De tuinen van Versailles

23-07-2018 12:05 16 berichten
Hoi, wie van jullie is wel eens in Versailles, Parijs geweest?

Ik ben vooral benieuwd naar de orangerie, de citruskwekerij/tuin. Heb gelezen dat daar heel veel verschillende soorten citrussen staan.
Is het mooi en goed toegankelijk (zonder rondleiding)?

Het kasteel op zich vind ik interessant, maar als ik er heen ga, ga ik voornamelijk voor de orangerie.
http://en.chateauversailles.fr/discover ... e-building

http://en.chateauversailles.fr/discover ... dens/walks
Merci!
Alle reacties Link kopieren
Hier nog een citrus-lover !
In de tuinen van Versailles ben ik nooit geweest, wel op andere plaatsen waar citrusbomen groeien.
Hoewel citrusbomen het hele jaar kunnen bloeien, met tegelijkertijd vruchten en bloemen, hebben ze dacht ik wel een bloeihoogtepunt in de lente.
Die geur, hemels :flirting:

Als ik jou was zou ik mijn bezoek daar op afstemmen.
nounou
zazamaenade schreef:
23-07-2018 12:35
Hier nog een citrus-lover !
In de tuinen van Versailles ben ik nooit geweest, wel op andere plaatsen waar citrusbomen groeien.
Hoewel citrusbomen het hele jaar kunnen bloeien, met tegelijkertijd vruchten en bloemen, hebben ze dacht ik wel een bloeihoogtepunt in de lente.
Die geur, hemels :flirting:

Als ik jou was zou ik mijn bezoek daar op afstemmen.
Ja, prachtig en heerlijk geurend, bloeiende citrussen.

Mijn calamondin (minimanderijn) en Meyer citroen dragen vruchten die aan het rijpen zijn, en : hun volgende bloeironde hebben ze ingezet. :flirting:

Vruchten en bloei gaan (tot zover ik weet) gelijktijdig.

Versailles heeft een heel uitgebreide collectie, dus die wil ik wel eens zien. In bloei of in vrucht, ik vind het allebei mooi.
Alle reacties Link kopieren
De Hortus Botanicus in Leiden heeft ook een aardige collectie citrusbomen, waaronder deze, de 'Hand van Boeddha' (in de Chinese tuin, het is nog wel een jonge boompje). Ben je daar weleens geweest ? Gratis toegang met museumjaarkaart.

Afbeelding


Ik had ook een citrusboom die al een jaar of vijftien oud was, maar die is overleden door de vorst (te lang buiten laten staan :| ).
Sorry voor het off-topic gaan ;-D
nounou
zazamaenade schreef:
23-07-2018 12:55
De Hortus Botanicus in Leiden heeft ook een aardige collectie citrusbomen, waaronder deze, de 'Hand van Boeddha' (in de Chinese tuin, het is nog wel een jonge boompje). Ben je daar weleens geweest ? Gratis toegang met museumjaarkaart.

Afbeelding


Ik had ook een citrusboom die al een jaar of vijftien oud was, maar die is overleden door de vorst (te lang buiten laten staan :| ).
Sorry voor het off-topic gaan ;-D
Jaaa Hortus Leiden ben ik geweest . Heel mooi en groot, daar.

Die hand van boeddha is mooi, bijzonder maf ook. Ik heb hem in het echt alleen nog maar in een tuincentrum gezien. Moet daar voor sparen want oei wat zijn ze duur (die bijbehorende kas)!

Jammer van jouw plant! Een nieuwe halen? In Versailles staan er genoeg ;-D
Alle reacties Link kopieren
Ik volg even. Ik hou ook van tuinen en orangerien.
Onze tijd is nu.
Mar-ianne schreef:
23-07-2018 16:55
Ik volg even. Ik hou ook van tuinen en orangerien.
De kuipplantenvereniging heeft wat info over citrussen/oranjerieen.

https://www.kuipplantenvereniging.nl/sp ... ormatie-3/
Alle reacties Link kopieren
Versailles is prachtig, maar in de zomer is het vreselijk druk. Je kan beter in een minder druk seizoen gaan. Op de website van Versailles staat duidelijk aangegeven in welke periodes het wel of niet druk is.
Superhuisvrouw schreef:
23-07-2018 23:26
Versailles is prachtig, maar in de zomer is het vreselijk druk. Je kan beter in een minder druk seizoen gaan. Op de website van Versailles staat duidelijk aangegeven in welke periodes het wel of niet druk is.
Inderdaad, je hebt gelijk. Hoogseizoen overspoelt zo'n plek.
Omdat ik juist van rust hou kan ik inderdaad beter eens buiten de vakanties gaan.
zazamaenade schreef:
23-07-2018 12:55
De Hortus Botanicus in Leiden heeft ook een aardige collectie citrusbomen, waaronder deze, de 'Hand van Boeddha' (in de Chinese tuin, het is nog wel een jonge boompje). Ben je daar weleens geweest ? Gratis toegang met museumjaarkaart.

Afbeelding


Ik had ook een citrusboom die al een jaar of vijftien oud was, maar die is overleden door de vorst (te lang buiten laten staan :| ).
Sorry voor het off-topic gaan ;-D
Hier is de hand van Boeddha te koop, prijs valt mee.

https://www.vreeken.nl/818560-boeddha-hand
Alle reacties Link kopieren
Julia10 schreef:
06-08-2018 11:41
Hier is de hand van Boeddha te koop, prijs valt mee.

https://www.vreeken.nl/818560-boeddha-hand

Dank voor de tip.
Ja, Vreeken is geweldig !
Ben je er weleens geweest, in hun winkel in Dordrecht ?
Is echt een aanrader voor iedereen die van planten houdt, en graag zelf zaait. Ze hebben een onwaarschijnlijk grote collectie zaden, oa bloemenzaden van over de gehele wereld, uitgebreide collectie groentezaden, (tomatenzaden : tientallen, ook Russische tomatenrassen, bijvoorbeeld). ook veel knollen en bollen, in de herfst.
Het is een zéér compacte en volle winkel met goed geïnformeerd en vriendelijk personeel.
Online bestellen kan natuurlijk ook.
nounou
zazamaenade schreef:
06-08-2018 11:52
Dank voor de tip.
Ja, Vreeken is geweldig !
Ben je er weleens geweest, in hun winkel in Dordrecht ?
Is echt een aanrader voor iedereen die van planten houdt, en graag zelf zaait. Ze hebben een onwaarschijnlijk grote collectie zaden, oa bloemenzaden van over de gehele wereld, uitgebreide collectie groentezaden, (tomatenzaden : tientallen, ook Russische tomatenrassen, bijvoorbeeld). ook veel knollen en bollen, in de herfst.
Het is een zéér compacte en volle winkel met goed geïnformeerd en vriendelijk personeel.
Online bestellen kan natuurlijk ook.
Nee ben er nog nooit geweest, ben het zeker wel van plan. Lijkt me enig.

Klinkt allemaal heel goed, hun site ziet er ook top uit.

Over zelf zaaien gesproken: ik heb vorige week een drakenfruitvrucht in een turkse groentenboer gekocht, op youtube gezien hoe te zaaien, dat gedaan en ik zie ze vandaag ontkiemd op de vensterbank :-)
Alle reacties Link kopieren
Julia10 schreef:
06-08-2018 12:21
Nee ben er nog nooit geweest, ben het zeker wel van plan. Lijkt me enig.

Klinkt allemaal heel goed, hun site ziet er ook top uit.

Over zelf zaaien gesproken: ik heb vorige week een drakenfruitvrucht in een turkse groentenboer gekocht, op youtube gezien hoe te zaaien, dat gedaan en ik zie ze vandaag ontkiemd op de vensterbank :-)

Die 'stekelige' roze met witte binnenkant ? Die koop ik weleens op de markt.
Wat leuk dat je dit geprobeerd hebt ! De temperaturen zijn nog heel even ideaal voor cactussen en hun vruchten.
Hopelijk later deze week niet meer. Sorry, zaailingen van Julia :sigh:

Afbeelding
nounou
zazamaenade schreef:
06-08-2018 12:52
Die 'stekelige' roze met witte binnenkant ? Die koop ik weleens op de markt.
Wat leuk dat je dit geprobeerd hebt ! De temperaturen zijn nog heel even ideaal voor cactussen en hun vruchten.
Hopelijk later deze week niet meer. Sorry, zaailingen van Julia :sigh:

Afbeelding
Ja die. Jolige dingen zijn dat, die felroze kleur.
Ze zijn dus heel makkelijk te zaaien, ff zaadjes wat afspoelen, beetje gepriegel om ze uit elkaar op de aarde te krijgen en wat water erbij. Niet ingewikkeld doen met folie ofzo, gewoon op de vensterbank achter gefilterd licht. Weekje niet naar omkijken en klaar.

Als de hittegolf voorbij is zet ik de verwarming aan. :proud:

Ik vind deze temperaturen eigenlijk wel helemaal prima.
Maar ja ik ben dan ook liefhebber van cabrio's, mediterrane planten, cactussen en exoten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven