stedentrip stockholm. Tips!

20-07-2018 10:46 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hello!

Wij gaan binnenkort op citytrip naar stockholm. We gaan Drottningholm bezoeken.


Iemand tips voor andere bezienswaardigheden?
Alle reacties Link kopieren
Het is een heerlijke stad. Bekijk gewoon lekker de verschillende eilanden.
Vergeet vooral niet Gamla Stan. Dat is het oude deel en erg mooi.
De sfeer in Stockholm is heel goed en er is veel te zien!
Juist omdat het op diverse eilanden ligt heb je hele mooie uitzichten.
crunchie schreef:
21-07-2018 19:34
Het is een heerlijke stad. Bekijk gewoon lekker de verschillende eilanden.
Vergeet vooral niet Gamla Stan. Dat is het oude deel en erg mooi.
De sfeer in Stockholm is heel goed en er is veel te zien!
Juist omdat het op diverse eilanden ligt heb je hele mooie uitzichten.
Helemaal eens!
Stockholm voelt voor mij als thuis komen. Veel plezier!
Vasa ligt er prachtig bij op Djurgården :heart:
Het Abba museum is ook erg leuk. Verder gamla stan en het paleis zijn ook leuk.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind Sodermalm de leukste buurt.
Alle reacties Link kopieren
Allereerst zou ik adviseren: neem een Stockholm-pas. Geldig voor alle OV (metro, tram, trein, (nacht)bus én boot) en met kortingsbonnen voor toegangskaarten.
Tussen die kortingsbonnen zitten vaak onbekende, niet-toeristische pareltjes waar niemand aan denkt.

Skansen, een openluchtmuseum en dierentuin ineen met een geweldig panorama-uitzicht en Gamla Stan inderdaad.

Verder is het afhankelijk van je interesses en reisgenoten: Vasa, Abba-museum, Cornelis Vreeswijk-museum. Junibacken (vooral met kinderen, als Pippi-fan ook voor grote-mensen-kinderen :-) ). Er is genoeg te winkelen en ook hier geldt, afhankelijk van je winkelsmaak.

In de Metro (of iedere andere lokale krant) staat vaak op donderdag en vrijdag ook evenementen als concert-in-het-park, braderie, boeken- of antiekmarkt, etc.
Never judge someone without knowing the whole story. You may think you understand, but you don't.
Alle reacties Link kopieren
Kiiroitori geeft hele leuke tips.
Skansen is inderdaad ook de moeite waard. Zeker ook als je van Elanden houdt.
Het Abba museum ligt op hetzelfde eiland.
Alleen is het Cornelis Vreeswijk museum in 2011 gesloten.
Alle reacties Link kopieren
Stockholm is super leuk! :) Inderdaad sowieoso Gamla Stan (oude stad) bekijken. Als je met de metro reist: sommige metrostations zijn helemaal onder handen genomen door kunstenaars, welke precies kun je denk ik zo opzoeken via Google, wel grappig om te zien.

Heb gehoord dat Nobelmuseum tegenviel, maar hier ben ik zelf helaas niet geweest al leek het mij wel interessant. Was ook niet duur.

Verder lekker fika (koffie/thee met kladdkaka of kannelbullar zijn mijn favorieten :heart: ) doen in de stad bij lokale lunchrooms of keten zoals Wayne's doen

Fietsen huren is ook leuk, zijn alleen wel wat hoogteverschillen in Stockholm

Verder is SoFo echt hip als je daar van houdt :)
Alle reacties Link kopieren
Leuk dat je naar Stockholm gaat! Ik woon er (of nou ja, sinds een paar maanden ergens in de buurt maar ik werk nog steeds in Stockholm dus dat telt wel vind ik 😉) Ik weet natuurlijk niet wat jullie leuk vinden maar hieronder wat tips!

Musea:
Fotografiska – het fotografiemuseum. Mooie locatie, mooi uitzicht vanuit het café/restaurant helemaal bovenin. Om daar te komen moet je wel eerst de entree betalen 😉 Mocht je niet een enorme fan zijn van fotografie dan is het verstandig van tevoren even de website te checken om te zien of de exposities je aanspreken!
Vasa museet – museum over het Vasa-schip dat in de haven van Stockholm gezonken is. Het schip is met 97% (als ik het me goed herinner) origineel materiaal nagebouwd en is in het museum te bewonderen. Heel indrukwekkend vond ik zelf. Daarbij uiteraard allerlei info over het schip en hoe dit zo heeft kunnen gebeuren.
Moderna Museet / Arkitekturmuseet – deze musea zitten in hetzelfde gebouw en de meeste exposities zijn gratis 😊
Nordiska museet – prachtig gebouw, van binnen en van buiten. Exposities over het leven in het noorden van Europa vanaf 1500 tot nu.
In Skansen ben ik nooit geweest (ha, schande) maar heb begrepen dat dat best leuk is! Wel heel toeristisch.

To do:
Boottour – een boottour in Stockholms Skärgården / archipelago is 100% de moeite waard! Zeker als het mooi weer is. Prachtige omgeving en typerend voor Stockholm, al die kleine eilandjes 😊 Stromma (stromma.se) heeft bijvoorbeeld leuke tripjes.
Södermalm – by far mijn favoriete wijk omdat het niet zo ”posh” is als de rest van Stockholm. Leuk om lekker rond te lopen. Het gebied rondom de Katarina Kyrka is erg mooi en rustig. Op Katarinavägen heb je een mooi uitzicht over de stad. Voor een nog beter uitzicht zou ik echter Mariaberget aanraden (bij Moneliusvägen). Je komt daar vanuit het gebied rondom Mariatorget, wat op zichzelf ook al heel leuk is. SoFo is al eerder genoemd en inderdaad een leuk gebied. Het is ten zuiden van de Folkungagatan. Denk: leuke barretjes, tweedehandswinkels, hipster cafeetjes, etc.
Gamla Stan – het oudste gedeelte van Stockholm. Kleine steegjes, mooie gebouwen. Ontzettend toeristisch dus het is goed om juist de kleine straatjes en steegjes op te zoeken om te voorkomen dat je bij tourist traps een extreem dure koffie haalt of alleen maar omgeven wordt door lelijke souvenirwinkeltjes :p
Djurgården – enorm stadspark, erg mooi om lekker rond te wandelen. In Rosendals Trädgård vind je een leuk cafeetje 😊
Östermalm – echt een meer ”fancy” wijk. Hier zul je echt dure merken vinden, dus mocht je die willen shoppen (zou het echter niet aanraden met de Zweedse kroon, haha) dan moet je daar zijn!
Vasastan – ook een wat meer ”fancy” buurt maar wel wat meer relaxed dan Östermalm. Rondom Odengatan zijn er genoeg straatjes met leuke cafeetjes en winkeltjes. In het park Observatorielunden heb je ook een mooi uitzicht over dat deel van de stad 😊 De “Public Library” in Vastastan is tof omdat het een rond gebouw is met meerdere verdiepingen met boeken in één ruimte.
Kungsholmen – wederom een leuke wijk. Rond Hantverkargatan heb je wat leuke winkeltjes en restaurantjes.

Restaurants:
Södermalm – Pelikan (voor onder andere echte goede Zweedse gehaktballen. Geen IKEA-zooi hier!), Grannen (ook heel goede kötbullar, en ook andere lekkere gerechten. Heel knus), Da Luigi (leuke Italiaan), Magnolia (lekker Aziatisch eten), Judit & Bertil (gewoon leuk en lekker eten), Shanti Gossip (Indisch), Hermans (vegetarisch buffet – wel enorm toeristisch, maar mooi uitzicht), A Bowl Poke Poke (super lekkere pokebowls).
Vasastan – Ben & Sam’s (voor lekkere burgers), Adria (heerlijk Italiaans eten)
Östermalm – Miss Voon (heerlijk Aziatisch eten maar duidelijk aan de duurdere kant).

Cafés:
Södermalm – Gildas Rum, Fjällgatans Kaffestuga (ook super lekker ijs!), Johan & Nyström, Stikki Nikki (ijsbar, met ook vegan ijs mocht je daarin geïnteresseerd zijn 😉)
Vasastan – Café Pascal, Café Pom & Flora (zit ook in Södermalm), Greasy Spoon (enorm lekker ontijt/brunch! Wachttijd kan wel lang zijn in het weekend. Zit ook in Södermalm maar ik vind zelf die in Vasastan leuker).

Bars:
Södermalm – Omnipollos Hatt (duur maar extreem goed speciaalbier, overheerlijke pizza’s), Grannen (naast het restaurant zit ook een leuke bar), Babylon, Morfar Ginko, LAIKA, Skanskvarn (ligt net onder Södermalm, bij metrostation Gullmarsplan).
Norrmalm (het echte centrum) – Tak/Stockholm Under Stjärnorna (bar op een dak, mooi uitzicht. Het zijn twee verschillende barretjes met een brug ertussen)

Hoop dat je hier iets aan hebt! :-)

Oh en nog wat algemene tips:
- koop inderdaad een SL-kaart zodat je met alle openbaar vervoer kan reizen! Je hebt kaarten voor 24 uur, 72 uur, een week, etc. Gewoon even vragen bij iemand die op het station bij de poortjes zit die naar de metro leiden :-)
- reken erop dat eten en drinken erg duur is, vooral alcohol
- op sommige dagen zijn musea gratis (ik weet dat dat het geval was bij Nordiska Museet bijvoorbeeld), dus van tevoren even op de website kijken kan wat geld schelen!
- probeer vooral een kanelbulle ergens! Typisch Zweeds. Al is een kardemummabulle vaak nog meer favoriet onder Zweden. Een chokladboll (chocoladebol) is ook erg typisch en super lekker.
- vermijd Espresso House en Wayne's Coffee, dat zijn ketens die nogal overpriced zijn en die je echt overal terugvindt, dus beetje saai.
anoniem_357732 wijzigde dit bericht op 01-08-2018 10:55
Reden: Nog meer toevoegingen...
7.85% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Leuk! Veel reisplezier Gregie!

@zomaarwat: we willen binnenkort ook richting Stockholm, heb je ook tips voor kind-vriendelijke cafes en restaurants? Onze dreumes is nog geen anderhalf, dus we zullen denk ik voornamelijk rondwandelen en parken bezoeken (Skansen zou dus wel op het programma staan!), maar ik heb geen idee of de horeca in het algemeen kindvriendelijk is?
happiness = reality - expectations
Alle reacties Link kopieren
@Whoopsadaisies: leuk! Ik heb zelf geen kinderen en heb eigenlijk ook geen vrienden met kinderen, maar volgensmij is Stockholm heel erg kindvriendelijk. Ouders zijn hier meestal per persoon bijna een jaar (!) vrij na de geboorte dus het is hier heel normaal om als ouder het oude leventje op te pakken maar dan met kinderwagen ;-) Zeker in cafees en restaurants zou het daarom echt wel goed moeten zitten!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven