Egypte februari welke plaats?

13-06-2018 20:08 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij willen in februari 2019 een korte reis naar Egypte maken (ma t/m za). Ik weet het, het duurt nog heel lang. Maar ik ben me voorzichtig wat aan het oriënteren.
We willen graag in een hotel aan de Rode Zee zitten (als het daar tegen boekingstijd tenminste veilig genoeg is). Daarnaast willen we vanuit daar graag een dag snorkelen/duiken en een dag naar Luxor. En verder lekker zonnen en uitrusten. Ik dacht aan bijvoorbeeld woensdag en vrijdag iets doen en verder op of in de buurt van het hotel blijven.
Ik heb gekeken naar hotels in Hurghada, Marsa Alam, El Gouna, en El Qusein.

Maar nu zag ik het volgende:

Marsa Alam is een paar graden warmer dan Hurghada in februari en je kan er mooiere riffen zien dan in Hurghada.
Maar de reistijd naar Luxor is wel een stuk langer vanuit Marsa Alam. Is dat nog een beetje te doen op één dag?
El Qusein lijkt lekker rustig, maar kun je daar makkelijk de zee in? Ik lees veel minder op internet over El Qusein. Maar geen idee of je van daaruit redelijk snel naar Luxor komt. Op de kaart lijkt dat van wel.

Als we lekker een restaurantje kunnen pakken 's avonds is het prima. Hoeft geen bruisend uitgaansleven te zijn.

Nu ben ik benieuwd of mensen nog tips en ervaringen hebben over één van deze 4 plaatsen in combinatie met snorkelen en Luxor? En hoe ben je naar Luxor gegaan?
Heeft ook nog iemand een gouden tip wanneer je het beste zoiets kunt boeken? Hoeveel maanden van te voren bijvoorbeeld? Of is daar niks zinnigs over te zeggen?
Alle reacties Link kopieren
Gewoon niet naar Egypte gaan. Ik zal nooit begrijpen wat iemand trekt aan zo’n land.
Persoonlijk vind ik zes dagen erg kort.
En een dag naar Luxor zou ik niet doen. Zou er dan twee van maken. Maar dat is persoonlijk. Alles kan natuurlijk, maar je hebt erg veel reistijd voor 1 dag.

Het boeken kan je bij een plaatselijk boekingskantoortje doen. Is ongeveer de helft goedkoper dan bij de reisorganisatie. Dat kan ter plekke, hoeft niet van te voren.

Of de riffen in Marsa Alam zoveel mooier zijn dan in Hurghada of El Gouna weet ik niet.

Leuk dat je gaat snorkelen. Dat is echt prachtig.
Alle reacties Link kopieren
@Lucky We willen kort en Europa is wat minder zonzeker. Gran Canaria was evt. nog optie, maar het is daar wel net wat koeler in februari. Daarbij vinden we zo'n dagje cultuur in Luxor ook interessant.
Alle reacties Link kopieren
@Hoezitdit, bedankt voor je reactie! Misschien is 2 dagen Luxor ook een optie ja.
Het klopt, 6 dagen is kort, maar is vanwege het thuisfront het maximale wat er in zit. Dus nog verder weg is ook te lang vliegen. Ik ben vooral bang dat in Europa vrij veel dicht zit half februari in de wat zonnigere oorden...
Alle reacties Link kopieren
Als je mooi vanaf het strand wil snorkelen, dan moet je in elk geval niet naar El Gouna. Dat is aangelegd en daar moet je met een boot(je) de zee op als je echt mooi wilt snorkelen. Geen rif direct aan het strand. En het verst weg van Luxor.

Ik ben vanaf Hurghada wel eens naar Luxor geweest. Is een behoorlijke trip... Ik zou het op zo'n korte vakantie niet doen eigenlijk. Moet je ook nog mazzel hebben met je vluchttijden, met een beetje pech heb je maar 4 hele dagen daar...

Ik ben groot fan van Egypte hoor, dus raad het je zeker niet af, maar februari is niet de beste maand. Kan behoorlijk waaien en daardoor soms te fris zijn om aan het strand te liggen. Ook het water is dan op z'n koudst. Voor langer snorkelen wil je dan wel een shorty aan.

Als jullie per se in februari naar de zon willen, is Kaap Verdië een idee? Daar valt alleen niks te snorkelen... Of, een luxe hotel nemen in Cairo? Met lekker zwembad? En dan Cairo in (en de piramides) voor de cultuur?
Alle reacties Link kopieren
Ben er één keer geweest. En man oh man wat zijn die mensen vervelend daar! Zelden zoveel compleet zuigende mensen ontmoet. Werkelijk iedere 25 meter wordt je op straat aangesproken. En zelfs mijn dochter van 12 was niet veilig voor de obers in het hotel.
Daarbij als je met ze gaat praten, ontdek je dat ze allemaal een kuthekel aan westerlingen hebben. Het is niet voor niets dat ze bij de enige vrije verkiezingen ooit, een van de engste Islamitische griezels gekozen hebben. Dat was een paar jaar geleden.
Ook is er iedere paar jaar weer een flinke aanslag.
Ik wens je een fijne vakantie, maar ik zou het niet doen.
Alle reacties Link kopieren
@Zarah, ja Kaapverdië staat ook op het lijstje. Is zeker een kanshebber. Het wordt: Gran Canaria, Egypte of Kaapverdië. Maar Kaapverdië daar waait het toch ook nogal stevig? En dat snorkelen lijkt ons ook wel erg leuk. Misschien wil ik teveel :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
@Jo12345, bedankt voor je reactie. Dat klinkt niet best... Ik neem het mee in de overweging. Ik las wel dat er een wet is aangenomen dat opdringerige verkopers tegen moet gaan (omdat ze graag willen dat het toerisme weer aantrekt) En daarom heb ik ook gekeken naar de kleinere badplaatsen. Die hebben misschien minder last daarvan?
Alle reacties Link kopieren
Ik hoorde laatst dat niet alle gebieden van Egypte als veilig aangemerkt zijn door het reisadvies. Daar moet je denk ik wel rekening mee houden als je een trip naar Luxor wil doen.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Ja klopt. De weg naar Luxor is geel aangemerkt en alle badplaatsen langs de Rode Zee ook. De rest van Egypte is oranje en een paar grenzen rood. Maar Kaapverdië is ook geel bijvoorbeeld. Veel landen buiten Europa zijn geel qua veiligheid.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn in december naar Hurghada geweest en we hebben ontzettend vriendelijke mensen getroffen. Opdringerige obers en verkopers heb je ook in Turkije en Griekenland.. Wij hebben enorm genoten in Hurghada en ik heb me geen moment onveilig gevoeld. Wij zaten in hotel Grand Plaza, super.
Alle reacties Link kopieren
Maleficent schreef:
13-06-2018 20:42
Ik hoorde laatst dat niet alle gebieden van Egypte als veilig aangemerkt zijn door het reisadvies. Daar moet je denk ik wel rekening mee houden als je een trip naar Luxor wil doen.
Dat is noord Sinai. De badplaatsen worden als (relatief) veilig aangemerkt.
Alle reacties Link kopieren
Neilra schreef:
13-06-2018 20:42
@Jo12345, bedankt voor je reactie. Dat klinkt niet best... Ik neem het mee in de overweging. Ik las wel dat er een wet is aangenomen dat opdringerige verkopers tegen moet gaan (omdat ze graag willen dat het toerisme weer aantrekt) En daarom heb ik ook gekeken naar de kleinere badplaatsen. Die hebben misschien minder last daarvan?
Mijn ervaring is totaal anders dan die van Jo12345. Ja, er zijn straatverkopers. En ja, die vragen regelmatig je aandacht. Maar vriendelijk 'nee' zeggen en doorlopen is genoeg hoor. Ben echt nog nooit lastig gevallen. Ook niet als blonde vrouw alleen. In de grotere plaatsen (Sharm, Hurghada) is het inderdaad wel erger dan in de kleinere plaatsen. El Gouna bijvoorbeeld heb je het nauwelijks.
Mijn ervaring is totaal niet dat de locals een hekel hebben aan Westerlingen. En ze hebben zeker ook niet uit vrije wil een griezel gekozen. Denk dat Jo niet helemaal heeft begrepen hoe de verkiezingen in Egypte geregeld zijn.... (nee, dat waren geen 'vrije' verkiezingen...)
Alle reacties Link kopieren
Neilra schreef:
13-06-2018 20:40
@Zarah, ja Kaapverdië staat ook op het lijstje. Is zeker een kanshebber. Het wordt: Gran Canaria, Egypte of Kaapverdië. Maar Kaapverdië daar waait het toch ook nogal stevig? En dat snorkelen lijkt ons ook wel erg leuk. Misschien wil ik teveel :mrgreen:
Ja, daar kan het ook aardig waaien inderdaad. Maar denk ik wel wat warmer dan Egypte in die tijd?

Wat is je hoofddoel van de reis? Ontspannen? Zon? Cultuur? Samen zijn?
Misschien helpt dat je in het maken van een keuze?
Alle reacties Link kopieren
@Zarah, het liefst alle 4 de dingen die jij noemt, haha.
Kaapverdië is gemiddeld 24 graden en Marsa Alam ook. Hurghada 22 graden. Zijn gemiddeldes natuurlijk. En het zeewater is bij allebei gemiddeld 22 graden. Dus het zou niet uit moeten maken. Alleen de wind dan misschien.
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
13-06-2018 20:38
Ben er één keer geweest. En man oh man wat zijn die mensen vervelend daar! Zelden zoveel compleet zuigende mensen ontmoet. Werkelijk iedere 25 meter wordt je op straat aangesproken. En zelfs mijn dochter van 12 was niet veilig voor de obers in het hotel.
Daarbij als je met ze gaat praten, ontdek je dat ze allemaal een kuthekel aan westerlingen hebben. Het is niet voor niets dat ze bij de enige vrije verkiezingen ooit, een van de engste Islamitische griezels gekozen hebben. Dat was een paar jaar geleden.
Ook is er iedere paar jaar weer een flinke aanslag.
Ik wens je een fijne vakantie, maar ik zou het niet doen.
Dit bedoel ik dus. Verschrikkelijke mentaliteit mentaliteit hebben die mensen.
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
13-06-2018 20:38
Ben er één keer geweest. En man oh man wat zijn die mensen vervelend daar! Zelden zoveel compleet zuigende mensen ontmoet. Werkelijk iedere 25 meter wordt je op straat aangesproken. En zelfs mijn dochter van 12 was niet veilig voor de obers in het hotel.
Daarbij als je met ze gaat praten, ontdek je dat ze allemaal een kuthekel aan westerlingen hebben. Het is niet voor niets dat ze bij de enige vrije verkiezingen ooit, een van de engste Islamitische griezels gekozen hebben. Dat was een paar jaar geleden.
Ook is er iedere paar jaar weer een flinke aanslag.
Ik wens je een fijne vakantie, maar ik zou het niet doen.
Dit bedoel ik dus. Verschrikkelijke mentaliteit mentaliteit hebben die mensen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor Marsa Alam gaan. Meer kans op hogere temperaturen, heel mooi snorkelen, verder is er heel weinig te doen. Marsa Alam is niet echte een plaats, daarmee wordt een hele brede kuststrook bedoeld. Er is een klein haventje met wat winkels en wat terrasjes etc maar dat stelt niet veel voor. Het kan heel goed zijn dat je daar 20 km vandaan zit b.v.

In die 6 dagen ook nog een excursie naar Luxor is wel veel van het goede. Je wordt heeeeeel vroeg opgehaald en heeeeeel laat weer naar je hotel teruggebracht. Deze excursie kan je beter een keer doen als je meer tijd hebt.

Ik zit zelf het liefst in Sharm el Sheikh omdat er wat meer te doen is, vooral het snorkelen is ook heel mooi daar. El Gouna is ook heerlijk maar dan kan je niet snorkelen vanaf het strand.

Ik vind de Egyptenaren altijd heel erg aardig en behulpzaam. Natuurlijk willen de verkopers je binnen in hun winkel hebben, ze hebben het ook heel slecht gehad de laatste jaren. Als je vriendelijk blijft, nee zegt en gewoon doorloopt is er niets aan de hand. Ik ben wel eens met ze in discussie gegaan over hun manier van werken, ze hadden geen idee hoe irritant het was.
Alle reacties Link kopieren
Toevallig heb ik van de week net een reis naar Egypte geboekt voor februari 2019!
Wij gaan naae Hurgada. Enige wat wij willen is heerlijk relaxen op t resort en wellicht snorkelen.
Ik ken mensen die elk jaar gaan in februari en altijd goed weer hebben in hurghada, rond de 25 graden.
Ik heb voor de zekerheid wel een hotel gekozen met een verwarmd zwembad.

Ik kan je geen tips geven over luxor.
Heb wel een andere tip, kijk via de Duitse neckerman site en de Duitse tui site en vlieg via Duitsland
Scheelt ons bijna 1100 euro met vliegen vanaf Schiphol.
Wij gaan als er hier school vakantie is, in Duitsland zijn ze dan niet vrij.
Alle reacties Link kopieren
Voor zonzeker zou ik naar Dubai gaan.
Valisa, dat scheelt behoorlijk wat geld. Vanaf welk vliegveld vlieg je dan?
Alle reacties Link kopieren
Hoezitdit schreef:
14-06-2018 07:07
Valisa, dat scheelt behoorlijk wat geld. Vanaf welk vliegveld vlieg je dan?
Wij vliegen vanaf Hamburg.
Dat is voor ons net zo ver rijden als Schiphol.
Düsseldorf was ook mogelijk, alleen was iets duurder maar ook een stuk goedkoper nog dan Schiphol.

Wij zijn met 2 volwassenen en 2 kinderen.
Canarische eilanden hebben wij ook naar gekeken maar is toch kouder en minder zon zeker.
En Kaapverdië was weer een stuk duurder.
En aangezien we toch alleen zon, zee, strand op het resort willen maakt het mij niet zoveel uit waar we heengaan.
Alle reacties Link kopieren
@Veensteker, bedankt! Ik zag wel dat enkele maatschappijen de vluchten naar Sharm El Sheikh geschrapt hebben vanwege het veiligheidsrisico rond Sinaï en schijnbaar slechtere veiligheid daarzo dan op andere Egyptische vliegvelden (week geleden). TUI blijft wel vliegen. Beetje apart... Maar als dat risico blijft, ga ik liever naar een andere badplaats denk ik.

@Valisa, wij gaan buiten vakantietijd. Maar bedankt voor de tip! Ik ga t.z.t. gelijk even kijken hoe de prijzen dan via Duitsland zijn. Dusseldorf is kwartiertje langer rijden voor ons dan Schiphol. Dat valt mee. Als ik nu zou boeken zou ik hotel en vlucht voor ongeveer 550,- pp kunnen krijgen vanaf Schiphol. Ligt natuurlijk aan het hotel en of het half pension of all in is.
Ja Kaapverdië lijkt me ook mooi, maar het is een stukje duurder inderdaad.

We zouden misschien nog kunnen vliegen bijv. Marsa Alam naar Luxor. Wel wat duurder, maar dan is het wel beter te doen op 1 dag. Dan kunnen we zowel zuidelijk gaan zitten voor de temperatuur en het snorkelen en dan ook nog wat cultuur snuiven.
neilra wijzigde dit bericht op 14-06-2018 11:49
13.70% gewijzigd
Toen wij in El Gouna waren gingen wij ook met een bootje naar het strand. Daar was een grote steiger en vanaf daar kon je heel goed snorkelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven