Bergachtig wandelgebied eind oktober

15-08-2018 22:14 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gezocht: een leuke uitvalsbasis voor diverse dagwandelingen in de Alpen of eventueel een ander mooi berggebied. Voor ongeveer 8-10 dagen met de auto, eind oktober.

Liefst ergens waar ook kabelliften zijn. Ik hou bijvoorbeeld van 4-6 uur een berg op wandelen en dan met lift weer naar beneden naar het beginpunt.
Ik denk aan Oostenrijk of zuid-Duitsland.

Ik zoek een schattig, mooi dorp met voldoende restaurantjes en gratis parkeren. Zou ook leuk zijn als er in de omgeving wat te zien is voor de dagen dat ik niet ga wandelen, bijvoorbeeld een kasteel, goed museum, bierbrouwerij die je kan bezoeken, vlooienmarkt...

Ik heb al vaker soortgelijke vakanties gedaan in de Harz, Eifel, Müllerthal Luxemburg, Zwitserland, Duitse Alpen... en zoek weer een nieuw gebied. Daarom denk ik aan Oostenrijk, of eventueel opnieuw de Harz of de Duitse Alpen (tussendoor een dagje München lijkt me bijvoorbeeld ook wel leuk).
Met Frankrijk heb ik niet zoveel.

Wie kan een specifiek dorp aanraden, of zelfs specifieke wandelingen? Alvast bedankt!
You can never have too many hats, gloves and shoes
Ik zit me suf te piekeren hoe dat plaatsje heet waar ik jaren geleden een wandelvakantie heb gehouden in Oostenrijk. Was echt geweldig mooi daar, misschien kom ik er zo nog op.
Alle reacties Link kopieren
Denk dat je in Oostenrijk in heel veel skigebieden terecht kan.
Zell am see/Kaprun bijvoorbeeld?
Alle reacties Link kopieren
In Brixen im Thale in Oostenrijk kan je heerlijk wandelen. München is een uur rijden en Innsbruck ook. Boven zijn ook leuke wandelingen, je kan vanuit Hoch Brixen naar het topje van de Hoge Salve wandelen en terug of naar Scheffau en terug. Of vanuit het dorp aan de andere kant de berg op naar Westendorf.
En het is een heerlijk rustig dorpje. De liften zijn open tot 21 oktober.
Alleen het weer in oktober is erg wisselvallig, soms ligt er al sneeuw!

https://www.skiwelt.at/

In Elmau, aan de andere kant van de berg is de lift tot november open voor zomerseizoen zie ik. Ook leuk, maar het dorp ken ik minder goed.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips zo ver! Oei ik moet dus wel op die liften letten. Ik dacht dat die het hele jaar wel gingen, voor wandelaars en voor skiërs. Ik ga pas eind oktober dus misschien net onhandig.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Is Zuid-Tirol (Italië) een idee ? Daar zit je aan de zuidflank van de Alpen, en is het misschien warmer en stabieler weer.
Ik ben er nog niet geweest.
https://www.suedtirol.info/nl/informati ... zuid-tirol
nounou
De Spaanse Pyreneeen? Kan me geen kabelbaan herinneren, maar voor de rest is het precies wat je zoekt.
Echt een onverwacht mooie plek, veel mooie tochten gelopen en in Spanje zit je qua eten altijd goed. Was goed aan te rijden vanuit Barcelona. Het gebied heet Siera de Guara.
Alle reacties Link kopieren
Net terug uit Oostenrijk, waar we eerst een week in de buurt van Zell am See waren. Prachtige wandelingen, bv op de kitzsteinhorn, schmittenhöhe, rond Saalbach Hinterglemm en meer. Een dagje Salzburg gedaan, prachtige stad met veel bezienswaardigheden.
De tweede week was in Grainau, in de buurt van Garmisch Partenkirchen.
Daar naar de Höllentalklam geweest, echt zó mooi.
Maar ook de Zugspitze is een aanrader en rond Ehrwald/lLermoos (op zo’n 25 km van Grainau) zijn prachtige wandelingen te maken. Ook leuk: de brug Highline 179 bij Reutte, 406 meter lange brug op 110 meter hoogte,
Alle reacties Link kopieren
In de meeste skigebieden zijn de liften alleen open in het hoogseizoen (dec-mei, jun-sep)
Alle reacties Link kopieren
Eind oktober is wandelen in de Alpen en ook Pyreneeën lastig. Het weer is zeer wisselvallig, liften niet altijd actief, wandelborden mogelijk verwijderd enz. enz. In die periode zou ik voor Zuid-Spanje kiezen. Als je daarop googled kom je mooie berggebieden tegen. Maar is natuurlijk wat ver met de auto.

Wij gaan altijd vaak eind september naar de Alpen of Pyreneën, het weer is zeer wisselend. Er zijn dagen dat het prima wandelweer is, maar ook dagen dat het gewoon nat is en er op hoogte sneeuw ligt. Vorig jaar lag er boven de 2100 meter sneeuw in de Dolomieten (Zuid-Tirol) eind september en in dat gebied worden de wandelborden eerste week oktober verwijderd. Dus eind oktober zou ik zeker niet adviseren.
In je eerdere topic hierover heb ik (ik denk onder een andere nick) heel wat tips gegeven, misschien zit daar nog iets tussen?
Alle reacties Link kopieren
TO, nog even een link over wandelen in de bergen in oktober :
http://www.devrijewandelaar.nl/bergwand ... de-herfst/

Oh, wat Dahlia zegt, dus. Je kunt natuurlijk wel wandelen in de lagere delen van de bergen, of in de heuvels.
Eind oktober worden de dagen kort, ook wel iets om rekening mee te houden als je serieuze wandelingen wilt maken.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 16-08-2018 14:32
48.60% gewijzigd
nounou
Alle reacties Link kopieren
Eind Oktober is gewoon te laat voor de alpen. Als je wel gaat, loopt eht uit een teleurstelling. Of je wacht een paar maand tot je kann gaan sneeuwschoen wandelen of langlaufen.
Ik zou je Mallorca aanraden voor die tijd van het jaar. Of zuid-Portugal.
Alle reacties Link kopieren
Bij je beschrijving dacht ik meteen aan Bolzano, maar je moet in oktober denk ik wel geluk hebben met het weer. Maar als je dat hebt is het geweldig!
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren
Iedereen bedankt weer! Ik bewaar alle tips en probeer of ik toch eind september kan gaan.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Regio Zugspitze/Ehrwald/Lermoos

https://www.bergbahnen-langes.at/servic ... eiten.html
https://www.almbahn.at

Deel open eind oktober

Prachtig wandelgebied, maar je moet natuurlijk wel geluk hebben met het weer.

Uitstapjes naar
- thermaalbad Längenfeld (Aquadome)
- highline bij Reute, ‚blick mit kick‘ (hoge hangbrug)
- Innsbruck
- Swarowski welt
- Schloss Neuschwanstein

In Lermoos zit een mooi wellnesshotel (Mohr resort). Nooit geweest, maar we rijden er vaak langs, ziet er prachtig uit :-)
Alle reacties Link kopieren
Een stukje de andere kant op maar Bovinj in Slovenie is heel mooi.
De lift bij Vogel gaat tot begin november.

Je kunt dan ook Bled bezoeken waar veel restaurantjes en bezienswaardigheden zijn.
Een andere tip is Nepal. Ik weet het niet met de auto, maar wel super mooi en juiste seizoen. Ik was die vakantie net zoveel kwijt als Oostenrijk.
Alle reacties Link kopieren
Heb je al eens aan Tsjechië gedacht? Wij zijn er met onze kinderen in de herfst een week geweest om te wandelen, je kan er ook overnachten in een kasteel (met spa!). En ik zie hierboven al Slovenië als tip, daar zijn we recent ook geweest en is ook prachtig. Zo waanzinnig groen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond Vorarlberg schitterend, omgeving Hochmontafon. Veel liften ook. Maar toen we daar vorig jaar begin September weg gingen was het al aan het sneeuwen op 2000 m, dus ik schat in dat het zelfs in September al flink koud kan worden.
Alle reacties Link kopieren
In Tirol heeft het deze week al gesneeuwd op 1700 meter.
Alle reacties Link kopieren
De Harz natuurlijk, mooi in alle jaargetijden en schattige dorpjes te over!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven