Noorwegen zomer 2019

05-09-2018 11:48 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Na een heerlijke zonnige vakantie, ben ik na twee weken werken alweer bezig met de volgende zomervakantie :-P .

Volgend jaar willen we graag naar Noorwegen. Met de auto, en dan een "rond"reis langs de westkust, te beginnen vanuit Kristiansand. Daarbij willen we het liefst op de bonnefooi op campings een hytte huren voor de overnachtigen. In 2000 hebben we al eens een dergelijke vakantie gedaan, en dat ging perfect. Op regenachtige dagen vroeg een hytte zoeken, op zonnige dagen was het sowieso nooit een probleem eentje te vinden. Maar tja, dat was bijna 20 jaar geleden....

Mijn vraag is dus: wie is onlangs in Noorwegen geweest en kan mij vertellen of je nog steeds redelijk op de bonnefooi hytter kan huren op campings in Zuid- en West-Noorwegen? En de gemiddelde prijzen ervan? Weet iemand die?

Sowieso zijn natuurlijk ervaringen, tips en tricks op alle gebieden welkom! Superfijn als je je geweldigste of beroerdste vakantie ervaring in Noorwegen met me wilt delen :-D

IK heb al een campinggids aangevraagd, dus als iemand een do or don't op dat gebied heeft; ook fijn. Wij hoeven geen luxe hytter ofzo; we zijn al tevreden met een slaapplek voor ons allevier, stromend water en een kooktoestel.

Alvast heel erg bedankt voor evt. reacties!!
Alle reacties Link kopieren
Ja, je kan ze nog steeds op de bonnefooi huren. Afgelopen zomer waren wij er rond een groot sporttoernooi en waren nog wel eens alle hutten vol. Maar, je hebt tegenwoordig booking,com, airbnb enz. Zet de apps op je telefoon en check even of er nog plek is en reserveer dan gelijk.
De prijzen? Geen idee hoe het toen was, maar ik vind de hutten spotgoedkoop in vergelijking met andere prijzen in Noorwegen. Maar ook de prijzen kan je vinden op die sites.
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding
Damned if I don’t
Alle reacties Link kopieren
Ik lees even mee, ik wil deze winter naar Noorwegen maar ik snap nog niet helemaal hoe en waar ik hytter kan huren.
Kan niet echt goede websites vinden.
Alle reacties Link kopieren
Hi AAAD,

Je kunt in Noorwegen vakantiewoningen huren en hytter. Dit zijn echt twee verschillende dingen; vakantiewoningen zijn groot en goed uitgerust en huur je vaak voor een langere tijd. Ze zijn vakk ook echt prijzig. Hytter zijn een soort van trekkershutten. Ze staan op zo ongeveer alle campings. 20 jaar geleden kon je gewoon aan het eind van de middag een camping opzoeken, en dan een hytte regelen. Dus redelijk op de bonnefooi. Alleen als het regenachtig was, had je wel eens kans dat een camping vol zat en moest je verder zoeken (alle kampeerders wilden dan ook in een hutje).

Ik heb dit topic geopend, omdat ik me afvroeg of je nog steeds op de bonnefooi dit kunt doen. Het toerisme is in de afgelopen 20 jaar enorm toegenomen, dus ik kon me zo voorstellen dat je tegenwoordig alles vantevoren zou moeten reserveren.

Volgens Thistle (dank!) valt dat dus mee.

Maar ik hoop op nog wat meer reacties en reiservaringen :) .

Via www.camping.no kun je een gids aanvragen (ook wel digitaal) waarin alvast heel veel campings staan die hutjes hebben. Prijzen is niet altijd duidelijk, vandaar dat ik daar ook wel wat nieuwsgierig naar ben en hoop op wat ervaringsdeskundigen :)
Alle reacties Link kopieren
ik ben van plan 1 week op dezelfde plek te blijven (schaatsen!!) dus ik wil liever niet op de bonnefooi maar misschien nog steeds goed om hier te volgen dan.

Thanks voor de info :-)
Alle reacties Link kopieren
Oh leuk!! Dát zou ik ook wel willen, dat schaatsen!!

Als je een week op een plek blijft is een comfortabeler huis mss fijner dat een hytte. Zéker in de winterperiode. Alhoewel je, voral in Telemark toendertijd, ook wel hele luxe maar toch redelijk goedkope hytter had.

Mss is voor jou Airbnb dan wel wat??
Alle reacties Link kopieren
purple1973 schreef:
06-09-2018 13:48
Oh leuk!! Dát zou ik ook wel willen, dat schaatsen!!

Als je een week op een plek blijft is een comfortabeler huis mss fijner dat een hytte. Zéker in de winterperiode. Alhoewel je, voral in Telemark toendertijd, ook wel hele luxe maar toch redelijk goedkope hytter had.

Mss is voor jou Airbnb dan wel wat??
Ja Airbnb was ook mijn plan maar daar is (nog) heel weinig te vinden voor de winterperiode dus ik hoopte hier nog andere, meer Noorse, sites te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Gaan ook volgend jaar naar Noorwegen maar onze basis is Zweden want dat is overall goedkoper :-)
Alle reacties Link kopieren
He Slobberbone, dát is natuurlijk ook een idee. Maar eigenlijk willen wij graag de westkust van beneden tot ongeveer Alesund aan toe zien.... Dan is standplaats Zweden niet zo handig helaas.

Heel veel plezier alvast!!
Alle reacties Link kopieren
slobberbone schreef:
08-09-2018 14:22
Gaan ook volgend jaar naar Noorwegen maar onze basis is Zweden want dat is overall goedkoper :-)
Dit zou ik nooit doen... zeker als je de mooiste stukken van Noorwegen wilt zien... bijna allemaal in het westen.
Rijden in Noorwegen is een hele bezigheid omdat je gemiddeld niet zo hard kan rijden, zeker in het Fjordengebied.

Wij zijn met de camper in 2013 4 weken door Noorwegen getrokken en het was fantastisch!
Hele camper vol voedingsmiddelen (let op; hier zijn strikte regels voor) en gaan! Na 2 a 2,5 week was bij ons veel op dus moesten we boodschappen doen, we zijn wel behoorlijk geschrokken toen :) haha! 2 keer uit eten geweest maar we konden er niet van genieten gezien de prijzen (60 euro voor 2 pizza's en 1 cola, water hoefden we niet te betalen)...

Al met al een prachtig land. Wij zijn ook ongeveer tot Alesund gekomen. In 4 weken zoveel te doen en te zien. We reden de terugweg via de binnenlanden van Noorwegen en die vonden we zeker minder indrukwekkend. Als ik nog eens zou gaan zou ik via oost omhoog rijden en het westen op de terugweg pakken zodat je met de mooiste indrukken het land weer verlaat.
Alle reacties Link kopieren
onze route/stops toen:


Billund (Denemarken) Legoland
Hirtshals (Denemarken))
Kristiansand
Kjeragbolten (Lysefjord)
MÅNAFOSSEN waterval
Pulpit Rock / Preikestolen
Langfoss (waterval)
Trolltunga wandeling
Odda
Vøringfossen waterval
Hardangerbrug (ivm brugopening)
Bergen
Gudvangen
Fläm
Aurlandsdal
Nigardsbreen gletsjer
Dalsnibba (Nibbevegen)
Geiranger / ørnevegen
Trollstigen (mooie route)
Storseisundet (brug)
Rondane Nasjonalpark
Oslo
Staafkerk Heddal (Notodden)
Larvik (Noorwegen)
Hirtshals (Denemarken)
Alle reacties Link kopieren
Europe86 schreef:
18-09-2018 11:23
Dit zou ik nooit doen... zeker als je de mooiste stukken van Noorwegen wilt zien... bijna allemaal in het westen.
Rijden in Noorwegen is een hele bezigheid omdat je gemiddeld niet zo hard kan rijden, zeker in het Fjordengebied.

Wij zijn met de camper in 2013 4 weken door Noorwegen getrokken en het was fantastisch!
Hele camper vol voedingsmiddelen (let op; hier zijn strikte regels voor) en gaan! Na 2 a 2,5 week was bij ons veel op dus moesten we boodschappen doen, we zijn wel behoorlijk geschrokken toen :) haha! 2 keer uit eten geweest maar we konden er niet van genieten gezien de prijzen (60 euro voor 2 pizza's en 1 cola, water hoefden we niet te betalen)...

Al met al een prachtig land. Wij zijn ook ongeveer tot Alesund gekomen. In 4 weken zoveel te doen en te zien. We reden de terugweg via de binnenlanden van Noorwegen en die vonden we zeker minder indrukwekkend. Als ik nog eens zou gaan zou ik via oost omhoog rijden en het westen op de terugweg pakken zodat je met de mooiste indrukken het land weer verlaat.

Voorlopig hebben wij geen 4 weken aaneengesloten vakantie en hebben 4 kids. Dus dan is van hot naar her rijden niet handig en kiezen voor vast basis plaats. Om zo onze dagtochten te doen is handiger net kids.

Tromso, Moermansk, Helsinki komt later wel keer als kids groot zijn :-)
Alle reacties Link kopieren
Wauw, Europa. Gave route. Ik ga eventjes checken welke plekken ervan ik ook op ga nemen in onze route. Dank voor het delen!!!!

4 weken vakantie en rondtrekken.... Ik ben jaloers jaloers man!!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben afgelopen juni Noorwegen op de motor bezocht en op de bonnefooi naar hytters (is dat het meervoud ervan?) gezocht. Dit is overal prima gelukt. Behalve bij het Geiranger. Althans, daar hadden we wel een hytter, alleen "moesten" we voor de meeste luxe en grote gaan, omdat de rest verhuurd was. De prijzen zijn overal echt zo wisselend. Soms een duur hytter, wat eigenlijk best oud is en slecht onderhouden (oude matrassen bijvoorbeeld) en dan weer een goedkoop en groot en nieuwe hytter.
Vier jaar geleden zijn we ook geweest, toen waren we er de eerste twee weken van augustus. Ook toen elke dag op de bonnefooi, waar we achter kwamen was dat we rond 15 a 16 uur bij een hytter aankwamen, we eigenlijk altijd gelijk wel plek hadden. Kwam je later, moest je soms iets meer zoeken.
Mijn man had van te voren wel allemaal hytters uitgezocht op de route, maar dus niet geboekt. Maar ook dit keer kwamen we er achter dat er echt veel meer onderweg zijn dan dat er bijvoorbeeld op google maps staan aangegeven.
Kortom, ik zou de gok gewoon durven nemen en op de bonnefooi gaan.
Alle reacties Link kopieren
Europe86 schreef:
18-09-2018 11:23
Dit zou ik nooit doen... zeker als je de mooiste stukken van Noorwegen wilt zien... bijna allemaal in het westen.
Rijden in Noorwegen is een hele bezigheid omdat je gemiddeld niet zo hard kan rijden, zeker in het Fjordengebied.

Wij zijn met de camper in 2013 4 weken door Noorwegen getrokken en het was fantastisch!
Hele camper vol voedingsmiddelen (let op; hier zijn strikte regels voor) en gaan! Na 2 a 2,5 week was bij ons veel op dus moesten we boodschappen doen, we zijn wel behoorlijk geschrokken toen :) haha! 2 keer uit eten geweest maar we konden er niet van genieten gezien de prijzen (60 euro voor 2 pizza's en 1 cola, water hoefden we niet te betalen)...

Al met al een prachtig land. Wij zijn ook ongeveer tot Alesund gekomen. In 4 weken zoveel te doen en te zien. We reden de terugweg via de binnenlanden van Noorwegen en die vonden we zeker minder indrukwekkend. Als ik nog eens zou gaan zou ik via oost omhoog rijden en het westen op de terugweg pakken zodat je met de mooiste indrukken het land weer verlaat.
De mooiste stukken van Noorwegen bijna allemaal in het westen. Daar zijn de meningen dan over verdeeld. Ik ben drie keer in Noorwegen geweest en vond het oosten net zo mooi als het westen. Ja de fjorden zijn in het westen en prachtig maar de landschappen in het oosten en midden zijn evengoed prachtig.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven