Senior nomad lifestyle - wie ook?

10-07-2018 13:37 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment wonen we gedurende een aantal jaar in het Midden-Oosten. Ons huis in Nederland is al verkocht, de belangrijkste bezittingen zijn opgeslagen. Over een paar jaar willen we een senior nomad lifestyle gaan volgen - de wereld gaan zien door telkens ergens langere tijd te verblijven. Oftewel door het huren van een huis, rondreizen met een camper of door huisoppassen. En missen we familie, vrienden of Nederland - dan gaan we weer even terug.

Online word ik geinspireerd door een gepensioneerd stel 'senior nomads' - zij doen net zoiets, reizen de wereld rond en verblijven in Airbnb's. En leven van hun pensioen (dus geen digital nomads, die onderweg online werken).


We hebben het er al vaak over, er zijn zo veel landen waar we graag langere tijd willen verblijven. Ontzettend leuk, maar ook lastig want we zullen nog minimalistischer moeten gaan leven. Ik probeer er al naar toe te werken, door nog meer spullen en kleding uit te zoeken.

Ik ben benieuwd of er nog meer mensen zo'n levenstijl (willen gaan) leiden?
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat er meer senioren en bejaarden dat gaan doen. Met de vergrijzing zie je overal steeds langere wachtrijen. Helpt als er een aantal aan het reizen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Als je alleen moet leven van je pensioen lijkt leven vanuit je koffer me niks. Ik zou een vast honk missen. Hoe regel je trouwens je verzekeringen en pensioen als je geen vast adres hebt? Met een boot of camper lijkt het me nog wel wat, maar alleen Airbnb's? Te onrustig. Maar goed, dat is persoonlijk en misschien is dat voor,jullie juist aantrekkelijk.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
zoiets is ook onze toekomstdroom, wel met een kleine pied-à-terre in Nederland. Denk ook dat dat laatste het makkelijker maakt ivm verzekeringen etc maar heb me er nog niet echt in verdiept, dit gaat denk ik spelen over 15 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Vooral leuk zolang je gezond bent en goed verzekerd.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
10-07-2018 13:54
Vooral leuk zolang je gezond bent en goed verzekerd.
Ja, dus moet je het doen zo lang het kan!
Alle reacties Link kopieren
wat een zure reacties, dat verbaasd me. Mij lijkt het ook super tof en ik kan me eigenlijk zure reacties enkel indenken vanuit soort jaloezie "ik wou dat ik dat ook kon maar geen geld/familieverplichtingen die me hier houden etc etc/bang
Alle reacties Link kopieren
guppekop schreef:
10-07-2018 14:09
wat een zure reacties, dat verbaasd me. Mij lijkt het ook super tof en ik kan me eigenlijk zure reacties enkel indenken vanuit soort jaloezie "ik wou dat ik dat ook kon maar geen geld/familieverplichtingen die me hier houden etc etc/bang
Verbaast mij niet. De meeste mensen zijn niet zo avontuurlijk hoor. Ik vind het een fantastisch idee en zo lang je gezond bent is het prima te doen. En als het niet bevalt kun je toch altijd nog achter de geraniums.
guppekop schreef:
10-07-2018 14:09
wat een zure reacties, dat verbaasd me. Mij lijkt het ook super tof en ik kan me eigenlijk zure reacties enkel indenken vanuit soort jaloezie "ik wou dat ik dat ook kon maar geen geld/familieverplichtingen die me hier houden etc etc/bang
Waarom zouden mensen jaloers zijn als iemand minimalistisch wilt leven. Ik ga liever vaker en langer op vakantie.
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
10-07-2018 14:17
Waarom zouden mensen jaloers zijn als iemand minimalistisch wilt leven. Ik ga liever vaker en langer op vakantie.
oh, haha, dat minimalistisch heb ik even overheen gelezen. Dat is niet onze insteek.* Wel ligt ons hart in Azie wat sowieso goedkoper leven is dan hier.

,
Alle reacties Link kopieren
Mij lijkt het wel wat alleen ik denk dat je toch nog wel flink wat spaargeld moet hebben. Tenminste dat zou ik dan wel willen. Het minimalistische trekt me niet zo :P
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
10-07-2018 16:38
Mij lijkt het wel wat alleen ik denk dat je toch nog wel flink wat spaargeld moet hebben. Tenminste dat zou ik dan wel willen. Het minimalistische trekt me niet zo :P
haha, mij ook niet. Mijn beeld is meer 'rentenieren' ;-)
Alle reacties Link kopieren
guppekop schreef:
10-07-2018 16:44
haha, mij ook niet. Mijn beeld is meer 'rentenieren' ;-)
Het mijne ook :)
Alle reacties Link kopieren
Wat is de definitie van 'minimalistisch'? Ik woon op minder dan 50m2, heb geen auto, geen andere dure dingen zoals kinderen of dure apparatuur in huis. Is dat minimalistisch?

Als je een nomadisch bestaan leidt, zul je uiteraard niet 3000 LPs en 100 paar schoenen en 3 leuke cabrio's mee kunnen slepen. Maar minimalistisch hoeft niet per se armoedig te zijn hoor.
Alle reacties Link kopieren
De enige manier waarop mij dat zou aanspreken, is denk ik op de “Lee Wachtstetter-manier”.

Lee is een Amerikaanse weduwe die na het overlijden van haar man op een cruiseschip is gaan wonen. Ze is, in de meest recente artikelen over haar leven van een aantal jaar geleden, al 15x de wereld rond gecruised.

Ze betwijfelde ooit nog aan land te kunnen wonen, want ze was verwend door de levensstijl. Niets moet en alles mag, terwijl alles voor je geregeld en verzorgd wordt.

Minimalistisch zou ik het ondanks de beperkte ruimte van haar eigen verblijf niet willen noemen, ze besteedde zo’n 164.000 dollar per jaar aan haar kost en inwoning. Maar daar zit dan wel al het eten en drinken bij in, en bovendien kon ze elke avond dansen.
Leuk! Niets voor mij, maar dat hoeft ook niet. Ik heb alleen bezwaar tegen rijke mensen die profiteren van de gastvrijheid van veel armere mensen, maar dat is iets heel anders.
Fantastisch! Ik zou zo met je ruilen TO en zie echt :mrgreen: van jaloezie.

Minimalistisch of niet, de hele wereld zien is mijn droom!
Alle reacties Link kopieren
guppekop schreef:
10-07-2018 14:09
wat een zure reacties, dat verbaasd me. Mij lijkt het ook super tof en ik kan me eigenlijk zure reacties enkel indenken vanuit soort jaloezie "ik wou dat ik dat ook kon maar geen geld/familieverplichtingen die me hier houden etc etc/bang
Waarom zijn negatieve reacties, of eerder niet-in-je-straatje passend, zuur en jaloers?
Alle reacties Link kopieren
schaapwolf schreef:
10-07-2018 13:43
Ik hoop dat er meer senioren en bejaarden dat gaan doen. Met de vergrijzing zie je overal steeds langere wachtrijen. Helpt als er een aantal aan het reizen zijn.
Zijn er dan die dat nog niet doen? De campings zitten er vol mee.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
10-07-2018 13:54
Vooral leuk zolang je gezond bent en goed verzekerd.
Toen mijn oma terminaal ziek was, was ze blij dat ze heel veel gereisd had.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Minimalistisch in die zin dat we weinig bezittingen zullen hebben, we kunnen moeilijk elke keer een verscheping van spullen doen. En het is wel bevrijdend om minder te hebben. Voor onze emigratie nu heb ik al veel weg gedaan.

Dus zeker niet minimalistisch qua inkomen, daar zijn we nu juist flink voor aan het sparen, met later aow/pensioen als aanvulling. Plan is telkens op een locatie een aantal maanden tot max een jaar te verblijven, en dan vanuit daar de omgeving te verkennen.

Huisoppassen sluit daar goed op aan: er worden huisoppassers over de hele wereld gezocht. Die mensen gaan op vakantie, en de huisoppasser zorgt voor het huis en de dieren. Verblijven in een huis met alle faciliteiten en de kosten worden gedrukt (soms wordt er zelfs een vergoeding betaald!). En dit afwisselen met airbnb, huren, hotel of een camper.

Qua verzekeringen zijn er speciale internationale verzekeringen, en Nederland heeft pensioenafspraken met landen. Daar moet ik me tzt in verdiepen (dat duurt nog ff). We willen juist geen pied a tierre in Nederland, maar ik zie ons wel op oudere leeftijd terug komen (alhoewel mijn man Nederland nu echt totaal niet mist).

Gezondheid is inderdaad het allerbelangrijkste. Nu ik me in nomad life verdiep, gaat het helemaal kriebelen :-)
Ik heb interessante blogs gevonden van mensen die zo leven, maar nog niet van Nederlanders. Wel veel jonge mensen die rondreizen en bv digitaal werken, maar dat is een andere insteek.
Alle reacties Link kopieren
Ik leef al 10 jaar zo. Eerst fietsend, zeilend en backpackend en sinds een half jaar wonen en reizen we in een omgebouwde terreinwagen (paar maanden hier, paar maanden daar). Al die tijd geen huis en vrijwel geen spullen meer en mis het totaal niet. Mijn man houdt al die tijd al een blog bij, eerst in het Nederlands maar sinds een paar jaar in het Engels.
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
10-07-2018 14:17
Waarom zouden mensen jaloers zijn als iemand minimalistisch wilt leven. Ik ga liever vaker en langer op vakantie.
Zie mijn uitleg - niet minimalistisch qua inkomen, alleen qua bezittingen. Het wordt juist 1 lange vakantie - soms ver soms minder ver (Europa bijvoorbeeld)
Alle reacties Link kopieren
mayou schreef:
10-07-2018 23:18
Ik leef al 10 jaar zo. Eerst fietsend, zeilend en backpackend en sinds een half jaar wonen en reizen we in een omgebouwde terreinwagen (paar maanden hier, paar maanden daar). Al die tijd geen huis en vrijwel geen spullen meer en mis het totaal niet.
Goed om te horen. Werken jullie er ook niet bij? Wat me nog het meest ‘zorgen’ baart is, wat neem je mee en wat niet. Ik heb nu nog bijvoorbeeld een hele stapel mooie shawls die ik altijd naar het werk droeg, en hakken. Vind het toch lastig hier afscheid van te nemen, alhoewel ik me wel afvraag of ik ze ooit nog zal dragen bv. Ik kan helemaal niet op hakken lopen.. :lol:
Droeg ze op kantoor, waar ik meest zat. Ik merk wel dat ik langzamerhand steeds meer weg doe.
Alle reacties Link kopieren
mayou schreef:
10-07-2018 23:18
Ik leef al 10 jaar zo. Eerst fietsend, zeilend en backpackend en sinds een half jaar wonen en reizen we in een omgebouwde terreinwagen (paar maanden hier, paar maanden daar). Al die tijd geen huis en vrijwel geen spullen meer en mis het totaal niet. Mijn man houdt al die tijd al een blog bij, eerst in het Nederlands maar sinds een paar jaar in het Engels.
Heb je een link naar die blog? Lijkt me leuk om te lezen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven