Tanzania rondreis

06-10-2018 12:37 7 berichten
Volgend jaar zomer willen we (ik en kind van 14) een individuele rondreis maken door Tanzania, en aansluitend Zanzibar. Alle aanbieders (Matobe, Fox, Afrikareizen, etc) bieden ongeveer hetzelfde, 12-14 dagen voor ca 4200 pp.
Die prijs valt me dus eigenlijk best wel tegen, zeker als ik hier wel eens verhalen lees.
Hebben jullie tips om het betaalbaar te krijgen? Of is dit het, als je hartje hoogseizoen met zijn tweeën, niet in kleine tentjes, maar fatsoenlijke lodges wilt verblijven?
Alle reacties Link kopieren
Tanzania is, zeker als je individueel wilt reizen, zo duur helaas...Troost je: komende jaren wordt het nog veel duurder (minder beschikbare plekken) zoals ons door de gids toen werd verteld. Wij hebben daarom gekozen voor een groepsreis, aangezien dat maar met 6 personen in een busje was en je gewoon eigen slaap/douche gelegenheid had. Je moet natuurlijk wel wat mazzel hebben, maar wij hebben daarom bij een internationale organisatie geboekt en aangegeven niet bij NL-ers te willen. Gaf toch meer een vakantiegevoel. Busje bestond toen uit ouder Engels echtpaar, Portugees stel (rond de 30), Deen (begin 50) en wij twee.
Ander busje werden leeftijdsgenoten (pubers en andere had gezinnen) samengeplaatst. Op 1 busje na (we reden met 5 dezelfde route, maar apart) had iedereen hele leuke busjes...

Zanzibar hadden wij echt een van de beste hotels in de package deals: ontzettend goed eten, luxe huisjes en mooiste stuk strand...

En nog iets: hartje zomer zijn de meeste beesten al naar Kenia vertrokken en is bijvoorbeeld Serengeti veel leger, alles is enorm dor en droog rond die tijd. Natuurlijk zijn er nog beesten, maar de kans dat je meer ziet is wel echt kleiner. Kenia zou je daarom ook kunnen overwegen voor safari.
samen sta je sterker
Bedankt voor je reactie! Ik neig nu toch een beetje naar Kenia. Volgens mij is dat ook heel mooi, maar minder in trek bij reisprogramma’s.
Een groepsreis heb ik ook overwogen maar voor een puber lijkt me dat toch niet zo leuk. En een echte familiereis met meerdere gezinnen zien we al helemaal niet zitten.
Alle reacties Link kopieren
Ga een op forum verrereizenmetkinderen kijken. Daar vind je veel info.
Zelf regelen! Vlieg naar Dar es Salaam, en boek vanuit daar een safari naar Selous Game Reserve. Vraag je hotel naar betrouwbare bureaus die (meerdaagse) trips kunnen regelen. Als je vanuit Nederland wil boeken moet je even googlen voor een losse safari trip.

Na je safari terug naar Dar es Salaam, en vanaf daar kun je de veerboot nemen naar Zanzibar. Daar kan je lekker in Stone Town blijven of bij een van de stranden, ik vond Paje Beach wel een aanrader.

Een retour ticket kost zo rond de 750 euro, een safari van 3 dagen kan je rond de 350 USD regelen (voordeel als je het ter plekke boekt: dan kan je afdingen). De veerboot naar Zanzibar is geloof ik iets van 25 USD (enkele reis) en je accommodatie kan je natuurlijk zo duur of goedkoop maken als je zelf wil.

Ik denk dat het voor 1800 euro p.p wel te regelen kan zijn, excl. eten/drinken ter plekke (en ja, in het hoogseizoen).
Alle reacties Link kopieren
Zelf regelen is een stuk goedkoper. Het is al lang geleden dat ik er was maar het eten, de bus en hotels hebben vast niet opeens Europese prijsniveaus gekregen. Destijds kon ik op de niet-safaridagen voor €15 per dag slapen en eten, en dan had ik nog een privékamer ook. De bus was ongeveer €1 per uur, dus €10 voor een rit van 10 uur. Was ook helemaal prima te doen zo in mijn eentje met het openbaar vervoer. In de bussen zitten gewoon oma's, moeders met kinderen, boeren, studenten... Als jij met een kind reist zullen ze dat alleen maar geweldig vinden. Alleen bij de busstations moest je wel goed opletten, drukte, chaos en wel louche figuren, net als hier op Amsterdam CS eigenlijk.

De safaridagen kostten mij destijds ongeveer €120 per dag voor een kampeersafari in een groepje (waar je dan tijdelijk bij wordt samengevoegd), inclusief de entree van de wildparken. Heel gaaf hoor, superveel gezien. Olifanten, leeuwen, cheetahs, apen, zebra's, giraffen, gnoes, nijlpaarden, neushoorns, jakhalzen, struisvogels en nog veel meer. Na 4 dagen safari vond ik het dan ook wel weer mooi geweest, dan heb je het wel een beetje gehad met rondstuiteren in een jeep over onverharde wegen, op je kont zitten, en zoeken naar bruinige dieren in bruinige landschappen.

Ik heb ook nog een culturele tour gedaan van 3 dagen voor €50 per dag inclusief eten en slapen, met een gids. Dat is het leuke aan Tanzania: daar zijn heel veel culturele tours. Dat je 4000 jaar oude rotstekeningen gaat bekijken met een archeoloog, plantages bezoekt, een natuurlijke waterbron in de woestijn ziet (waar gewoon uit de grond water omhoog komt), een honingoogst in het donker meemaakt, gaat fietsen tussen dorpen, met een medicijnvrouw spreekt, etc etc. (Elke culturele tour is weer anders.)

En verder heb ik dus gewoon zelf rondgereisd voor die €15 per dag, markten bezocht, rondgelopen door Stone Town en paleizen bezocht, etc. Zanzibar vond ik echt de moeite waard, zoveel geschiedenis.

In Kenia vond ik het veel drukker en toeristischer, stonden we vaker met 10 minibusjes en jeeps om 1 leeuw heen. En propten ze mensen in minibusjes waardoor sommigen niet eens een raamplaats hadden om de dieren goed te kunnen zien, laat staan foto's te kunnen maken.

Koop een Lonely Planet Tanzania en regel het gewoon zelf! In die gids staat alles wat je moet weten, en je kan er nog wat actuele info bij zoeken, en bijvoorbeeld reviews over safaribedrijfjes.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het wel goedkoper kan, maar daarvoor moet je bereid zijn zelf wat meer uit te zoeken.
Ik heb langere tijd in Tanzania doorgebracht en maar eein aantal dagen in Kenia, maar ik vond men vriendelijker in Tanzania.
Een andere reageerder gaf aan dat veel dieren naar Kenia vertrekken, dat herken ik niet. Het zijn wilde dieren, ze trekken rond richting voedsel, maar de parken zijn mega groot en een beetje safari bedrijf weet waar ze moeten zijn.
Koop een lonely planet, kijk op TripAdvisor, en boek zelf wat.
De grootste chaos zul je vinden op de busstations waar je voor de langere reizen bussen vindt. Wees slim, koop direct in het kantoor van de persoon in het hokje, en geen tussenpersonen en let op je waardevolle spullen. En dan komt het echt goed.
Ik heb goede ervaring met tanzatrail, de eigenaren zijn even Tanzaniaans-nederlands stel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven