Hoe is Panamá?

14-08-2018 10:53 9 berichten
De titel zegt het al. Ik ben m.u.v. Belize in alle andere Midden-Amerikaanse landen geweest (laatste keer ruim tien jaar geleden). En zou nu dus graag eens Panamá willen proberen. In mei.

Wij zouden alleen vliegtickets willen kopen, en dan daar zelfstandig reizen. Is het land goed bereisbaar? We zijn met twee kinderen van acht en vijftien. Lijkt het op een van de andere landen in de regio? Is het veilig? Hoe liggen de prijzen? Hoe is het eten? En hoe zit het met malaria? Verder nog tips?

Alvast hartelijk dank!
Ben er nooit geweest, maar de San Blas eilanden zien er enorm aantrekkelijk uit.
Alle reacties Link kopieren
Mooi land! Prima wegen en busverbindingen, ik vond de kwaliteit van de hoofdwegen en de bussen beter dan Costa Rica en deze waren prima op korte termijn(lees, dezelfde of volgende dag) te boeken. De taxi's in de steden zijn spotgoedkoop. Ook was het 6 jaar geleden nog minder toeristisch en goedkoper dan CR. De San Blas eilanden zijn wat prijziger, maar oh zo mooi!
Panama City is overdag veilig genoeg (zolang je niet verdwaalt in de arme wijken!), 's avonds vond ik het minder prettig op straat. Ik verbleef in Casco Viejo, een prachtig stuk waar ze toen druk aan het renoveren waren. Ik verwacht dat dit nu nog meer de moeite waard is.
Verder heb ik mij niet onveilig gevoeld in Panama terwijl ik als jonge vrouw alleen reisde.
Ik ben niet zuidelijker dan Panama City geweest en hoefde geen malariapillen te nemen. Destijds werd het ook niet aangeraden om te zuidelijk te reizen vanwege de illegale drugspraktijken in het grensgebied met Colombia. Gelukkig is er in het noorden ook meer dan genoeg te zien en doen.
The burning desire to live and roam free, it shines in the dark and it grows within me.
Alle reacties Link kopieren
Panama is erg mooi. Ik ben zelf in Panama en Costa Rica geweest en voelde mij in Panama een stuk meer op mijn gemak. Malaria is volgens mij alleen in (een deel van) de Darien, maar dit is vooral onbegaanbaar oerwoud waar je als toerist niet heel snel komt.

In Panama stad is sinds kort een metro verbinding en ook rijden er veel bussen. Vanaf de Allbrook mall vertrekken ook bussen die langere afstanden afleggen richting het westen (de Costa Rica kant op).

Het Panama kanaal is echt een aanrader, ook de (toeristen) trein die langs het panama kanaal omhoog rijdt. Naast de San Blas eilanden is ook Coiba een aanrader. Je kunt hier heel mooi snorkelen en in het juiste seizoen walvissen spotten. Ik weet dat er een Nederlands koppel is die tours daarheen organiseren, niet goedkoop, maar de moeite waard. Op eigen gelegenheid is dat niet te doen.

Het eten is, buiten panama stad, meestal eenvoudig veel rijst, bonen en kip. Hier en daar door het land verspreid vindt je eettentjes van mensen uit het buitenland (italianen, amerikanen) die hebben een wat meer wisselend menu. Ik heb er goed en lekker gegeten, maar verwacht geen culinaire hoogstandjes.

En betalen doe je daar met de amerikaanse dollar, het is goedkoper dan Nederland, vooral cocktails :)
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar in Panama & Costa Rica geweest. Dagje Panama gedaan voor we doorreisden. Prima stad, kunt er goed eten, de oude stad is leuk. Ga ook even op de vismarkt kijken vlakbij het oude centrum...
Verder wat EmgeeNL zegt. Ben alleen niet buiten de stad geweest, behalve voor het kanaal. Die moet je doen! Taxi’s zijn prima, en niet duur.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
Leuk om te lezen! Ik ga er zelf in november heen, voornamelijk voor de San Blas eilanden. Dus heb nog geen tips maar lees graag mee :)
Vanuit ons 'research' naar de San Blas heb ik uitgevonden dat je er voor zowel dagtripjes als meerdaagse tochten heen kan. Wij gaan zelf met een boot in 4 dagen via de San Blas naar Colombia. Veel aanbieders doen dat met een zeilboot, maar dan spendeer je 2 volle dagen op zee (zonder eilandtijd dus). Wij hebben besloten het via een andere aanbieder te doen waarbij je elke nacht op een eilandje slaapt (en dus niet op de boot) en je dagelijks een uur of drie op de boot zit. Veel tijd dus voor snorkelen en chillen op de eilandjes. Ben heel benieuwd hoe dat gaat bevallen!
Panama is super easy te bereizen. Panama-city is erg chill en voelde veilig aan. Je moet wel even goed kijken waar je naartoe gaat en hoe het daar is natuurlijk. Net als andere plekken in Midden-Amerika. Ik zou ook zeker zo'n zeiltocht over de San Blas doen als ik nog eens terug zou gaan.

Maar ik zou niet terug gaan, want ik vond Panama een beetje saai. Voor meer avontuur en afwisseling zou ik Ecuador doen.
Hartelijk dank voor jullie reacties! We worden steeds enthousiaster. Volgende week maar even een reisgids halen.

Hoe is het vinden van accommodaties ter plekke? Is dat een beetje te doen (ruim tien jaar geleden in de regio was dat heel makkelijk), of zit alles altijd al ruim van tevoren helemaal vol, zoals vakantiebestemmingen in Europa?

En hoe is het in het regenseizoen? Is dat hetzelfde als in de andere landen? Gewoon af en toe een uurtje keiharde regen?
Alle reacties Link kopieren
Bocas del Toro is ook geweldig om naartoe te gaan, zo mooi!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven