Roadtrippen in Scandinavie

15-06-2018 11:52 85 berichten
Lange lege wegen, veel natuur en bergen. Dat is wat ik me bij Noorwegen, Zweden, Finland (en Lapland) voorstel. Zijn er mensen met roadtrip ervaring in deze regio? Mensen die ook bekend zijn met roadtrippen in Canada/USA, die duidelijke verschillen/aandachtspunten weten?

Gewoon orienterend voor wellicht volgend jaar in juni. Wat zijn de mooiste scenic drives die met eigen auto (dus geen stoere 4wd suv) haalbaar zijn?
Valt er op de bonnefooi makkelijk accommodatie te vinden die niet schrikbarend duur is? Geen hostels, geen grote steden.
Alle reacties Link kopieren
Als je écht het Scandinavische gevoel wil krijgen moet je niet in hotels of bungalows gaan zitten. Gewoon tentje mee, op campings staan en wildkamperen.

Ben meerdere malen die kant (Noorwegen, zweden en finland) opgegaan. In de zomer zijn bijna alle wegen wel goed begaanbaar met een gewone auto. Maar dat is duidelijk aangegeven op de kaart.
Those who don’t believe in magic will never find it
De afstanden en afwisseling in natuur in Zweden vielen me vies tegen. Rondje Midden-Zweden gedaan.
Ik hou van lange afstanden door leegte rijden en in Noord Amerika rij ik makkelijk 8000 km tijdens 'n reis. Dus dat zal geen probleem zijn.

Af en toe een nacht wildkamperen is idd iets om te overwegen.
Alle reacties Link kopieren
Accommodatie in Scandinavië is over het algemeen een stuk duurder dan in USA/Canada, tenzij je gaat (wild)kamperen of in trekkershutten overnacht. In de zomer kan het lastig zijn om op de bonnefooi iets te vinden, maar dat is in juni nog geen probleem.
Ik ben helemaal gek van Scandinavië, maar vind het lastig om het met Noord-Amerika te vergelijken. Je kan er urenlang rijden en niemand tegenkomen, dat was in de VS toch minder vaak het geval. Ik houd van de sfeer, van de mensen, van de taal (talen), waar ik Amerikanen vaak nep of overdreven vind.
redbulletje schreef:
15-06-2018 12:00
Ik hou van lange afstanden door leegte rijden en in Noord Amerika rij ik makkelijk 8000 km tijdens 'n reis. Dus dat zal geen probleem zijn.

Af en toe een nacht wildkamperen is idd iets om te overwegen.

Ik ben ook echt een roadtripper, maar vond het daar vooral langzaam gaan. Je kan niet even lekker een stuk 130 rijden bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
In welk jaargetijde wil TO? Ik neem aan de zomer, al zijn er ook mensen die voor het noorderlicht gaan in de winter dacht ik

Voor zo ver ik weet staan die landen niet echt bekend als roadtrip landen, maar ik heb geen idee waarom
Trotter schreef:
15-06-2018 12:02
Accommodatie in Scandinavië is over het algemeen een stuk duurder dan in USA/Canada, tenzij je gaat (wild)kamperen of in trekkershutten overnacht. In de zomer kan het lastig zijn om op de bonnefooi iets te vinden, maar dat is in juni nog geen probleem.
Ik ben helemaal gek van Scandinavië, maar vind het lastig om het met Noord-Amerika te vergelijken. Je kan er urenlang rijden en niemand tegenkomen, dat was in de VS toch minder vaak het geval. Ik houd van de sfeer, van de mensen, van de taal (talen), waar ik Amerikanen vaak nep of overdreven vind.
Trekkershutten zijn overal te vinden? En die zijn betaalbaar voor 'n eenpersoonshut?
Ik zou idd voor juni kiezen om het hoogseizoen te vermijden.
Amerikanen ben ik zelf gek op, maar fijn dat de Scandi's ook prettig in de omgang zijn. Spreekt men er goed Engels?
Alle reacties Link kopieren
quattro35 schreef:
15-06-2018 12:04
In welk jaargetijde wil TO? Ik neem aan de zomer, al zijn er ook mensen die voor het noorderlicht gaan in de winter dacht ik

Juni, staat in de OP.
Voor zo ver ik weet staan die landen niet echt bekend als roadtrip landen, maar ik heb geen idee waarom

Ik ben inmiddels al zo'n zes keer in Scandinavië geweest met de auto, dus ik zou niet weten waarom niet. Je mag grote delen niet harder dan 80 km/u, maar dat maakt niet uit, je hebt toch vakantie.
quattro35 schreef:
15-06-2018 12:04
In welk jaargetijde wil TO? Ik neem aan de zomer, al zijn er ook mensen die voor het noorderlicht gaan in de winter dacht ik

Voor zo ver ik weet staan die landen niet echt bekend als roadtrip landen, maar ik heb geen idee waarom
Juni dus om de drukte te vermijden maar toch kans te maken op goed weer. In elk geval een frisse natuur.

Raar eigenlijk dat dat geen roadtriplanden zijn. Juist omdat ik me in Noord Amerika zo fijn voel in die leegte, dacht ik, verrek, wij hebben hier ook zoiets op 10 uur rijden van thuis. Scheelt toch weer 'n dure vlucht en 'n dure huurauto. En je kunt tot het laatste moment flexibel zijn met je dagen.
redbulletje schreef:
15-06-2018 12:06
Trekkershutten zijn overal te vinden? En die zijn betaalbaar voor 'n eenpersoonshut?
Ik zou idd voor juni kiezen om het hoogseizoen te vermijden.
Amerikanen ben ik zelf gek op, maar fijn dat de Scandi's ook prettig in de omgang zijn. Spreekt men er goed Engels?

Daar staan ze wel om bekend ja ;-)
In Amerika mag je ook helemaal niet hard rijden, ook al nodigen de wegen daar toe uit. Juist met mooie uitzichten is het gewoon genieten als je op je gemakje rijdt. Het roadtrippen zelf is voor mij de beleving.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
15-06-2018 12:06
Spreekt men er goed Engels?
Ja, dat is absoluut geen probleem, iedereen spreekt goed Engels. Kijk voor een indruk van de hutten bijvoorbeeld eens op https://www.buroscanbrit.nl/vakantie/no ... kampeerhut
Trotter schreef:
15-06-2018 12:07

Ik ben inmiddels al zo'n zes keer in Scandinavië geweest met de auto
Wat zijn jouw ultieme scenic drives?
Je hebt geen last van het hoogseizoen in Scandinavie, wel last van een laagseizoen. Dan zijn dingen gewoon dicht of afgesloten. Absoluut niet in mei gaan als je verder Noorwegen in wilt en niet na 15 augustus als je betaalde activiteiten wilt gaan doen.

Ik heb geen ervaring met Amerika, dus daar kan ik je niets over zeggen. Bereid je wel voor op tweebaanswegen en stringente snelheidscontroles. Hierdoor kun je echt maar 80 km per uur, als dat je al lukt. Blijf in beweging, want zo is Noorwegen het mooist.
Zweden vind ik saai. De mensen zijn er wel vriendelijker dan in Noorwegen. Iedereen spreekt fantastisch Engels. Hutten zijn makkelijk te vinden, maar alles is er duur. Uit eten gaan is zonde van je geld, tenzij je een goed buitenlands restaurant treft, maar daar moet je voor in een grotere stad zijn.
redbulletje schreef:
15-06-2018 12:10
In Amerika mag je ook helemaal niet hard rijden, ook al nodigen de wegen daar toe uit. Juist met mooie uitzichten is het gewoon genieten als je op je gemakje rijdt. Het roadtrippen zelf is voor mij de beleving.

Ah ok, ik wil af en toe gewoon een stuk lekker kunnen doorrijden ;-)

Die mooie uitzichten vond ik persoonlijk in Midden-Zweden dus tegenvallen. Ik kon na twee weken geen kerstboom meer zien ;-)
Lapland alleen in de winter gezien, dat vond ik echt prachtig. Levi zat ik toen.
Alle reacties Link kopieren
Heerlijke roadtrips gemaakt door Scandinavië, is goed te doen. Maar wij gingen wel met een tent en later een camper. de lege wegen tref je helaas steeds minder. In Noorwegen is het zeker in de maand juni druk. Veel mensen gaan dan, oa vanwege de zon die niet ondergaat. In Finland tref je nog wel lege wegen. In Finland vinden wij Lapland het mooist.

Wij hebben een mooie roadtrip gemaakt via Finland naar Kirkeness, dan naar Vardo. Daar hadden wij echt het gevoel alleen op de wereld te zijn. Mooi landschap, weinig verkeer enz. enz. Dat is dus echt het noorden van Noorwegen. Ga je meer naar het westen, dan wordt het gewoon drukker.

Prima te doen voor een roadtrip. Lekker rustig aan en genieten van hetgeen je ziet. Qua accommodatie, wellicht zijn hytters een mogelijkheid? Er staan vele borden langs de weg met hytters voor overnachting. Ik ken alleen de hytters op campings, die zijn van heel eenvoudig tot luxe.

Scandinavië is prima te rijden met een gewone auto.
Misschien is airbnb ook wel een optie daar?
Deze website gaat over de 18 mooiste routes van Noorwegen. Ik heb er een paar gereden en dat waren echt aanraders. Ik heb een heel truttige auto, ging prima: https://www.nasjonaleturistveger.no/
vrouwjagersma schreef:
15-06-2018 12:14
Deze website gaat over de 18 mooiste routes van Noorwegen. Ik heb er een paar gereden en dat waren echt aanraders. Ik heb een heel truttige auto, ging prima: https://www.nasjonaleturistveger.no/

Wow, die sla ik op :heart:
Die 18 routes van Noorwegen had ik idd ook al gevonden. Daar staat die trollenweg o.i.d. ook bij. Schijnt ook speciaal aangelegd te zijn voor de scenics en niet alleen om van A naar B te komen.

https://www.visitnorway.nl/plan-je-reis ... ic-routes/
anoniem_109047 wijzigde dit bericht op 15-06-2018 12:18
18.57% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
15-06-2018 12:11
Wat zijn jouw ultieme scenic drives?

Ik ben vooral fan van Noorwegen met z'n fjorden en eilanden. Zweden en Finland is toch vooral bos (ook mooi, maar minder afwisselend). Mooie stukken zijn helemaal langs de kust omhoog en over de Lofoten en Vesterålen (twee eilandengroepen). Houd er rekening mee dat je op sommige stukken afhankelijk bent van ferry's en dat dat dus nog minder hard opschiet. Als de ferry niet vaart moet je soms honderden kilometers omrijden (heb ik wel eens gehad op een feestdag of zo). Vanaf de Lofoten kun je ook met een bootje mee om te walvisspotten, ook leuk.
Dit vind ik de leukste stukken om te rijden, maar er zijn natuurlijk veel meer mooie gebieden.
Alle reacties Link kopieren
De Peer Gyntweg is ook mooi, maar zorg wel dat je tank vol is voordat je daaraan begint! Wij hebben een keer in de rats gezeten of we het wel zouden halen met de brandstof tot de bewoonde wereld.
vrouwjagersma schreef:
15-06-2018 12:12
Je hebt geen last van het hoogseizoen in Scandinavie, wel last van een laagseizoen. Dan zijn dingen gewoon dicht of afgesloten. Absoluut niet in mei gaan als je verder Noorwegen in wilt en niet na 15 augustus als je betaalde activiteiten wilt gaan doen.

Ik heb geen ervaring met Amerika, dus daar kan ik je niets over zeggen. Bereid je wel voor op tweebaanswegen en stringente snelheidscontroles. Hierdoor kun je echt maar 80 km per uur, als dat je al lukt. Blijf in beweging, want zo is Noorwegen het mooist.
Zweden vind ik saai. De mensen zijn er wel vriendelijker dan in Noorwegen. Iedereen spreekt fantastisch Engels. Hutten zijn makkelijk te vinden, maar alles is er duur. Uit eten gaan is zonde van je geld, tenzij je een goed buitenlands restaurant treft, maar daar moet je voor in een grotere stad zijn.
Snelheidscontroles zijn wel kut, ik heb geen cruisecontrol én ook al rij ik om te genieten, 10 km harder dan mag zit je natuurlijk zo aan!

Wat is 'n gemiddelde prijs voor 'n hut? Denk je dat je voor 50/60 euro iets kan vinden daar of ben ik nu heel onrealistisch?
Uit eten doe ik als ik alleen reis niet zo vaak, ik pak dan toch vaak snacks en broodjes. En tegen alcohol kan ik dankzij de overgang niet meer zo goed, dus daar kan ik ook op besparen.
Trotter schreef:
15-06-2018 12:21
De Peer Gyntweg is ook mooi, maar zorg wel dat je tank vol is voordat je daaraan begint! Wij hebben een keer in de rats gezeten of we het wel zouden halen met de brandstof tot de bewoonde wereld.
Staat daar aangekondigd dat het volgende tankstation 400 km verderop ligt zoals in de USA of moet je daar echt zelf nadenken? ;-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven