Oeganda: ervaringen gezocht

20-06-2018 15:36 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben van plan dit najaar een verre reis te gaan maken en zit te denken aan Oeganda. Een aantal maanden geleden viel ik bij toeval in een documentaire oo tv en dacht: dáár moet ik naartoe, wat een mooie natuur! Zo groen voor Afrikaanse begrippen, de Nijl die erdoor loopt, prachtig...

Alleen nu ben ik me er wat in aan het verdiepen (bnn op reis gekeken, de verschillende gebieden gegoogeld e.d.) En nu begin ik te twijfelen: is de natuur daar wel zo mooi? Of had die documentaire gewoon een erg goede cameraman? :proud: Wat ik nu namelijk zie aan foto's en film vind ik niet zo spectaculair eigenlijk. En dat terwijl natuur voor mij op 1 staat, daar wil ik mijn bestemming echt op uitkiezen.

Dus...ik ben benieuwd of er mensen zijn die in het land zijn geweest die met mij willen delen hoe zij de natuur daar hebben ervaren? Indrukwekkend? Of zijn vooral de wilde dieren mooi maar de natuur erom heen een stuk minder spectaculair?

Oh en even ter info: ik zou met een georganiseerde reis meegaan dus ga niet op eigen houtje rondreizen.
Ik spreek toch geen Chinees?!
Alle reacties Link kopieren
Gaan!

In het verre verleden ben ik ooit van Nederland naar Kaapstad gegaan overland. En Uganda was echt het meest fascinerende land waar ik geweest ben. Ontzettend vriendelijke mensen.

Misschien dat Zambia, iets mooiere algemene wildparken had. Niet dat de natuurlijk per se mooier is, maar op savanna's kan je wel verder kijken.

Mocht je gaan, zorg dat je wel genoeg gespaard hebt om naar de gorilla's te gaan. Ook een bezoekje aan de chimpanzees is een aanrader. Omdat het in het oerwoud is, en dus vaak donkerder is het wel een stuk lastiger fotograferen. Ik had van die ouderwetse 1600 ASA rolletjes bij mij, zodat ik zonder flitser nog kon fotograferen.

Wat noem jij spectaculaire natuur?

Anders zijn Zambia of Botswana misschien een optie voor je? Minder toeristisch, minder georganiseerd, en ook wat diverser.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Gaan! En als je toch twijfelt, meer dan genoeg andere mooie landen met prachtige natuur te vinden in Afrika.
Hier ook ervaring met Oeganda, en já... zo mooi als dat je het op tv hebt gezien is het écht. Nog mooier waarschijnlijk! Zeker doen. Van de 12 Afrikaanse landen waar ik ben geweest hebben Oeganda en Namibië de meeste indruk op me gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
@hamerhaai
Thanks voor je reactie. Wat noem ik spectaculair...ja goeie vraag! Haha. In ieder geval veel groen icm mooie bergen of meren of vulkanen of...iets natuurachtigs haha. Vorig jaar in Nicaragua geweest, adembenemend mooi :heart:
Ben eigenlijk helemaal geen fan van afrika, juist omdat mijn voorliefde voor groene natuur daar niet zo aan bod komt. De savanne enzo..niet per se mijn ding denk ik. Maar oeganda zou dus veel groener zijn dan de rest van Afrika. Herken jij dat?
Je bent iig wel enthousiast, leuk:)
Oh en de gorilla's: zou ik graag doen maar daarvoor moet je enkele uren achter elkaar kunnen lopen en dat kan mijn lichaam helaas niet aan. Echt jammer!
Ik spreek toch geen Chinees?!
Alle reacties Link kopieren
Ah nog meer positieve reacties zie ik. Oké misschien me toch niet laten ontmoedigen door de foto's op google :-)
Ik spreek toch geen Chinees?!
Afrika niet groen? Noord Afrika niet misschien, maar Oeganda en Rwanda (prima te combineren trouwens en ook Rwanda is adembenemend mooi), zijn enorm groen. Denk jungle, denk Tarzan...

Maar meer in centraal Afrika hoor. Congo en Kameroen schijnen ook prachtig te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ja hier ervaring!

Ik ben, toen ik zelf naar de gorilla's ging, door mijn enkel gegaan in de jungle en kon niet verder lopen. Toen ben ik gedragen in een soort mand, aparte ervaring. Je betaalt er ook gewoon voor, dus misschien is dat ook een optie. Je steunt er ook de lokale bevolking mee dus win-win.

Ik weet niet wanneer je in het najaar zou willen gaan, maar voor safari is begin van het regenseizoen (en dus net buiten het toeristenseizoen) een aanrader. Denk dat dat begin/halverwege september zou zijn. Dan hebben veel dieren net kleintjes, dus dan ga je heeeel veel baby nijlpaardjes, aapjes enzovoorts zien.

Lake Bunyonyi is ook fantastisch mooi, zeker als je van vogels houdt (bunyonyi betekent ook 'vogel' in de lokale taal). Súper mooie natuur, is een rondje google waard:) Net als trouwens het park waar de gorilla's te zien zijn, kom even niet op de naam.

Oh en als je er dan toch bent, dan moet je op straat ook een 'rolex' eten. Beste anti-kater voer ooit.. een omelet met groenten in een chapati gerold. Je hebt hier en daar ook toeristenrestaurantjes, maar daar smaakt het niet.. je moet het op straat kopen, dan heb je de real deal :biggrin:.

Ooooh ik mis het zo.. het land, de mensen. Word gewoon effe helemaal nostalgisch:)
jufank wijzigde dit bericht op 20-06-2018 17:45
0.79% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Voor bergen moet je in Mbale zijn waar de Sipi Falls zijn. Supermooi!
Murchison Falls national park is ook ontzettend mooi qua natuur en dieren.
Kipedo park staat in Discovery’s top 3 mooiste parken van Afrika
Voor de chimpanzee’s ga je echt het oerwoud in, ook erg gaaf.

Oftewel, zeker aan te raden om naar Oeganda te gaan. Wordt niet voor niets de parel van Afrika genoemd.
Ja, Bunyonyi lake is schitterend! Je kunt daar ook pygmeeën dorpjes bezoeken. Queen Elizabeth National Park vond ik erg mooi. Jinja om te raften op de Nijl. Prachtig. En de rolex inderdaad, bij de straatkraampjes... lekker!

In het noorden heb je de Murchison Falls, daar ben ik niet geweest maar dat schijnt ook heel mooi te zijn.

Combinaties goed mogelijk met Rwanda, maar ook met Kenia en Tanzania (rondje om het Victoria Lake).
Alle reacties Link kopieren
multomap schreef:
20-06-2018 16:21
Voor bergen moet je in Mbale zijn waar de Sipi Falls zijn. Supermooi!
Murchison Falls national park is ook ontzettend mooi qua natuur en dieren.
Kipedo park staat in Discovery’s top 3 mooiste parken van Afrika
Voor de chimpanzee’s ga je echt het oerwoud in, ook erg gaaf.

Oftewel, zeker aan te raden om naar Oeganda te gaan. Wordt niet voor niets de parel van Afrika genoemd.
Met chimpansee tracking heb ik slechte ervaringen. Met een groep van 40 man naar een club chimpansees is nogal bedreigend voor ze. Ze renden weg en al die toeristen erachteraan rennen. Nee.. ik vond dat echt sneu voor ze. Ik zou het ook niet aanraden. In ieder geval niet als het met zulke massale groepen wordt gedaan. Ivm respect voor de dieren.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk al die positieve verhalen! Ik lees over diverse plekken die ook in de reis voorbij komen die ik op het oog heb dus dat komt goed uit.

Wat betreft reistijd: ik zou dan begin oktober vertrekken, dus wel iets later dan wat jij aanraadt bloemkoolroosje. Maar omdat ik met een groepsreis mee ga heb ik daarin niet zo veel keus;)
Heb trouwens deze reis oo het oog, voor wie het leuk vindt om er even naar te kijken:

www.sawadee.nl/rondreizen/afrika/uganda ... anda-reis/
Ik spreek toch geen Chinees?!
Alle reacties Link kopieren
jufank schreef:
20-06-2018 16:24
Met chimpansee tracking heb ik slechte ervaringen. Met een groep van 40 man naar een club chimpansees is nogal bedreigend voor ze. Ze renden weg en al die toeristen erachteraan rennen. Nee.. ik vond dat echt sneu voor ze. Ik zou het ook niet aanraden. In ieder geval niet als het met zulke massale groepen wordt gedaan. Ivm respect voor de dieren.
Dat was dan vast niet in Oeganda, of wel?

Waar ik geweest ben was een groep maximaal 6 mensen en ook maximaal 2 of 3 groepen per dag. En absoluut de rust van de dieren niet verstoren.
Alle reacties Link kopieren
multomap schreef:
20-06-2018 16:41
Dat was dan vast niet in Oeganda, of wel?

Waar ik geweest ben was een groep maximaal 6 mensen en ook maximaal 2 of 3 groepen per dag. En absoluut de rust van de dieren niet verstoren.
Ja wel, bij Fort Portal in de buurt meen ik me te herinneren. Dat zal dan Kibale national park geweest zijn. Misschien ben je recenter geweest en hebben ze het allemaal verbeterd. Ik hoop dat dat het geval is, want ik vond het erg sneu. We vertrokken destijds in groepjes van 10, telkens een kwartier na elkaar, maar ja iedereen komt elkaar uiteindelijk toch tegen bij de chimp familie want we gingen allemaal naar dezelfde. Dus dat was een drama en een drukte van jewelste.

Of misschien verwar je het met de gorilla's? Daarvoor zijn de permits een stuk duurder en ga je ook met kleinere groepen. Ik was toen met twee vrienden daarnaartoe. Volgens mij mogen er max 6 personen tegelijk idd en maar een paar x per dag.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bij Murchison Falls geweest maar hopelijk is het overal beter dan wat jij beschrijft. Het waren wel echt de chimps. De gorilla tracking staat nog op mijn lijstje namelijk.

Onvoorstelbaar ook dat mensen zelf niet nadenken. Het zijn en blijven wilde dieren. Net als die Franse lui in Beekbergen en die toerist die een leeuw aait. Oerstom!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven