ESTA VISUM

05-08-2018 11:41 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste leden,

Ik ga over 1 maandje naar Amerika en kan dus niet wachten op me reis, ik ga samen met me vriendin erheen. We verblijven er 2 weken in een leuke hotel, heb alles geboekt en alles geregeld.
Heb de tickets gehaald en hotel.

Nou heb ik mijn Esta aangevraagd werd ik geweigerd en mijn vriendin werd toegelaten. Zij is een nederlandse meisje en ik ben van irak, ik ben daar geboren maar hier opgegroeid, heb een nederlandse paspoort. Bij de esta aanvraag vragen ze ook of je sinds 2011 naar Irak syrie soedan bent geweest, en ik was voor nieuwjaar daar nog om me familie te bezoeken.

Ik ben dus geweigerd maar wat kan ik nu doen en wat zijn de tips voor mij om hier mee verder te gaan.

Stel dat ik helemaal niks kan doen, en dus niet kan gaan op vakantie, kan ik dan mijn tickets vergoed krijgen?
:cry:
Alle reacties Link kopieren
Dat is balen, maar de kans is heel erg klein dat je een visum krijgt. De regels, zeker sinds deze president, zijn heel erg streng.

Je hebt vooral niet gekeken of dat je problemen zou kunnen krijgen met het visum? Want dit is al veel langer bekend. Ik had het risico niet genomen om te boeken, zonder vooral een visum te regelen. Irak staat op de zwarte lijst van Amerika. Niet eerlijk, maar het is zo.

En omdat dit "algemeen bekend is", is de kans groot dat je verzekering dit niet dekt.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Je had vooraf een visum aan moeten vragen omdat je uit 'n risicoland komt.
Als je esta is geweigerd moet je naar het Amerikaanse consulaat om een visum aan te vragen. Je mag dan voorlopig (of misschien zelfs voor altijd) niet meer op een esta reizen en moet elke keer wanneer je naar de VS gaat een visum aanvragen. Je zult dan een toeristen visum moeten aanvragen, maar die krijg je alleen als je op een voldoende manier kan aantonen dat je terug gaat naar Nederland en goede banden hier hebt (een koophuis, vast contract bijvoorbeeld).

Je tickets krijg je niet vergoed; er wordt sterk aangeraden pas je ticket te boeken nadat je een esta goedkeuring hebt. Ik zou ook even kijken op het allesamerika forum, daar is veel info te vinden, maar zij zullen waarschijnlijk hetzelfde vertellen als wat ik je vertel.
Alle reacties Link kopieren
Heel erg bedankt,
Nou jammer zeg, ik kan er ook weinig aan doen zonde dit. Ik ga de ambassade morgen vroeg bellen en alles uitleggen en maar hopen dat ik een visum via hun krijg.
Alle reacties Link kopieren
Baker schreef:
05-08-2018 11:49
Heel erg bedankt,
Nou jammer zeg, ik kan er ook weinig aan doen zonde dit. Ik ga de ambassade morgen vroeg bellen en alles uitleggen en maar hopen dat ik een visum via hun krijg.
Altijd proberen, maar ik schat de kans dat het lukt niet zo hoog. Er zijn verhalen bekend van mensen die in Irak geboren zijn, in Amerika wonen en werken, bijvoorbeeld als professor op een universiteit, die Amerika niet meer inkomen na een vakantie. Mensen met een Amerikaanse partner en kinderen, werkvergunning, goede baan, etc. Daarnaast is Amerika zo flexibel als een deur.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Me=mijn!

En verder hopen dat je een visum krijgt.
Wel klote maar het is al jaren bekend en je leest het overal dat je een Esta op tijd moet regelen.
Alle reacties Link kopieren
Een ESTA is geen visum, alleen een toestemming om zonder vooraf een visum aan te vragen naar Amerika te mogen reizen. In Amerika beslist de immigratie dan alsnog of je een visum krijgt. Dit proces is een stuk goedkoper en werkt sneller maar geldt natuurlijk alleen voor mensen die volgens de VS geen risico vormen: als jij uit Irak komt val je natuurlijk onder de categorie 'verhoogd risico' en willen ze een volledige check uitvoeren voordat ze je laten afreizen.

Sommige annuleringsverzekeringen en luchtvaartmaatschappijen accepteren een geweigerd visum als annuleringsgrond. Dat moet je terugkijken in de voorwaarden waar je geboekt hebt en die van je reis- en/of annuleringsverzekering. Ook hier kan het mogelijk een probleem vormen dat een ESTA géén visum is. Dus dat een afwijzing van je ESTA mogelijk niet wordt gezien als een geweigerde visum-aanvraag.

Je moet dus een toeristenvisum aanvragen bij het consulaat in Amsterdam (niet bij de Ambassade in Den Haag). Die kun je hier aanvragen: https://ais.usvisa-info.com/en-nl/niv

Ik zou als ik jou was wel goed de regels doorlezen. Als er bijvoorbeeld een termijn van het aantal jaren dat je niet meer in Irak mag zijn geweest, dan kun je op voorhand al zien of je visum gaat worden geweigerd. Als je weet dat je een grote kans op weigering hebt is het wellicht slimmer om hem niet aan te vragen. Voor veel landen moet je namelijk bij je visumaanvraag opgeven of er ooit een visum is geweigerd, wat in de toekomst voor veel meer problemen kan zorgen.

NB; Misschien heel raar, maar is het nooit bij jullie opgekomen dat jouw afkomst en recente bezoek aan Irak niet een probleem zou kunnen zijn bij het vieren van vakantie bij de grootste vijand van dat land....
stampertje12 wijzigde dit bericht op 05-08-2018 12:03
6.53% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Met welke airline vlieg je? Bij KLM krijg je de kosten terug indien je bewijs kan leveren dat de VS je ESTA aanvraag heeft afgewezen.
Alle reacties Link kopieren
Bel je reis en annuleringsverzekering ook gelijk voor advies zou ik zeggen.

Succes, en ik hoop veel plezier op de mooie reis!
Alle reacties Link kopieren
Baker schreef:
05-08-2018 11:49
Heel erg bedankt,
Nou jammer zeg, ik kan er ook weinig aan doen zonde dit. Ik ga de ambassade morgen vroeg bellen en alles uitleggen en maar hopen dat ik een visum via hun krijg.
Hier kun je de ervaring lezen van iemand die dit al eens meemaakte. Het speelt zich af in de UK, maar je zult in NL een vergelijkbaar proces moeten volgen.

https://www.wildfrontierstravel.com/en_ ... r-passport

En hier legt de USA het proces zelf nog even uit:

Steps required to apply for a US Visa

If required to apply for a Visa to travel to the United States the process includes the following steps:

Determine the type of Visa required to travel to the United States. Information about Visa types can be found at https://travel.state.gov/content/travel ... ories.html.
Complete the online visa application form, DS-160. The DS-160 is a U.S. Government on-line form and can only be completed at https://ceac.state.gov/CEAC. Each applicant must complete this form before using any services on this website.
Return to this website and complete the following application steps to schedule a Consular Section appointment:
Create a user account
Enter the DS-160 confirmation number for each applicant applying for a Visa
Complete the courier document return process
Pay the Nonimmigrant Visa (MRV) application fee(s)
Schedule a Consular Section appointment
Attend the Consular Section appointment.
After your interview, please follow specific instructions provided by the consular section or check this website for visa status and delivery information.
Note: Applicants of a certain age group or those who are renewing a previous U.S. visa may be eligible to apply for a visa without attending a Consular interview. Eligibility for an interview waiver will be determined as the applicant goes through the process of scheduling an appointment through this site. The determination will be made based on the answers provided to the qualifying criteria.

(Meer info: https://ais.usvisa-info.com/en-nl/niv/information/niv )
Zaak is dus om zsm het i60 formulier in te vullen, en daarna een afspraak met de ambassade te regelen. Omdat je nog maar heel weinig tijd hebt, zou ik niet wachten tot morgen maar hier vandaag al mee beginnen.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
05-08-2018 11:58
Altijd proberen, maar ik schat de kans dat het lukt niet zo hoog. Er zijn verhalen bekend van mensen die in Irak geboren zijn, in Amerika wonen en werken, bijvoorbeeld als professor op een universiteit, die Amerika niet meer inkomen na een vakantie. Mensen met een Amerikaanse partner en kinderen, werkvergunning, goede baan, etc. Daarnaast is Amerika zo flexibel als een deur.
Er zijn ook rechtszaken geweest over deze kwesties, en daarin is geoordeeld dat deze mensen de toegang niet geweigerd mocht worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het even nagezocht en op dit moment bedraagt de wachttijd voor een afspraak in Amsterdam 21 dagen. Daarna moet het visum nog administratief verwerkt worden, wat gemiddeld 5 dagen duurt, maar uit kan lopen tot 60 dagen. Je kunt dus het beste vragen om de spoedprocedure.
Alle reacties Link kopieren
Er wordt geadviseerd om de visumaanvraag 6 maanden voor vertrek te starten.
Alle reacties Link kopieren
SOWIeso geen ticket boeken voordat esta goedgekeurd is. Je komt uit risico land dus toelating is geen zekerheid. Maak afspraak met ambassade. Dan krijg je gesprek en wie weet alsnog goedkeuring.

Krijg je die niet dan helaas pindakaas geen geld terug vanje tickets. Dat is nu eenmaal risico van ticket boeken voordat je esta is goedgekeurd.
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
05-08-2018 12:22
SOWIeso geen ticket boeken voordat esta goedgekeurd is. Je komt uit risico land dus toelating is geen zekerheid. Maak afspraak met ambassade. Dan krijg je gesprek en wie weet alsnog goedkeuring.

Krijg je die niet dan helaas pindakaas geen geld terug vanje tickets. Dat is nu eenmaal risico van ticket boeken voordat je esta is goedgekeurd.
Je kunt als je na 2011 naar Irak bent geweest nooit een ESTA aanvragen. Dus dat is sowieso geen optie. Je moet dus altijd een visum aanvragen. Zoals al eerder gezegd zijn er wel degelijk maatschappijen en verzekeringen die je ticket vergoeden als je het land niet in mag reizen.

In de meeste gevallen kun je niet eens een visum aanvragen als je nog geen tickets hebt geboekt. Dus het is logisch dat vliegmaatschappijen hier rekening mee houden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een beetje rond gevraagd de kans dat ik een visum krijg via de ambassade is groter als je een ticket hebt met heen en terug datum, als je geen ticket hebt en niet weet wanneer je gaat en terug komt dan zullen ze al snel zeggen nee want dan betekend dat je niet zeker bent van je reis.

Klopt dit ?
Probeer het dan via de ambassade. De kans dat het lukt is waarschijnlijk niet groot, maar het is het proberen waard.
Alle reacties Link kopieren
Baker schreef:
05-08-2018 13:45
Ik heb een beetje rond gevraagd de kans dat ik een visum krijg via de ambassade is groter als je een ticket hebt met heen en terug datum, als je geen ticket hebt en niet weet wanneer je gaat en terug komt dan zullen ze al snel zeggen nee want dan betekend dat je niet zeker bent van je reis.

Klopt dit ?
Ja, ze willen kunnen zien dat je van plan bent om terug te gaan. En dus moet je een retourticket hebben. Ook willen ze je kunnen ondervragen over je reisplannen. Als je geen ticket boekt is er niets om over te praten. Uiteraard kun je een visum met een enkeltje ook wel vergeten: je moet een retourticket hebben. Natuurlijk zijn ze dan nog steeds niet zeker dat je teruggaat, maar het risico dat je niet terug gaat omdat je geen geld meer hebt is in ieder geval weggenomen: je hebt al een ticket, dus dat kun je sowieso gebruiken.

Daarom is wat hier eerder werd gezegd dat je eerst je ticket moet regelen en dan pas je visum ook niet echt een optie. Ik ken bijna geen landen waar je een visumplicht hebt en je een visum kunt aanvragen zonder retourticket te laten zien.
Alle reacties Link kopieren
Een retourticket moet je ook hebben als je als gewone europeaan een esta aanvraagt. Eigenlijk altijd als je de VS in wilt.

Zolang Trump er nog zit denk ik dat TO weinig kans maakt om een visum te krijgen. Ze is irakees, heeft familie wonen in Irak en komt daar zelf ook nog regelmatig. In Trumps ogen ben je dan staatsgevaarlijk en mag je niet zijn land in. Ik zou een visum aanvragen ook niet proberen, want een afgewezen visum telt ook heel zwaar voor toekomstige reizen. Ik zou gewoon nog 2 a 3 jaar wachten voordat je weer een poging onderneemt om naar de VS te reizen. Heel erg zuur voor TO (en ook super onterecht) maar met deze president is het gewoon niet anders.
Als je eenmaal een esta hebt mag je 2 jaar onbeperkt naar de Usa reizen. Dan heb je die esta ook al voor je weer tickets boekt.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
05-08-2018 17:22
Als je eenmaal een esta hebt mag je 2 jaar onbeperkt naar de Usa reizen. Dan heb je die esta ook al voor je weer tickets boekt.
Het probleem van TO is dat de ESTA is afgewezen.
Nummer*Zoveel schreef:
05-08-2018 17:44
Het probleem van TO is dat de ESTA is afgewezen.
Dat snap ik. Maar ik maakte die opmerking omdat iemand schreef dat je een retourticket moet hebben alvorens je een esta kunt bemachtigen, dat hoeft dus volgens mij niet.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
05-08-2018 17:55
Dat snap ik. Maar ik maakte die opmerking omdat iemand schreef dat je een retourticket moet hebben alvorens je een esta kunt bemachtigen, dat hoeft dus volgens mij niet.
Ah, zo. Bij de aanvraag wordt er altijd wel naar gevraagd (net als verblijfadres voor de eerste nacht), maar eenmaal goedgekeurd is het geen probleem meer.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
05-08-2018 17:59
Ah, zo. Bij de aanvraag wordt er altijd wel naar gevraagd (net als verblijfadres voor de eerste nacht), maar eenmaal goedgekeurd is het geen probleem meer.
Nope, zelfs als je al een esta hebt is het nog altijd een probleem. Moeder van mij had een enkele vlucht geboekt om tezamen met iemand anders terug te keren,dus die tickets gingen ze daar ter plaatse samen bestellen om zeker op hetzelfde vliegtuig te zitten. Eerste deel van de vlucht geen probleem. Bij de overstap tegen gehouden en teruggestuurd omdat er geen retourticket was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven