Goedkoop begin Zuid - of Midden-Amerika

04-10-2018 09:46 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Over een paar maandjes ga ik met een vriendin dan eindelijk een paar maanden op reis! We verwachten rond maart/april weg te gaan, en zijn al druk aan het voorbereiden, routes uitstippelen enz. Allemaal superleuk! Nu waren we even benieuwd naar het volgende; wij kunnen er niet echt achterkomen welk beginpunt het goedkoopst is. Is het bijvoorbeeld goedkoper om vanaf NL naar Brazilie te vliegen of bijvoorbeeld vanaf NL naar Suriname en dat als startpunt te nemen? Maakt het uberhaupt veel verschil? Of ligt het misschien meer aan de maand waarin je gaat reizen?

Ben benieuwd of iemand hier meer over weet. Xjus
Check gewoon wat sites met vliegtickets om te kijken wat de goedkoopste optie is. Dat heb ik vorig jaar ook gedaan toen ik naar het zuidoosten van de USA ging.
Alle reacties Link kopieren
Gebruik https://www.kiwi.com.
Daar kan je de goedkoopste vluchten op een kaart bekijken zonder een zeer specifieke locatie of tijdstip op te geven.
Alle reacties Link kopieren
Heel algemeen zijn vluchten naar de oostkant voordeliger omdat het korter vliegen is.
Maar er zijn genoeg aanbiedingen. Laatst bijvoorbeeld bij de KLM werelddeal weken, zie je vrij gemakkelijk wat de goedkope bestemmingen zijn.
Alle reacties Link kopieren
bolhoed schreef:
04-10-2018 13:08
Gebruik https://www.kiwi.com.
Daar kan je de goedkoopste vluchten op een kaart bekijken zonder een zeer specifieke locatie of tijdstip op te geven.
Thanks voor deze tip!
Alle reacties Link kopieren
Gaaf, Latijns Amerika! Zo divers en mooi.

Suriname is meestal juist heel duur om heen te vliegen, en vanuit daar is het ook lastig om over land /water naar andere landen te komen. Vliegen naar een ander land is dan weer duur.

Lima is vaak een stuk goedkoper om op te vliegen dan bijvoorbeeld La Paz of andere minder populaire stad.

Ik zelf ga voor de iets ingewikkeldere tickets altijd even naar de Vliegwinkel en/of Kilroy en vraag echt goed door. Je betaalt een paar tientjes extra aan hen maar zij hebben veel meer zicht op alle mogelijkheden, en bijvoorbeeld op welke dagen of tijden het goedkoper is om te vliegen; of het misschien vanuit Brussel veel scheelt; welke 'open jaw' opties goed te betalen zijn.

Als je niet weet wat open jaw is, lees even op Wikipedia, https://en.wikipedia.org/wiki/Open-jaw_ticket. Kan een hoop dubbel reizen schelen! = tijd en geld.

Wat ik bijvoorbeeld wel eens heb gedaan:
- Heen Amsterdam - Perth, terug Sydney - Amsterdam. Het stuk daartussen over land afgelegd. Met ook nog een 'stopover' van 2 maanden op Indonesië.
- Heen Amsterdam - Salvador da Bahía, Brazilië, terug Lima - Amsterdam. Het stuk daartussen in 9 weken grotendeels over land afgelegd.
- Heen en terug Amsterdam - Bogotá maar met een stopover van 5 dagen in New York (de terugweg ging via Atlanta).

Let erop dat vliegen over een landsgrens heen in Zuid-Amerika superduur is. Bijvoorbeeld een vlucht binnen Peru kan 70 euro zijn, maar een enkeltje van Peru naar Ecuador of Colombia kan zomaar 500 euro zijn. Het kan voordeliger zijn om met de bus de grens over te steken en dan eventueel nog een binnenlandse vlucht.

En voor zover ik weet is het lastig om van Zuid- naar Midden-Amerika te reizen zonder dure vlucht. Een paar jaar geleden gingen er heel eventjes boten van Colombia naar Panama, maar later stopte dat ook weer... over land kan het eigenlijk amper / alleen heel gevaarlijke gebieden, althans dat was zo toen ik dat wel eens onderzocht.

Voor landen zoals Peru of Bolivia zou ik zeker een maand per land nemen en dan nog moet je scherp kiezen en kan je lang niet alle top-bezienswaarsdigheden op een relaxed tempo zien; voor gigantische landen zoals Brazilië twee maanden (ik was 6 weken alleen maar in het noordoosten van Brazilië en heb nog de helft van mijn plannen moeten schrappen).

Nog iets, omdat je het over geld hebt... De kosten voor vervoer, slapen en eten verschillen ENORM in Latijns Amerika (een beetje net als in Europa eigenlijk, Noorwegen en Portugal hebben ook heel ander kostenniveau). Brazilië is bijvoorbeeld bijna twee keer zo duur als Peru. Bolivia is weer wat goedkoper dan Peru. Nicaragua is ongeveer net zo duur als Bolivia, Costa Rica is twee keer zo duur als Nicaragua.
Dus je kan enorm je best doen om te besparen op je intercontinentale vlucht maar als jij vervolgens in Brazilië of Chili gaat zitten kan die besparing al in 1 week teniet gedaan worden door de hogere kosten daar.

Op de Lonely Planet website vind je ongeveer de kosten per land, google bijvoorbeeld op 'lonely planet peru money costs'.
En op www.priceoftravel.com ook. Bovenaan staat dan per stad een 'backpacker index', neem dat niet te nauw, maar het helpt je wel kostenniveaus van steden en landen vergelijken.

Verder nog wat ongevraagd advies over dat continent waar ik in totaal een maand of 9-10 heb rondgereisd verspreid over meerdere reizen...

- Er is veel zakkenrollerij en stiekeme diefstal. Dus (net als in Amsterdam) niet je tas aan je stoelleuning hangen, niet je mobiel op tafel leggen, niet je tas in het rek boven je hoofd in de bus en dan gaan slapen... laat je ook niet afleiden door trucjes en verstop je waardevolle spullen goed. Je valt natuurlijk vrijwel overal op als zijnde toerist en dus per definitie 'rijk' in de landen waar veel mensen het moeten stellen met €5 per dag.

- Lees je in over hoogteziekte.

- Vergis je niet in de afstanden en reistijden. Op de kaart lijkt alles in Peru of Colombia misschien dicht bij elkaar. Maar busritten van 8 uur of 12 uur zijn geen uitzondering, door al die bergen. En dat wil je niet om de dag doen....

- Leer Spaans voordat je gaat, of doe ter plaatse 3-4 weken een cursus! Daar heb je de rest van je leven wat aan. Echt een topinvestering die niemand je ooit meer afpakt.

- Taxichauffeurs hebben vaak "geen wisselgeld" althans dat zeggen ze. Dat geldt ook voor veel winkeliers. En die maken het dan jouw probleem. Dus zorg dat je altijd genoeg kleingeld hebt. Na het pinnen ging ik altijd even de bank binnen om meteen de grote briefjes te wisselen voor kleinere briefjes. Pas trouwens ook op met pinautomaten in winkels, zijn gevoeliger voor skimmen, en ook kunnen meer mensen stiekem meekijken. Na het pinnen ging ik meestal meteen even wat cash dumpen in het hotel en niet daar de hele dag mee rondlopen.
Oh ja en soms komt eerst het geld eruit en dan pas je pinpas! Dus precies andersom. Een keer kwam een Peruaanse vrouw achter me aan rennen met mijn vergeten pas, ik kon haar wel zoenen!
In bepaalde landen bestaan ook veel neptaxi's, lees je in en vraag hotelreceptionisten om advies.

- Veel landen daar zijn erg vlees- en aardappelgericht (aardappels én rijst krijg je dan bijvoorbeeld), vooral in de wat minder toeristische gebieden kan het moeilijk zijn voldoende groenten en vitaminen binnen te krijgen. Sommige mensen reizen met vitaminepillen. Ik ging vaak op zoek naar Chinese restaurants of bv. Thais als dat er was, die hebben wel veel groente op het menu. Sommige landen bieden wel groentesoepen. Fruit kan je op de markten altijd wel kopen. En superlekkere avocado's.

- De hele week voorafgaand aan Pasen is Semana Santa (Heilige Week) met veel processies, gezangen, speciale missen, confessie-reeksen... Begint op veel plaatsen dus op vrijdag 12 april 2019, op sommige zelfs al 11 april. Bijvoorbeeld op 1 van die dagen moeten mensen bij 7 verschillende kerken confessie doen op 1 dag). In Ayacucho in Peru is Semana Santa superuitgebreid. Bijvoorbeeld met vuurwerk als opening, en metersgrote onwijs mooie zandschilderijen op de straten die ze vervolgens kapot lopen met een processie! In Lima ook prachtig met veel processies en treurige muziek. Maar vast in veel andere landen en steden ook.

Veel plezier en succes met voorbereiden en inlezen. (Lonely Planet! site en gids > ook routesuggesties)
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Thanks voor deze uitgebreide reactie patsy--stone, hier heb ik zeker wat aan!
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig maar! Ik ben benieuwd wat jullie kiezen en hoe lang jullie gaan.
You can never have too many hats, gloves and shoes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven