Emigreren, tips?

09-08-2018 04:20 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Valt niet echt onder reizen natuurlijk maar wist zo snel niet waar ik dit topic anders meer kon zetten.

Man en ik hebben een paar jaar geleden serieus overwogen om buiten Europa te emigreren maar vonden het toch erg ver en het salarisaanbod was okay, maar ook niet heel erg goed.

Inmiddels zijn we eind twintig, huurhuis, geen huisdieren, geen kinderen, en met een prachtig aanbod om binnen Europa te emigreren. Vrij snel de knoop doorgehakt, we gaan het doen! We hebben niks hier waar we aan "gebonden" zijn, familie is enthousiast, salarisaanbod is meer dan we nu met z'n tweeën verdienen, land is prachtig en als we het nu niet doen, doen we het waarschijnlijk nooit. Ik heb er onwijs veel zin in maar ik word dus wel midden in de nacht wakker omdat ik me lig te bedenken wat we allemaal moeten regelen.

Het bedrijf kan vast ook vragen voor ons beantwoorden maar ik vraag me dus af, wie is er ook geëmigreerd en wat had je van tevoren willen weten? Is er iets dat ik echt niet moet vergeten in Nederland te regelen? Terugreizen is vrij simpel maar het liefst heb ik natuurlijk alles afgehandeld voor we weggaan.
Spannend! Waar gaan jullie heen? Zou het tijdelijk zijn of echt ook daar blijven in de verre toekomst (al weet je dat natuurlijk nooit vantevoren).

Met stip op 1: zsm de taal van het land leren, zodat je echt kan integreren.

En je hebt het over baanaanbod, is dat voor één van de twee? Wat gaat de ander doen? Je noemt een goed salaris, maar weet je of de kosten van het dagelijks leven (huur/boodschappen/verzekeringen) vergelijkbaar zijn met die in Nederland?
anoniem_372853 wijzigde dit bericht op 09-08-2018 05:38
0.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel voor de reactie! Het is een aanbod voor mijn man, ik zelf zal dus geen baan hebben. Mijn plan is inderdaad eerst de taal leren, ik zit te denken aan zo'n intensieve cursus en dan hoop ik ook een baan te kunnen vinden. Diploma's vertalen had ik al ergens gezien als tip, hoewel ik ook open sta voor ander werk.

Het zou wat mij betreft (en wat betreft het bedrijf) voor altijd kunnen zijn. De kosten van het dagelijks leven zijn duur, veel hoger dan in Nederland, maar daar is het salaris ook naar.
Beide werken (of andere vullende dagactiviteit) lijkt me essentieel, met name als er geen kinderen zijn. Anders blijf je in het expat wereldje hangen. En ik zou me dood vervelen.

Een intensieve cursus voor de taal is prima maar besef je dat je de taal pas echt goed leert spreken als je er midden in zit. Zoek eenmaal daar iemand met wie je “Language Exchange” kan doen bv.
Overigens was zwanger worden en kinderen krijgen voor mij de beste taalles :$

Enig idee hoe jullie huisvesting gaan vinden, helpt de werkgever daarbij? Ik neem aan dat jullie in eerste instantie gaan huren. Zijn de wonen gemeubileerd of niet? Dit is handig te weten ivm het verschepen van al je huisraad of alleen je persoonlijke spullen meenemen.
Hoe zijn de ziektekosten geregeld?
Alle reacties Link kopieren
Hahaha nou ik zal vast beginnen, belastingtechnisch ook nog eens voordeliger. ;-D

We gaan in eerste instantie gemeubileerd huren, dan als we een beetje weten waar we willen wonen, huren en dan kunnen we onze spullen verhuizen. Die kunnen we ondertussen opslaan bij familie (echt opslaan, en niet "het staat eigenlijk in de weg" opslaan).

Je moet verplicht een zorgverzekering afnemen, en de medicijnen zijn relatief duur vergeleken met NL dus ik ga nog even opzoeken hoeveel voorraad ik mee kan nemen, aspirine bijvoorbeeld. De belasting wordt al van het salaris afgetrokken door het bedrijf dus daar hoeven we in eerste instantie niks zelf voor opzij te zetten.
Alle reacties Link kopieren
Leighton schreef:
09-08-2018 04:44
Dankjewel voor de reactie! Het is een aanbod voor mijn man, ik zelf zal dus geen baan hebben. Mijn plan is inderdaad eerst de taal leren, ik zit te denken aan zo'n intensieve cursus en dan hoop ik ook een baan te kunnen vinden. Diploma's vertalen had ik al ergens gezien als tip, hoewel ik ook open sta voor ander werk.

Het zou wat mij betreft (en wat betreft het bedrijf) voor altijd kunnen zijn. De kosten van het dagelijks leven zijn duur, veel hoger dan in Nederland, maar daar is het salaris ook naar.
dus hoeveel hoger is het salaris dan, relatief gezien?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Een van de voordelen van in een "duur" land gaan wonen (ik gok dat je naar Zwitserland gaat?) is dat vanuit daar naar andere landen op vakantie gaan goedkoop ik. Maar dan moet het salaris natuurlijk wel echt evenredig zijn met het duurdere levensonderhoud. Dit zou ik echt even goed uitzoeken.

Maarre... extra pakjes aspirine mee? ik neem aan dat je die niet met 10 tegelijk slikt?
Als je salaris voldoende is, kan dat ene duurdere pakje aspirine er ook wel vanaf.
Lees dit effe: https://www.svb.nl/int/nl/aow/wonen_bui ... uitenland/
Alle reacties Link kopieren
Mocht het om Zwitserland gaat: verkijk je niet op de kosten voor levensonderhoud.

Alleen een salaris dat bijna 2x zo hoog ligt als in NL is eventueel interessant om voor te verhuizen. En niet eens in alle gevallen. Als richtlijn geef ik altijd aan dat wanneer je bv. 50.000 Euro in NL krijgt, dan moet dat 100.000 Zwitserse Franken in Zwitserland zijn. Bedenk dat jouw salaris ook wegvalt....

Je kunt natuurlijk ook gewoon kiezen voor het avontuur en een lager inkomen voor lief nemen, maar je zou de eerste niet zijn die van een koude kermis thuiskomt. Lees je in op fora gericht op Zwitserland.

Ik heb er 15 jaar gewoond en gewerkt, nu weer terug in NL. Mijn tip: maak je niet druk, emigreren is makkelijker dan weer terugkomen ;-)
nootboek wijzigde dit bericht op 09-08-2018 11:11
11.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dat is een goede link kintsugi, bedankt!

Rosehip, heel goed. Nee dat niet maar ik heb een bepaald soort wat ik slik tegen hoofdpijn waar ik het liefst zo veel mogelijk van heb, voor m'n eigen gemoedsrust omdat dat het enige is dat echt goed werkt. En dan kan ik daarna kijken hoe dat daar heet.

Het is ongeveer 26% meer dan we nu met z'n tweeën verdienen, aangezien het levensonderhoud ongeveer 30% meer is, hebben we misschien iets minder te besteden maar we komen nu prima rond, sparen veel, doen geen gekke uitgaven, gaan heel vaak uit eten wat echt niet nodig is. Daar gaan we dus wel op korten want dat schijnt erg duur te zijn?

Zit me alleen we op te vreten op m'n werk. Ik wil het graag delen met m'n lieve collega's maar vind dat m'n bazin het het eerste moet weten en die is nog op vakantie.
Alle reacties Link kopieren
Wat deed je besluiten om weer terug te gaan nootboek? En 100000 chf moet dan dan niet ongeveer 115000 chf zijn? (Omgerekend naar euro)
Alle reacties Link kopieren
ja hoe meer geld hoe beter natuurlijk ;-)

maar ik bedoelde voor een snelle indicatie moet je ff verdubbelen. Niet denken dat je met 85000 chf (dwz 73000 euro tov 50.000 in NL) een superaanbod hebt gekregen want dat is gewoon niet zo.

Wij zijn met een beetje pijn in t hart teruggegaan ivm familieomstandigheden; zorg voor ouders en de mogelijkheid om de kinderen meer tijd met familie te laten doorbrengen.
Alle reacties Link kopieren
Waar heb je gewoond als ik vragen mag? Mag ook per pb.
Alle reacties Link kopieren
Zürich, Bern en Basel.
Alle reacties Link kopieren
Wauw binnen Zwitserland ook nog veel verhuisd dan :) en hoeveel zou jij zeggen, heb je echt minimaal per maand nodig in, laat ik de duurste pakken, Zürich? Gaan we niet naartoe overigens.
Alle reacties Link kopieren
Oh en! Is het beter daar een auto te kopen of onze eigen auto te importeren? (3 jaar oud)
Leighton schreef:
09-08-2018 10:56
Rosehip, heel goed. Nee dat niet maar ik heb een bepaald soort wat ik slik tegen hoofdpijn waar ik het liefst zo veel mogelijk van heb, voor m'n eigen gemoedsrust omdat dat het enige is dat echt goed werkt. En dan kan ik daarna kijken hoe dat daar heet.
Oh dan begrijp ik het wel!
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel je minimaal nodig hebt vind ik echt heel moeilijk te zeggen, omdat mijn eigen situatie heel anders was, en ik neem aan dat je wel iets meer inkomen wilt hebben dan het minimum.... Ik denk zelf jaarsalaris 100.000 chf bruto om 2 personen te onderhouden, en dan moet je aan de rand vd stad of daarbuiten wonen.

Belangrijker is wellicht dat het geboden salaris passend is volgens de zwitserse normen. Heb je dat al door iemand laten checken? Er wordt nl. regelmatig misbruik gemaakt van het feit dat buitenlanders niet weten wat gebruikelijke salarissen zijn, dwz ze worden onderbetaald.

Hou er ook rekening mee dat je het eerste jaar veel 'opstartkosten' hebt: huurhuis 3 maanden borg betalen, aanschaf OV kaart, allerlei documentjes hier en daar, inrichting, en je weet nog niet precies waar je alles het beste kunt kopen. Spaargeld meenemen is dus wel nodig.

Ik had een oude auto, die heb ik in NL verkocht en vervolgens jarenlang zonder auto geleefd. Het OV is top en carsharing/autohuur is heel gebruikelijk, geen auto hebben bespaart erg veel geld (alleen de huur van een parkeerplaats is al gauw 150 chf per maand en dan heb je nog geen km gereden). Reiskostenvergoeding bestaat nauwelijks maar werkgevers dragen vaak wel bij aan OV kosten.

Wij hebben pas een auto gekocht toen er kinderen kwamen. Auto van 3 jaar oud zou ik zelf denk ik verkopen, en proberen een tijdje zonder eigen auto te doen. Mocht het niet gaan is een nieuwe auto in Zwitserland goedkoper dan in NL.

Ik raad je aan op gerichte fora te gaan lezen, zwitserlandforum.nl en englishforum.ch

Als algemene emigratietip adviseer ik je ook na te denken over wat je gaat doen als werk vinden niet (snel genoeg) lukt. Kun je ermee leven om (voorlopig) huisvrouw te zijn?

Het is trouwens niet mijn bedoeling negatief over te komen ofzo, en ik heb een fantastische tijd gehad in Zwitserland, maar weet ook dat Zwitserland niet voor iedereen is (sommigen rennen er gillend weg), en 'blind het avontuur aangaan' nare (financiële) gevolgen kan hebben.
nootboek wijzigde dit bericht op 09-08-2018 15:18
16.54% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel nootboek, hier heb ik echt heel veel aan! Die fora heb ik ook al een beetje doorgespit maar Zwitserland forum is allemaal vrij oude informatie, lijkt niet erg actief te zijn.

Ik ga er vanuit dat ik niet snel een baan ga vinden, mocht het wel zo zijn dan valt dat in ieder geval mee.

Ik denk dat we het qua salaris wel gaan redden (is meer dan jij nu aangeeft) maar dat is natuurlijk moeilijk te zeggen zonder daar geleefd te hebben.

Ik heb heel veel weer om over na te denken! :) Heel erg bedankt voor de informatie!
Alle reacties Link kopieren
Nee, dat snap ik, maar het is juist goed om dat te weten! Kunnen we daar ook over nadenken. :)
Alle reacties Link kopieren
Geen tip over emigreren zelf, maar zorg dat je een zelf ook een daginvulling hebt. Je man is lekker de hele dag aan het werk, collega's om hem heen, borrels en zal daar ook al snel een sociale behoefte uit halen.

Ik hoor vaak dat vrouwen die thuisblijven dat daar de wereld heel klein van wordt, je mist de sociale contacten en juist dat stukje diepgang als je de taal niet perfect spreekt.

Geen idee hoe het is in Zwitserland, maar ik merk dat Amerikanen hier in Nederland ook even denken snel een baantje te vinden, wat dus zeker niet zo makkelijk is.

In ieder geval iets om rekening mee te houden, verder is het natuurlijk een mooi avontuur.
Alle reacties Link kopieren
Houd ook rekening met de wetgeving; mag jij in Zwitserland werken zonder work permit? Zo ja, geen probleem. Zo niet, is die makkelijk te verkrijgen en helpt het bedrijf van jouw man met de papierwinkel mocht dat nodig zijn?
Papieren papieren. Kopieer alles in 10-voud en zet ze ook nog eens georganiseerd op usb/externe harde schijf. Ik heb een heel omvangrijke "papierwinkel"😁
Alle reacties Link kopieren
expatgravin schreef:
09-08-2018 17:17
Houd ook rekening met de wetgeving; mag jij in Zwitserland werken zonder work permit? Zo ja, geen probleem. Zo niet, is die makkelijk te verkrijgen en helpt het bedrijf van jouw man met de papierwinkel mocht dat nodig zijn?
Zodra to een baan vindt kan ze op basis daarvan een eigen permit krijgen. De beteffende werkgever regelt dat dan.

To heeft het over haar man dus ik neem aan dat ze getrouwd zijn, haar verblijfstatus wordt dan gekoppeld aan die van haar man. Verder idd wel een goed punt want ik weet niet precies hoe het zit als je ongehuwd als stel naar Zwitserland vertrekt. Waarschijnlijk zal je moeten aantonen dat je een duurzame relatie hebt en dat vriend jou kan onderhouden oid, anders mag je maar 3 maanden blijven.

Bij emigratie kan trouwen verstandig/handig zijn, scheot voor iedereen duidelijkheid en scheelt een hoop rompslomp.
Hoi, ik woon ook in Zwitserland (Zürich) en ga hier nooit meer weg 😊
Ik ben met mijn Nederlandse vriend hierheen verhuisd, ondertussen hebben we een dochtertje gekregen.
Met chf 100‘000 red je het hier wel idd, voor twee personen. In het eerste jaar werkte alleen ik (vriend deed stage) en verdiende ik rond de chf 84‘000 bruto. We woonden wel in een redelijk simpele woning aan de rand vd stad (1800,- per maand) en hadden geen auto.
Het leven is hier echt heerlijk. Veel voorzieningen, goed OV, leuk uitgaansleven, prachtige natuur.
En toch niet super ver weg van familie, dus vaak bezoek uit NL 😃

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven