Ervaringsdeskundigen gezocht – Bali met kind van 2

20-09-2018 21:56 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames (of heren),

Ik ben op zoek naar ervaringsdeskundigen; mijn vriend en ik willen aankomende winter graag de winterzon opzoeken en kunnen door gunstige omstandigheden drie weken vrij nemen rond kerst. We zaten eraan te denken om naar Bali af te reizen met ons zoontje van dan bijna twee omdat:

- het lijkt ons een erg mooi maar ook chill eiland (lekker eten, strandjes, goed te bereizen door het toerisme, mooie accomodaties)

- er is geen malaria

- ik hoor er goede verhalen over

Los van de lange vlucht zie ik aan de ene kant echt zoveel mensen die met kind naar Bali gaan en het heerlijk hebben, maar….lees ik ook over het gevaar van Dengue in het regenseizoen (als wij er zijn). In 2016 is er een piek aan besmettingen geweest op Bali, nu vind ik er weinig info over. Ik heb in het verleden heel veel gereisd zelf, maar met zon kleintje vind ik toch wat anders, dus…mijn vraag is of er mensen hier naar Bali zijn geweest recentelijk en hoe risicovol die dengue nou echt is? Moet je de hele tijd smeren/opletten om niet lek geprikt te worden en worden er veel mensen ziek, of valt het wel mee, een beetje opletten en dan is er weinig risico? Ik vind er geen goede cijfers over en vind het daardoor zo moeilijk te beslissen! Vandaar dat ik even om advies kom vragen. En ik snap dat dit maar enkele ervaringen zijn maar hoor gewoon graag wat ervaringen om een beeld te krijgen :). Over het reizen heb ik geen zorgen maar wil een (ernstig) ziek kind natuurlijk vermijden. Iemand die mij hier meer over kan vertellen?



Super bedankt bij voorbaat!
Alle reacties Link kopieren
Dit lijkt me bij uitstek een vraag voor de reizigerspoli van de GDD (of zo'n ander vaccinatiebedrijf). Die mensen hebben up-to-date nieuws en kennis over dengue en kunnen je er goed in adviseren.
De drie punten die je opnoemt als voordelen kan je vast ook op meerdere Europese warme eilanden vinden. Het lijkt me voor een kind van 2 echt niet tof zo lang vliegen en dan na 3 weken weer terug. Zo goed als heel je vakantie kinds ritme over de mik, en bij terug komst weer.
Wij zijn destijds met een peuter naar Bali gevlogen. Prachtig! Echt, ik vond het er heerlijk. Ik zou het alleen nooit meer doen met een kleintje. De reis is echt lang, vooral voor een hummel. Het tijdsverschil is echt niet grappig en kind is heen en terug een week van de keg geweest.

Tel daarbij op dat mijn nu pre-puber echt niets meer weet van zijn toffe ver-weg vakantie.
Alle reacties Link kopieren
Je bent 20-24 uur onderweg. Zwembad, strand, goed eten, ,,,etc kan ook in de Kaap Verde op 6 uur vliegen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
In Kaap Verdie kan je echt niet zo lekker eten als in Bali en behalve strand en zwembad is daar ook verder geen zak te beleven natuurlijk.

Wij zijn met peuter en kleuter naar Bali geweest. Echt super gehad ! Maar inmiddels wel ruim 10 jaar geleden.
Als de kans daadwerkelijk groot is op Dengue, zou ik nu echter het risico niet meenemen.

En ja, mijn pubers weten inderdaad niks meer van die vakantie, maar wat maakt dat uit ? Kinderen weten ook niet meer, dat ze in de duurste kinderwagen hebben geleden of hoevaak ze naar de dierentuin zijn geweest, etc. Daarom hoef je het toch niet te laten om dingen te doen met je kinderen, die jij leuk vind !
Alle reacties Link kopieren
Haha nee dat vind ik ook! Mijn zoontje vind het geweldig als hij samen met ons leuke dingen doet en dat doen we in Bali. Ik begrijp wel dat mensen het vreemd vinden dat je zo'n lange vliegreis maakt met kids hoor, maar daar heb ik zelf geen problemen mee en ik vroeg bovendien naar ervaringen rond dengue- dus ervaringen van mensen die er kort geleden zijn geweest. Angelique, leuk te horen! Er is volgens mij nu niet meer risico hoor, er was bijv. in 2010 ook een uitbraak, maar feit is gewoon dat die mug en die ziekte daar wel voorkomt (ook in thailand, caribisch gebied, maleisie etc trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn in 2014 geweest met onze kinderen van toen 15mnd en 3,5. We hadden deet mee, maar ik vond er niet veel muggen op de plekken waar wij zaten. Echter, ik zou zeker even advies inwinnen bij de reizigerspoli. Het blijft een afweging, want dat ik of iemand anders niet ziek geworden is, zegt niks over jou/jullie. De ziekte komt voor, dus het zou kunnen gebeuren.

Overigens vond ik Bali super met kleine kids en de reis ging ook prima. Komend jaar gaan we weer ver weg, maar inmiddels zijn ze 5 jaar ouder natuurlijk.
Ik ben net terug uit Bali en denk niet dat ik Dengue heb... en nu?

Op Bali zelf krijg je daar niet zo veel van mee hoor. Als er een uitbraak is. Ik zit niet dagelijks daar bij de huisartsen om te kijken hoe veel mensen er ziek zijn. Ik zou het bij GGD navragen.

Op reis met een peuter van 2 lijkt me zo onpraktisch... dan zit je maar elke avond in je hotelkamer vanaf een uur of zeven... Of je doet zoals andere mensen en neemt een gillend kind mee naar het restaurant... brrr.

Zou dan ergens dichterbij waar het alsnog warm is een huisje of appartement huren. En zodra kind tot uur of negen kan opblijven en zelf kan rondbanjeren de hele dag weer een verre reis maken. Maar dat was je vraag niet :D.
Alle reacties Link kopieren
We zijn nog niet naar Bali geweest met onze dochter ( wel Florida, toen 7 maanden, prima gegaan)

Ik zou Bali aandurven met onze dochter. Ze zijn daar ontzettend kindvriendelijk. Ik zou wel kijken om te reizen via een van de Emiraten. Hierdoor breek je je reis in tweeen en kan je kleine zn energie even kwijt.
Als je niks doet, gebeurt er ook niks!
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring met Bali/dengue maar wel met een verre reis met kind van net geem 2. Altijd dat geneuzel dat ze er later niks meer van weten; so what? Ze weten ook niks van een weekend Texel later.

En of ze helemaal van de leg zijn hangt ook maar net van je kind af. Wij hadden toen 12 uur tijdverschil (en dat na een reis van meer dan 24 uur) maar na 2 nachten goed slapen was er geen sprake meer van jetlag. Terug zelfde verhaal.

Dus, even los van alle dengue-ervaringen, veel plezier!
Ik heb zelf geen ervaring met Bali; maar toch zeg ik dat ik het wel aan zou durven.

Dengue is wel altijd een risico in die landen... maar volgens mij wel klein. En risico's loop je nou eenmaal overal en altijd.
Je kan het risico enigszins minimaliseren door goed te smeren, en als je een buggy gebruikt de klamboe erover doen. (dengue muggen zijn overdag actief)

Ik heb met beide kinderen lange vluchten gemaakt toen ze nog (heel) jong waren. De laatste keer was deze zomer naar Thailand (waar dengue ook een risico is) met onze zoon van net 1.
De vluchten zelf zijn altijd goed gegaan.
Wel hadden beide kinderen behoorlijk last van jetlag. Maar als je daarin gewoon een beetje mee kan veren vond ik het absoluut geen belemmering.

Natuurlijk is het jammer dat ze zich niks van deze eerste reizen kunnen herinneren. Maar ik, als ouder, heb wel fantastische herinneringen aan deze reizen met m'n kleintjes.
En dat is toch minstens zo belangrijk?

Ik wens je een fijne reis toe!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben pas terug en Deet mee gehad. Het flesje is nog ongeopend. In het binnenland een paar muggenbeten gehad maar aan de kust geen enkele.
Bali met zo'n klein kind zou ik wel gevaarlijk vinden want je moet zelf al 10 paar ogen hebben om niet te verongelukken met zoveel (gevaarlijk) verkeer. En wandelwagens zijn daar ook niet te doen,de voetpaden zijn enorm slecht, je moet zien dat je je voet niet om slaat of struikelt! Voetpaden vaak ook enorm smal, dus je moet wel op de straat gaan. En dan nog zolang vliegen, nee, je kan toch beter een paar jaar wachten of je peuter naar de grootouders brengen.
poker wijzigde dit bericht op 26-09-2018 12:43
0.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vorig jaar geweest en geen dengue opgelopen. Maar ja of je nou zoveel hebt aan die paar viva-forummers die geen dengue hebben opgelopen? Dat zullen er vast meer zijn dan die het wel hebben gekregen. Maar je vroeg ervaringen met dengue, dus bij deze.
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames, super bedankt, fijn deze ervaringen te lezen! Ook van anderen die genoten hebben van een verre reis met kids. Nee ik snap dat ik hier niet op kan baseren wie dengue krijgt of niet hoor, helemaal. Maar als je erop zoekt krijg je natuurlijk vele mensen die het wel hebben gehad en was benieuwd naar mensen die er zijn en wat zij van de muggen situatie vinden. Onveilig verkeer is ook een goede om rekening mee te houden, dank. Hebben jullie het wel naar de zin gehad?
Alle reacties Link kopieren
balimetkids schreef:
25-09-2018 21:10
Nee ik snap dat ik hier niet op kan baseren wie dengue krijgt of niet hoor, helemaal. Maar als je erop zoekt krijg je natuurlijk vele mensen die het wel hebben gehad en was benieuwd naar mensen die er zijn en wat zij van de muggen situatie vinden. Onveilig verkeer is ook een goede om rekening mee te houden, dank.
De hoeveelheid muggen hangt ook af van de seizoenen. In het droge seizoen zijn er minder muggen dan in het natte seizoen.
Ik neem aan dat je een consult plant bij een vaccinatiedienst? Leg daar je vraag neer, zij kunnen je het beste adviseren.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat weet ik (dat het seizoensafhangkelijk is).
Ik ben al bij de GGD geweest maar die konden echt absoluut geen informatie beiden. Geen cijfers, niets. Alleen; het komt voor smeer je in. Vandaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp nooit waarom mensen hun kleine kinderen over de hele wereld moeten meeslepen. En dat nog op de meest milieuvervuilende wijze.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
balimetkids schreef:
25-09-2018 21:10
Hallo dames, super bedankt, fijn deze ervaringen te lezen! Ook van anderen die genoten hebben van een verre reis met kids. Nee ik snap dat ik hier niet op kan baseren wie dengue krijgt of niet hoor, helemaal. Maar als je erop zoekt krijg je natuurlijk vele mensen die het wel hebben gehad en was benieuwd naar mensen die er zijn en wat zij van de muggen situatie vinden. Onveilig verkeer is ook een goede om rekening mee te houden, dank. Hebben jullie het wel naar de zin gehad?


Nou om eerlijk te zijn niet nee, Bali kom ik niet meer. Ligt er misschien aan welk deel je zit. Wij zaten in Jimbaran, net naast Kuta. Dit omdat we er maar een paar dagen waren en we om 7 uur 's ochtends vlogen. Je moet rekenen dat je ongeveer 5 uren over 120 km rijdt, dus dan wil je niet te ver van het vliegveld zitten. Ubud e.o. is vast stukken leuker, maar dus nog wel uren rijden vanaf het vliegveld. Wij waren met de boot vanaf Java gekomen en dan moet je dus zo'n 120 km naar Jimbaran, wat een drama.
Kuta vond ik echt verschrikkelijk ordinair en vulgair. Je kunt er niet over straat lopen zonder nageroepen te worden (ben trouwens bijna 50). In de souvenirwinkels verkopen ze alleen houten falussen en als je ze niet koopt schelden ze je uit. Ok dat hoort de willekeurige toerist misschien niet, maar mijn man van Indische afkomst spreekt geen Indonesisch, maar kent de scheldwoorden uiteraard wel.
Op de boot voelde ik me ook al niet op mijn gemak, evenals mijn dochter. We hebben onze koffers strak in het oog gehouden en toen we iets te eten gingen halen bij de kiosk was het duidelijk dat de man achter de balie met een groep mannen die erbij stond over ons stond de roddelen en te lachen. Mijn dochter (17 en erg mooi) werd hinderlijk achtervolgd op de hele boot en werd daar zo zenuwachtig van dat ze bij het verlaten van de boot ongeveer elke prullenbak omver heeft gereden met haar koffer waar ze langs liep. Dus toen heeft moeders even opgetreden tegen de desbetreffende jongeman.
Het resort waar we zaten was trouwens fantastisch en het eten ook. Het was bedoeld om uit te rusten na een intensieve reis over Java, dus dat hebben we maar gedaan, na ons uitstapje naar Kuta hebben we het terrein niet meer verlaten. Java was fantastisch en daar kom ik zeker terug, heerlijk eten en geweldig lieve en gastvrije mensen. Muggen hebben we weinig last van gehad, niet gestoken en ook weinig gezien. Maar dat was in augustus.
Alle reacties Link kopieren
balimetkids schreef:
25-09-2018 21:10
Hallo dames, super bedankt, fijn deze ervaringen te lezen! Ook van anderen die genoten hebben van een verre reis met kids. Nee ik snap dat ik hier niet op kan baseren wie dengue krijgt of niet hoor, helemaal. Maar als je erop zoekt krijg je natuurlijk vele mensen die het wel hebben gehad en was benieuwd naar mensen die er zijn en wat zij van de muggen situatie vinden. Onveilig verkeer is ook een goede om rekening mee te houden, dank. Hebben jullie het wel naar de zin gehad?
Zeker en vast, ik wil zo terug! Echt 1 van mijn beste vakanties! En veel beter dan Thailand!
Hastadepasta18 schreef:
25-09-2018 02:48
Geen ervaring met Bali/dengue maar wel met een verre reis met kind van net geem 2. Altijd dat geneuzel dat ze er later niks meer van weten; so what? Ze weten ook niks van een weekend Texel later.
Dit begrijp ik ook nooit. Daar gaat het toch ook niet om. Maar misschien hebben de ouders zelf wel geen zin om op de camping in Bakkum te zitten. Voor een peuter hoef je überhaupt niet op vakantie te gaan.
Ik ben vorig jaar 3 weken naar Bali geweest (geen kinderen) en wij hebben het heerlijk gehad! Ja het reizen van plek naar plek duurt langer dan wij gewend zijn, maar weet niet of jullie überhaupt op veel verschillende plekken willen overnachten?

Changgu is mooi en rustig, Ubud is een drukke stad maar je kan er ook net wat buiten verblijven en de drukte opzoeken. Kuta zou ik vermijden!

Je kan het zelf zo gek/druk/moeilijk maken als je wilt, van muggen hebben wij weinig last gehad (november).
Alle reacties Link kopieren
Wij waren er in 2014, kinderen waren destijds 1,5 en 3,5 en het is nog steeds een fantastische herinnering! Wij vlogen met singapore airlines, vlucht duurde in totaal zo'n 16 uur geloof ik en hebben rondgetrokken. Bali is heel makkelijk te bereizen en men is dol op kinderen, dus we voelden ons overal heel welkom. We zijn in Sanur, Ubud, Lovina en Canggu geweest en ook naar het zuiden van Java.

Wbt dengue; wij hebben een strak deet beleid gehanteerd en zijn niet ziek geworden (wel gestoken af en toe). Je kan natuurlijk altijd pech hebben en wel de klos zijn. Man en ik zijn dit jaar weer terug geweest en voor ons gevoel niet meer of minder muggen en Dengue dreiging dan destijds. Ik herinner me uit 2014 vooral dat er op Bali weinig aandacht voor lijkt te zijn, terwijl er in Singapore op diverse plekken waarschuwingsborden hingen met het advies om je goed te beschermen.

Wat ik trouwens wel als tip mee zou geven, voor mocht je er over twijfelen: Wij hebben destijds getwijfeld of we wel of niet naar de Gili's bij Lombok zouden gaan en naar Nusa Lembongan en hebben dat toen niet gedaan ivm toch wel lange boottocht (Gili's) en ruige zee (Nusa Lembongan en soms ook Gili's) en ik ben blij dat we die tocht toen niet ondernomen hebben. Het is naar de Gili's echt een lange tocht en bij ruig weer met veel zeezieke mensen. Niet heel fijn. Nusa Lembongan is vanaf Bali ongeveer 40 minuten, maar wel berucht om ruige zee. Ik vond het daar wel echt heel erg leuk (nog een stuk relaxter en rustiger dan Bali zelf), maar met kinderen kan je niet heel veel kanten op aangezien het vervoer daar vnl per scooter gaat.
Alle reacties Link kopieren
Thanks voor alle tips, echt super fijn te lezen! Ik denk dat we er gewoon voor gaan, rustig aan gaan doen (zijn van plan drie plekken aan te doen, overal een week dus) en heel goed in te smeren. Goed te lezen dat het mensen ook is meegevallen want als je er naar gaat zoeken dan lees je natuurlijk alleen maar spookverhalen.

@Tmaar, goede tip! We waren dat sowieso niet van plan, blijven gewoon op het vasteland, maar idd, is goed om daar ook bij na te denken. En wat betreft je kind ver mee op reis nemen; nee hij herinnert het zich niet, maar wij wel, en het is zo heerlijk de zon op te zoeken in de winter vind ik (even weg van alle creche virussen). Maar ieder daar zijn mening over, moet je vooral niet doen als het niet goed voelt. Maar wij houden erg van reizen en willen er een mooie tijd van maken,
Alle reacties Link kopieren
Leuk TO, veel plezier alvast. Wat ik erg relaxt vond was dat de plaatselijke bevolking inderdaad dol is op kinderen. Daardoor werden ze vaak bezig gehouden door het personeel in een restaurant, met ze spelen of ze mochten mee naar de keuken oid. Nog nooit zo rustig kunnen eten ergens :) Geniet ervan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven