Stiltecoupé en toch doorkletsen.

18-08-2018 09:30 116 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga na mijn werk altijd bewust in een stiltecoupé zitten. Helaas komt het regelmatig voor dat er personen in deze coupé belanden die de stiltecoupé niet serieus nemen. Gezinnen met kinderen die maar blijven kletsen, vriendinnen van middelbare leeftijd die maar blijven ratelen enz. enz. Ook als ik het één keer netjes heb gevraagd gaan ze fluisteren en kinderachtig zitten giechelen terwijl ik op mijn beurt denk: ga dan ergens anders zitten. Je kunt al aan de buitenkant op de raam zien dat je in stiltecoupé binnengaat. Ik begrijp dat niet...
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Gewoon schoppen, heel hard
Alle reacties Link kopieren
Boefjes zijn het
Ik begrijp dat ook niet. Ik zeg er 1x wat van en laat het dan voor wat het is. Vaak vertrekken de mensen wel als ze erop zijn aangesproken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga daarom ook nooit meer in een stiltecoupé zitten. Ik ga me toch alleen maar zitten ergeren en dan kan ik me ook niet concentreren. Kan ik net zo goed een 'normale' coupé pakken.
Ik kan me er ook aan storen, het meeste stoor ik me nog aan mensen die gaan zitten bellen in een stiltecoupe.
Gewoon iets van zeggen. Een paar jaar geleden zat ik ook te kletsen met vriendinnen in de trein en wij hadden er echt geen erg in dat het een stiltecoupe was. Zo vaak reizen wij niet met de trein. Toen wij erop gewezen werden zijn we ergens anders gaan zitten.
Is dat buiten de vakanties ook zo? In mijn trein zijn de mensen na een werkdag meestal stil. 's Ochtends ook trouwens. Iedereen zit met oortjes in, of kijkt op de telefoon of leest. In een gewone coupé ook nog. Ik denk dat je gewoon pech hebt als je bij kletsers zit.

ln de vakantie zitten er veel dagjesmensen in de trein en die kletsen, ja. Met de kinderen ga ik zelf overigens nooit in een stiltecoupé zitten. In de nieuwste treinen is het wel een stuk moeilijker te zien vind ik wat een stiltecoupé is en wat niet, daar zijn alleen pictogrammen.
Ik heb vaak ook niet door dat ik in een stiltecoupé zit (maar ik reis in mijn eentje - wel regelmatig overigens - en ik ben altijd stil). Soms merk ik het pas doordat iemand een ander daarop wijst. Ik vind de bordjes ook helemaal niet zo duidelijk, eerlijk gezegd - dat randje aan het raam.

Maar goed, als je er dan op gewezen wordt, dan vind ik dat je gewoon stil moet zijn.
Ik betrap me er ook wel eens op. Zit ik lekker te kletsen en dan kom ik er achter dat ik in een stiltecoupé zit oeps🤭
Overigens, als het erg druk is wil je gewoon daarheen waar plek is, en als gezelschap liefst bij elkaar, dus dan kijken mensen niet wat voor coupé het is.
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
18-08-2018 09:33
Ik ga daarom ook nooit meer in een stiltecoupé zitten. Ik ga me toch alleen maar zitten ergeren en dan kan ik me ook niet concentreren. Kan ik net zo goed een 'normale' coupé pakken.
Dit.

En ik heb o.a. hier op het forum geleerd dat als je van stilte houdt dat je dan eigenlijk een zeikerd bent.
Veel mensen begrijpen niet dat je je ergert aan gepraat in een stiltecoupé, want ze praten toch heel zacht, ofzo.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
18-08-2018 09:44
Dit.

En ik heb o.a. hier op het forum geleerd dat als je van stilte houdt dat je dan eigenlijk een zeikerd bent.
Veel mensen begrijpen niet dat je je ergert aan gepraat in een stiltecoupé, want ze praten toch heel zacht, ofzo.
Zoals ik eerder zei is het in mijn (gewone) coupé ook meestal zowat stil heen en terug van werk, en als daar dan iemand luid zit te kletsen of telefoneert zie je al her en der rolling eyes.
In de vakantie is het gewoon erg lastig met al die dagjesmensen. Ik maak er nooit een probleem van. Sowieso vind ik stiltecoupés overdreven, je moet je gewoon altijd gedragen in de trein.
Alle reacties Link kopieren
regenworm schreef:
18-08-2018 09:48
Zoals ik eerder zei is het in mijn (gewone) coupé ook meestal zowat stil heen en terug van werk, en als daar dan iemand luid zit te kletsen of telefoneert zie je al her en der rolling eyes.
Ik trein idd buiten de spits, denk wel dat dat scheelt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Heb ook jaren met de trein naar werk gereisd. Ik zat bij voorkeur niet in de stiltecoupé vanwege de opgefokte sfeer die daar heerst omdat mensen zo gefixeerd zijn op de kleinste irritaties en geluid.

Maar goed, wat me op is gevallen: 1) het is voor mensen helemaal niet zo duidelijk dat ze in de stiltecoupé zitten, zeker mensen die niet vaak met de trein gaan vallen de transparante teksten en piepkleine bordjes helemaal niet op. Onbedoeld zitten ze er dan dus.

2) het begrip stiltecoupé betekent niet voor iedereen hetzelfde. Voor veel mensen is het meer een niet-bellen-coupé, want zo was vroeger bij de NS de stiltecoupé omschreven en dat waren ook de instructies. Dus daar is nog een verschil in interpretatie.

3) mensen houden er niet van om door een ander de les gelezen te worden. Ik heb veel incidenten in de stiltecoupé aanschouwd, en het draait er vaak op uit dat de mensen júist met hun hakken in het zand gaan als ze er op gewezen worden, of als hen vriendelijk wordt verzocht stil te zijn. De verzoeker wordt dan als een zeurderig pietlut behandeld. Flauw, maar zo werkt het is mijn observatie.

Het werkt beter om met ze onder een hoedje te spelen, zo van, ja het staat niet echt duidelijk aangegeven, maar misschien realiseer je je niet dat dit de stiltecoupé is, ik dacht ik zeg het maar, voor mensen er misschien last van hebben.

Tot slot heb je nog mensen die vooraf van plan waren stil te zijn, maar die opeens door een leuk iemand gebeld worden of die onverwacht toch in een gesprek verzeild raken. Die staan dan niet acuut op om te verkassen.

Conducteurs spreken mensen er ook zelden op aan.

Het blijft een probleem inderdaad.
anoniem_350483 wijzigde dit bericht op 18-08-2018 09:54
0.06% gewijzigd
Solomio schreef:
18-08-2018 09:44
Dit.

En ik heb o.a. hier op het forum geleerd dat als je van stilte houdt dat je dan eigenlijk een zeikerd bent.
Veel mensen begrijpen niet dat je je ergert aan gepraat in een stiltecoupé, want ze praten toch heel zacht, ofzo.
Waarom kunnen mensen nou nooit is accepteren dat niet iedereen het zelfde is. Als je van stilte houd en je gaat in en stiltecoupe zitten precies om die reden en er zitten daar dan mensen die toch (zachtjes) praten dan ben je ineens een zeikerd als je er wat van zegt. Beetje omgekeerde wereld.
MinkeDeWit schreef:
18-08-2018 09:51
Sowieso vind ik stiltecoupés overdreven, je moet je gewoon altijd gedragen in de trein.


Mee eens. In de bus of metro zijn ook geen stiltecoupés. Gewoon afschaffen en dat iedereen zich overal in het OV maar enigszins rustig houdt.
Ik draag tegenwoordig in de trein meestal mijn ruisonderdrukkingsoordopjes. Maakt het geklets een stuk draaglijker.
Alle reacties Link kopieren
Mensen moeten gewoon stil zijn en ook niet met de voeten stampen. Minister Blok voorop!
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfverzekerdheid, terwijl de slimmeriken een en al twijfel zijn. B. Russell
Oifa schreef:
18-08-2018 09:52
Waarom kunnen mensen nou nooit is accepteren dat niet iedereen het zelfde is. Als je van stilte houd en je gaat in en stiltecoupe zitten precies om die reden en er zitten daar dan mensen die toch (zachtjes) praten dan ben je ineens een zeikerd als je er wat van zegt. Beetje omgekeerde wereld.
Dat komt dus omdat veel mensen de stiltecoupé opvatten als geen luid gelach en gepraat, maar geen doodse stilte. Sommigen vinden dat zachtjes praten op gedempte toon al erg je best doen is.

In de sauna speelt dit ook.
Alle reacties Link kopieren
*oma vertelt*

In mijn jeugd hadden heel veel mensen geen auto en gebeurde het meeste lopend of fietsend of met OV.
Ik heb al van heel jongs af aan geleerd om in het OV zachtjes te praten, zodat anderen er geen last van hebben.

Maar tegenwoordig zitten kinderen nog maar zelden in het OV, want bijna iedereen heeft een auto. Tegen de tijd dat ze dan hun studenten-OV-kaart gaan gebruiken zijn hun ouders er niet meer bij om ze een beetje OV-etiquette bij te brengen en praten ze dus in de trein net zo hard als buiten of in de auto.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
iets_perzik schreef:
18-08-2018 09:55
Mee eens. In de bus of metro zijn ook geen stiltecoupés. Gewoon afschaffen en dat iedereen zich overal in het OV maar enigszins rustig houdt.
Over het algemeen zit je in een bus en metro niet zo lang als in een trein.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
LizBakker schreef:
18-08-2018 09:52
2) het begrip stiltecoupé betekent niet voor iedereen hetzelfde. Voor veel mensen is het meer een niet-bellen-coupé, want zo was vroeger bij de NS de stiltecoupé omschreven en dat waren ook de instructies. Dus daar is nog een verschil in interpretatie.

3) mensen houden er niet van om door een ander de les gelezen te worden. Ik heb veel incidenten in de stiltecoupé aanschouwd, en het draait er vaak op uit dat de mensen júist met hun hakken in het zand gaan als ze er op gewezen worden, of als hen vriendelijk wordt verzocht stil te zijn. De verzoeker wordt dan als een zeurderig pietlut behandeld. Flauw, maar zo werkt het is mijn observatie.

Ik dacht inderdaad ook tot voor kort dat de stiltecoupé zo werkt en dat je wel zachtjes mag praten. Om dan door zo'n pedante zeikerd aan te worden gesproken... Begrijp me niet verkeerd, prima dat je me aanspreekt, maar het is altijd een rood aangelopen oudere man of muizig uitziend wijf dat op extreem luide en pedante toon en met boos vertrokken zure kutkop verkondigt 'SORRY. MAAR DIT IS TOCH ECHT DE STILTECOUPÉ HOOR.' en dan meteen weer gaan zitten en wegkijken. Pardon? Zeg het gewoon even normaal en maak oogcontact, geef kans op een reactie en ga er ook niet meteen vanuit dat iemand expres de boel loopt te verzieken. Ik krijg dan echt de neiging om uitgebreid mijn moeder te gaan bellen en heb eerlijk gezegd ook wel eens doorgepraat nadat iemand op zo'n toon tegen me begon. Doe even rustig.
Ook irritant zijn de conducteurs, die een kwartier lang id stilte coupe aan het mekkeren zijn (alstublieft, dank u wel, prettige reis).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven