Interrail reis door europa, ervaringen?

08-08-2018 21:49 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi meiden!

Heeft een van jullie ervaringen met het interrailen en de verschillende landen en steden? Ik ben op zoek naar ervaringen en tips. Ik wil aankomend jaar met een vriendin gaan interrailen maar aangezien we dit nog nooit gedaan hebben ben ik enorm benieuwd naar jullie ervaringen en avonturen!
Ik heb geinterraild toen ik nog jong was. Ik vond het heerlijk. De website van Deutsche Bahn (bahn.de) heeft me toen erg geholpen. Let goed op toeslagen, vooral in Italie had ik de indruk dat er telkens extra betaald moest worden. Het tempo van treinen in Oost-Europa ligt laag, maar ze zijn niet onbetrouwbaar.
Op de website van interrail zelf vind je ook veel informatie.
Alle reacties Link kopieren
Nu met internet een makkie om uit te zoeken dunkt me. Ik ging in 2985, 1987 en 1988. Topvakanties gehad
Alle reacties Link kopieren
Vlaginvaas schreef:
08-08-2018 21:54
Nu met internet een makkie om uit te zoeken dunkt me. Ik ging in 2985, 1987 en 1988. Topvakanties gehad
Je bent van de toekomst? :D
¡Apagando las luces!
Ik heb ook veel geïnterraild midden/eind jaren '90. Geweldig, maar dit was nog zonder internet (nauwelijks) of mobiele telefoon en ook met een tas vol restantjes valuta aan het einde van mijn reizen, dus dit zal voor jou niet echt relevant meer zijn.

Ik ging altijd met een vriendin en een klein koepeltentje. Op elke camping was wel plek voor ons, dus we hoefden zelden wat te reserveren.

Veel plezier, is echt heel leuk hoor!
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring met specifiek Interrail, maar wel met (internationale) treinvakanties in Europa. Ik boek altijd losse tickets, omdat ik dan toch goedkoper uit blijk te zijn.

Eén keer van Nederland naar Stockholm gereisd in twee weken, ik was met losse tickets ongeveer 1/3 kwijt van wat een Interrail pass me zou kosten. Prachtreis met prima treinen (tussen Duitsland en Denemarken gaat de trein op de boot, dat is wel grappig :D).

Vorig jaar in Polen rondgereisd en dit jaar doe ik Duitsland en Polen gecombineerd, ook met losse treintickets (zonder te vliegen dus). Intercity's in Polen zijn meer dan prima, soms zelfs, beter uitgerust dan Nederlandse intercity's, reden ook helemaal op tijd. Stoptreinen zijn er wat eenvoudiger, soms behoorlijk gedateerd zelfs, maar daar was de prijs ook naar ;-D
Ik ben 3 jaar geleden door (grotendeels) West-Europa gegaan in een dikke drie weken tijd. Leukste vakantie die ik heb gehad, dus ik zou het sowieso aanraden. Wat zijn vragen die je hebt?
Alle reacties Link kopieren
MrsLady schreef:
08-08-2018 22:19
Ik ben 3 jaar geleden door (grotendeels) West-Europa gegaan in een dikke drie weken tijd. Leukste vakantie die ik heb gehad, dus ik zou het sowieso aanraden. Wat zijn vragen die je hebt?
Ik ben een beetje op zoek naar handige tips, waar je zonder ervaring niet aan zou denken bijvoorbeeld. En eventuele tips voor steden of plekken die bijvoorbeeld minder bekend zijn maar wel prachtig. Hoe deden jullie het met kleding en slapen? Boekte je van je te voren alles of bekeek je dit ter plekke? Ik kan er zelf niet zo goed tegen als er niks “geregeld en gepland” is :’)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vorig jaar en dit jaar geinterraild!
Ik had van tevoren wel een beetje uitgestippeld waar we langs zouden, maar niet exact. Wij gingen met backpack en tent, maar het kan ook prima zonder tent. In de treinen heb je genoeg tijd om op de plaats van bestemming een camping te zoeken of via Booking.com een kamer. Deze zomer hebben we 3x een kamer geboekt omdat dit uiteindelijk goedkoper bleek te zijn dan de tent op te zetten op de camping.
Paar kledingsetjes voor zowel mooi als slecht weer mee. Met een tube handwas kom je een heel eind.
Vorig jaar zijn we door Scandinavië getrokken, dit jaar meer zuiderlijk.
De bernina-express is werkelijkwaar geweldig, maar Zwitserland zelf is erg duur.
Nadeel van interrail is dat je heel erg aan het spoor gebonden bent. Je hebt verder geen vervoer, dus je bent als je verder wat wil ondernemen snel aangewezen op de bus. En geloof me, die gaat echt niet overal zo regelmatig als in Nederland!
Ohja, om geld uit te sparen kun je af en toe ook een nachttrein nemen. Al moet ik zeggen dat ik je die alleen in de wat ‘welvarendere’ landen zou aanraden. Landen zoals Italië en Kroatië hebben echt verschrikkelijke nachttreinen. Die in Noorwegen/Zweden daarentegen waren echt super goed! Je kreeg zelfs een pakketje met opblaaskussentje, oordopjes, ooglapje en fleecedekentje. Pakket mocht je houden na de rit of ging naar een stichting voor daklozen ofzo.

Ohja, interrail heeft een paar keer per jaar 15% korting. Dus tenzij je heel snel wil vertrekken is dat wat om in de gaten te houden!
Deeeemilove schreef:
08-08-2018 23:12
Ik ben een beetje op zoek naar handige tips, waar je zonder ervaring niet aan zou denken bijvoorbeeld. En eventuele tips voor steden of plekken die bijvoorbeeld minder bekend zijn maar wel prachtig. Hoe deden jullie het met kleding en slapen? Boekte je van je te voren alles of bekeek je dit ter plekke? Ik kan er zelf niet zo goed tegen als er niks “geregeld en gepland” is :’)
De charme van Interrail vond ik juist dat je binnen je zone kon gaan en staan waar je maar wilde en van tevoren niets hoefde te plannen! Maar je kunt het natuurlijk ook van tevoren wat meer regelen als dat je niet ligt.
Alle reacties Link kopieren
Almdudler schreef:
08-08-2018 23:29

Ohja, om geld uit te sparen kun je af en toe ook een nachttrein nemen. Al moet ik zeggen dat ik je die alleen in de wat ‘welvarendere’ landen zou aanraden. Landen zoals Italië en Kroatië hebben echt verschrikkelijke nachttreinen. Die in Noorwegen/Zweden daarentegen waren echt super goed! Je kreeg zelfs een pakketje met opblaaskussentje, oordopjes, ooglapje en fleecedekentje. Pakket mocht je houden na de rit of ging naar een stichting voor daklozen ofzo.

Ohja, interrail heeft een paar keer per jaar 15% korting. Dus tenzij je heel snel wil vertrekken is dat wat om in de gaten te houden!
Oh handige tips! Die nachttrein lijkt mij ook wel wat. Kun je slapen terwijl je verder reist. Dat neemt wel wat minder tijd overdag in beslag. Kun je hier met je interrail pas gewoon instappen of moet je deze ergens boeken oid?

Oh 15% scheelt toch wel iets. Die ga ik in de gaten houden!
Alle reacties Link kopieren
Deeeemilove schreef:
08-08-2018 23:12
Ik ben een beetje op zoek naar handige tips, waar je zonder ervaring niet aan zou denken bijvoorbeeld. En eventuele tips voor steden of plekken die bijvoorbeeld minder bekend zijn maar wel prachtig. Hoe deden jullie het met kleding en slapen? Boekte je van je te voren alles of bekeek je dit ter plekke? Ik kan er zelf niet zo goed tegen als er niks “geregeld en gepland” is :’)
Wil je met een tentje rondtrekken, slapen in hostels, of hotels? Heb je daar enig idee van?
Ik boek soms internationale treinen vooraf, binnenlandse verbindingen niet. Lekker op de bonnefooi, één of twee dagen van te voren zoek ik via Hostelworld of Booking een ho(s)tel voor de volgende bestemming en klaar. Ik heb wel altijd een globale route in m'n hoofd, of specifieke plekken die ik graag wil zien, maar ik laat de route bijvoorbeeld ook afhangen van het weer ter plaatse.

Ik zou me zeker niet beperken tot het bekende 'van hoofdstad naar hoofdstad' hoppen, dat doen veel interrailers in bijvoorbeeld Oost-Europa. Er zijn zoveel mooie kleinere plaatsen waar je je prima een dag of twee kunt vermaken. Hoofdsteden geven vaak een vrij oppervlakkig beeld van een land, door juist ook wat andere plaatsen mee te nemen in je reis krijg je een veel breder beeld.
Deeeemilove schreef:
09-08-2018 11:22
Oh handige tips! Die nachttrein lijkt mij ook wel wat. Kun je slapen terwijl je verder reist. Dat neemt wel wat minder tijd overdag in beslag. Kun je hier met je interrail pas gewoon instappen of moet je deze ergens boeken oid?

Oh 15% scheelt toch wel iets. Die ga ik in de gaten houden!
Let op; ook al heb je je interrailkaart, hoge snelheidstreinen of nachttreinen moet je vaak toch wel reserveren. Maar dit wordt door NS allemaal duidelijk uitgelegd bij de Interrail site.

Als je in plaats daarvan reist met (langzamere) regionale treinen hoef je meestal niet te reserveren.

https://www.nsinternational.nl/nl/rondr ... oor-europa

https://nsinternational.interrail.eu/nl/support-ns
Alle reacties Link kopieren
Nachttreinen zou ik inderdaad wel reserveren. Overige treinen kun je de gok wagen. Je kan de pech hebben dat je gewoon geen zitplaats hebt, dan moet je op het balkon bivakkeren, of je stapt uit en neemt een volgende trein. De prijzen van een zitplaatsreservering (overdag) variëren tussen de €3,= en €6,= per persoon. Meestal betaal je ook zo iets voor de nacht.
De interrailapp is een fijne app voor het zoeken van je verbindingen. Let er wel op, privelijnen staan er helaas niet in. Ook staan er op de website van interrail aardig wat tips. De website is wel wat onoverzichtelijk en onlogisch vind ik, maar er staat wel het eea op.
Je moet ook even kijken naar de verschillende passen die er zijn. Neem je een '22 dagen continu" pas, dan kun je elke dag reizen en kun je echt op de bonnefooi gaan. Neem je een "7 dagen in een maand" pas, dan zul je wel het e.e.a. moeten uitstippelen en kun je minder op de bonnefooi gaan omdat je anders met je reisdagen in de knoei kan komen.

Je krijgt met je interrail pas ook kortingen op veerboten. Dit zou je ook kunnen overwegen. Zo zijn wij met de boot van Italië naar Kroatië gegaan.
En inderdaad, ga niet van hoofdstad naar hoofdstad. Uiteindelijk zijn al die hoofdsteden redelijk "gelijk" en ben je ze op een gegeven moment echt zat.
Het mooie van interrail vond ik juist dat je veel in de trein kon zitten en dus echt enorm veel verschillende landschappen ziet. De alpen bijvoorbeeld zijn echt geweldig om door heen te reizen. En boven de poolcirkel is het ook echt geweldig :love:
En treinen reizen uiteindelijk enorm comfortabel!
Deeeemilove schreef:
08-08-2018 23:12
Ik ben een beetje op zoek naar handige tips, waar je zonder ervaring niet aan zou denken bijvoorbeeld. En eventuele tips voor steden of plekken die bijvoorbeeld minder bekend zijn maar wel prachtig. Hoe deden jullie het met kleding en slapen? Boekte je van je te voren alles of bekeek je dit ter plekke? Ik kan er zelf niet zo goed tegen als er niks “geregeld en gepland” is :’)
Dat ligt er ook wel een beetje aan wat voor persoon je zelf bent en wat je trekt. Ik houd er van om alles van tevoren uitgestippeld te hebben om op die manier wat controle te hebben. Wij hebben dus alle treinen van tevoren gereserveerd en alle hotels ook (reisgenoot werkte bij een internationale keten waar hij werknemerskorting kreeg waardoor camping bijna duurder was dan hotel). Ik had een backpack bij van 35 liter en daar had ik voor 3 weken alle kleding in. We hadden inderdaad handwasmiddel mee en daar red je het prima mee. Wij hebben best wel bekende plekken gedaan om deze eens gehad te hebben. Onze route was dus Kopenhagen - Stockholm - Berlijn - Praag - München - Venetië - Nice - Barcelona - Parijs - Antwerpen.

Qua treinreis was vooral het stuk tussen Duitsland en Denemarken heel gaaf om eens mee te maken omdat je dan inderdaad met de trein de boot op gaat. De natuur van München naar Venetië was daarnaast ook echt prachtig. Ook van Venetië naar Nice rijd je een groot stuk langs de Middellandse Zee af en vond ik ook echt prachtig.
Als je nachttreinen pakt en je hebt een maximaal aantal reisdagen dan moet je goed kijken hoe laat de nachttrein gaat. Als deze vertrekt op de ene dag en aankomt op de andere dag dan moet je namelijk 2 reisdagen gebruiken. Dat is de reden dat wij dat destijds niet hebben gedaan. Vonden we zonde van onze reisdagen.

Steden die me het meest verrast hebben waren Parijs (was ik nog nooit geweest en had ik een heel "pauper" beeld van) en München. Nice heeft me daarnaast ook verrast, maar die hadden we echt als doortochtplek gepakt. Daar hadden we achteraf spijt van. Venetië was ons echt te toeristisch en zou ik dus ook niemand aanraden.
Alle reacties Link kopieren
MrsLady schreef:
09-08-2018 21:44

Als je nachttreinen pakt en je hebt een maximaal aantal reisdagen dan moet je goed kijken hoe laat de nachttrein gaat. Als deze vertrekt op de ene dag en aankomt op de andere dag dan moet je namelijk 2 reisdagen gebruiken. Dat is de reden dat wij dat destijds niet hebben gedaan. Vonden we zonde van onze reisdagen.
Dit klopt niet wat je zegt. Zoek maar eens op de 7p.m-regel oid.
Een (directe) nachttrein die ná 19.00 vertrekt en ná 04.00 de volgende ochtend aan komt mag je noteren als een reisdag voor de dag van aankomst. Dus een nachttrein kost je 1 reisdag.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 10-08-2018 09:09
Reden: Ongepast gedrag
97.59% gewijzigd
Mijn ervaring met Italië was ook dat je alles moest bijbetalen of reserveren. Griekenland dan weer volledig op je interrailticket. Is wel 18 jaar geleden ofzo...
Ierland en Engeland kon ook volledig op je interrailticket. Reserveer wel soms een overnachting vooruit. Ik kon soms op de bonnefooi niets meer vinden.

Veel plezier, ik heb er leuke herinneringen aan.
Almdudler schreef:
10-08-2018 00:12
Dit klopt niet wat je zegt. Zoek maar eens op de 7p.m-regel oid.
Een (directe) nachttrein die ná 19.00 vertrekt en ná 04.00 de volgende ochtend aan komt mag je noteren als een reisdag voor de dag van aankomst. Dus een nachttrein kost je 1 reisdag.
Wellicht dat het veranderd is, maar ik weet dat het 3 jaar geleden in ieder geval wel zo was. We hebben toen namelijk daarom bewust de keuze gemaakt om geen nachttreinen te pakken ondanks dat het ons hotelkosten zou schelen.
MrsLady schreef:
10-08-2018 18:54
Wellicht dat het veranderd is, maar ik weet dat het 3 jaar geleden in ieder geval wel zo was. We hebben toen namelijk daarom bewust de keuze gemaakt om geen nachttreinen te pakken ondanks dat het ons hotelkosten zou schelen.
In de jaren '90 was het zo dat alles tot 04:00 's ochtends nog bij de vorige dag hoorde, dus als één reisdag. Misschien is het tussendoor even anders geweest. In Nederland is dit in ieder geval altijd al zo geweest.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie tips! Hebben jullie ook aanraders qua plekken of activiteiten? Vaak zijn de kleinere plekken leuker en mooier dan de hoofdsteden, maar ik ben er niet bekend in.
Als je budget beperkt is zou ik in ieder geval aanraden om naar Oost-Europa te gaan. Daar kan je nog steeds veel meer krijgen voor hetzelfde geld als in West-Europa. En ook in Oost-Europa is heel veel moois te zien. Als je Praag en Boedapest nog nooit hebt gezien zijn het, ondanks dat het hoofdsteden zijn, bijvoorbeeld echte aanraders.
Alle reacties Link kopieren
Ja die 2 staan ook wel op mijn lijstje. Lijkt mij heel mooi!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben atm aan het interrailen, ik vlieg donderdag terug naar huis. Dit was mijn rondje

Berlijn
Praag
Krakau
Budapest
Wenen
Venetië (ik zit nu in de trein ernaartoe :) ).

Het is me echt super goed bevallen! Ik ben dan wel alleen, maar samen is ‘t denk ik ook heel leuk!

Ik heb een 7 dagen binnen 1 maand pass omdat ik liever wat meer tijd nam voor 1 stad dan dat ik moest haasten. Nu zijn de steden waar ik ben geweest ook allemaal heel groot en is er genoeg vermaak natuurlijk. Kleinere steden heb je een kortere tijd voor nodig.

Ik had van tevoren mijn reis helemaal uitgestippeld en reserveringen gemaakt. Op zich vind ik het idee van dat ter plekke doen wel heel leuk, maar dit was mijn eerste solo reis en ik hou wel van een beetje zekerheid. Veel treinen waren ook redelijk volle treinen dus dan is het fijn om te kunnen zitten op een fatsoenlijke plek.

Wat wil je nog meer weten? :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven