Wat neem je mee voor onderweg?

14-07-2018 10:40 79 berichten
Wij gaan van de week weer op vakantie met de auto, twee dagen, 1000 + 400 km. Voor onderweg neem ik meestal broodjes mee (kaas en chocoladepasta), flesjes water en pakjes drinken. De kinderen (dit jaar nog maar een) mogen voor de vakantie altijd snoep scheppen, 250 gram, en dan roep ik heel stoer dat ze daar de hele vakantie mee moeten doen. Verder heb ik voor mezelf meestal dropjes, voor als ik het zat ben (dan mag ik een dropje). Best saai dus allemaal.
Gisteren kwam ik bij de supermarkt een bekende tegen die vandaag vertrekt. In haar karretje minstens 40 blikjes frisdrank (waarschijnlijk ook voor op de camping?), luxe broodjes, zakken snoep en appels.
Wat gaat er bij jou altijd mee?
Alle reacties Link kopieren
Wij nemen altijd mee:
mini bifi worstjes
Broodjes gebakken ei
Druiven
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons in de familie zijn een aantal tradities/ terugkerende patronen ontstaan die zulke heerlijke nostalgie oproepen dat we ze allemaal in stand houden:

- snoep scheppen: inderdaad zowel bij auto als vliegvakantie mag er een zakje snoep geschept worden voor onderweg

- de dag voor vertrek naar de boekwinkel. Vroeger kregen we allemaal een boek naar keuze en zat er in onze rugzak ook vaak nog een vakantieboek als cadeautje (bijvoorbeeld donald duck, suske en wiske, telekids etc). Tegenwoordig doe ik voor mezelf hetzelfde: in de rugzak gaat in ieder geval 1 boek dat ik nieuw voor mezelf gekocht heb

- Bij een autotrip vertrokken wij altijd 's nachts of vroeg in de ochtend en werden er altijd de avond vantevoren eieren gebakken voor op zachte bruine bolletjes. Dit omdat vleeswaren niet altijd goed gaat in een warme auto, kaas gaat zweten en gebakken ei is dan toch lekker iets hartigs op brood.
Alle reacties Link kopieren
Nu onderweg naar Zuid Frankrijk, we zijn er bijna, 1350 km gereden met 2 kleine kinderen op de achterbank.
Wij hebben meegenomen: flesjes water, klein knijpflesje ranja, appels, bananen, boterhammen, broodjes, zakjes met kinderkoekjes, spekjes, Breakers (knijpzakjes yoghurt), Babybel, rolletjes ham met roomkaas, bakje met leverworst.
Nu moet ik er wel bijzeggen dat ik 5 maanden geleden een maagoperatie heb gehad en dus ook regelmatig kleine tussendoortjes moet.

Succes met de reis!
Alle reacties Link kopieren
En voor de kinderen allebei een tasje met eigen speelgoed en daarbij voor allebei 1 klein kadootje.
Ik vergat nog Evergreens en andere koekjes. Het is gewoon fijn om af en toe wat te knabbelen want anders word je echt flauw van het rijden. Ik word het altijd echt zat na 600 km, en zo ver als nu zijn we nog nooit geweest met de auto.
Alle reacties Link kopieren
laylalala schreef:
14-07-2018 10:50
gebakken ei is dan toch lekker iets hartigs op brood.

Zoet beleg trekt in het brood, dus als zoet alternatief bakte mijn moeder altijd suikerei: een omelet waar je tijdens het bakken suiker overheen strooit of door roert.
Alle reacties Link kopieren
drop gaat mee, voor onderweg en voor ter plekke

in de auto neem ik geen kleffe broodjes mee maar bakjes met fruit, salade etc. Lekker koel drinken en niet teveel zoete zooi. We hebben ook kwarkjes mee (we hebben koelbox op 12V in auto)

Krentenbol vinden ze altijd lekker, ook plakjes ontbijtkoek gaat er goed in.

En hartig: van die harde worst, kleine zakjes chips, tucjes.

We nemen niet al te gek veel mee. We overnachten meestal en dan rijden we in de ochtend even langs een super voor vers spul.
Alle reacties Link kopieren
laylalala schreef:
14-07-2018 10:50
Bij ons in de familie zijn een aantal tradities/ terugkerende patronen ontstaan die zulke heerlijke nostalgie oproepen dat we ze allemaal in stand houden:



- de dag voor vertrek naar de boekwinkel. Vroeger kregen we allemaal een boek naar keuze en zat er in onze rugzak ook vaak nog een vakantieboek als cadeautje (bijvoorbeeld donald duck, suske en wiske, telekids etc). Tegenwoordig doe ik voor mezelf hetzelfde: in de rugzak gaat in ieder geval 1 boek dat ik nieuw voor mezelf gekocht heb

hier ook altijd een mooi boek . Ik heb 2 lees gekke kinderen ;-) .. Ze hebben ook allemaal een ereader maar een echt boek vinden ze heel fijn.
Wij gaan dit keer een roadtrip maken door Noorwegen met de kinderen, dus ik lees zeker even mee en kan wel wat tips gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Wij namen mee: flessen water, veel broodjes met kaas en ham (wel in de koelbox) en rollen menthos in allerlei smaken. En soms zure snoep om op te sabbelen als je uitgedroogd in een lange file staat.
We nemen nu wel gemakkelijker (vaker) een koffiepauze, dat reist prettiger.
Niks zo vervelend als met volle blaas voor een dichte tunnel te staan.
Alle reacties Link kopieren
Bij appels en bananen zit je met klokhuizen en schillen. Dus pitloze druiven die je van te voren al van de takkjes hebt ontdaan vind ik persoonlijk een beter idee.

Daarnaast is een zak snoep mogen scheppen met verschillende dropjes en snoepjes een leuke vakantie traditie.

Kaas wordt zweterig met warm weer.
Broodjes ham zijn ook lekker. Zo snel bederft dat nou ook weer niet. Na lunchtijd zijn de broodjes bij ons ook wel op. Eventueel doe je ze bij bevrorenoten flesjes water in de tas. Dan is het water later op de dag ook nog goed te drinken.

Verder niet te veel extra eten onderweg. Het helpt toch niet tegen de verveling en je wordt er alleen maar eerder misselijk en opgeblazen door.

Zorg voor goede muziek onderweg en eventueel een luisterboek.
Wij hebben een elektrische koelbox dus broodjes kaas is geen probleem.

Nog ideeën om kinderen te vermaken op de achterbank? We hebben een draagbare dvd speler, tablet, leesboekjes, vakantieboeken en leuke muziek.
Het is vooral voor de rit door Duitsland, Denemarken en een stukje Zweden...
Hier altijd:

- bevroren flesjes water voor in de koelbox
- fles aanmaaklimo
- rol tuc
- mentos
- rijstwafels
- kaas
- knijpkwark
- plakjes worst
- bus pringles
- fruitella
- komkommers (schilmesje mee in de koelbox)

Dat is het wel, vooral veel hartigs, maar dat zetten we ook op de eerste avond neer als we uitgepakt zijn. Broodje erbij en dan op tijd slapen.

Broodjes doe ik nooit, ik heb tijdens mijn jeugd een aversie ontwikkeld tegen warme bolletjes met klef beleg. Dan heb ik liever een rijstwafel met een plak oude kaas en plakjes komkommer. Als we meer trek hebben dan stoppen we onderweg.

We rijden eerste dag 600 km en tweede dag 550 km.
Vroeger (voor zover ik me herinner) ging een koelbox/-tas gevuld met witte en bruine bolletjes met kaas, ham of salami en krentenbollen met niks, boter of kaas (lag dus aan de voorkeur per persoon) en blikjes frisdrank (denk 4 blikjes cola, fanta, sprite) en flesjes water mee. En verder ieder z’n eigen favo drop. Ik had altijd flink wat boeken mee om te lezen.

Ik herinner me eigenlijk niet wat er nog mee was voor onderweg.

Volgende week vertrekken we zelf met het vliegtuig en ik heb gister gezien dat we geen maaltijd aan boord krijgen (4h30 vliegen). Beetje een tegenvaller, want het is gewoon een nationale maatschappij en zeker geen low-cost. Dus halen we ‘s morgens maar broodjes en croissants/koeken bij de bakker. Ik heb nog beleg van de vegaslager en vriend gaat denk ik voor zichzelf tonijnsalade maken. Ik heb ook nog voorverpakte (koop ik anders nooit, maar op reis wel handig) wafeltjes en oreo’s gehaald, en heb ook nog tuc-koekjes liggen.
Ik heb de broodjes wel in een klein koeltasje. Gekoelde pakjes drinken erbij en dan is het prima te doen. We stoppen natuurlijk ook regelmatig, zeker wel elke 2-2,5 uur. Ik ben heel benieuwd hoe het nu gaat met slechts een kind (van 13) mee. Die konden we vroeger nog wel eens foppen want dan lieten we haar groene auto’s tellen en deden oudste en ik de zwarte en de grijze. Inmiddels trapt ze daar niet meer in :proud:
Alle reacties Link kopieren
Bij ons was vroeger de traditie dat moeder een quiche maakte en die in kleine hapklare stukjes sneed voor onderweg.
Ik ga zelf niet op vakantie (zoon gaat met schoonouders mee) maar ga die wel maken voor mijn schoondochter en haar ouders.
Zij is gek op quiche maar mijn zoon lust dat niet dus ik maak voor hem custardcakejes.
Oh, wat ik wel lekker vind onderweg: pannenkoeken. Half uurtje voor vertrek bakken, goed in aluminiumfolie wikkelen en dan een (oude) handdoek eromheen. Blijft zeker een paar uur warm. Heerlijk als ontbijt.

Dat doe ik weleens als we een dagje weggaan, dus misschien deze vakantie nog wel een idee.
Tiana_76 schreef:
14-07-2018 11:29
Oh, wat ik wel lekker vind onderweg: pannenkoeken. Half uurtje voor vertrek bakken, goed in aluminiumfolie wikkelen en dan een (oude) handdoek eromheen. Blijft zeker een paar uur warm. Heerlijk als ontbijt.

Dat doe ik weleens als we een dagje weggaan, dus misschien deze vakantie nog wel een idee.
Dan sta ik om 5 uur ‘s morgens pannenkoeken te bakken. En daarna de rotzooi, want mijn hele fornuis komt altijd onder de spetters. Het klinkt lekker, maar echt handig is het niet.
Ik had bedacht om 6 uur in de auto te gaan, hooguit een crackertje als ontbijt, en dan om een uur of 8 in Duitsland ontbijten met lekkere broodjes.
Alle reacties Link kopieren
Wij nemen mee:
- beide een grote bidon drinken
- de man 2 broodjes voor als we een uurtje onderweg zijn
- voor beide een maaltijdsalade voor de lunch
- een stuk fruit
- een bakje met snoep

Koffie kopen we vers als we tanken of stoppen en hetzelfde geldt voor iets warms te eten of te snacken.
MinkeDeWit schreef:
14-07-2018 11:33
Dan sta ik om 5 uur ‘s morgens pannenkoeken te bakken. En daarna de rotzooi, want mijn hele fornuis komt altijd onder de spetters. Het klinkt lekker, maar echt handig is het niet.
Ik had bedacht om 6 uur in de auto te gaan, hooguit een crackertje als ontbijt, en dan om een uur of 8 in Duitsland ontbijten met lekkere broodjes.
Oh, dat stoort me dan weer niet, geen spetters eigenlijk. Even kort doekje erover en de kom omspoelen.

Ontbijten in Duitsland is ook vaak prima, al vallen sommige wegrestaurants toch tegen vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Sorry off topic.
Maar ik vind het best naar om te lezen in jouw topics dat je oudste zo vaak de kans krijgt om haar jongere zus vervelend te behandelen.
Alle reacties Link kopieren
Heksendrop en zure matjes!
Verder zachte bollen die we op een parkeerplaats bij een tankstation beleggen met kaas, salami, komkommer, tomaat, augurk en gekookt ei. Zo deden mijn ouders dan 25 jaar geleden ook :heart:
Wij hebben een koelbox mee.
Qua entertainment voor de kinderen (8 en 6): luisterboeken van Roald Dahl, laatst bij de Kruidvat gekocht. Wij hebben geen tablet of dvd speler mee.
Ze lezen wat, of kleuren, spelen met de poppen. Verder kletsen of slapen. Gaat tot nu toe elk jaar prima zo.
Ik haal bij de ANWB van die gratis wegenkaarten, daar kunnen ze zelf op bijhouden waar we zijn en hoever we nog moeten.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
14-07-2018 11:33
Dan sta ik om 5 uur ‘s morgens pannenkoeken te bakken. En daarna de rotzooi, want mijn hele fornuis komt altijd onder de spetters. Het klinkt lekker, maar echt handig is het niet.
Ik had bedacht om 6 uur in de auto te gaan, hooguit een crackertje als ontbijt, en dan om een uur of 8 in Duitsland ontbijten met lekkere broodjes.
Ik zou dit gewoon doen, lekker stoppen bij een konditorei en daar ontbijten.

Ik ga niet met de auto op vakantie, maar koop altijd in een AH to Go eea voor onderweg: flesje water, broodjes, sultana oid.
Qua entertainment een boek en mp3-speler en tegenwoordig natuurlijk mijn telefoon.

Als kind namen mijn ouders wel een koelbox mee met pakjes drinken en kleffe broodjes. En hoofdkussens op de achterbank en een slaapzak en een paar boeken en cassettebandjes met luistersprookjes. Toen ik ouder werd had ik een walkman.
Alle reacties Link kopieren
PiNuts14 schreef:
14-07-2018 11:20
.

Volgende week vertrekken we zelf met het vliegtuig en ik heb gister gezien dat we geen maaltijd aan boord krijgen (4h30 vliegen). Beetje een tegenvaller, want het is gewoon een nationale maatschappij en zeker geen low-cost. Dus halen we ‘s morgens maar broodjes en croissants/koeken bij de bakker. Ik heb nog beleg van de vegaslager en vriend gaat denk ik voor zichzelf tonijnsalade maken. Ik heb ook nog voorverpakte (koop ik anders nooit, maar op reis wel handig) wafeltjes en oreo’s gehaald, en heb ook nog tuc-koekjes liggen.
Voedsel en drinken van huis komt niet door de security. Als je niets in het vliegtuig wilt kopen kun je pas inslaan op het vliegveld nadat je door de security heen bent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven