Cyprus, grensovergang

17-07-2018 19:42 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie is er onlangs (afgelopen paar jaar) op Cyprus geweest en kan mij meer vertellen over de grensovergang tussen het Noorden (Turks) en het Zuiden (Grieks)?
Gaat dit gemakkelijk? Heb je naast je paspoort en rijbewijs nog andere dingen nodig?
Ben je vaak de grens overgegaan?
Kwam je vlucht aan in het Noorden of in het Zuiden?
Maakt het nog verschil van Noord naar Zuid gaan of van Zuid naar Noord?

Ik heb wel wat informatie kunnen vinden op internet, maar niet erg duidelijk en ik lees wisselende informatie, vandaar mijn vraag naar recente ervaringen. Ook bij het reisbureau weten ze het niet.


Uiteraard zijn alle tips voor een leuke/fijne/mooie reis naar Cyprus ook welkom!
Wij vinden het leuk om met een huurauto de omgeving te verkennen (en ik heb al wel gelezen dat ze links rijden, dus dat is eventjes wennen) en vinden het leuk om nieuwe cultuur en natuur te zien. Juist de niet-toeristische plekken vinden we vaak het leukst.
Een jaar of vier, vijf geleden denk ik. Gevlogen op het zuiden, auto gehuurd en we wilden de grens over naar het Turkse deel. Echter, je Grieks-Cypriotische verzekering is daar niet geldig! Ze komen je ook niet halen, mocht je auto ermee ophouden ofzo.

Verder vond ik de mensen aan de grens vriendelijk, paspoort laten zien en je moet ook een visum hebben. Dat kost wat geld.
Alle reacties Link kopieren
In april naar Noord-Cyprus geweest, wat een vriendelijke mensen.
Links rijden? Niet waar.
Ook naar zuid geweest, dan heb je alleen je paspoort nodig.
Zuid betaalt men met euro's, Noord met Lira's.
Hatsjikideee...
Alle reacties Link kopieren
Vlucht kwam aan in Noord wat betekende dat je eerst een tussenlanding maakte op Antalya omdat het geen EU land is, Zuid wel, die hebben dus directe vluchten.
Ik vond de Cyprioten hele sympathieke en vrouwvriendelijke mensen, de Turkse Cyprioten dan. Even in zuid geweest maar snel omgekeerd want commercieel, wat ik er even van gezien heb in vogelvlucht.
Hatsjikideee...
pausini schreef:
17-07-2018 19:59
Links rijden? Niet waar.
In het Turkse deel rijden ze rechts, in het Griekse deel rijden ze wel degelijk links.
Alle reacties Link kopieren
De Turkse Cyprioten zijn modern, als je vrouwen met hoofddoeken ziet komen die van Turkije.
Ik had echt hele mooie meiden bij me en zij voelden zich compleet gerespecteerd, werden niet nagefloten of anderszins lastig gevallen.
Raad je wel aan om je een beetje in te lezen over de geschiedenis want ze hebben fikse oorlog meegemaakt en dat merk je op de scheidslijn nog steeds.
Hatsjikideee...
Alle reacties Link kopieren
Teigera schreef:
17-07-2018 20:07
In het Turkse deel rijden ze rechts, in het Griekse deel rijden ze wel degelijk links.
Aha, dat kan, sorry. Ben daar allen even in de winkelstraat geweest.
Hatsjikideee...
Alle reacties Link kopieren
pausini schreef:
17-07-2018 20:11
De Turkse Cyprioten zijn modern, als je vrouwen met hoofddoeken ziet komen die van Turkije.
Ik had echt hele mooie meiden bij me en zij voelden zich compleet gerespecteerd, werden niet nagefloten of anderszins lastig gevallen.
Raad je wel aan om je een beetje in te lezen over de geschiedenis want ze hebben fikse oorlog meegemaakt en dat merk je op de scheidslijn o.a. nog steeds.
Hatsjikideee...
Alle reacties Link kopieren
Van de autoverzekering wist ik ook, maar goed dat je het zegt! Ik heb wel gelezen dat je goedkoop een aanvullingsverzekering kan krijgen die wel in het Noorden geldig is.

Visum wist ik niet zeker, maar had het wel verwacht.

Links rijden dus alleen in het Zuiden, en in het Noorden wel rechts, dat wist ik niet.

Wat fijn om te lezen dat ze in het Noorden zo sympathiek en vriendelijk (ook vrouwvriendelijk) zijn!

De geschiedenis wil ik me nog wel even in verdiepen ja, goede tip!
Nokie schreef:
17-07-2018 21:11
Van de autoverzekering wist ik ook, maar goed dat je het zegt! Ik heb wel gelezen dat je goedkoop een aanvullingsverzekering kan krijgen die wel in het Noorden geldig is.
Klopt, maar alsnog is je Griekse verhuurder daar niet blij mee. Die komt je niet halen als er iets is. Je kunt duidelijk merken dat de oorlog nog maar zo kort geleden is en dat er sprake is van een gespannen situatie. Maar goed, dat merk je alleen rond de grens, in de rest van het land zie je daar niets van als toerist.
Ik vond het een mooi eiland en zeker de moeite van het bezoeken waard!
Alle reacties Link kopieren
Misschien dan auto huren in het Noorden? Of zouden ze dan ook moeilijk doen als je naar het Zuiden gaat?
@Teigera, ben je op beide delen van het Eiland geweest?
Ik was in het noorden, ik ben niet in het zuiden geweest omdat het niet zo bijzonder was zei de gids.
@Nokie: ja, ik vloog op het Griekse deel en had daar ook een auto gehuurd. Ik ben in Nicosia in het Turkse deel geweest te voet, en op een ander stuk van het eiland ben ik met de auto de grens over geweest omdat ik graag de opgravingen van Salamis wilde bezoeken. Verder heb ik in het Turkse deel niets gezien, ik had ervoor gekozen de extra verzekering niet te nemen en wilde niet al te veel risico nemen met de huurauto.

Als je geïnteresseerd bent in opgravingen is Salamis een echte aanrader trouwens! Ik heb er een hele dag rondgelopen.

Ik verwacht wel dat ze ook moeilijk doen als je met een Turkse huurauto naar het Griekse deel wil, althans, dat je ook een extra verzekering moet hebben voor je Griekse reis. Ze doen echt alsof de ander niet bestaat, hun wegenkaart houdt ook echt op aan de grens, het andere deel is geheel wit gelaten alsof er niets is. Maar, ik weet het niet zeker, aangezien ik een Grieks-Cypriotische huurauto had en dus niet in die situatie heb gezeten.
Alle reacties Link kopieren
Salamis ga ik in ieder geval noteren!

Nooit geweten van de situatie op Cyprus, pas nu we er een reis naartoe plannen kom ik hier achter. Maar zal me er nog verder in verdiepen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er in april-mei een maandje geweest voor mijn scriptie (over het conflict in Cyprus). Ik lees een hoop onjuiste info hier, dus ik wil ook even reageren!

Ten eerste wordt er op het hele eiland gewoon links gereden! Oók in Noord-Cyprus. Ik vraag me heel sterk af of pausini dan tegenliggers is tegengekomen? :clown: Klinkt erg gevaarlijk. Misschien reden ze er vroeger wel rechts, hoor, dat zou kunnen. Ze hebben vorig jaar nog een tijdje in een andere tijdzone geleefd in het noorden, het is soms niet te filmen daar, wat ze allemaal bedenken.

Overigens geef je wel gewoon voorrang aan verkeer van rechts, dus niet van links. Hoewel het in de stad allemaal wat chaotischer en first-come-first-served gaat. Mijn tip: lekker een auto huren, vooral je toeter gebruiken en bij twijfel wachten (Cyprioten doen niet zo heel erg aan kijken voor ze de rotonde op rijden, in mijn ervaring). Huurauto’s zijn te herkennen aan rode kentekenplaten, dus mensen letten sowieso al wel wat beter op jou.

De grens oversteken kan op verschillende punten. Als je graag naar het noorden rijdt (ergggg mooi! Mooier dan zuid imo), raad ik je aan om op het zuiden te vliegen (Larnaca of Paphos) en daar een maatschappij te zoeken die het OK vindt als je de grens oversteekt (vinden ze niet allemaal). Het is wel zo dat je in het noorden niet verzekerd bent, dat is een risico. Bij de grensovergang koop je daarom (verplicht) een losse verzekering. De kortste periode waarvoor dat kan, is volgens mij 1 maand. Ik ben vergeten hoeveel dat kostte, ik dacht iets van 15 euro of zo. Dat weet ik niet meer zeker. Heb ook weleens gezien dat het voor 3 of 7 dagen zou kunnen.

Verder laat je op de grens je ID/paspoort zien (en dus je gekochte verzekeringspapieren). En misschien het huurcontract van je auto.

In Nicosia kun je ook lopend de grens over, erg interessant om te doen. Ook daar laat je (twee keer) je paspoort zien en that’s it. Ze zetten geen stempels en je hebt ook zeker geen visum (meer) nodig. Je kunt de grens zo vaak over als je wilt. Tijdens mijn veldwerk daar kwam het voor dat ik voor een uurtje naar Noord liep voor een interview en dan weer terug. Absoluut geen probleem (en dus gratis).

Het makkelijkst is om op het zuiden te vliegen, dan kun je direct. Naar het noorden (Ercan) moet je via Turkije.

In mijn ervaring is er in het zuiden meer te doen: veel stranden, stadjes/dorpjes enz. Maar ook veel meer toeristen. Het noorden is wat ongerepter (prachtig!). Ik vond juist de ervaring van beide kanten (en de vergelijking) heel mooi. Maar goed, ik deed er ook onderzoek naar.

Hoop dat dit je verder helpt, voor meer specifieke vragen kun je altijd bij me terecht!
Alle reacties Link kopieren
Hoi SaiKung,
Ik lees nu je reactie pas!
Dank voor alle info, daar kan ik wat mee.
Op dit moment even geen specifieke vragen, maar misschien komt dat nog..
Alle reacties Link kopieren
SaiKung schreef:
22-07-2018 16:46


Ten eerste wordt er op het hele eiland gewoon links gereden! Oók in Noord-Cyprus. Ik vraag me heel sterk af of pausini dan tegenliggers is tegengekomen? :clown: Klinkt erg gevaarlijk.
Dit is te gek voor woorden, heb niet zelf gereden maar wel meegereden en het was toch echt rechts hoor, anders zou me dat toch minstens wel opgevallen zijn? Even mijn achterban vragen....
Je hebt gelijk... nou moe!
Hatsjikideee...
Alle reacties Link kopieren
Echt te belachelijk voor woorden, enfin, daar zal ik jullie verder niet mee lastig vallen.

Mijn achterban vertelde dat er gisteren in het NOS journaal een reportage was over de militairen die gesneuveld zijn in de Turks Griekse oorlog.
Hatsjikideee...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven