Rondreis door de VS - wie denkt mee?

12-08-2018 16:25 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ha!

Ik vlieg 11 oktober richting de VS, en ga dan in 4 weken van Orlando naar Los Angeles reizen. Zelf ben ik nog nooit in de VS geweest - en ik weet dat er hier een hoop VS enthousiasten zitten - dus ik ben heel benieuwd naar jullie input!

Deze reisdata staan vast:
11 oktober - aankomst Orlando 18.00
7 november - vertrek LA 13.50

Graag wil ik ook in het weekend van 19-21 oktober bij de Formule 1 race in Austin zijn, vooral de zaterdag en zondag.

Verder is er nog niks van de reis ingevuld. Ik ben benieuwd hoe jullie hem zouden plannen. Plekken die ik graag wil bezoeken:

Cape Canaveral
Houston
New Orleans
Miami
Grand Canyon

Ik heb geen bezwaar tegen twee of drie interne vluchten in die periode. Greyhound bussen / treinen vind ik ook ok - liefst zonder overstap in de nacht. Ik heb een rijbewijs maar ga alleen, korte stukken rijden geen probleem maar ik denk niet dat ik hele stukken alleen door de woestijn wil gaan rijden. Ook ben ik er nog niet over uit of ik met backpack / rolkoffer ga reizen. Momenteel is mijn budget ongeveer €3600 voor de hele periode daar - inclusief eventuele interne vluchten, hotels en uitjes als de formule 1, maar exclusief de vluchten van en naar Nederland.

Oftewel: inspire me! :-D
dropmaan wijzigde dit bericht op 12-08-2018 16:26
Reden: Tikfout gespot
0.12% gewijzigd
Absoluut een SUV huren! Roadtrippen is juist de hele fun van Amerika!
Als je in Orlando begint zou ik zeker naar Crystal River gaan (snorkelen met manatees) en via de Smokies (prachtige herfstkleuren in de bergen) en in die hele regio doen ze ook aan halloween. Persoonlijk had ik niet via LA terug gevlogen want dat is wel heel ver reizen terwijl je maar heel kort tijd hebt. Als je die vlucht al geboekt hebt zou ik daar dan naartoe vliegen vanuit het zuidoosten.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook overwegen een auto te huren. Openbaar vervoer is niet echt top in de VS, hoewel een greyhound nemen best leuk is. Je hebt vooral een stuk minder vrijheid en als je naar national parks wil heb je ook wel een auto nodig. Het rijden is daar redelijk eenvoudig omdat ze de regels wat versimpeld hebben tov het Europese systeem: keep your lane, rechtsaf vrij afslaan, first come first go bij kruispunten, lagere maximum snelheid.

Hou er rekening mee dat je waarschijnlijk wel een aanzienlijk bedrag betaalt voor de transfer van je auto terug naar Orlando vanuit LA.

Als je via Austin rijdt is het nadeel dat je wel behoorlijk in het zuiden blijft tenzij je een omweg gaat maken. Je kom natuurlijk langs New Orleans.

Ik zou denk ik zelf na Austin snel naar het noorden gaan en dan naar de national parks: Yellowstone, Yosemite, Bryce, Grand Canyon gaan. Maar dat moet je natuurlijk leuk vinden.

Je budget is denk ik wel redelijk. Bedenk wel dat er bij veel national parks niet echt uitgebreide keuze in hotels is dus dat je daar wel op tijd moet boeken om te voorkomen dat je de hoofdprijs betaalt.

In de VS kun je prima uit de voeten met een koffer. Mensen lopen daar nauwelijks: steden zijn geen slentersteden waar je met je bagage op je rug doorheen gaat lopen. Alles is beton en als je wat langer afstanden bijv. vanaf de luchthaven naar je hotel moet overbruggen, dan neem je toch een taxi die daar relatief goedkoop zijn. Koffer is gewoon ruimer en kun je je spullen wat makkelijker in bereiken.

Ik begrijp uit je voorkeursplekken dat je van steden houdt, maar persoonlijk vind ik LA echt verschrikkelijk. Dus hou er rekening mee dat je daar vlot uitgekeken bent.
stampertje12 wijzigde dit bericht op 12-08-2018 16:38
5.29% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zo, jij bent nogal wat van plan in die korte tijd. je bent je er hopelijk van bewust dat je bijna 8000 km wil gaan afleggen in 4 weken?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Tip 1: heb je al eens op het allesamerikaforum gekeken? Daar vind je héél véél info.

Tip 2: huur een auto, je wilt niet de helft van je vakantie doorbrengen op busstations of treinstations omdat je moet wachten op het OV, of dat je nog 10 kilometer moet lopen om bij een bezienswaardigheid te komen. De USA is geen land voor het OV.

Tip 3: 4 weken voor €3600,- minus €1500,- voor je vliegticket = €2100,- / 30 dagen = €70,- per dag. Dat is krap, maar je kunt er wel van reizen, eten en heel lowbudget slapen (kamperen / couchsurfing). Ik weet niet of je ook nog echt veel dingen wilt doen, maar dat zal krap worden met dit budget.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
12-08-2018 16:38
Zo, jij bent nogal wat van plan in die korte tijd. je bent je er hopelijk van bewust dat je bijna 8000 km wil gaan afleggen in 4 weken?
Hoe kom je bij 8000 km? Als ik die plaatsen op een rij zet is het iets meer dan 5000 km. Ook veel, maar toch aanzienlijk minder dan die 8000.
Alle reacties Link kopieren
yoshe schreef:
12-08-2018 16:41
Tip 3: 4 weken voor €3600,- minus €1500,- voor je vliegticket = €2100,- / 30 dagen = €70,- per dag. Dat is krap, maar je kunt er wel van reizen, eten en heel lowbudget slapen (kamperen / couchsurfing). Ik weet niet of je ook nog echt veel dingen wilt doen, maar dat zal krap worden met dit budget.
Lees de OP nog even een keertje na...
fashionvictim schreef:
12-08-2018 16:38
Zo, jij bent nogal wat van plan in die korte tijd. je bent je er hopelijk van bewust dat je bijna 8000 km wil gaan afleggen in 4 weken?
Ik rij ook rustig 8000 km in 4 weken USA, maar dan niet alleen maar in 'n rechte lijn van oost naar west. Vorig jaar heb ik bijv. 5 zuidoostelijke staten gedaan in 3 weken en daar ook zo'n 6500 km stuk geslagen.
redbulletje schreef:
12-08-2018 16:54
Ik rij ook rustig 8000 km in 4 weken USA, maar dan niet alleen maar in 'n rechte lijn van oost naar west. Vorig jaar heb ik bijv. 5 zuidoostelijke staten gedaan in 3 weken en daar ook zo'n 6500 km stuk geslagen.

Sorry TO dat ik even je topic gebruik, maar ik heb even een vraagje hierover aan RB:

ik heb plannen om met mijn vriend een VS-roadtrip te gaan doen, maar hij is de enige met een rijbewijs, zelf ga ik 'm denk ik niet halen op korte termijn. Zou het te doen zijn voor hem om alles alleen te rijden? Aangezien jij dat ook doet waarschijnlijk wel?
RégineFilange schreef:
12-08-2018 17:13
Sorry TO dat ik even je topic gebruik, maar ik heb even een vraagje hierover aan RB:

ik heb plannen om met mijn vriend een VS-roadtrip te gaan doen, maar hij is de enige met een rijbewijs, zelf ga ik 'm denk ik niet halen op korte termijn. Zou het te doen zijn voor hem om alles alleen te rijden? Aangezien jij dat ook doet waarschijnlijk wel?
Is prima te doen, ik rij immers ook alleen. Heerlijk!!
Alle reacties Link kopieren
Poeh, dat zou mijn manier van reizen niet zijn, RB. Veel te veel rij-uren. Tuurlijk is rijden ook leuk, maar ik vind t toch altijd zonde van mijn vakantie om al teveel tijd in de auto te zitten, dan maar liever iets minder plekken aandoen en de plekken die je aandoet, wat uitgebreider meemaken.

TO, dat zou ook mijn advies zijn, maak keuzes. Met één keuze kan ik je alvast helpen: Sla Houston over. Daar is echt helemaal niks aan. Je kunt je er natuurlijk wel vermaken als je je best doet (de dierentuin is mooi, er is een mooi park met (doodenge :$ ) alligators in de buurt, maar echt geen dingen die in verhouding staan tot andere steden/bezienswaardigheden langs de route.

New Orleans vond ik wel gaaf, maar ook moeilijk. Je moet heel erg binnen de gebaande toeristische paden blijven, want daarbuiten is het behoorlijk onveilig. Het centrum is wel mooi, maar erg druk en toeristisch. Ik vond de geschiedenis wel heel boeiend, maar ook pijnlijk. Rondom New Orleans zijn ook mooie dingen te doen, vaartochten door de moerassen en bezoek aan oude plantages, dat zijn eigenlijk de dingen die mij het meest zijn bijgebleven.

Austin schijnt erg leuk te zijn (wel best duur qua accommodatie trouwens)

Op Las Vegas kun je over het algemeen heel frequent en goedkoop vliegen, dus dat zou een optie kunnen zijn, om daar op een gegeven moment heen te vliegen. Daar zou ik denk ik wel echt een auto huren, is een prachtige uitvalsbasis voor een rondje Grand Canyon/Mojave Reserve/Death Valley/Sierra Nevada etc. En dan misschien qua vliegtuig weer doorhoppen naar LA? LA schijnt erg ontoegankelijk te zijn, ik hoor van alle toeristen hetzelfde (stomme stad, niks te zien, niet leuk) maar ik ken ook wat mensen die er wonen en die vinden het fantastisch. Dus er zijn vast fijne plekken te vinden, maar je moet er je best voor doen. Persoonlijk had ik dan liever voor San Francisco gekozen als eindpunt van je reis, maar dat is nu waarschijnlijk te laat.
Moosey schreef:
12-08-2018 17:25
Poeh, dat zou mijn manier van reizen niet zijn, RB. Veel te veel rij-uren. Tuurlijk is rijden ook leuk, maar ik vind t toch altijd zonde van mijn vakantie om al teveel tijd in de auto te zitten, dan maar liever iets minder plekken aandoen en de plekken die je aandoet, wat uitgebreider meemaken.
Juist door het rijden zie je veel van de landschappen en plaatsjes, ook tijd genoeg om uit te stappen en rond te kijken.
Enige saaie lange rit vorig jaar was van Nashville naar Crystal River, dat was gewoon een avond en ochtend kilometers vreten.
In Texas zou ik trouwens naar Fort Worth en Bandera gaan. Lijkt me een stuk authentieker dan een grote stad.
LA vond ik ook niet bijster veel aan. Je hebt er zeker een auto nodig trouwens. Beter sla je dat helemaal over en boek je een binnenlandse vlucht die aansluit op je intercontinentale.
Alle reacties Link kopieren
RégineFilange schreef:
12-08-2018 17:13
Sorry TO dat ik even je topic gebruik, maar ik heb even een vraagje hierover aan RB:

ik heb plannen om met mijn vriend een VS-roadtrip te gaan doen, maar hij is de enige met een rijbewijs, zelf ga ik 'm denk ik niet halen op korte termijn. Zou het te doen zijn voor hem om alles alleen te rijden? Aangezien jij dat ook doet waarschijnlijk wel?
Is hij wel 23+? De verzekeringen zijn vaak vrij prijzig als je daar onder bent.

Het is prima te doen om daar lang zelf te rijden: de maximumsnelheid ligt lager en veel wegen zijn rustig met weinig afslagen. Het rijden is dus niet zo inspannend als in Europa. Maar het blijft lang rijden. Als hij in Nederland daar moeite mee heeft of zich niet kan concentreren, dan moet hij daar niet aan beginnen. Het is ook een groot deel zelfkennis. En hou je aan de verkeersregels. Amerika is geen Nederland wat dat betreft.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
12-08-2018 17:34
In Texas zou ik trouwens naar Fort Worth en Bandera gaan. Lijkt me een stuk authentieker dan een grote stad.
Austin is wel echt een aanrader hoor. Maar beperkte hoeveelheid hotels. Dus als je er tegelijk met groot festival komt kun je een kamer vergeten.
Alle reacties Link kopieren
Amerika is het perfecte land voor een roadtrip! Wij rijden ook altijd veel zoals RB, en zien juist heel veel mooie dingen. Toegegeven: wij geven niets om strand/zwemmen, dus we rijden liever aan het eind van de dag nog een paar uur door dan dat we om 16:00 uur aan een zwembad hangen. Daarnaast hiken we veel. We zijn meestal vroeg op pad waardoor je ook dan al een paar uur meepakt, waar anderen nog slapen.
Grand Canyon is heel bekend, maar ik vond Bryce Canyon veel mooier. Combineer dat met Zion, dan is vlakbij en ook prachtig. Ik vond 1 dag in Las Vegas meer dan genoeg, maar ik houd dan ook meer van natuur dan van rokerige hotels met gokkasten. Maar leuk om een keer gezien te hebben. LA is niet veel aan, daar zou ik dan ook niet te vele tijd plannen. San Antonio vonden wij leuk in Texas. En inderdaad via de Smokey Mountains rijden, prachtige route en zeker in Oktober.
Alle reacties Link kopieren
Ha, dank allemaal voor de suggesties / eye openers / food for thought. De terugreis vanuit LA is al geboekt - ik heb daar ook kennissen die ik ga bezoeken, vandaar!

Op dit moment was mijn gedachte:

week 1: Florida - vanuit Orlando naar Miami, met wat stranddagen.

Dan doorvliegen naar Austin. Formule 1 race, Austin zelf bekijken, vanuit Austin naar Houston rijden en van daaruit door naar New Orleans. En dan vanuit New Orleans na 1 / 1,5 week doorvliegen naar het westen - momenteel dacht ik aan Phoenix, Arizona, en dan vanaf daar een reis door de verschillende National Forests daar, langs de Grand Canyon naar LA door.

Ik ga er nog even op broeden - als ik het zo lees kan het ook een overweging zijn alsnog die Formule 1 race te skippen en dan Florida - New Orleans te doen, en van daar uit door naar Phoenix om overal iets meer tijd te hebben.

Ik ga weer even broeden! :)
Ik vond Bryce ook mooier dan Grand Canyon en Monument Valley heel bijzonder. Yosemite vond ik ook een heerlijk park. Voor Yellowstone ben je in die periode al te laat want de winter begint daar eind september al. Zou ook nogal om zijn ook.
Probeer ook wat ghosttowns mee te pakken. Bodie bij Yosemite is een heel gave.
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
12-08-2018 16:52
Lees de OP nog even een keertje na...
Oke, exclusief vlucht NED-USA, maar alsnog wil ze van dat hele bedrag ook alle binnenlandse vluchten doen én een weekend naar de F1. Lijkt het me alsnog een krap budget.
Alle reacties Link kopieren
yoshe schreef:
12-08-2018 17:55
Oke, exclusief vlucht NED-USA, maar alsnog wil ze van dat hele bedrag ook alle binnenlandse vluchten doen én een weekend naar de F1. Lijkt het me alsnog een krap budget.
Ha, ik heb dit als initieel budget - als het omhoog moet dan is daar ruimte voor :) En qua standaarden voor accomodatie ben ik ook flexibel: hoeft absoluut niet allemaal luxe te zijn!
Voor motels van basic ketens betaal je al snel minimaal 60 dollar per nacht excl tax. Neem je anwbpas mee, daarmee krijg je 10% AAA korting.
Alle reacties Link kopieren
Nogmaals dank voor alle tips! Wat zijn goede sites voor autoverhuur?
Alle reacties Link kopieren
Dropmaan schreef:
12-08-2018 17:54
Ha, dank allemaal voor de suggesties / eye openers / food for thought. De terugreis vanuit LA is al geboekt - ik heb daar ook kennissen die ik ga bezoeken, vandaar!

Op dit moment was mijn gedachte:

week 1: Florida - vanuit Orlando naar Miami, met wat stranddagen.

Dan doorvliegen naar Austin. Formule 1 race, Austin zelf bekijken, vanuit Austin naar Houston rijden en van daaruit door naar New Orleans. En dan vanuit New Orleans na 1 / 1,5 week doorvliegen naar het westen - momenteel dacht ik aan Phoenix, Arizona, en dan vanaf daar een reis door de verschillende National Forests daar, langs de Grand Canyon naar LA door.

Ik ga er nog even op broeden - als ik het zo lees kan het ook een overweging zijn alsnog die Formule 1 race te skippen en dan Florida - New Orleans te doen, en van daar uit door naar Phoenix om overal iets meer tijd te hebben.

Ik ga weer even broeden! :)
Je wil dus 7-10 dagen in New Orleans blijven? Dat lijkt mij erg lang. Amerikaanse steden hebben nu eenmaal niet de historie van Europese steden en zijn gewoon een stuk minder geschikt om dagenlang in rond te struinen.

Je kunt ook New Orleans eruit halen en wel Austin doen. Scheelt je nogal wat heen en weer gereis. Ik bedenk me nu net wel dat je dus met de formule 1 in Austin zit: ik heb daar wel eens tijdens SXSW gezeten en dan zijn er dus - ongeacht prijs - géén hotelkamers meer te vinden in de stad.
Alle reacties Link kopieren
En als jullie roadtrippen: boek je dan hotels / motels vantevoren of juist niet?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven