Vliegen met 17 jarige, niet mijn kind.

14-06-2018 16:35 39 berichten
Titel in het kort:

Maandag vliegen wij richting zuid Europa met een familielid van 17 jaar. De tickets zijn gister geboekt voor diegene en ik zag op het toestemmingsformulier dat er een BRP nodig is, alleen krijgen we dit niet meer op zo'n korte termijn geregeld. Word er veel gecontroleerd op dit soort dingen? Diegene heeft dezelfde achternaam als de rest, TS (ik) heb als enigste een andere achternaam verder.
Alle reacties Link kopieren
Tja, heel lullig , maar wat maakt het uit of er veel gecontroleerd wordt. Niemand weet of dit kind gechecked wordt en heel vervelend, maar dat is het enige dat telt. Ik zou dus proberen om alle papieren rond te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
lukt het niet meer om dit ff in te vullen?

https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... buitenland

en dan gewoon zonder BRP.
Alle reacties Link kopieren
Deze neem ik ook altijd mee, toestemmingsformulier. Ben nog nooit gecontroleerd en wij reizen met 3 achternamen en mijn zoon is pas 11.
Alle reacties Link kopieren
en nee: ik zou me bij een 17 jarige die tevens zelfde achternaam heeft en ervanuitgaande dat jullei allemaal de NL nationalitiet hebben, niet zo`n zorgen maken.

Het klinkt niet aardig maar het verhaal wordt gewoon anders als je als vrouw of man alleen naar een land reist waarvan jij de nationaliteit hebt ( dus bijv. naar Spanje/Marokko/ VS etc) .
Alle reacties Link kopieren
kan die 17 jarige niet in z'n "eentje" reizen? Ik (heel lang geleden alweer LOL) ben ook weleens op vakantie gegaan met het vliegtuig toen ik 17 was en mijn ouders hadden toen een toestemming getekend dat ik zonder mijn ouders mocht reizen. (maar ging toen via een reisbureau).

Dus een ondertekende verklaring aan z'n ouders vragen (die van guppekop bv.) met kopiën ID-kaarten van z'n ouders erbij.

Hopelijk wordt hij dan niet geweigerd, maar andere keuzes heb je ook niet meer, zo te lezen.
Ik zou het risico niet willen nemen. Hier zijn noodprocedures voor. Googel is je vriend.
Alle reacties Link kopieren
Buufie66 schreef:
14-06-2018 16:58
Ik zou het risico niet willen nemen. Hier zijn noodprocedures voor. Googel is je vriend.
ik weet uit de praktijk dat ze bij twijfel contact opnemen met de andere ouder (in dit geval > de ouders): als die dan aangeven dat er geen probleem is, dan komt het gewoon goed hoor.

geen paniek, komt echt wel goed. Dat formulier is ook niet eens verplicht he!
Ik heb wel vaak vragen gekregen over mijn oudste, met andere achternaam, zelfs toen ze al 16 was. Ik zou het er dus niet op wagen. Overigens neem ik nu nooit het complete setje mee dat wordt aangeraden, alleen een kopie van het paspoort van vader met een handgeschreven toestemmingsverklaring. Dat was voor ons voldoende.
Het gekke is dat toen mijn destijds 13-jarige alleen vloog, er niets werd gevraagd. Ze kon zo overal doorlopen. Alleen in Londen werd ze begeleid naar de uitgang waar haar tante, met andere naam en nationaliteit, haar opving.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
14-06-2018 17:04
.
Het gekke is dat toen mijn destijds 13-jarige alleen vloog, er niets werd gevraagd. Ze kon zo overal doorlopen. Alleen in Londen werd ze begeleid naar de uitgang waar haar tante, met andere naam en nationaliteit, haar opving.
dat komt omdat je jezelf niet zo makkelijk kan ontvoeren ;-)
Je wil weten of je de grens overkomt met een kind van 17 zonder dat je de juiste papieren hebt?
Alle reacties Link kopieren
guppekop schreef:
14-06-2018 17:02
ik weet uit de praktijk dat ze bij twijfel contact opnemen met de andere ouder (in dit geval > de ouders): als die dan aangeven dat er geen probleem is, dan komt het gewoon goed hoor.

geen paniek, komt echt wel goed. Dat formulier is ook niet eens verplicht he!

Wat een stelligheid van iemand die niet over de procedure gaat.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik heb alleen ervaring met een land waarvoor je de geboorteakte van de kinderen moest laten zien en dat was het eerste waarnaar ze vroegen bij het inchecken, ook bij het overstappen werd daar als eerste naar gevraagd. Zonder akte=geen vlucht. Ik zou me dus aan de geldende procedure houden.
Mijn dochter draagt een andere achternaam, vader is overleden. Toestemming van andere ouder is dus niet van toepassing.

Wel heb ik altijd een rits andere papieren bij me, waaronder uitreksel van brp.

En ja, ik ben wel eens gecontroleerd. De eerste vraag die ik kreeg, was of vader ook mee reisde. Eh... nee dus. Alle papieren overhandigd en ze zijn allemaal na gekeken. De beambte gaf toen aan dat veel mensen het niet zo goed voor elkaar hebben en dat dat wel voor problemen kan zorgen.

Een collega van mij heeft in het buitenland problemen gehad, had niet de juiste papieren en het duurde lang voor ze uiteindelijk door de douane mocht.
Een uittreksel (BRP) kun je morgenochtend toch even snel regelen?
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet vanaf welk vliegveld je gaat. Ik vlieg al jaren vanaf eindhoven Brussel of Maastricht naar zuid spanje met kind en heb nog nooit controle of vragen over andere achternaam gehad.
joske11 wijzigde dit bericht op 14-06-2018 17:35
12.43% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Alle keren dat ik met dochter (zonder vader vloog, dochter heeft zijn achternaam) werd ik om de papieren gevraagd in Nederland bij de douane..en ze keken er ook nog kritisch naar... (en gelukkig maar). Zowel Eindhoven als Schiphol.

Had uittreksel van gezag mee, kopie paspoort vader, en ingevuld toestemmings formulier.
Op vliegveld Groningen idem dito!
Alle reacties Link kopieren
10 keer naar Spanje met kind 11 jaar en nog nooit gecontroleerd.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Oh, vanaf Schiphol.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Geef je die puber toch gewoon zelf zijn ticket in handen en reist ie "alleen".

Boeien dat hij in 't vliegtuig toevallig mogelijk naast jullie zit ...

Of je kopieert nog snel de paspoorten van zijn ouders en een handgeschreven verklaring dat ie mee mag.
Alle reacties Link kopieren
De persoon is 17 dus mag zelfstandig reizen, lekker zelfstandig in laten checken dan.
Echt dat er dan geen haan naar kraait.
Niet geschoten is altijd mis
Op je 17e mag je ook alleen reizen, althans 13 jaar geleden nog wel. Toen vloog ik ook met vriendinnen en niemand die daarvoor toestemming van mijn ouders vroeg.
. Ik heb de afgelopen jaren met mijn kinderen gevlogen (hebben een andere achternaam) en nergens problemen gehad. En zeker als er anderen met dezelfde achternaam zijn zal er geen haan naar kraaien. Er staat ook, als je goed leest, 'kan aangemerkt worden als ontvoering'. Dat zal dus alleen gebeuren als iemand hem/haar als vermist op geeft.
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar met vlogen 2 vrienden van zoon en dochter mee naar Zuid Europa (waren toen 15 en 16 jaar). Beiden totaal andere achternamen. Had voor beide kinderen tostemmingsformulier van internet geplukt en ingevuld. Is nooit naar gevraagd. Geen enkel probleem gehad

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven