Italië zomervakantie 2019

20-08-2018 20:06 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond allemaal,

Nog aan het nagenieten van onze laatste zomervakantie maar toch zijn we al weer bezig met die van volgend jaar.
We hebben het plan opgevat om volgend jaar naar Italië te rijden, maar zijn niet heel goed bekend daar.
Naast een stedentrip naar Rome en een zomervakantie met ouders in Rimini van mij en een stedentrip naar Venetië van partner verder nooit geweest.
We hebben wel wat rondgekeken al maar zijn op zoek naar tips.

We zijn een gezin met 2 kinderen van 9 en 5 en een kleine hond. We vinden autorijden / in de auto zitten geen probleem. We willen de op de heen en terugreis een tussenstop maken halverwege van 1 a 2 dagen en in totaal ongeveer 14 dagen weg zijn.
We hebben geen eigen middelen (tent/caravan e.d.) en hebben verder niet echt voorkeur of het een huisje/b&b/sta-caravan/hotel is en ook een rondreis behoort tot de opties.

We houden van afwisseling dus een mix van cultuur/stad/natuur/strand/zwembad zou ideaal zijn.
We zijn dus op zoek naar een mooie omgeving met genoeg te doen, al dan niet een mooie rondreisroute. Of juist een afrader!

Evt tips qua hotels/campings/huisjes e.d. zijn ook welkom.
We zoeken iets waar ze kind- en diervriendelijk zijn, liefst met zwembad(je).

Iemand de ultieme tip?
Alvast bedankt! :-D
Not my circus, not my monkeys
Alle reacties Link kopieren
Camping Levico!
Je hebt daar alles: steden Bolzano, Bassano, Trento, evt Verona als je iets verder wilt. Wandelen, bergen, bos, heerlijke restaurantjes in Caldonazzo. Aan dat meer liggen zelfs vijf campings. Wij vonden het levico meer net iets leuker.
Huisjes, Gardameer, op rij-afstand van Verona en Venetië.

https://www.sangiorgiovacanze.it/
Alle reacties Link kopieren
Google op agriturismo’s! Dat zijn prachtige accommodaties op (meestal) boerenbedrijven of olijvengaarden. Ik zou naar Toscane, Umbrie of Le Marche gaan, als ik jullie was. Prachtige stadjes en goed aan te rijden.
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
Camping Isolino aan het Lago Maggiore. Mooie omgeving, leuke camping met veel te doen voor kinderen, zwembad, meer en hondenstrand. Er zijn stacaravans en huisjes te huur. Het is ons erg goed bevallen!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou juist de meren overslaan en naar de italiaanse kust rijden.
Denk aande bloemenriviera, zo mooi.

Oh, en vergis je qua reistijd niet in de Alpen, kost uren meer tijd, dan je denkt
Alle reacties Link kopieren
Ik vond de Italiaanse Bloemenrivièra, Luguria, eigenlijk een beetje tegenvallen. Vond het vooral heel erg toeristisch. Sommige kleine plaatsjes, die heus mooi zijn, waren bijna niet om door te komen door de grote hoeveelheden toeristen. En de stranden (smal en vaak met grint) zijn er enorm commercieel. Er is weinig vrij strand en als het er is, is het bomvol.

Misschien is de streek erg leuk in het voor- of naseizoen maar geen aanrader in het hoogseizoen vind ik.

Ik ben nog nooit in het zuiden van Italië geweest. Is dat rustiger/mooier?
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
Gardameer of toscane
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel voor de tips!!
We zoeken het liefst geen supercommerciele dingen mag wel voor een dagje ofzo maar het liefst niet elke dag :D
Not my circus, not my monkeys
Ik volg even. Heb van de week zitten kijken naar agriturismo in Toscane.

We zijn boven Venetië geweest maar dat vond ik tegenvallen.
Alle reacties Link kopieren
Aagjeuittilburg schreef:
20-08-2018 20:15
Camping Isolino aan het Lago Maggiore. Mooie omgeving, leuke camping met veel te doen voor kinderen, zwembad, meer en hondenstrand. Er zijn stacaravans en huisjes te huur. Het is ons erg goed bevallen!
+1.

Wij komen graag in Italië, westoever Gardameer is onze favoriete plek, gevolgd door Toscane en Umbrië. Agriturismo Miraduolo is een voorbeeld van een centrale plek in Umbrië.

Er zijn diverse sites mbt agriturismo’s. Eccoitalia bijvoorbeeld.
Aagjeuittilburg schreef:
20-08-2018 20:15
Camping Isolino aan het Lago Maggiore. Mooie omgeving, leuke camping met veel te doen voor kinderen, zwembad, meer en hondenstrand. Er zijn stacaravans en huisjes te huur. Het is ons erg goed bevallen!
+1.
Ook camping Continental Lido is erg leuk. Vinden wij zelfs net wat leuker. Is van dezelfde eigenaar als Isolino en ligt aan het Lago Mergozza.

Ik lees even mee, wij willen weer naar Italië. Max 1050 km vanaf Utrecht, stacaravan, zwembad is een must en liefst ook een speeltuin.
Ik zou naar een kleiner meer gaan: lago di Ledro of lago d'Idro. Schone meren, kun je prima in zwemmen en niet te ver van de grens met Oostenrijk/Zwitserland.
Alle reacties Link kopieren
Lago Maggiore (westkant), Lago d'Orta of Lago Mergozza. Zooo mooi, veel te doen, heerlijk klimaat. Zeker ook met kinderen.

Bijv. Conca d'Oro in Feriolo aan Lago Maggiore. Prachtige, erg schone huisjes in Garden area. Meer op 10 stappen, alleen dit jaar wel veel waterplanten.....
Overnachten onderweg kan bv in Colmar. Leuk stadje.
Andere tip is om juist 's avonds te vertrekken vanuit NL en dan in één keer door te rijden. Zeker in de drukke weekenden scheelt dat heel veel files. Als je elkaar afwisselt, is dat best te doen.

Zelf vind ik Ligurie heel mooi, maar de stadjes van Cinque Terre zijn heel druk in de zomer. We zijn daar in de winter geweest. Was niet druk en een heerlijke wandeltemperatuur.

In de zomer gaan we meestal naar Toscane/Umbrie. Denk eraan dat afstanden soms klein lijken, maar dat je er wel lang over doet. Zoek dus voor het plannen van dagtripjes goed uit hoe láng het rijden is en niet alleen hoe vér. Mooie grote steden zijn Arezzo, Cortona, Siena, Firenze, Perugia, Assisi, Orvieto. Maar er zijn ook heel veel kleinere steden die heel mooi zijn. Montepulciano, Pienza, Volterra, San Gimignano.. Veel mooie musea met prachtige en unieke kunst (maar daar moet je van houden!).

Voor huizen kun je kijken op novasol.nl
Je kunt dan op een kaart zien waar het huis ligt en wat de voorzieningen zijn. Let er ook hier op dat het soms flink veel tijd kost om vanaf een afgelegen huis op een grotere weg te komen.

Een echte afrader: Lago Trasimeno. Vorige zomer was het daar niet fijn zwemmen. Vies, wier, scherpe dingen in het water.. ik ben niet eens het water in geweest en dochters ook maar één keer. Het was toen wel een uitzonderlijk warm jaar, dus mss is het andere jaren beter.
Alle reacties Link kopieren
Een van de kleinere meren zijn inderdaad leuk (Orta, Ledro, Idro)
Daarna doorrijden naar Toscane of Umbrie en daar een weekje in een mooie agriturismo.
Alle reacties Link kopieren
Afraders: Gardameer, Pisa
en met kinderen ook Le Marche.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
05-09-2018 15:09
Afraders: Gardameer
ik vind die grote meren ook he-le-maal niks!
ben dol op Italie, maar sla de meren graag over
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
05-09-2018 15:22
ik vind die grote meren ook he-le-maal niks!
ben dol op Italie, maar sla de meren graag over
Ook de kleine meren daar in de buurt? Die vind ik namelijk heel mooi, en stukken minder toeristisch.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
05-09-2018 15:24
Ook de kleine meren daar in de buurt? Die vind ik namelijk heel mooi, en stukken minder toeristisch.
ik houd meer van de kust, maar heb wel eens een vakantie aan een kleiner meer doorgebracht (lago di Corlo) Ik vind gewoon de beweging en de spanning van de zee, zoveel mooier dan het stilstaande van een meer.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
05-09-2018 15:28
ik houd meer van de kust, maar heb wel eens een vakantie aan een kleiner meer doorgebracht (lago di Corlo) Ik vind gewoon de beweging en de spanning van de zee, zoveel mooier dan het stilstaande van een meer.
Ah oke, ik heb juist niet zoveel met de zee. Ik hou van de bergen en de meren die er tussen liggen.
Maar niet van Garda :proud:
Ik ben zelf vorig jaar naar camping village montescudaio geweest. Hele grote camping maar door de opzet voelt dat niet zo. Het ligt in een bos waar je kan wandelen en fietsen, heeft een vrij groot zwembad, elke dag leuke animatie, vlakbij strand en ook redelijk centraal. Ik heb tripjes gemaakt naar Pisa en de Cinque Terre (wat overigens echt aan te raden is). Op de heenweg gestopt in Zuid-Frankrijk. Vanaf daar een mooie route gereden langs de Italiaanse kust. Voor ons (toen 20 en 21) was de camping het niet helemaal omdat het erg gericht was op kleinere kinderen, maar voor een gezin is het perfect. De prijs viel ons heel erg mee, maar we zijn met een tent gegaan. Ze bieden ook stacaravans aan.
Alle reacties Link kopieren
Nou allereerst allemaal bedankt voor de reacties. We zijn nu vooral aan het twijfelen of we iets in de omgeving lago maggiore boeken of toch in de buurt van Siena/ arezzo of iets in de richting van de kust.

Ik ken alleen omgeving Rimini van Italië en weet dat dat fijn zandstrand was/warme zee/goede tempartuur in de zomer.

Is dat aan de andere kant van italië ook? Dus bij Pisa e.d.?

We kunnen nu eindelijk boeken. Man moest wachten tot ze de vakantieplanning rond hadden (altijd gedoe).

En qua rijden, liever via duitsland/zwitserland of juist via frankrijk/zwitserland. Ik weet dat de laatste optie een kortere reistijd betekent via google maps tenminste maar is het wel een fijne route?
Not my circus, not my monkeys
Alle reacties Link kopieren
Duitsland! Scheelt ook een hoop qua tolwegen.
Alle reacties Link kopieren
Via Duitsland/Zwitserland of via Frankrijk/Zwitserland is volgens mij om het even..... Beide routes op zich prima, maar kunnen erg druk zijn. Op zondagochtend heeeeel vroeg vertrekken (4 uur ofzo) vind ik het allerfijnst. Dan ben je de files voor en er zijn geen vrachtauto's.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven