Met de camper door Zweden en Noorwegen

13-08-2018 14:52 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Net terug van zomervakantie, kriebelen de vakantiemicrobes nog volop. We plannen dus alvast onze volgende reis: in de Paasvakantie 2 weken door Zweden en Noorwegen. Iemand hier dit al eens gedaan / tips / tops / do's / dont's voor ons? De route weten we nog niet, ook daarover lees ik graag tips! We zijn trouwens met ons zessen (40, 39, 13, 12, 9 en 4 jr ;-)))
Alle reacties Link kopieren
Heerlijk, prachtige landen om te zijn. Maar bedenk dat vooral in Noorwegen 200 a 300 km per dag al een flinke reisdag is, 2 weken is dan best kort zeker als je ook een paar dagen kwijt bent om er te komen. Het zuiden van Zweden vinden veel mensen wat saai.
"Just because something is typed - whether it is typed on a business card or typed in a newspaper or book - this does not mean it is true.” (The Wide Window - Lemony Snicket)
Alle reacties Link kopieren
Is leuk, wij zijn meerder malen eind april, begin mei geweest. De Paasvakantie is mogelijk nog iets eerder? Houdt er dan rekening mee dat niet alle wegen begaanbaar zijn ivm de sneeuw.

Baken je gebied af, zoals gezegd, 300 km op een dag afleggen doe je al vrij lang over.

Een mooi gebied voor die periode is West_Noorwegen, van Kristiansand naar Bergen en dan nog wat noordelijker als je tijd hebt en de omstandigheden het toelaten. en dan door de binnenlanden weer terug.

Toeristische atracties zijn nog gesloten, campings zijn dicht. Maar wildkamperen in Noorwegen is toegestaan.

Wij vinden Noorwegen in die periode erg mooi, met name omdat er dan nog weinig toeristen zijn. Nadeel is bijvoorbeeld dat wandelen nog lang niet overal kan ivm smeltende sneeuw en drassige ondergrond.
Houd er rekening mee dat het nog erg fris kan zijn in deze periode.
Ik zeg het niet snel, maar voor Noorwegen is een andere periode wellicht geschikter. Tot mei heb je in grote delen van het land winterse situaties en zijn wegen afgesloten. Bepaalde dingen zullen niet bereikbaar zijn en campings zijn dicht.
Alle reacties Link kopieren
Pasen is nog volop sneeuw in Noorwegen.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn twee keer in Noorwegen geweest. De eerste keer via Zweden (boot Kiel-Goteborg) en de laatste keer direct naar Noorwegen (boot hirtzhals-Bergen). We zijn ook een keer in Zweden geweest. Ik vind Zweden in vergelijking met Noorwegen heel saai.

Er zijn echt heel veel mogelijkheden in waar je Noorwegen binnenkomt die wel ook bepalend kunnen zijn voor je route.

Wij hebben Noorwegen met de motor gedaan. Onze routes waren Max 240 kilometer per dag. (op de echte ritten van/naar Noorwegen na). Zo heb je ook nog tijd om ergens te stoppen en ben je niet de hele dag aan het rijden. In 2 weken hebben wij bijna 4000 km gereden.

De periode die jullie aangeven, dan kunnen er nog wel bergpassen dicht zijn.

Mocht je meer over onze route willen weten, stuur dan even een pb!
Alle reacties Link kopieren
Ah oe, is dat nog te vroeg? De Paasvakantie valt hier van 8 tot 22 april. In een andere periode kunnen de kinderen eigenlijk geen twee weken vrij krijgen (wel in de zomer, maar dan zoeken we graag het zonnetje op :-)) Het is dus eigenlijk 'zonde' om Noorwegen medio april te doen als ik jullie goed begrijp?
Zonde is Noorwegen nooit! Maar bereid je dan wel van te voren voor, zodat je niet teleurgesteld bent als je iets niet kunt bereiken of bezoeken.
gizzmo-returns schreef:
13-08-2018 15:41
Houd er rekening mee dat het nog erg fris kan zijn in deze periode.
En ook op een aantal plaatsen (Vooral in het noorden) nog sneeuw kan liggen.
Digisuus schreef:
13-08-2018 16:56
Ah oe, is dat nog te vroeg? De Paasvakantie valt hier van 8 tot 22 april. In een andere periode kunnen de kinderen eigenlijk geen twee weken vrij krijgen (wel in de zomer, maar dan zoeken we graag het zonnetje op :-)) Het is dus eigenlijk 'zonde' om Noorwegen medio april te doen als ik jullie goed begrijp?

Als je dat zonde noemt:

Waarom niet dan het zonnetje opzoeken in april, vlieg je een uurtje verder en in de zomer dit doen?
Alle reacties Link kopieren
Digisuus schreef:
13-08-2018 16:56
Ah oe, is dat nog te vroeg? De Paasvakantie valt hier van 8 tot 22 april. In een andere periode kunnen de kinderen eigenlijk geen twee weken vrij krijgen (wel in de zomer, maar dan zoeken we graag het zonnetje op :-)) Het is dus eigenlijk 'zonde' om Noorwegen medio april te doen als ik jullie goed begrijp?
Ik heb Noorwegen een keer in maart gedaan. FANTASTISCH. Alleen maar sneeuw. Overnachten in hutten. 's Ochtends auto starten ... lastig ... het was dan ook -18 graden. De Noren lachten mij uit dat ik geen speciale olie in het motorblok had gedaan.
.
Ik was de enige die geen spijkerbanden had. Omdat het zo koud is, heeft zout strooien geen zin. Dus Noren rijden op spijkerbanden.
.
Geskied in Geilo ... dat is op 800 meter hoogte.
Tip: niet doen.
Niet in deze periode en ook niet voor zo'n korte duur.
In de door jullie gekozen periode zit je overal precies tussenin. Je mist de charme van de winter, maar het is nog te koud voor voorjaar/zomer en de natuur heeft ook minder te bieden dan in andere periodes.
Bovendien is twee weken heel erg kort om zowel van Zweden als Noorwegen te genieten.
Ik zou het in jullie geval omdraaien: in de paasvakantie naar de zon en in de zomervakantie de campertrip doen. En dan niet voor twee maar voor drie of vier weken.
evaq schreef:
13-08-2018 20:43
Ik heb Noorwegen een keer in maart gedaan. FANTASTISCH. Alleen maar sneeuw. Overnachten in hutten. 's Ochtends auto starten ... lastig ... het was dan ook -18 graden. De Noren lachten mij uit dat ik geen speciale olie in het motorblok had gedaan.
.
Ik was de enige die geen spijkerbanden had. Omdat het zo koud is, heeft zout strooien geen zin. Dus Noren rijden op spijkerbanden.
.
Geskied in Geilo ... dat is op 800 meter hoogte.
Zweden in maart is ook prachtig, maar tref wel voorbereidingen. Motorverwarming, speciale olie en spijkerbanden als je noordelijk wilt gaan. Goede winterbanden, startkabels en een extra accu als je wat zuidelijker wilt. Hou zoiezo rekening met sneeuw, ondanks dat er in Zweden grind/zand wordt gestrooid en snelwegen geschoven worden. Verder is 2 weken inderdaad wat kort voor beide landen, vooral omdat je al 2-4 dagen kwijt zult zijn aan erheen en terug reizen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven