Dakkoffer WWWWH

11-06-2018 16:11 13 berichten
Ik wil voor de komende zomervakantie een dakkoffer op een Skoda Octavia zetten. We kamperen, hebben een grote tent en het zou top zijn als we meer plek in de auto krijgen. Maar ik heb geen verstand van dakkoffers/dragers en diegene die ik daar advies om kon vragen zijn dood. En voordat ik naar een dakkofferspecialist.nl ga en te veel geld uit geef vraag ik hier om advies:

Wie heeft er een dakkoffer en welke kan je mij aanraden?
Wat moet je precies kopen? Wat is handig?
Waar koop je die dingen? Marktplaats of toch in een winkel?
Wanneer koop je die dingen? Zijn ze bijvoorbeeld in de bonus na de vakantie?
Hoe monteer je die dingen? Is dat op de rails van het dak?

Bedankt alvast voor de hulp :)
Alle reacties Link kopieren
Op de rails van je dak zet je dakdragers, die gaan dwars op je dak en daar monteer je een dakkoffer op. Er zijn universele dakdragers en dakdragers die echt bij het model van je auto passen.
Een dakkoffer kan je op allerlei plekken kopen, google maar, marktplaats is een risico, dat is tweedehands altijd, maar kan ook prima zijn. Als je geen ski's hoeft te vervoeren dan hoeft je niet op te letten of je dakkoffer wel lang genoeg is.
Bedenk waar je hem wil bewaren, buiten zal hij harder slijten dan binnen.
Wij doen altijd nog een extra spanband over de dakkoffer, iets te vaak de inhoud van andere mensen op de snelweg tegen gekomen.
En je gebruikt meer brandstof.
Gatinmijnsok schreef:
11-06-2018 16:22
Op de rails van je dak zet je dakdragers, die gaan dwars op je dak en daar monteer je een dakkoffer op. Er zijn universele dakdragers en dakdragers die echt bij het model van je auto passen.
Een dakkoffer kan je op allerlei plekken kopen, google maar, marktplaats is een risico, dat is tweedehands altijd, maar kan ook prima zijn. Als je geen ski's hoeft te vervoeren dan hoeft je niet op te letten of je dakkoffer wel lang genoeg is.
Bedenk waar je hem wil bewaren, buiten zal hij harder slijten dan binnen.
Wij doen altijd nog een extra spanband over de dakkoffer, iets te vaak de inhoud van andere mensen op de snelweg tegen gekomen.
En je gebruikt meer brandstof.

:daisy: Dankjewel. Je maakt het al een stuk duidelijker. En bedankt voor de tip van de spanband.
Kijk vanavond om20.30 even naar Nederland 1, de groeten van max. Een heel item over dakkoffers!
Alle reacties Link kopieren
Je hebt tegenwoordig ook dakzakken ipv koffers, ik hoor daar best goede dingen over.

Wij hebben een koffer, gekocht op marktplaats voor een schijntje omdat het slot kapot was. We binden hem dicht met 2 spanbanden en gaan met die banaan. O ja, we doen tijdens het rijden een tyerip waar het gaatje van het slot zit.

Op de camping gaat hij onder de caravan, opgeruimd staat netjes.
phopho wijzigde dit bericht op 11-06-2018 16:38
Reden: Toevoeging
11.34% gewijzigd
Je kunt dakkoffers ook huren. Mss een idee om te zien of je rijden met zo’n ding wel prettig vind en je hoeft m dan ook niet op te slaan. Verhuurders verbieden zo’n extra spanband juist vaak omdat dit de dakkoffers vervormd, waardoor die niet meer goed sluit en de volgende keer juist sneller openspringt. Geen goede tip, dus. Tenzij je een tweedehands koopt die al verpest is omdat die eigenaar er spanbanden om deed.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zo'n "idioot" die een keer een dakkoffer open heeft zien waaien.

Die dakbox (van het merk Calix) was achteraf toch te simpel geconstrueerd. Leuk voor op een oldtimer busje die max 100 gaat, maar niet op een auto, die toch een stukje harder kan. Vooral aerodynamisch was doe box niet goed, omdat het deksel te los zat tov de bodem.Bovendien kom je teveel smokkelen bij het dichtdoen, waardoor de wind er makkelijk vat op kon krijgen. Ben dus door schade en schande wijs geworden. Gelukkig niet al teveel schade (behalve kampeeruitrusting) en vooral heel veel schande.

Ik heb nu eentje van Thule. Heeft 6 punten waar de klep vast wordt gezet op de onderkant. 2 aan elke zijkant, 1 aan de voorkant en 1 aan de achterkant.
Je kan het ding niet op slot zetten als niet alle punten verankerd zijn.
Qua belading is het belangrijk dat spul niet kan gaan schuiven. Krijg je de box niet goed vol, zet dan zaken IN de box vast met extra spanbanden. Die werden bijgeleverd.

Let op dat ook plastic een uiterste houdbaarheidsdatum heeft. Die staat er helaas niet altijd op, maar 15 jaar oud plastic dat in de zon heeft gestaan is veel harder en minder flexibel dan nieuw plastic. Let dus op met oude flink verkleurde boxen.
Boxen moeten horzontaal bewaard worden. Zet je ze rechtop in een hete schuur, heb je kans dat ze misvormen.

Koop je een box op marktplaats, let op:
- plastic niet vekleurd
- box niet vervormd.
- Als ie leeg is, en je sluit hem, dan moet ie makkelijk op slot te zetten zijn. Als er geen centraal slot op zit, moeten alle punten makkelijk en zonder teveel weerstand vast te zetten zijn.
- let erop dat het plastic stevig is en dat de bovenkant weinig of geen speling heeft tov de onderkant.

Met de boxen die ik heb bekeken wordt geadviseerd niet harder dan 130 km/h te rijden. Houd je daaraan. Zo'n box kost je ook aerodynamiek. Auto slurpt met gemak 10-15% extra brandstof, ook als je je beperkt tot 120-130 km/h

Wat mij geleerd is, dat extra spanbanden aan de buitenkant een vals gevoel van veiligheid geven. Als een slot zou openspringen en je bent daadwerkelijk afhankelijk van die sjorband, dan heb je dat helemaal niet door.

Je kan zelfs de box misvormen met banden aan de zijkant wat de veiligheid al helemaal niet ten goede komt. Controleer wel regelmatig dat er geen scheurtjes in het plastic zitten in de buurt van de sloten en scharnieren. Gooi een box weg als ie misvormd is geraakt.

Een dakbox kost rond de 2-300 EUR en dan moet je ook nog een stel dwarsdragers erbij aanshaffen. De meeste stationwagens hebben in elk geval al universe dakrails, waar die dwarsdragers zo opgeschroefd kunnen worden.

Verder kan het opletten zijn met de hoogte. Nu zal het in de meeste gevallen wel mee vallen, maar sommige veerboten hebben een hoogte van max. 1m80 en dan kan een iets hogere dakkoffer wel een dingetje zijn (als je niet geboekt hebt voor een iets hogere auto).
Alle reacties Link kopieren
forumfossiel schreef:
11-06-2018 16:39
Tenzij je een tweedehands koopt die al verpest is omdat die eigenaar er spanbanden om deed.
En dat moet je dus pertinent NIET doen. Ht moet gewoon werken met het originele sluitmechamisme.
Let op belading. Die tent dus niet in de dakkoffer, maar in je auto. Doe de lichtste dingen in de dakkoffer, omdat je anders een zwaartepunt bovenop je auto hebt en dat rijd niet prettig.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een dak koffer die niet op een rails wordt bevestigd, maar tussen de deuren, dus dat kan ook nog. Inderdaad, niet de zware dingen in de dak koffer. Ik doe er altijd de dingen die groot zijn (slaapmatjes, slaapzakken etc.), maar ook relatief licht. Op camping halen wij 'm van de auto af en gebruik ik 'm als een soort extra kast.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Tussen de deuren? Wat moet ik me daarbij voorstellen?
Ow wacht, je bevestigd de dakdragers niet op een rail maar tussen de deur. Ik las het alsof je helemaal geen dakdragers gebruikte :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
Moeilijk uit te leggen, maar er zitten een soort klemmen aan die tussen de deur komen, zoiets (https://www.toyota-leiderdorp.nl/over-o ... eiten.aspx)
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Bedankt voor alle tips :) en voor alle uitleg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven