Wat doen schepen op zee bij een naderende storm?

16-06-2018 03:56 57 berichten
Geen idee waar dit eigenlijk thuishoort qua categorie (het kan ook zijn dat die categorie niet bestaat) maar ik wilde weten of er iemand is hier met kennis van de scheepvaart en die een simpele vraag kan beantwoorden.

Ik ben een roman aan het schrijven en wil een schip op zee tijdens een naderende storm weergeven. De vraag is, wat doen schepen doorgaans bij een naderende storm (categorie 5 namelijk) met het anker? Laten ze het anker vallen, om zodoende zich schrap te zetten en stabiliteit te creeëren door zich vast te wroeten in de oceaanbodem? Of willen ze juist zoveel mogelijk meebewegen met de woelende tij en wind en is het een gek idee om het anker te laten zinken? En dan bedoel ik met name het protocol - wat is dat in zo'n geval?

En ik heb dus over schepen die te ver weg zijn om snel de kust op te zoeken of te evacueren.

Mvg,
Alle reacties Link kopieren
Zinken!
'I don't need an inspirational quote. I Just need coffee.
Yasmeenah82 schreef:
16-06-2018 04:22
Zinken!
Waar baseer je dat op? Eigen kennis? Of gok je? Ik vraag het alleen, zeg niet dat het niet klopt.
Wat voor schip? Maakt nogal wat uit of het Titanic2.0 is of de Neeltje Jacoba met 4 man en een paardenkop aan boord.
Is het een zeilschip of een opblaasbare rubberboot van de kustwacht?
More info please, en waar gaat het boek over verder :)

Die laatste vraag is pure nieuwsgierigheid mijnerzijds!
En waar varen ze, hoe diep is het daar?
Liever nog de exacte positie op de kaart, dan denk ik meteen met je mee.
Alle reacties Link kopieren
Zeelieden hebben ervaring hiermee, zijn er voor getraind. Lukt het niet waar voor ze getraind zijn of komt hulp te laat, dan zinken ze alsnog. Over en uit. Roger.
'I don't need an inspirational quote. I Just need coffee.
Lenn12345 schreef:
16-06-2018 04:25
Wat voor schip? Maakt nogal wat uit of het Titanic2.0 is of de Neeltje Jacoba met 4 man en een paardenkop aan boord.
Is het een zeilschip of een opblaasbare rubberboot van de kustwacht?
More info please, en waar gaat het boek over verder :)

Die laatste vraag is pure nieuwsgierigheid mijnerzijds!
Zeilschip is van de 16e eeuw man. Misschien bedoel je een zeilboot maar ik gebruikte expres het woord schip. En nee, als je er kennis van zou hebben gehad, weet je dat een schip groter is dan een boot en het verder niet veel uitmaakt wat voor type scheep of ze nou voor anker gaan liggen of niet bij onweer. *zucht :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Mijn_naam schreef:
16-06-2018 04:29
Zeilschip is van de 16e eeuw man. Misschien bedoel je een zeilboot maar ik gebruikte expres het woord schip. En nee, als je er kennis van zou hebben gehad, weet je dat een schip groter is dan een boot en het verder niet veel uitmaakt wat voor type scheep of ze nou voor anker gaan liggen of niet bij onweer. *zucht :facepalm:
Dus. Je vraagt om hulp. Iemand geeft dat en komt met terechte, goede, vragen en bied aan mee te denken. En dan reageer je zo? Onnodig én onhandig als je in de toekomst vaker van andermans expertise gebruik wil maken. Je gooit je eigen glazen in.
Alle reacties Link kopieren
Iig niet voor anker gaan :facepalm:

https://marineschepen.nl/dossiers/storm-op-zee.html

Gave filmpjes :yes:
Been there, done that, got the T-shirt.
Leuk Apatura, tnx!
Alle reacties Link kopieren
Mijn_naam schreef:
16-06-2018 04:29
Zeilschip is van de 16e eeuw man. Misschien bedoel je een zeilboot maar ik gebruikte expres het woord schip. En nee, als je er kennis van zou hebben gehad, weet je dat een schip groter is dan een boot en het verder niet veel uitmaakt wat voor type scheep of ze nou voor anker gaan liggen of niet bij onweer. *zucht :facepalm:
Met een halve familie in de scheepvaart zou ik natuurlijk je kunnen helpen maar
:facepalm: :facepalm: :facepalm:

Ga jij het nou maar goed maken met die kantinejuf, met je type scheep.
Tjezus, wat vals
Apatura schreef:
16-06-2018 04:56
Iig niet voor anker gaan :facepalm:

https://marineschepen.nl/dossiers/storm-op-zee.html

Gave filmpjes :yes:
Maar waar maak je uit op dat ze dat niet mogen, staat er nergens.

En vroeger deden de schepen dat wel, meen ik mij te herinneren uit een roman die ik las.
MevrouwJack schreef:
16-06-2018 05:10
Met een halve familie in de scheepvaart zou ik natuurlijk je kunnen helpen maar
:facepalm: :facepalm: :facepalm:

Ga jij het nou maar goed maken met die kantinejuf, met je type scheep.
Ben je arrogant gaan doen? :jump:
Alle reacties Link kopieren
Mijn_naam schreef:
16-06-2018 05:14
Ben je arrogant gaan doen? :jump:
Dat is wel jouw grondhouding he? Of we zijn met z'n allen jaloers, nu weer arrogant... het zal toch eens aan jou liggen.

Maar goed, wil je arrogant kun je het krijgen: mijn boek ligt al een tijdje in de winkel.

Tot stand gekomen onder andere door met anderen samen te werken en dankbaar te zijn voor hun inbreng, in plaats van door kansloze reacties als de jouwe.
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Alles wordt vastgesjord, zeilen worden (deels) gereefd en het schip wordt tegen de wind ingelegd. Of tegen de golven in. Zo heb ik het tenminste gelezen in andere romans. Geen idee of die accuraat waren, natuurlijk.

Ik zou eens gaan vragen bij een scheepvaartmuseum.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
En voor anker kun je gaan in de Waddenzee, maar niet middenin de oceaan. Daarvoor is de ketting niet lang genoeg. Voor anker ga je alleen langs de kust [en] bij de haven. Niet middenop de oceaan. Dat kan helemaal niet.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Die radio-1 stem van Hans Teeuwen vind ik zo prachtig ;-D
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Bij heftige storm slaan ze een harpoen in een walvis en die trekt ze dan naar rustiger wateren.

Maw: als je echt een roman wil schrijven, ga dan eens met deskundigen praten.
Alle reacties Link kopieren
MevrouwJack schreef:
16-06-2018 05:10
Met een halve familie in de scheepvaart zou ik natuurlijk je kunnen helpen maar
:facepalm: :facepalm: :facepalm:

Ga jij het nou maar goed maken met die kantinejuf, met je type scheep.
Hahaha. Lekker gevat, zeker voor vijf uur 's ochtends.
óu sont les neiges d'antan

Mijn_naam schreef:
16-06-2018 04:29
Zeilschip is van de 16e eeuw man. Misschien bedoel je een zeilboot maar ik gebruikte expres het woord schip. En nee, als je er kennis van zou hebben gehad, weet je dat een schip groter is dan een boot en het verder niet veel uitmaakt wat voor type scheep of ze nou voor anker gaan liggen of niet bij onweer. *zucht :facepalm:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Allemaal zeewaardige schepen en boten. En allemaal hebben ze andere protocollen voor een storm (je gaat nu eenmaal anders om met containers dan met passagiers). Misschien moet je toch iets duidelijker zijn.
Alle reacties Link kopieren
MevrouwJack schreef:
16-06-2018 05:20
Dat is wel jouw grondhouding he? Of we zijn met z'n allen jaloers, nu weer arrogant... het zal toch eens aan jou liggen.

Maar goed, wil je arrogant kun je het krijgen: mijn boek ligt al een tijdje in de winkel.

Tot stand gekomen onder andere door met anderen samen te werken en dankbaar te zijn voor hun inbreng, in plaats van door kansloze reacties als de jouwe.

Nu ben ik natuurlijk wel nieuwsgierig ;-)
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Wat je tegenwoordig doet met storm

https://zeilersforum.nl/index.php/forum ... -met-storm
Later is nu
Dreamer schreef:
16-06-2018 06:22
En voor anker kun je gaan in de Waddenzee, maar niet middenin de oceaan. Daarvoor is de ketting niet lang genoeg. Voor anker ga je alleen langs de kust [en] bij de haven. Niet middenop de oceaan. Dat kan helemaal niet.

Je hebt wel zeeankers, maar die werken heel anders dan een gewoon anker.
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
16-06-2018 08:19
Wat je tegenwoordig doet met storm

https://zeilersforum.nl/index.php/forum ... -met-storm
Zeilen is voor 16e-eeuwers man ;-D
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Hadden ze die ook in de 16e eeuw?
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven