikkelijk regent..... dan ga ik eerder mijn klas inrichten en kan ik de laatste week rustig aan doen :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven