Duiken bij Great Barrier Reef!

17-07-2018 16:37 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er heel vroeg bij!! Dan denken jullie: naja de zomer is allang begonnen.. toch?

Maar nee! Ik ben al op vakantie geweest en ben helemaal verliefd geworden op duiken.
Ik zoek daarom naar alle mogelijkheden om volgend jaar, zomer 2019, naar de Great Barrier Reef in Australie te gaan.

Er is een groot aantal mogelijkheden om hier te komen, maar er zal vast wel iemand zijn onder de lezers die hier ervaring mee heeft, en mij daarom kan vertellen wat ik vooral niet of vooral wel moet doen. Zo'n reis kost nogal wat (moeite en geld), dus ik hoor graag juist ervaringen van mensen die er geweest zijn voor ik naar vluchten ga kijken. Bedankt alvast!


Vlieg je eerst van Nederland naar Brisbane, Sidney, Melbourne, of een andere stad?
Is Nederland een goed uitgangspunt?
Wat zijn de eerste sites die ik kan bekijken?
Wat is de minimale tijd om te gaan?

Ik waardeer de hulp enorm, een fijne zomer gewenst allemaal!

Stef
Alle reacties Link kopieren
Overigens, er mogen andere plekken gesuggereerd worden! Ik weet dat dit een prachtige plek is, maar de wereld is behoorlijk groot en ik ben jong zat om hier ooit terecht te komen.

Alle suggesties, tips zijn welkom! :)
Alle reacties Link kopieren
Wil je per se naar dit gebied? Er zijn volgens mij zat plekken waar het net zo mooi is, en waar het een stuk goedkoper is (in elk geval aanzienlijk goedkoper om naar toe te reizen).....
Alle reacties Link kopieren
Ah je had al aangevuld.
Egypte al overwogen?
Dahab bijvoorbeeld? Marsa Alam?
Of een boot/duik reis op de Rode Zee/Golf van Akaba?
Bij de Great Barrier Reef zou ik zo noordelijk mogelijk gaan, want vele delen zijn helaas reeds afgestorven. Vlieg dan aan op Cairns. Het is daar sowieso erg mooi.

De andere kant van Australië heeft ook walvissen, maar daar ben ik nog niet geweest.

Zelf vond ik het Caridisch gebied en de Malediven mooier als je ver/duur wilt gaan en Egypte als je goedkoper wilt gaan.
Alle reacties Link kopieren
Blue hole in Belize schijnt ook super te zijn!
Ik ben van Manchester (ik woon in Engeland) via Dubai naar Brisbane gevlogen. Ik wilde al jaren graag naar Australië, maar vertrekken vanuit Nederland is hartstikke duur. Ik heb ruim de helft minder betaald door vanuit Engeland te vertrekken. Misschien dus een idee om eerst naar Engeland te vliegen en dan door te gaan? Ja, dan komt er wel een overstap bij maar je kunt er flink geld mee besparen.

Ik ben eerst een paar dagen in Brisbane geweest, daarna ben ik naar Cairns gevlogen. Ik heb daar de boot genomen naar Green Island, een klein eilandje midden in het Groot Barrièrerif. Daar heb ik gesnorkeld, maar je kunt er ook prima duiken.

Ik ben drie weken in Australië geweest (waarvan 5 dagen in Cairns en omgeving), maar ik zou dolgraag terug gaan en dan liefst voor een maand of twee. Ik was er trouwens in mei.
Alle reacties Link kopieren
even terug naar de basis, wat voor brevet heb je nu? Ik adviseer namelijk om eerst lekker ervaring op te doen en daarna de echt mooie plekken te bezoeken, je geniet er dan veel meer van omdat je veel minder bezig bent met het technische van het duiken.

Maar goed, tips? Filipijnen , Sulawesi, Malediven. en Sudan!

Ook erg leuk vond ik Curacao (als je in ieder geval een vaste buddy hebt en ervaring): dan kan je overal gewoon zelfstandig duiken, vond ik super chill.
Alle reacties Link kopieren
Australie is niet alleen schitterend om te duiken, het is daar gewoon helemaal fantastisch. Dus ik zou gewoon gaan. Je kan daar op zoveel mooie plekken duiken maar ik zou zelf starten in Sydney en dan steeds noordelijker gaan want dan wordt het weer ook steeds beter.
De mooiste plek vond ik zelf de whitsunday Islands, trek daar maar gerust een week voor uit om met een zeilboot mee te gaan om te gaan snorkelen en duiken.
Veel plezier met het uitzoeken van je reis.
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
Top deze suggesties. Inderdaad, het is hartstikke duur om daar te komen, vandaar dit topic.

@Nectarinepit
Dat klinkt geweldig. Ik woon zelf in Zweden eigenlijk, maar ik ben veel in Nederland en ik ben er pas net naartoe verhuist en ik waardeer de Nederlandse mening wat meer ;) Mogelijk is het van hier ook goedkoper, maar daar mag mijn vriendin (Zweeds) onderzoek naar doen. Drie weken lijkt mij ook een goede tijd, ivm vakantiedagen en toch genoeg kunnen zien.

@Guppekop
Ik heb advanced diving gehaald en mag dus tot 30 meter. Er is mij verteld dat je hiermee veel kan doen al daar. Ik heb een vaste buddy.

@Zarah
Zelf daar geweest? Egypte is voor mij een goede tweede optie, omdat dat in de prijs erg scheelt. Als het net zo mooi is, zal ik nog even wachten op Great Barrier Reef. Even de prijs/kwaliteit verhoudingen afmeten.

@Snoopylynn
Top! Ja ik ook nog nooit geweest en ik vind dat het nu tijd wordt. Ik heb alleen niet al te veel vakantiedagen dus ik moet goed weten of het het waard is. Zo'n reis die je voorstelt, hoe lang denk je dat je daarvoor nodig hebt? Zeilbootje?! Dat klinkt ook prachtig.

Bedankt voor de reacties! Super
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet hoe oud je bent maar als je nog geen 30 bent mag je daar werken. Ik zelf had een smak geld op dat moment en had geen zin om te werken. Het leven is daar wel duur dus dan kun je wel je kosten drukken en er misschien langer blijven. Vraag je onbetaald verlof aan en gaan met die banaan.
3 maanden is naar mijn idee wel minimaal maar misschien wil je wel een maand of jaar weg, alles kan he :sun:
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben toentertijd via Singapore naar Sydney gevlogen en vanaf daar met een binnenlandse vlucht (Quantas) naar Cairns.

Vanuit Zweden zou ik gewoon ff kijken wat het voordeligst is, of je nou via Amsterdam, Londen, Frankfurt of Parijs naar Australië vliegt maakt niet heel veel uit..

Heel veel plezier alvast; ik vond het erg indrukwekkend! (2010)
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Ik ben trouwens ook 3 weken geweest toen (langer kon niet vanwege werk) en heb het idee dat ik veel heb kunnen doen en zien.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
snoopylynn schreef:
17-07-2018 17:33
Australie is niet alleen schitterend om te duiken, het is daar gewoon helemaal fantastisch. Dus ik zou gewoon gaan. Je kan daar op zoveel mooie plekken duiken maar ik zou zelf starten in Sydney en dan steeds noordelijker gaan want dan wordt het weer ook steeds beter.
De mooiste plek vond ik zelf de whitsunday Islands, trek daar maar gerust een week voor uit om met een zeilboot mee te gaan om te gaan snorkelen en duiken.
Veel plezier met het uitzoeken van je reis.
Ja een zeilboot langs de Whitsunday eilanden is te gek.

Je kunt ook mooi duiken en snorkelen aan de oostkust van Panama vlakbij Costa Rica.
Alle reacties Link kopieren
Qua duiken op het GB Reef vond ik alleen de SS Yongala (live aboard vanaf Townsville) geweldig, maar om er daar nu alleen voor naar toe te gaan, nee. De rest van het Reef is nogal dood aan het gaan. Er zijn echt mooiere plekken om te duiken.

Raja Ampat - Helemaal eenzaam aan de top, de beste duiklocatie die er is, maar hangt een goed prijskaartje aan

Mabul/Sipadan (Maleisisch Borneo) - ook geweldig voor zowel macro als groot spul

Sulawesi (Lembeh, Bunaken, Togians en Wakatobi) - zelfde categorie als Mabul , vooral Lembeh en Bunaken, maar de Togians en Wakatobi zijn ook geweldig

Bali - de Nusa's

Komodo

De Filipijnen - Genoeg locaties, jammer dat het eten zo ruk is

Egypte, en dan met name Marsa Alam tot in Sudan met een Live aboard

Galapagos

Curacao en Bonaire

Allemaal mooier dan het Great Barrier Reef
Alle reacties Link kopieren
Duiker92 schreef:
17-07-2018 17:43
Top deze suggesties. Inderdaad, het is hartstikke duur om daar te komen, vandaar dit topic.


@Zarah
Zelf daar geweest? Egypte is voor mij een goede tweede optie, omdat dat in de prijs erg scheelt. Als het net zo mooi is, zal ik nog even wachten op Great Barrier Reef. Even de prijs/kwaliteit verhoudingen afmeten.
Ik ben zelf geen duiker, maar wel een goed/actief snorkelaar. Ik ken vooral de omgeving van Dahab goed. Dat is al prachtig om te snorkelen, laat staan om te duiken. Heb er ook veel duikers gesproken, en het is echt een walhalla. Google maar eens.
Binnen taxi-afstand van Dahab (goedkoop!) zijn er heel veel verschillende duikspots (Blue Hole, Eels Garden, Three Pools, Lighthouse, Caves, Gabr el Bint, Ras abu Galum etc.). En natuurlijk 1 of 2 dagen naar Ras Mohammed bij Sharm mag niet ontbreken. Dat kun je ter plekke regelen.
Vliegen doe ik zelf vanaf Brussel met TUI fly, veel goedkoper dan vanaf Amsterdam.
Alle reacties Link kopieren
Advanced zegt niet zo veel, dat kan je bij wijze van spreken met 25 duiken al behaald hebben. Egypte is geweldig om je 'vlieguren'te maken en bewaar de kostbare bestemmingen tot dat je 100 % comfortabel met duiken ben.

Wat ik een van de meest bijzondere duikreizen vond was dit:

https://www.liveaboards.nl/DUIKVAKANTIE ... -in-Sudan/

http://cassiopeiasafari.com/

Liveaboard in Sudan, knappe boot en geweldige duiken. Wel veel stroming en diep.
Alle reacties Link kopieren
Advanced kun je al zijn na 10 duiken. 6 voor open water en nog 4 voor advanced.
Alle reacties Link kopieren
mayou schreef:
18-07-2018 11:22
Advanced kun je al zijn na 10 duiken. 6 voor open water en nog 4 voor advanced.
haha, ik weet het ;-) maar ik wilde niet TO meteen als onervaren neerzetten ;-)
guppekop wijzigde dit bericht op 18-07-2018 11:31
1.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
dubbel
guppekop wijzigde dit bericht op 18-07-2018 11:30
96.51% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
mayou schreef:
18-07-2018 11:22
Advanced kun je al zijn na 10 duiken. 6 voor open water en nog 4 voor advanced.
ff wat anders, super bedankt voor de link!
schorpioentje28 schreef:
17-07-2018 17:58
Vanuit Zweden zou ik gewoon ff kijken wat het voordeligst is, of je nou via Amsterdam, Londen, Frankfurt of Parijs naar Australië vliegt maakt niet heel veel uit..
Daar zit dus wel degelijk verschil in. Zoals ik al zei ben ik vanaf Manchester naar Dubai en daarna Brisbane gevlogen. Diezelfde route maar dan met Amsterdam als startpunt was ruim €800 duurder.

Het is dus zeker de moeite waard om rond te kijken voor een goedkope vlucht van Zweden naar een Europese stad om dan vanuit daar verder te reizen. Ik zou enkele steden vergelijken en dan een keuze maken.
Mooiste plekken waar ik gedoken heb (ben niet bij Great Barrier geweest):

Sipadan - Borneo (Maleisië)
Koh Tao - Thailand
Utila - Honduras

Alledrie een stuk economischer dan Australië.
Alle reacties Link kopieren
guppekop schreef:
18-07-2018 11:30
ff wat anders, super bedankt voor de link!
Graag gedaan hoor!

Sorry hoor, hoe dol ik ook op Koh Tao ben (heb er divemaster en 2 instructeursopleidingen gedaan), het is niet echt heel mooi te duiken daar, wel om te leren duiken, maar niet veel te zien, zowel qua vis als het zicht, helemaal niet in vergelijking met Mabul waar het echt heel mooi is.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties. Ik ben ook op Koh Tao geweest en het was heel mooi maar niet het beste van de wereld. Er zijn veel betere plekken.

Als ik de reacties zo lees en dat combineer met de research die ik gedaan heb ga ik waarschijnlijk toch een paar andere plekken uitproberen. De hype van de GB reef is misschien wat opgeblazen waardoor mensen vergeten dat er talloze plekken op aarde zijn waar je bijna hetzelfde kan doen voor een stuk kleiner prijskaartje :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven