Staking streekvervoer onbepaalde tijd vanaf 25 juni

19-06-2018 15:28 44 berichten
Ik wist niet zeker of ik het onder “reizen” of “actueel” moest zetten, maar hoe dan ook...

Ik moet even mijn ergernis kwijt, want het streekvervoer in heel Nederland ligt weer plat vanaf volgende week, dit keer voor onbepaalde tijd. Ik heb nu eigenlijk geen vervoer naar mijn werk en moet me in allerlei bochten wringen om toch te komen (thuiswerken gaat niet), en het is amper duidelijk tot wanneer dit gaat duren...

Hoewel ik volledig begrijp waarom er gestaakt wordt en ook achter de buschauffeurs sta, vraag ik me toch af of er nou geen enkele manier is om het anders aan te pakken, zonder dat vooral de reizigers de dupe worden...

Wie heeft er nog meer last van de aankomende staking?
Alle reacties Link kopieren
Net in de proefwerkweek hier... maar gelukkig had ik al een soort mini taxibedrijfje voorzien met verschillende ouders. Dus ons haal/breng schema was al gemaakt. Scheelt toch tijd tov fietsen.

Ik snap de achterliggende motieven trouwens wel. En het zal wel altijd voor iemand kut uitkomen.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
Ik word er niet goed van. Ik ga maar eens op zoek naar een autootje.

Ik snap echt wel dat de chauffeurs het zat zijn, maar de reizigers zijn keer op keer de dupe.
Ik begrijp niet waarom de vakbonden niet gewoon zeggen: buschauffeurs laat uw reizigers niet betalen maar ga wel werken. Dan pak je de werkgevers ermee niet de reizigers.

Vind het overigens bloedje irritant...
Alle reacties Link kopieren
Ja, in ons gezin ook afhankelijk van de bus ivm werk. Vind het ook echt vervelend, nu worden de reizigers de dupe. Heb je een duur abonnement gekocht en rijden vervolgens de bussen niet. Ik snap wel dat er drastische acties nodig zijn, de eerdere stakingen hebben blijkbaar niks opgeleverd. Maar het levert wel heel veel ongemak op. Zouden ze niet gewoon als staking mensen gratis kunnen laten reizen? Dat gemis aan inkomsten voelt het management toch ook wel.
vraag ik me toch af of er nou geen enkele manier is om het anders aan te pakken, zonder dat vooral de reizigers de dupe worden...

Dat stadium zijn ze al ver voorbij gok ik.
Alle reacties Link kopieren
Santaaa schreef:
19-06-2018 15:46
Ik begrijp niet waarom de vakbonden niet gewoon zeggen: buschauffeurs laat uw reizigers niet betalen maar ga wel werken. Dan pak je de werkgevers ermee niet de reizigers.

Vind het overigens bloedje irritant...
Ja, dit dus.
Gratis laten reizen lijkt me ook een hele goede optie, zo pak je wel de werkgevers maar niet de reizigers.

Ik heb overigens begrepen dat ze sinds een paar dagen met bemiddelaars bezig zijn: waarom niet eerst wachten tot wat er uit die gesprekken komt? De plaspauzes zijn ondertussen geregeld, dan zou de rest toch ook bespreekbaar gemaakt kunnen worden?
Alle reacties Link kopieren
Vreselijk. Ik woon in België en hier zouden de treinen de komende weken 12 dagen staken. Dit is nu teruggeschroefd naar 2 dagen (48u vanaf donderdagavond 28/6). Betekent dus dat ik alleen op mijn kamer moet blijven ipv weekend gezellig met gezin.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind staken door bedrijven waar mensen van afhankelijk zijn eigenlijk altijd erg oneerlijk, busmaatschappijen, treinpersoneel, etc. Want in deze branches heeft men een makkelijk pressiemiddel dat andere branches niet hebben. Terwijl daar net zo goed onrechtvaardigheden spelen of dingen in de CAO verbeterd zouden kunnen worden. Staken vind ik alleen te rechtvaardigen voor hele ernstige zaken, als het echt niet anders kan. En waarom inderdaad niet vaker publieksvriendelijke acties. De trein of bus stil laten staan is zo makkelijk.
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
Alle reacties Link kopieren
Ceridwen91 schreef:
19-06-2018 15:49
Gratis laten reizen lijkt me ook een hele goede optie, zo pak je wel de werkgevers maar niet de reizigers.
Edit.. verkeerd gelezen. :facepalm:
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
Alle reacties Link kopieren
De plaspauzes zijn helemaal nog niet geregeld. Ze maken de tijden steeds strakker, chauffeurs moeten steeds harder rijden om ergens op tijd aan te komen, en als je dan door het drukke verkeer 6 minuten vertraging hebt, is je keerpauze (plaspauze) weg. Dan is het: doorrijden!
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Gratis reizen lijkt mij nou net geen goede optie. De meeste reizigers hebben een OV abonnement. Nu er niet gereden wordt moeten ze die compenseren, wordt er twee weken gestaakt, krijgen ze de helft van hun geld terug. Zou er alleen gratis reizen zijn waren de kosten veel minder hoog.
Creativity is intelligence having fun
Alle reacties Link kopieren
Het wordt nu aangekondigd en staken voor onbepaalde tijd is een best heftig middel. Ik heb nog wel goede hoop dat de werkgevers voor maandag met een betere deal komen en dat die hele staking niet door hoeft te gaan.

Of ben ik de enige die nog positief durft te zijn?
Alle reacties Link kopieren
Kirby schreef:
19-06-2018 16:06
Gratis reizen lijkt mij nou net geen goede optie. De meeste reizigers hebben een OV abonnement. Nu er niet gereden wordt moeten ze die compenseren, wordt er twee weken gestaakt, krijgen ze de helft van hun geld terug. Zou er alleen gratis reizen zijn waren de kosten veel minder hoog.
Al die kosten worden uiteindelijk weer op de reiziger afgewenteld dus dat lijkt me juist geen gunstig gegeven. Dan word je als klant twee keer benadeeld. Eerst heb je geen vervoer en vervolgens gaan de reiskosten weer eens omhoog.
zorroo wijzigde dit bericht op 19-06-2018 16:22
0.09% gewijzigd
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
stippensokken schreef:
19-06-2018 16:08
Het wordt nu aangekondigd en staken voor onbepaalde tijd is een best heftig middel. Ik heb nog wel goede hoop dat de werkgevers voor maandag met een betere deal komen en dat die hele staking niet door hoeft te gaan.

Of ben ik de enige die nog positief durft te zijn?
Ik hoop het echt heel erg, want het zou voor mij persoonlijk heel veel problemen en een enorm hoge treinrekening schelen, en vast ook voor vele anderen - maar mijn mentaliteit is “altijd van het ergste uitgaan, dan kan het alleen maar meevallen”, dus dat werkt niet mee :-D
Alle reacties Link kopieren
Voor onbepaalde tijd klinkt heftig inderdaad.
Laten we hopen dat het zover niet hoeft te komen.
En ben blij met mijn auto.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het allemaal wel maar het is natuurlijk heel erg vervelend.
Ik heb komende drie weken tentamens, dus ik moet echt naar school. Ik heb geen auto en kan geen auto lenen, niemand kan me brengen en niemand van mijn studie woont in mijn stad. Niet altijd is een oplossing te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Dan huur je een auto.
ik geef mn bek ook maar een douw
Fijn dan heb ik dus ook geen plan B voor als m'n band lek is en ik van niemand last minute een fiets kan lenen. Ik weet niet wat het is maar vandaag al 4x door glas moeten rijden omdat het echt niet te ontwijken viel op het fietspad. Gelukkig nog geen lekke band maar als dat zo doorgaat...
Alle reacties Link kopieren
Pfff... ik ben ook goed de sjaak. Mag niet thuiswerken en moet naar kantoor komen. Door een beperking kan ik niet autorijden of fietsen, de bus is voor mij de enige mogelijkheid. Trein rijdt hier in de omgeving niet. Werkgever wil geen info geven over collega's die bij me in de buurt wonen, dit ivm de privacy. Mijn enige mogelijkheid is nu nog een taxi, werkgever betaald hier niet aan mee. Heb een prijsopgave gevraagd en dit kost mij 90 euro voor een enkele reis en dat kan bruintje dus niet trekken.

Mijn vraag is dan ook, kan ik hierdoor ontslagen worden? En zo ja, ben ik dan verwijtbaar werkeloos?
Alle reacties Link kopieren
Ka-Ha-Si schreef:
19-06-2018 17:03
Pfff... ik ben ook goed de sjaak. Mag niet thuiswerken en moet naar kantoor komen. Door een beperking kan ik niet autorijden of fietsen, de bus is voor mij de enige mogelijkheid. Trein rijdt hier in de omgeving niet. Werkgever wil geen info geven over collega's die bij me in de buurt wonen, dit ivm de privacy. Mijn enige mogelijkheid is nu nog een taxi, werkgever betaald hier niet aan mee. Heb een prijsopgave gevraagd en dit kost mij 90 euro voor een enkele reis en dat kan bruintje dus niet trekken.

Mijn vraag is dan ook, kan ik hierdoor ontslagen worden? En zo ja, ben ik dan verwijtbaar werkeloos?
Ik zou 'ziek' zijn
Ben het gestaak spuugzat. Ik woon 18 km van mijn werk en ga altijd met de bus. Normaal gesproken prima verbinding en bushaltes vlakbij. Ik twijfel al heel lang of ik eens zal gaan fietsen, omdat het gezond is. Ik ben fit genoeg en heb een prima (transport)fiets, maar tot nu toe altijd te lui. Morgen ga ik het toch maar eens proberen.
:yes:
Alle reacties Link kopieren
Ceridwen91 schreef:
19-06-2018 15:49
Gratis laten reizen lijkt me ook een hele goede optie, zo pak je wel de werkgevers maar niet de reizigers.

Ik heb overigens begrepen dat ze sinds een paar dagen met bemiddelaars bezig zijn: waarom niet eerst wachten tot wat er uit die gesprekken komt? De plaspauzes zijn ondertussen geregeld, dan zou de rest toch ook bespreekbaar gemaakt kunnen worden?
Gratis laten reizen hebben ze de afgelopen jaren al een paar keer gedaan, heeft kennelijk niks uitgehaald.

De plaspauze is volgens mij nog steeds niet geregeld
Alle reacties Link kopieren
@Ka-Ha-Si, Dit komt van een HR site:

====
Hoe zit dat met werknemers die door een OV-staking niet op het werk kunnen komen?
Als stakingsacties in het Openbaar Vervoer aangekondigd zijn, dan kunnen jouw werknemers op voorhand maatregelen nemen om op het werk te komen. Als werkgever kun je werknemers vragen om privévervoermiddelen, carpooling, andere middelen van openbaar vervoer te gebruiken of om thuis te werken… Werknemers die desondanks niet werken én geen verlof opnemen, hebben in principe geen recht op loon. Een medewerker die door een onaangekondigde ‘wilde’ staking, tegen zijn wil, te laat of niet op het werk komt, heeft wél weer recht op loon.
====

Kun je niet een mail rondsturen met de vraag of er collega's uit jouw omgeving komen waar je mee mee kunt rijden?

"Ziek" melden zou ik zeker niet doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven