Eerste keer vliegen, praktische tips?

14-06-2018 12:31 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Volgende maand gaan mijn vriend en ik onze eerste vliegreis maken. De reis duurt 8 dagen en het is 2,5 uur vliegen. We vliegen dus beide voor het eerst en hebben helemaal geen verstand van hoe het nou allemaal precies werkt. We vinden veel informatie op de website van het vliegveld en van de vliegmaatschappij, maar dan blijft het puntje 'inpakken voor 8 dagen met alleen handbagage' nog over.

Wie heeft tips? Wat moet echt mee, wat kan ik thuislaten? Neem je een koffertje of een grote rugzak mee? Hoe pak je het meest efficiënt in?

Alvast bedankt voor het meedenken!! :-D
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, ik heb lunchpauze tot 13 uur, daarna moet ik weer aan het werk. Ik zal vanavond nog even reageren!
Zou gewoon 'n koffer inchecken. In je handbagage moet alleen al je elektronica.
Alle reacties Link kopieren
In handbagage: ipad, leesvoer, kauwgum, medicijnen en natuurlijk je reispapieren. De rest in je koffer.
Bagageruim bijboeken en dan een grote koffer meenemen. Ik weet niet wat je bestemming is, maar tenzij je acht dagen in bikini kunt rondlopen is een handbagagekoffertje aan de kleine kant.

En verdiep je goed in wat wel en niet in de handbagage mag.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook een koffer inchecken. is ook handig als je souvenirs mee terug wilt nemen.

Anders een koffer uitzoeken die klein genoeg is om als handbagage mee te kunnen (zie de website van je vliegmaatschappij) en kijk of àlles wat je mee wilt nemen (kleding, fototoestel, electronica, beautyproducten, handdoeken enz.) erin past. (als je naar een zonnig oord gaat, kan dat misschien best wel, anders niet denk ik) Hou er rekening mee dat je dan alleen kleine flacons met vloeistoffen mee mag nemen (een grote fles bodylotion mag je dus lekker achterlaten bij de security bijvoorbeeld) Dit geld dus niet als je bagage in de bagageruimte gaat.

Een rolkoffer vind ik persoonlijk wel fijn, is makkelijker mee te slepen

En last but not least, zorg dat je op tijd aanwezig bent, er gaat meestal best wel veel tijd in de security zitten
Fijne vakantie!
Alle reacties Link kopieren
Heb je geen ruimbagage bijgeboekt? Desnoods één item voor jullie tweeën?

Acht dagen met alleen handbagage kan ook wel hoor, zeker als je naar een warme bestemming vliegt, maar het vergt wel enig nadenken en slim inpakken.

Meenemen:
- miniflesjes toiletartikelen (of niks meenemen en ter plaatse kleine shampoo/douchegel/deo/etc kopen), een stuk vaste zeep is ook handig (weegt bijna niks en telt niet als vloeistof).
- kleding die met elkaar te combineren is, geen shirtjes waar je maar één combi mee kunt maken bijvoorbeeld. Sneldrogende dingen zijn ook handig, dan kun je ze ter plaatse met de hand een keer wassen, scheelt weer ruimte.
- mocht je naar een strandbestemming gaan, neem een hamamdoek of pareo mee in plaats van een dik strandlaken.
- ondergoed en sokken die eigenlijk afgeschreven zijn, die kun je ter plaatse weggooien en dat geeft op de terugweg ruimte voor souvenirs.

Thuislaten: föhn, dikke boeken, vierde paar schoenen, alles waarover je twijfelt.

En dan vergeet ik vast nog duizend dingen. Die mogen de anderen opschrijven.
Alle reacties Link kopieren
Oh uk lees de OP nog eens en zie dat je alleen handbagage mee wil nemen. Waarom? Strandlaken, toiletartikelen, schoenen en kleding voor 8 dagen is toch echt best veel. Voor een weekend snap ik het, maar niet voor een week vakantie.
Alle reacties Link kopieren
Alleen handbagage is prima te doen voor 8 dagen, als je lichte luchtige kleding meeneemt. Zomerrokjes, bloesjes, hemdjes, shorts en slippers nemen amper ruimte in. Warmere en sterkere kleding trek je in het vliegtuig (spijkerbroek, vest, goede schoenen) en heb je op die manier dus ook mee.

Het enige lastige met handbagage is dat je weinig vloeistof mee mag (shampoo, douchecel, etc) en geen nagelschaartje, maar dat is op de meeste bestemmingen gewoon te koop.
Alle reacties Link kopieren
Praktische tips voor in het vliegtuig: neem een vestje of iets anders warms mee, want tijdens het vliegen kan het behoorlijk koud worden. Verder kan het als je last van je oren hebt tijdens het opstijgen of landen fijn zijn om op kauwgum of iets fruitella-achtigs te kauwen.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
Wij nemen met z'n tweeën altijd 1 koffer om in te checken als we langer dan 4 dagen weggaan, anders redden we (nou ja, ik vooral) het niet. Alleen handbagage zou ik dus niet doen, tenzij je naar een bestemming gaat waar je het redt met een bikini, paar jurkjes en een vest. En dan moet je alsnog weer van alles daar kopen of daar gaan wassen, vind ik zelf de moeite niet waard!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet dat iedereen alleen handbagage zo’n onmogelijke opgave lijkt. Ik ga 3 weken met alleen handbagage en kom dan tot de conclusie dat ik alsnog niet alles wat ik mee had heb gedragen. Je gaat toch niet op vakantie om een modeshow te lopen? Gewoon lekker makkelijke kleding mee die je snel kunt handwassen en die snel weer droogt.
Ik overschrijd met mijn elektronica (camera en toebehoren) al het maximum gewicht voor handbagage.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben laatst sinds heeel lange tijd weer wezen vliegen.
Had ook alleen handbage en dan kan je nog best veel meenemen, denk alleen om het gewicht. Aparaten had ik in m'n laptoptas die mocht ook nog mee.
Het licht natuurlijk wel aan de maatschappij met wij je vliegt wat de bagageregels zijn. En anders 1 stuk bagage bijboeken voor jullie samen, wel vooraf boeken dat scheelt vaak veel geld.

Fijne reis!
Nummer*Zoveel schreef:
14-06-2018 12:50
Ik snap niet dat iedereen alleen handbagage zo’n onmogelijke opgave lijkt. Ik ga 3 weken met alleen handbagage en kom dan tot de conclusie dat ik alsnog niet alles wat ik mee had heb gedragen. Je gaat toch niet op vakantie om een modeshow te lopen? Gewoon lekker makkelijke kleding mee die je snel kunt handwassen en die snel weer droogt.
In mijn geval gaat er standaard nogal wat camera-apparatuur mee. Dan heb ik simpelweg geen ruimte meer voor andere zaken ;-)
Nummer*Zoveel schreef:
14-06-2018 12:50
Ik snap niet dat iedereen alleen handbagage zo’n onmogelijke opgave lijkt. Ik ga 3 weken met alleen handbagage en kom dan tot de conclusie dat ik alsnog niet alles wat ik mee had heb gedragen. Je gaat toch niet op vakantie om een modeshow te lopen? Gewoon lekker makkelijke kleding mee die je snel kunt handwassen en die snel weer droogt.
Dat ligt er toch helemaal aan wat voor type je bent?
Als je een week doet met twee afritsbroeken, één paar teva's en twee T-shirtjes en weinig aan je haar of hoofd doet zal dat best lukken, maar als je er ook een beetje gezellig bij wilt lopen en geen zin hebt om in je vakantie te gaan staan handwassen dan red je het daar niet mee.

Zeker als je geen ervaren reisbeest bent zou ik eerst eens een keer een koffer inchecken, anders kunnen ze daar van alles gaan kopen wat ze niet mee terug kunnen nemen.
Alle reacties Link kopieren
Een koffer inchecken natuurlijk.
Tenzij e zo'n viespeuk bent die denkt dat je gerust een T-shirt 3 dagen kan dtagen
zonder te wassen omdat zweet toch wel weer opdroogt.

Op tijd aanwezig zijn op het vliegveld. Zorgen dat je metalen dingen en je telefoon makkelijk uit je handbagage kan halen bij de security. Zodat je niet de hele rij ophoudt.

En verder is vliegen vooral saai en oncomfortabel. Dus org voor leesvoer onderweg. En neem je eigen koptelefoontje mee voor de radio / film aan boord.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
14-06-2018 13:25

En verder is vliegen vooral saai en oncomfortabel. Dus org voor leesvoer onderweg. En neem je eigen koptelefoontje mee voor de radio / film aan boord.

Op een vlucht van 2.5 uur krijg je geen film te zien hoor.
Alle reacties Link kopieren
Leuk dat je gaat vliegen TO. Een vlucht van 2,5 uur is een mooi om mee te beginnen!

Wat tips:

- Meestal kun minimaal 24 uur van te voren al inchecken. Zeker als je alleen handbagage hebt, is dat heel handig. Als je van te voren incheckt, kun je thuis al je boardingcard printen (en vaak kun je hem ook op je telefoon zetten). Eenmaal op het vliegveld mag je gelijk door lopen naar de beveiliging/douane en hoef je niet in de rij bij de balies te gaan staan. Tijdwinst!
-Meestal kun je dan ook al een stoel kiezen, sommige stoelen kosten extra, bijvoorbeeld die bij de nooduitgangen, want daar is meer beenruimte. Maar voor 2,5 uur zou ik dat echt niet doen, tenzij je super lang bent, maar dan zou ik ruim op tijd reserveren. Ik kies zelf graag voor een stoel aan het gangpad, dat ik makkelijk met naar het toilet gaan.
- Flesjes met water en dergelijke mag je niet voorbij de beveiliging meenemen. Maar een leeg flesje wel! Deze vul ik altijd bij het toilet zodra ik door de beveiliging ben.
- Ik neem voor onderweg altijd iets te eten mee, wat broodjes of mueslirepen. Eten en drinken in het vliegtuig is echt duur en daarnaast smaakt het altijd minder dan wanneer je op de grond bent (heeft te maken met de drukcabine). Eigenlijk gewoon zonde van het geld.
- Neem iets te lezen mee. Het grootste nadeel van vliegen is dat je vaak veel moet wachten. Bij de beveiliging, in de vertrekhal (want je vaak ben je wel 1-2 uur eerder aanwezig), bij het instappen, in het vliegtuig enz.

Mbt wat in te pakken.

- Omdat je alleen met handbagage reist, mag je geen grote flessen vloeistoffen meenemen. Bij de drogist kun je of kleine verpakkingen van je favo merk kopen of koop hervulbare flesjes. (Naast de mini's van ong. 40 ml hebben diverse merken ook gewoon kleinere flesjes. BV Dove/Axe heeft een deo van 75 ml, dit is voordeliger dan een mini en lopen ook vaak mee in de 1+1 acties ed).
Een flesje mag max 100 ml bevatten en je mag tot max 1 liter meenemen, denk eraan dat ze ook in een doorzichtig zakje moeten zitten. Deze worden vaak uitgedeeld op het vliegveld, maar als je navulbare koopt dat zit er vaak zo'n tasje om heen. Deze moet je ook apart aanbieden bij de beveiliging (staat overal aangegeven hoor!).
Bedenk van te voren wat je echt nodig hebt. Shampoo, deo, tandpasta, (lenzenvloeistof) zijn de basics. Moet je echt al je make-up en haarproducten meenemen of kun je ook met minder/zonder?
- Neem kleding mee die makkelijk combineert en weinig weegt. Ik neem ook altijd een setje mee dat 'vies' mag worden, voor de activiteiten waarbij je mogelijk veel gaat zweten. Ga eventueel voor sport/outdoorkleding, die zijn lekker luchtig, kreuken niet snel en worden niet zo snel vies (en zijn makkelijk uit wasbaar).
- Ik stop kleding in plastic zakken, zodat ze niet los in mijn tas zitten. Ook zoekt het makkelijker als je je ondergoed bij elkaar hebt. En rol ze op!
- Trek je zware kleding en schoenen aan!
- Als je naar een hotel/resort gaat, check van te voren of (strand)handdoeken inbegrepen zijn. Dan hoef je ze ook niet mee te nemen. Eventueel bij bv Decathlon kun je voor weinig hele compacte strandlakens halen.
- Bedankt wat heb je echt nodig qua kleding/schoenen? Een paar sneakers waar je goed op kunt lopen, een paar slippers en misschien een paar ballerina's. Kleding is natuurlijk afhankelijk van waar je heen gaat. Ga je heel de dag op het strandbedje liggen, dan is 1-2 bikini's, een parero, 1-2 jurkjes, shirt + short, wat ondergoed vaak al voldoende. Ga je naar een koudere stad, dan meer shirtjes (laagjes, dus kort en lange mouwen), een vestje, sokken, extra lange broek, ondergoed, ed. En je kunt de meeste kleding ook wel vaker dan 1 keer aan!
-Neem zo min mogelijk elektronica mee. Heb je echt die iPad nodig als je ook je smartphone mee hebt? Is die föhn echt nodig (veel hotels/resorts hebben er standaard 1 op de kamer)? Eventueel als je richting UK gaat, wereldstekker meenemen!

Succes!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Speciale oordopjes tegen oorpijn door de drukverschillen bij het stijgen en landen. Voor mij onmisbaar!
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
14-06-2018 12:50
Ik snap niet dat iedereen alleen handbagage zo’n onmogelijke opgave lijkt. Ik ga 3 weken met alleen handbagage en kom dan tot de conclusie dat ik alsnog niet alles wat ik mee had heb gedragen. Je gaat toch niet op vakantie om een modeshow te lopen? Gewoon lekker makkelijke kleding mee die je snel kunt handwassen en die snel weer droogt.
Ik sleep inderdaad altijd teveel mee en ondanks dat doe ik meestal een wasje tussendoor, maar ik heb er niet altijd zin in. Dus ik check een koffer in als we een week ( of langer) weggaan. Daarin de strandlakens( al heb ik nu bij decathlon van die hele dunne gekocht) een stapel tijdschriften en gewone normale toiletspullen. En verschillende schoenen en sandalen, heb moeilijke voeten en moet kunnen wisselen in geval van pijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik download altijd op mijn iPad van Netflix en Videoland series. Ook wel eens lekker om s’avonds iets te kunnen kijken en dan geen WiFi nodig.

Welke maatschappij vliegen jullie?

Wat ik ook altijd doe is een leeg waterflesje in mijn handbagage en dat vul ik na de security. En ik neem altijd iets lekkers mee, koek,drop pringles. Koop wel eens wat aan boord of op het vliegveld maar dat is teringduur.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
14-06-2018 12:50
Ik snap niet dat iedereen alleen handbagage zo’n onmogelijke opgave lijkt. Ik ga 3 weken met alleen handbagage en kom dan tot de conclusie dat ik alsnog niet alles wat ik mee had heb gedragen. Je gaat toch niet op vakantie om een modeshow te lopen? Gewoon lekker makkelijke kleding mee die je snel kunt handwassen en die snel weer droogt.
huh? Ik loop in mijn dagelijks leven geen modeshow en op vakantie ook niet. Wel hou ik ervan (in het dagelijks leven en op vakantie) om schoenen en kleding te matchen aan de activiteit en de bestemming en zie ik er graag leuk uit. Kleding is voor mij veel meer dan enkel praktisch. Dus ja: ik draag graag `s avonds een leuke jurk met passende hakken en ik zou voor 8 dgn alleen al zeker twee paar hakken meenemen (los van de sneakers en de slippers)
Alle reacties Link kopieren
Een rolkoffertje per persoon is doorgaans echt wel voldoende. Praktische tip: rustig blijven. Past het niet, dan laat je wat thuis. Het is vakantie, geen vluchtkoffer om huis en haard te verlaten he. Plus, als je met een lijnvlucht vliegt kun je vaak naast een koffer ook nog wel een klein tasje meesmokkelen.

Zelf doe ik doorgaans mn warmere kleren en schoenen aan en pak zomerse dingen in. Strandlaken regel ik daar wel. Toiletspullen: gewoon de basics in een plastic zakje. In een koffertje kan ik genoeg hakken, slippers, jurkjes, rokken, een linnen broek, een sjaal, een e-reader plus wat electronica kwijt.

Vloog onlangs met man en twee kinderen naar zonnige bestemming en dat paste allemaal in twee kleine koffertjes en twee rugzakken.
Alle reacties Link kopieren
Ik nam ook altijd een trolley mee, gaat op zich wel voor 8 dagen. Tot ik op vakantie wat leuke spullen zag die ik niet kon kopen omdat koffer al vol zat.
Ik had daar natuurlijk een extra koffer kunnen kopen en bijboeken, maar last minute is dat erg duur en dan werd het wel een heel duur servies

Dus voortaan boek ik ruimbagage.

De eerste keer dat ik vloog ben ik me wel te pletter geschrokken van het doortrekken van de wc :$

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven