Paspoort niet op tijd terug voor vakantie

14-08-2018 12:06 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ga volgende week woensdag (de 22e) op vakantie naar Griekenland. Maar, eind september ga ik een paar dagen naar Rusland en hiervoor heb ik een instantie ingeschakeld die het visum voor mij regelt. Ik heb mijn paspoort op 2 augustus naar hen verzonden en zij hebben deze ontvangen op 3 augustus. Bij de aanvraag stond vermeld dat het 8 werkdagen zou duren voordat ik paspoort met visum terug zou krijgen. Aangezien ik nog niks van hen had vernomen heb ik vanmorgen opgebeld en nu blijkt dus dat, door hun nalatigheid, zij de aanvraag nog niet eens in behandeling hebben genomen. Dit hebben zij nu wel gedaan, maar mijn paspoort kan op zijn vroegst op 23 augustus opgehaald worden, 1 dag te laat voor mijn vakantie dus..

Ik vlieg met Transavia naar Griekenland en ik meen mij te herinneren dat je sinds vorig jaar ook met rijbewijs mag vliegen binnen Schengen? Ik denk alleen niet dat de hotels een rijbewijs zullen accepteren als legitiem ID-bewijs?

Ik heb het gemeentehuis al gebeld, maar ik kan maandagmiddag de 20e pas terecht voor eventueel een nieuwe paspoort/ID aanvraag waardoor het direct een spoedaanvraag wordt en dus minimaal €100,-, waar ik eigenlijk niet op zit te wachten.

Wat kan ik nu het beste doen?
Alle reacties Link kopieren
Vraagje?
Heb jij een ID kaart ?
Noodpaspoort aanvragen via de douane?

Als je een nieuw paspoort aanvraagt lijkt het mij dat het niet klopt met het visum qua paspoortnummer enzo.

Rekening sturen naar de instantie uiteraard.

Vind het een vaag verhaal. Hoezo ben je je paspoort zolang kwijt? Het is sowieso niet verstandig om je paspoort op te sturen oid.
Je hebt geen ID kaart?
Hoe lang ga je naar Griekenland? Ik zou, indien mogelijk, nu m´n paspoort terug laten sturen (of nog beter: ophalen) en na je vakantie in Griekenland opnieuw een visumaanvraag voor Rusland doen.
Volgende keer ruimer de tijd nemen voor dit soort dingen!
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder gaat eind september naar rusland.
Zij heeft laatst ook haar paspoort opgestuurd voor een visum.
Bij haar is duidrlijk verteld dat het 3 weken tot 4 weken kan duren voordat je je paspoort weer hebt.
Soms moet je je paspoort zelfs ophalen op schiphol.

Als ik jou was zou ik een id kaart aanvragen.
Alle reacties Link kopieren
LuckyLud schreef:
14-08-2018 12:06

Edit: ik reis alleen met handbagage trouwens dus ik hoef niet eerst naar de incheckbalie.
luckylud wijzigde dit bericht op 14-08-2018 12:17
78.77% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kan je Visum voor Rusland nog wel als je een nieuw paspoort neemt? Die nemen de gegevens van het oude paspoort over terwijl je dan weer een nieuw nummer hebt.

Is een noodpaspoort een optie?
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... gKiXvD_BwE

Edit: ow ik ben weer eens mosterd.
ID kaart klinkt ook als een goede oplossing.
judy_hopps wijzigde dit bericht op 14-08-2018 12:17
7.71% gewijzigd
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... gJQdvD_BwE
Alle reacties Link kopieren
id aanvragen
Alle reacties Link kopieren
Noodpaspoort zat ik zelf ook aan te denken inderdaad..

Een ID-kaart heb ik niet. Alleen rijbewijs en paspoort. Na Griekenland pas het visum aanvragen was geen optie geweest, omdat daar maar 2 weken tussenzit. Dat was nog krapper geweest.
Alle reacties Link kopieren
Nee, je kunt niet met een rijbewijs reizen naar Griekenland. Daar heb je een ID kaart of een paspoort voor nodig b
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik weet niet of je zomaar twee paspoorten mag hebben dus nu een noodpaspoort aanvragen is misschien niet heel handig.
Ik zou een ID kaart aanvragen. Het is sowieso handig allebei te hebben. Bv voor een situatie als deze.
Alle reacties Link kopieren
Blijft een optie over bij de duane reispapsoort opvragen. Gewoon even bellen en alles uitleggen aan hun.
En als dat niet lukt kan je jammer genoeg dus niet naar Griekenland.
Alle reacties Link kopieren
En kun je wel op tijd bij de gemeente terecht voor een gewaarmerkt afschrift van de BRP?
Bovendien moet je een gewaarmerkte kopie hebben van de recente aanvraag van een nieuw reisdocument.

Maar die laatste heb je niet, je paspoort is gewoon ‘elders’.

Dus een noodpaspoort is ook geen optie.
himalaya wijzigde dit bericht op 14-08-2018 12:27
0.33% gewijzigd
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Of sorry nog een ding. Als jij morgen ochtend bij de inloopuren naar je gemeente gaat kan je makkelijk een ID aanvragen. Vandaag fotos maken morgen aanvragen betekend dat je dan volgend week maandag je ID mag ophalen dus eigenlijk heb je geen problemen.
Je kunt toch vandaag even naar de gemeente om een simpele ID kaart aan te vragen? Die mag je gewoon naast 'n paspoort in bezit hebben en daar mag je binnen de EU toch mee vliegen?
Ja inderdaad, ID kaart aanvragen.
Alle reacties Link kopieren
Met spoed een ID aanvragen. Als je een nieuw paspoort aan vraagt heb je straks weer een probleem met je visum.

Voor een noodpaspoort moet je volgens mij een bewijs hebben dat er een nieuw reisdocument in aanvraag is of aangifte van vermissing. Dan heb je dus dubbele kosten en je zit in de problemen met je visum dat dan op een vervallen paspoort afgegeven is.
Alle reacties Link kopieren
RoseHip schreef:
14-08-2018 12:24
Ik weet niet of je zomaar twee paspoorten mag hebben dus nu een noodpaspoort aanvragen is misschien niet heel handig.
Ik zou een ID kaart aanvragen. Het is sowieso handig allebei te hebben. Bv voor een situatie als deze.
Ja hoor, juist vanwege dit soort aanvragen die lang duren hebben mensen twee paspoorten of omdat er een stempel van een land in komt te staan waarmee je een ander land niet meer inkomt
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -aanvragen
Maar voor Griekenland nu een ID aanvragen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom heb je niet zelf je visum aangevraagd voor Rusland? (Of werkt dat anders?) Ik zou inderdaad een ID-kaart aanvragen, makkelijkste optie ook i.v.m. je gegevens van je paspoort voor het visum.
Alle reacties Link kopieren
Bel ook even met Transavia.
Toen ik in een ander Schengen-land van mijn ID beroofd was en met Transavia terug zou vliegen, zag ik mezelf al een hele poos bij de ambassade zitten voor een vervangend document. De ambassade adviseerde me echter om met Transavia te bellen omdat zij binnen Schengen-landen tot bepaalde hoogte erg flexibel om mogen gaan met de verplichtingen m.b.t. reisdocumenten.
Ik mocht met een bewijs van aangifte van de beroving en zonder enige vorm van ID (rijbewijs was ook weg) gewoon mee. Er werden door Transavia aantekeningen gemaakt in hun systeem en alles ging van een leien dakje.

Nu was mijn situatie wel anders als de jouwe, maar wellicht kan Transavia er bij jou ook een mouw aan passen of hebben ze tips waar je nu nog niet aan gedacht hebt. Zij maken dit soort dingen natuurlijk veel vaker mee.
sweet_concubine wijzigde dit bericht op 14-08-2018 12:41
0.12% gewijzigd
Dulcissime, totam tibi sibdo me...
Alle reacties Link kopieren
A. Doe niet zo moeilijk en haal een ID kaart. Vraag even bij je gemeente hoe lang het duurt. In ergste geval spoed

B. Welk slecht visum bureau heb je die zulke slechte service biedt ? Rusland duurt altijd lang.

C. Mijn partner heeft ook twee paspoorten. 1 gewone voor “ standaard “ reizen en 1 zaken paspoort. Hij heeft dus altijd 1 paspoort thuis. Hij heeft ook ID kaart
Alle reacties Link kopieren
Toen ik twee jaar geleden een ID-kaart aan wilde vragen, moest ik mijn huidige paspoort meenemen bij de aanvraag... Dat zou ik eerst eens checken.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties. Ik heb me er verder in verdiept en noodpaspoort of 2e paspoort is geen optie. Dus het wordt toch een ID aanvragen, maar dat kan dus pas maandagmiddag i.c.m. spoed dus kost €102. Maargoed, liever dat dan helemaal niet op vakantie kunnen.

(Ps: onze gemeente werkt alleen op afspraak en ik kan dus niet zomaar binnenlopen, anders had ik dat wel gedaan. Maandagmiddag is pas de eerste optie, daarvoor zat alles vol.)
Alle reacties Link kopieren
stippensokken schreef:
14-08-2018 12:41
Toen ik twee jaar geleden een ID-kaart aan wilde vragen, moest ik mijn huidige paspoort meenemen bij de aanvraag... Dat zou ik eerst eens checken.
Klopt, moet eigenlijk ook. De vrouw aan de telefoon zei dat ik een bewijs mee moet nemen dat mijn paspoort bij de ambassade ligt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven