Noodbehandeling Malaria

13-06-2018 16:06 42 berichten
Aankomende zomer gaan we naar Thailand, Laos en Cambodja op vakantie. Voor sommige gebieden wordt aangeraden om een noodbehandeling malaria mee te nemen.

Die neem je dan, als je daar naar het ziekenhuis bent geweest en ze malaria hebben vastgesteld. Maar waar ik nu gewoon nieuwsgierig naar ben, hebben ze die medicijnen daar in het ziekenhuis niet gewoon ??
Alle reacties Link kopieren
Ja, en nog belangrijker, ze het de medicatie die werkt voor de malaria die daar ter plekken heerst.

Zorg wel dat je geld bij je hebt. Als westerling is het relatief makkelijk om medicijnen te kopen. Het probleem met de locale bevolking is, is dat ze domweg het geld niet hebben voor de medicijnen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Nee, niet altijd....... Je gaat daar naar een 2e wereld land.
Je kunt gewoon met je creditcard betalen als je medische hulp nodig hebt in die landen. De kans dat je daar tegen malaria aanloopt is ten eerste erg klein en ten tweede zou ik ook denken dat ze daar de juiste variant medicatie hebben i.t.t. de Nederlandse GGD die maar wat doet.
Lijkt me ook dat ze het daar gewoon hebben.
Ik vind het zo zonde, al die noodmalaria’s mee uit Nederland, die vervolgens na afloop weggegooid worden, terwijl het daar ook aanwezig is.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het meenemen.... Heb zelf in Tanzania gewoond, en meermaals Malaria gehad.... Je kan ook zo denken: die reis is niet gratis, en zon pakje pillen meenemen kan de pret niet drukken!
Alle reacties Link kopieren
Vraag huis- / tropenarts om advies.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 14-06-2018 09:36
Reden: medisch advies
98.92% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
JobEva schreef:
13-06-2018 16:33
Ik zou het meenemen.... Heb zelf in Tanzania gewoond, en meermaals Malaria gehad.... Je kan ook zo denken: die reis is niet gratis, en zon pakje pillen meenemen kan de pret niet drukken!
Ik heb ook voor langere tijd in Afrika gezeten, en ook vaker malaria gehad, maar de locale middelen waren echt effectiever dan die uit NL.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Noodbehandeling malaria voor Thailand, Laos en Cambodja? Echt?

Als je nou naar Malawi ofzo ging.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
lux- schreef:
13-06-2018 17:05
Noodbehandeling malaria voor Thailand, Laos en Cambodja? Echt?

Als je nou naar Malawi ofzo ging.
In Cambodja is de gezondheidszorg erg primitief hoor. Toen wij er waren was er geloof ik één ziekenhuis waar je eventueel naartoe zou kunnen, maar als er ook maar iets ernstigs zou zijn, zou je naar Thailand of Vietnam moeten. Overigens was er toen wij daar waren helemaal geen sprake van noodmedicatie. Wij hadden het dan ook niet bij ons. Is dat iets nieuws?

Naar Thailand zou ik het in elk geval niet meenemen. Daar is de gezondheidszorg prima (tenzij je naar heel afgelegen gebieden gaat).
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
13-06-2018 17:05
Noodbehandeling malaria voor Thailand, Laos en Cambodja? Echt?

Als je nou naar Malawi ofzo ging.
En ook in Malawi verkopen ze malaria treatment op elke straathoek. Dus tja... Alleen als je ergens ver van de bewoonde wereld zonder vervoer gaat zitten zou ik het meenemen to.
Mij is verteld dat je bij symptomen (koorts) zo snel mogelijk naar een ziekenhuis moet.
Mocht je niet binnen 24 uur in ziekenhuis zijn dan zelf de noodbehandeling starten. (Op dat moment dus nog zonder officiële malaria diagnose)
Dus het gaat vooral om hoever je van de bewoonde wereld af zal zijn.
Vanuit Cambodja en Laos kun je binnen 24 uur in Bangkok zijn. Vele dagelijkse vluchten.
Alle reacties Link kopieren
Niet meenemen. De kans dat je daar Malaria krijgt is vrijwel nihil en mocht er iets gebeuren, kun je snel genoeg in een goed ziekenhuis zijn. En je kunt daar ook goeie deet krijgen als wapen tegen Dengue.
lydiam1 schreef:
13-06-2018 16:52
[...]
Je weet dat handel in medicatie strafbaar is toch? Lekker slim, om iemand die je totaal niet kent medicatie te verkopen. Je hebt totaal geen idee wat iemand anders aan medicatie gebruikt, of er contra-indicaties of interacties zijn. Daarnaast moet jij het ook maar op de juiste manier bewaard hebben bij de juiste temperatuur, anders kan de werkzaamheid afnemen. Laat het werk van de apothekersassistente ook aan die mensen over ipv zelf de assistente uit te hangen :facepalm:

TO : neem even contact op met de GGD. Je kan een noodbehandeling van hier meenemen. Deze moet je dan innemen nadat is vastgesteld dat je malaria hebt of, als je geen mogelijkheid hebt om het te laten controleren, als je meer dan 24 uur last hebt van koorts of een grieperig gevoel. Ik weet niet of je in die landen makkelijk toegang hebt tot een ziekenhuis ofzo. Anders is het misschien toch verstandiger om de kuur mee te nemen. Maar daar kan de GGD je goed over informeren. En koop het dus niet zomaar over van iemand. Je hebt geen idee wat er met die tabletten is gebeurt en er is totaal geen controle zoals ik hierboven al meld.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 14-06-2018 09:36
Reden: quote verwijderd
13.92% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
13-06-2018 16:19
Je kunt gewoon met je creditcard betalen als je medische hulp nodig hebt in die landen. De kans dat je daar tegen malaria aanloopt is ten eerste erg klein en ten tweede zou ik ook denken dat ze daar de juiste variant medicatie hebben i.t.t. de Nederlandse GGD die maar wat doet.
Ja de GGD is echt gek. Ze wilden mij voor elke dag in die landen een tablet meegeven :@@: toen zeiden ze ook nog van, ja de bijwerkingen zijn dat je schimmelinfecties kan krijgen en overgevoelig voor de zon. Maar voor het eerste kan je dan wel weer medicijnen krijgen en de 2e altijd factor 50 minstens smeren en niet teveel naar buiten.
:facepalm:
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra* schreef:
13-06-2018 17:11
In Cambodja is de gezondheidszorg erg primitief hoor. Toen wij er waren was er geloof ik één ziekenhuis waar je eventueel naartoe zou kunnen, maar als er ook maar iets ernstigs zou zijn, zou je naar Thailand of Vietnam moeten. Overigens was er toen wij daar waren helemaal geen sprake van noodmedicatie. Wij hadden het dan ook niet bij ons. Is dat iets nieuws?

Naar Thailand zou ik het in elk geval niet meenemen. Daar is de gezondheidszorg prima (tenzij je naar heel afgelegen gebieden gaat).
Gaat niet zozeer om de gezondheidszorg, maar om het feit dat malaria endemisch is in Malawi, en niet in Cambodja voor zover ik weet.

Noodbehandeling - voor zover ik het ken - is geen vervanging van een profylaxe, maar wordt meegegeven aan mensen met profylaxe die niet op tijd bij gezondheidszorg kunnen komen, voornamelijk mensen die maanden in the middle of nowhere gaan zitten. Het wordt meegegeven vanwege oprukkende resistentie van malaria tropica tegen de gewone middelen, dus dan zou falciparum (de veroorzaker van malaria tropica) daar endemisch moeten zijn en volgens mij - maar dat kan natuurlijk inmiddels veranderd zijn - is dat helemaal niet zo en is falciparum alleen endemisch in delen van Afrika (zoals Malawi, Zambia, Mozambique, etc.). Dus ik zou alleen noodmedicatie meenemen als ik significant risico heb op falciparum, en als ze alleen noodmedicatie krijgt en geen profylaxe, zoals ik het uit de OP begrijp, dan zal het vast wel meevallen.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Robinson schreef:
14-06-2018 10:20
Ja de GGD is echt gek. Ze wilden mij voor elke dag in die landen een tablet meegeven :@@: toen zeiden ze ook nog van, ja de bijwerkingen zijn dat je schimmelinfecties kan krijgen en overgevoelig voor de zon. Maar voor het eerste kan je dan wel weer medicijnen krijgen en de 2e altijd factor 50 minstens smeren en niet teveel naar buiten.
:facepalm:
Dat is niet gek, dat heet profylaxe. Over het nut van malariaprofylaxe kan je twisten, en sommige hebben inderdaad een hoge kans op bijwerkingen, maar het officiele protocol is dat in malariagebieden profylaxe wordt voorgeschreven om te voorkomen dat je ziek wordt, of in ieder geval niet heel ernstig ziek wordt.
lux- schreef:
14-06-2018 10:34


Noodbehandeling - voor zover ik het ken - is geen vervanging van een profylaxe, maar wordt meegegeven aan mensen met profylaxe die niet op tijd bij gezondheidszorg kunnen komen, voornamelijk mensen die maanden in the middle of nowhere gaan zitten.
Volgens mij klopt dit niet.
Het is juist wel een vervanging. Je kiest ofwel voor profylaxes ofwel voor een noodbehandeling. Meestal is de noodbehandeling namelijk dezelfde medicatie als de profylaxe alleen in een andere dosering. Het probleem van resistentie wordt hiermee niet opgelost.
In beide gevallen (profylaxes of noodbehandeling) zul je bij symptomen alsnog zo snel mogelijk naar een ziekenhuis moeten.

Ik zie het vooral als een risico afweging:
- kans op krijgen van malaria (=zeer klein)
- impact van malaria las ik het wel krijg (=redelijk hoog)

Die afweging moet je zelf maken. Ik zou het niet gek vinden als je ervoor kiest om geen noodbehandeling mee te nemen omdat het risico erg klein is, en de kans dat je niet in een ziekenhuis kan geraken ook erg klein is. Maar goed daarnaast is het ook een kleine moeite om het wel mee te nemen.

Ik kreeg voor (bepaalde gebieden van) Thailand hetzelfde advies. Volgens mij is het risico daar nóg kleiner.
Wij hebben ervoor gekozen om alleen noodmedicatie mee te nemen voor onze 1-jarige. (Kans op malaria nog steeds vrijwel nihil, impact als hij het wel krijgt extreem hoog)
Voor onszelf (gezonde volwassenen) en onze gezonde zoon van 9 nemen we verder niks mee. (nou ja, wel anti-mug maatregelen maar dat lijkt me vanzelfsprekend)
Jullie gaan er best wel laconiek mee om. Wij gaan volgend jaar naar Afrika en ik ben er nog niet uit wat we doen. Zo’n noodbehandeling klinkt leuk, maar hoe weet je of eventuele koorts of een grieperig gevoel komt van malaria of een verkoudheidje? Voor mezelf maak ik me nog niet zo’n zorgen, maar om mijn 14-jarige nu van die heftige medicijnen te geven...
MinkeDeWit schreef:
14-06-2018 12:18
Jullie gaan er best wel laconiek mee om. Wij gaan volgend jaar naar Afrika en ik ben er nog niet uit wat we doen. Zo’n noodbehandeling klinkt leuk, maar hoe weet je of eventuele koorts of een grieperig gevoel komt van malaria of een verkoudheidje? Voor mezelf maak ik me nog niet zo’n zorgen, maar om mijn 14-jarige nu van die heftige medicijnen te geven...
In Azie heb je geen malaria tropica en sowieso is de kans dat je malaria oploopt erg klein. In Afrika kan ik me voorstellen dat je noodbehandeling meeneemt.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
14-06-2018 12:18
Jullie gaan er best wel laconiek mee om. Wij gaan volgend jaar naar Afrika en ik ben er nog niet uit wat we doen. Zo’n noodbehandeling klinkt leuk, maar hoe weet je of eventuele koorts of een grieperig gevoel komt van malaria of een verkoudheidje? Voor mezelf maak ik me nog niet zo’n zorgen, maar om mijn 14-jarige nu van die heftige medicijnen te geven...
Afrika is dan ook een ander verhaal dan Thailand. De kans is super super klein dat je daar malaria oploopt. Ben ook nog nooit iemand tegengekomen daar die het heeft opgelopen
MinkeDeWit schreef:
14-06-2018 12:18
Jullie gaan er best wel laconiek mee om. Wij gaan volgend jaar naar Afrika en ik ben er nog niet uit wat we doen. Zo’n noodbehandeling klinkt leuk, maar hoe weet je of eventuele koorts of een grieperig gevoel komt van malaria of een verkoudheidje? Voor mezelf maak ik me nog niet zo’n zorgen, maar om mijn 14-jarige nu van die heftige medicijnen te geven...
Ik vind dikgedrukte juist laconiek klinken.
Afrika is natuurlijk erg groot... maar als je naar een land/gebied reist met een reëel risico op malaria dan zou ik (+ kind) preventief malaria profylaxes slikken. Ja, het zijn heftige medicijnen maar Malaria is dan ook een zeer ernstige ziekte.

Verder heb je gelijk - het verschil tussen een griepje en malaria is niet vast te stellen zonder bloedtest.
Als je (binnen een aantal weken na verblijf) in een malariagebied koorts krijgt moet je altijd van malaria uitgaan totdat dit is uitgesloten door een ziekenhuis.
Dus- niet afwachten hoe je koorts verloopt maar direct naar een ziekenhuis.
Bij malaria is de snelheid van behandelen bepalend voor de uitkomst.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
14-06-2018 12:18
Jullie gaan er best wel laconiek mee om. Wij gaan volgend jaar naar Afrika en ik ben er nog niet uit wat we doen. Zo’n noodbehandeling klinkt leuk, maar hoe weet je of eventuele koorts of een grieperig gevoel komt van malaria of een verkoudheidje? Voor mezelf maak ik me nog niet zo’n zorgen, maar om mijn 14-jarige nu van die heftige medicijnen te geven...
Advies over zuidelijk Afrika. Als je koorts hebt laat je meteen testen. Dus niet even afwachten zoals je in NL zou doen. Even aankijken is er niet bij. Ik heb 5 jaar ergens in Afrika gewoond waarvan 4 met een kindje. Die malaria testen kun je op heel veel plekken laten doen (bij kleine klinieken al, waar je geen arts hebt maar een lab tech en soort van verpleegkundige)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven