WOII memorials

12-07-2018 16:50 49 berichten
Eerdaags komt een vriend van me over voor een paar dagen. Hij is bovengemiddeld geïnteresseerd in de Tweede Wereldoorlog. Ik zou met hem wat tripjes willen maken en zoek daarvoor wat inspiratie. Grebbeberg en Anne Frankhuis heeft hij al gezien. Ik zat te denken aan kamp Westenbork maar veel verder kom ik even niet...
Alle reacties Link kopieren
Hoe ver kunnen jullie reizen?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Categorie ... _Nederland
Ik weet niet waar je woont in Nederland, maar de Amerikaanse begraafplaats in Margraten (Zuid-Limburg) is indrukwekkend.
Alle reacties Link kopieren
Het oorlogsmuseum in Overloon is indrukwekkend. De militaire begraafplaats in Arnhem. De bunkers aan de kust. Westerbork is sowieso een goed idee, de geschiedenis is daar echt voelbaar.
Alle reacties Link kopieren
Nectarinepit schreef:
12-07-2018 16:55
Ik weet niet waar je woont in Nederland, maar de Amerikaanse begraafplaats in Margraten (Zuid-Limburg) is indrukwekkend.
Deze wilde ik ook al aan gaan raden inderdaad. Heel indrukwekkend.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het altijd indrukwekkend om Stolpersteine tegen te komen omdat het heel voelbaar en concreet is : hier woonden mensen die zijn weggevoerd en omgebracht https://nl.wikipedia.org/wiki/Stolpersteine

Hier is een lijst van steden en dorpen met Stolpersteine : https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... lpersteine

Als je gaat googelen op jouw/een gemeente vind je meestal wel in welke straten, voor welke huizen ze zijn geplaatst.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Nectarinepit schreef:
12-07-2018 16:55
Ik weet niet waar je woont in Nederland, maar de Amerikaanse begraafplaats in Margraten (Zuid-Limburg) is indrukwekkend.

Ik vond het juist enorm deprimerend door de éénvormigheid en massaliteit van de grafstenen, deprimerend, verpletterend en verder niet.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Camperen bij de muur van Mussert?
Bezoek een kamp in Duitsland. Buchenwald en Sachesenhausen zijn erg indrukwekkend. Er staat nog veel overeind.

Ravensbruck en Bergen Belsen vond ik juist weer heel indrukwekkend door de leegte.
De Nederlandse kampen vond ik niet de moeite waard, maar mss wel als je nog niet in bovenstaande kampen bent geweest.
Alle reacties Link kopieren
Als je naar Westerbork komt raad ik je aan op tijd te zijn voor de gratis rondleidingen! Dat vond ik veel boeiender dan het museum.
zazamaenade schreef:
12-07-2018 17:08
Ik vond het juist enorm deprimerend door de éénvormigheid en massaliteit van de grafstenen, deprimerend, verpletterend en verder niet.
Juist dat maakt het voor mij indrukwekkend. Ik heb de begraafplaats al enkele keren bezocht (ik kom uit het zuiden van het land) en steeds opnieuw ben ik weer diep onder de indruk. Misschien komt dat ook omdat ik de Tweede Wereldoorlog reuze interessant vind.

Leuk hoe meningen kunnen verschillen.
Alle reacties Link kopieren
In het Joods Historisch Museum is volgens mij altijd een vaste tentoonstelling over de Holocaust. En het Verzetsmuseum natuurlijk, en de Hollandse Schouwburg.

https://www.verzetsmuseum.org/museum/nl/museum
https://jck.nl/nl/locatie/joods-historisch-museum
https://jck.nl/nl/locatie/hollandsche-schouwburg
zazamaenade wijzigde dit bericht op 12-07-2018 17:28
0.33% gewijzigd
nounou
Kamp Westerbork, kamp Amersfoort, Margraten, Canadese begraafplaats bij Holten, Hollandse Schouwburg en het spiegelmonument in Amsterdam, Sjoel in Elburg, Joodse begraafplaatsen her en der in het land zoals bij Muiderberg, Diemen, Hilversum. Of je loopt een route van het Westerborkpad, bijv. in Amsterdam of juist bij Westerbork. Heel indrukwekkend.
En veel minder bekend: de Duitse begraafplaats in IJsselstein.
Alle reacties Link kopieren
Museum Bevrijdende Vleugels in Best.

Kun je daarna in het Boshuys ernaast super eten.
Trouwe onderdaan van Zijne Majesteiten Kater I en II
In het zuiden van het land, en net over de grens in Duitsland, bijvoorbeeld richting Aken, kun je op behoorlijk veel plekken overblijfselen van de zogenaamde Westwall (ook bekend als de Sigfriedlinie) vinden in weilanden etc.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Westwall
Alle reacties Link kopieren
Nectarinepit schreef:
12-07-2018 17:13
Juist dat maakt het voor mij indrukwekkend. Ik heb de begraafplaats al enkele keren bezocht (ik kom uit het zuiden van het land) en steeds opnieuw ben ik weer diep onder de indruk. Misschien komt dat ook omdat ik de Tweede Wereldoorlog reuze interessant vind.

Leuk hoe meningen kunnen verschillen.

Ja, inderdaad.
Ik ben erg in de Tweede Wereldoorlog en de Holocaust geïnteresseerd, dat is het niet.
Waarschijnlijk heeft het er mee te maken dat ik het een vervreemdende herdenkingsplek vind omdat ik op die begraafplaats het gevoel heb dat er geen recht wordt gedaan aan de individualiteit van de jongens en mannen die als soldaat het leven hebben gelaten.
Anderen vinden dat er misschien juist de kracht van.
nounou
Alle reacties Link kopieren
zazamaenade schreef:
12-07-2018 17:08
Ik vond het juist enorm deprimerend door de éénvormigheid en massaliteit van de grafstenen, deprimerend, verpletterend en verder niet.
Nee, dat kan ik nou niet zeggen.

Indrukwekkend en rustgevend, zo heb ik het ervaren.
Maar ik bezocht het met WO II veteranen erbij, dat maakt het misschien verschillend.
Trouwe onderdaan van Zijne Majesteiten Kater I en II
Alle reacties Link kopieren
Nemaìn’ schreef:
12-07-2018 17:11
Bezoek een kamp in Duitsland. Buchenwald en Sachesenhausen zijn erg indrukwekkend. Er staat nog veel overeind.

Ravensbruck en Bergen Belsen vond ik juist weer heel indrukwekkend door de leegte.
De Nederlandse kampen vond ik niet de moeite waard, maar mss wel als je nog niet in bovenstaande kampen bent geweest.

Als 'tripje' zou ik dat niet aanraden, juist omdat het zo overweldigend indrukwekkend kan zijn.
Ik heb het zelfs nog nooit aangedurfd.
nounou
zazamaenade schreef:
12-07-2018 17:26
Als 'tripje' zou ik dat niet aanraden, juist omdat het zo overweldigend indrukwekkend kan zijn.
Ik heb het zelfs nog nooit aangedurfd.
Hoe zou je het dan moeten noemen? Vakantie?
Wij doen dat soort dingen in een dag of 3. Dag 1 heen, dag kamp, dag 3 terug. Is een tripje toch?
Wat moet je nog meer doen?
Alle reacties Link kopieren
In Rotterdam is veel te zien, lezen en horen. Er is een 40-45 museum bij metro Coolhaven (met mijn opa geweest, vond hij indrukwekkend!). Je kunt ook zoeken op brandgrens of googlw op rondleiding door de stad. Er worden heel veel verschillende tours gegeven en je kunt prive gidsen boeken
Ik heb afgelopen jaar Auschwitz-Birkenau bezocht tijdens een lang weekend in Krakau en dat heeft diepe indruk gemaakt. Wij hebben er toen een dagtripje van gemaakt, kan dus best.

Ik ben van mening dat iedereen op z'n minst één keer in zijn/haar leven zo'n kamp zou moeten bezoeken (indien mogelijk natuurlijk).
Nectarinepit schreef:
12-07-2018 17:31
Ik heb afgelopen jaar Auschwitz-Birkenau bezocht tijdens een lang weekend in Krakau en dat heeft diepe indruk gemaakt. Wij hebben er toen een dagtripje van gemaakt, kan dus best.

Ik ben van mening dat iedereen op z'n minst één keer in zijn/haar leven zo'n kamp zou moeten bezoeken (indien mogelijk natuurlijk).
En dan bij voorkeur een Duits kamp. Die zijn volledig op gedenken en educatie ingericht.
Kamp Vught
Alle reacties Link kopieren
Nemaìn’ schreef:
12-07-2018 17:28
Hoe zou je het dan moeten noemen? Vakantie?
Wij doen dat soort dingen in een dag of 3. Dag 1 heen, dag kamp, dag 3 terug. Is een tripje toch?
Wat moet je nog meer doen?

Mijn reserve bij het begrip 'tripje' hiervoor zal wel komen omdat ik wat moeite heb met 'concentratiekamp-toerisme', zoals in deze foto's (er zijn veel meer, en echt pijnlijke foto's van mensen die smakelijk hun lunch zitten te eten naast het hek met 'Arbeit macht frei') .
Sorry, ik wilde er geen zware discussie van maken, maar doe het toch.

Afbeelding

Afbeelding
nounou

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven