Ervaringen Kroatië met (kleine) kinderen?

16-10-2018 13:18 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Kroatië staat al heel lang op mijn lijstje en ik overweeg om daar volgend jaar lente (mei/juni) heen te gaan. Oudste is dan net 3 en jongste 7 á 8 maanden. Het liefst zou ik een roadtrip doen en o.a. ook Slovenië erbij pakken, maar misschien is dat nogal ambitieus met twee kleintjes. Alternatief zou zijn gewoon te vliegen naar Kroatie en evt. een huurauto te nemen.

Ben heel benieuwd of anderen hier al ervaring mee hebben en hoe dat beviel. Hoe was het weer? Hoe is de kindvriendelijkheid? Hoe lang heb je nodig om de mooiste dingen te zien? Ik wil in ieder geval heel graag maar Plitvice, maar Kroatië heeft natuurlijk veel meer te bieden. Alle inhoudelijke tips zijn welkom..

Alvast bedankt!
anoniem_374045 wijzigde dit bericht op 16-10-2018 13:19
Reden: Typfoutje
0.14% gewijzigd
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben meerdere keren in Kroatië geweest, maar toen had ik nog geen kinderen. Wij gingen met de auto en reden er circa 16 uur over. Dit zou ik je zeker niet aanraden met zulke kleintjes. Het weer is er heerlijk, Plitvicemeren zijn prachtig. Ook de watervallen van Krka kan ik je aanraden. istrië vond ik wat minder leuk, veel te toeristisch naar mijn smaak.
Hou er wel rekening mee dat er in Kroatië veel zwerfhonden en -katten rondlopen. Deze kunnen rabiës hebben. Met een enthousiaste peuter die ieder katje of hondje wil aaien lijkt dit me wel iets om in gedachten te houden. Oh, en mijn man is ziek geworden van het Kroatische kraanwater.
Plitvice is niet echt handig om naar toe te gaan met een kleuter en baby aangezien je over houten vlonders en bos loopt door het park en soms best even moet klimmen.
Niet handig met een kinderwagen lijkt mij.
Hoelang de tijd heb je ? Ik zou een tussenstop maken in Karinthië, vanuit daar zit je in een klein uurtje in Slovenië, Bled is leuk om te bezoeken.
Alle reacties Link kopieren
mater_matuta schreef:
16-10-2018 13:57
Ik ben meerdere keren in Kroatië geweest, maar toen had ik nog geen kinderen. Wij gingen met de auto en reden er circa 16 uur over. Dit zou ik je zeker niet aanraden met zulke kleintjes. Het weer is er heerlijk, Plitvicemeren zijn prachtig. Ook de watervallen van Krka kan ik je aanraden. istrië vond ik wat minder leuk, veel te toeristisch naar mijn smaak.
Hou er wel rekening mee dat er in Kroatië veel zwerfhonden en -katten rondlopen. Deze kunnen rabiës hebben. Met een enthousiaste peuter die ieder katje of hondje wil aaien lijkt dit me wel iets om in gedachten te houden. Oh, en mijn man is ziek geworden van het Kroatische kraanwater.
Vliegtuig / huurauto, geen dieren aaien en flessen water dus.. thanx voor de tips!!
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Alle reacties Link kopieren
Kameelperd schreef:
16-10-2018 14:21
Plitvice is niet echt handig om naar toe te gaan met een kleuter en baby aangezien je over houten vlonders en bos loopt door het park en soms best even moet klimmen.
Niet handig met een kinderwagen lijkt mij.
Hoelang de tijd heb je ? Ik zou een tussenstop maken in Karinthië, vanuit daar zit je in een klein uurtje in Slovenië, Bled is leuk om te bezoeken.
Ik dacht aan 2 á 3 weken afhankelijk van of we ook naar Slovenië zouden gaan. Wil niet teveel haasten met kleine kinderen. Bedankt voor de tip!

Overigens zullen we eerder de baby in de draagdoek doen dan met een kinderwagen reizen, dus als oudste af en toe bij papa op de nek/arm kan dan zou Plitvice wel moeten lukken denk ik!
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
.
Alle reacties Link kopieren
Malagueña schreef:
16-10-2018 16:23
Vliegtuig / huurauto, geen dieren aaien en flessen water dus.. thanx voor de tips!!
net spanje dus! :-D
Plitvice zou ik idd niet doen met kleine kinderen. Dat is met kinderen vanaf een jaar of 10 denk ik pas echt leuk. Maar campings, hotels etc die kindvriendelijk zijn zijn er genoeg. Zadar vind ik mooi. En verder vind ik Novi Vinodolski en Crikvenica erg leuk, wel toeristisch maar niet overspoeld door NL en nog redelijk betaalbaar wat eten en drinken betreft
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
daenerys79 schreef:
16-10-2018 17:21
net spanje dus! :-D
Plitvice zou ik idd niet doen met kleine kinderen. Dat is met kinderen vanaf een jaar of 10 denk ik pas echt leuk. Maar campings, hotels etc die kindvriendelijk zijn zijn er genoeg. Zadar vind ik mooi. En verder vind ik Novi Vinodolski en Crikvenica erg leuk, wel toeristisch maar niet overspoeld door NL en nog redelijk betaalbaar wat eten en drinken betreft
Ik kan het water in spanje wel drinken, maar misschien is dat mijn spaanse bloed :biggrin:

Plitvice wil ik zelf echt graag zien, dus sleep ze gewoon een dag mee.. komt vast goed. Bedankt voor de tips, ik ga die plaatsen eens opzoeken!
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Mijn zus en zwager zijn met de kinderen naar Plitvice geweest. Met de autotrein naar ergens in Oostenrijk en vervolgens via Slovenië naar Plitvice. Stukken van zo’n 300 km dus goed te doen. De kinderen vonden er niet zoveel aan, want die zouden liever twee weken ergens blijven.
Zelf ben ik dit jaar met een puber naar Istrië geweest. Het hele stuk met de auto en dat doe ik nóóit meer. Het is zo ongeveer de slechtste route die je kunt bedenken qua files. Het was echt verschrikkelijk. De vakantie was erg leuk, maar we hadden ons ook ingesteld op 75% zon/zwemmen/niets doen.
Ik heb Plitvice met mijn kinderen bezocht toen ze 6 en 4 waren. Ze hebben de wandelroute van 10 km gedaan en vonden het fantastisch. Het ligt dus echt aan wat voor kind je hebt. Plitvice is niet buggyvriendelijk (tenzij je alleen het treintje neemt), maar wel ongelooflijk mooi, dus ik zou het best kunnen begrijpen als je ze wel meeneemt. En al zijn ze alleen maar verrukt over de vlinders en de vissen, dan is het toch ook prima.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
17-10-2018 08:28
Mijn zus en zwager zijn met de kinderen naar Plitvice geweest. Met de autotrein naar ergens in Oostenrijk en vervolgens via Slovenië naar Plitvice. Stukken van zo’n 300 km dus goed te doen. De kinderen vonden er niet zoveel aan, want die zouden liever twee weken ergens blijven.
Zelf ben ik dit jaar met een puber naar Istrië geweest. Het hele stuk met de auto en dat doe ik nóóit meer. Het is zo ongeveer de slechtste route die je kunt bedenken qua files. Het was echt verschrikkelijk. De vakantie was erg leuk, maar we hadden ons ook ingesteld op 75% zon/zwemmen/niets doen.
Oh bedankt voor de tip qua files, dat zou een drama worden denk ik. Welke maand was jij er en hoe warm was het?
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Alle reacties Link kopieren
vrouwjagersma schreef:
17-10-2018 08:59
Ik heb Plitvice met mijn kinderen bezocht toen ze 6 en 4 waren. Ze hebben de wandelroute van 10 km gedaan en vonden het fantastisch. Het ligt dus echt aan wat voor kind je hebt. Plitvice is niet buggyvriendelijk (tenzij je alleen het treintje neemt), maar wel ongelooflijk mooi, dus ik zou het best kunnen begrijpen als je ze wel meeneemt. En al zijn ze alleen maar verrukt over de vlinders en de vissen, dan is het toch ook prima.
Ja dat denk ik dus ook: die oudste van mij vindt alles interessant en geweldig (+ heeft energie voor 10) en anders kan ik altijd nog roepen dat we beren gaan zoeken :hihi: De jongste kan slapen in de doek. 10km klinkt als een goede workout voor onszelf met twee kleine kinderen op de arm/rug/nek! :biggrin:
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Alle reacties Link kopieren
Kroatië is wel een land met kiezelstranden, dus als je kinderen zandkastelen willen bouwen, kom je op veel plaatsen bedrogen uit :)
Alle reacties Link kopieren
Malagueña schreef:
17-10-2018 09:40
Oh bedankt voor de tip qua files, dat zou een drama worden denk ik. Welke maand was jij er en hoe warm was het?
Wij hebben geen files gehad en waren er eind september. Toen was het zo'n 20-23 graden denk ik. We zijn ook een keer in het hoogseizoen geweest en dat doe ik nóóit meer.
Eze schreef:
17-10-2018 11:40
Kroatië is wel een land met kiezelstranden, dus als je kinderen zandkastelen willen bouwen, kom je op veel plaatsen bedrogen uit :)
Dit zou ik wel mee laten spelen. Ik vind zand zoveel fijner, vooral met kleine kinderen.
Malagueña schreef:
17-10-2018 09:40
Oh bedankt voor de tip qua files, dat zou een drama worden denk ik. Welke maand was jij er en hoe warm was het?
Juli, en het was kouder dan in Nederland. Rond de 30 graden.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn er vorige zomer geweest met onze kinderen van toen 6& net 4. Ik vond Kroatië prachtig, maar zwaar overtoeristisch (de kust). Wij zaten in Dalmatië trouwens. Ik denk (hoop) dat het buiten de zomermaanden minder is, dan zou ik er graag nog eens naar teruggaan. Krka bezocht en je waant je in een sprookje, behalve dan dat er elke 3 minuten een buslading toeristen afgezet wordt en je letterlijk in polonaise over de boardwalk loopt..Plitvice ga ik heel graag eens heen, maar dat gaat sowieso dan niet in het hoogseizoen worden.

Uiteindelijk zijn we na 2 weken in Slovenië beland vanwege de drukte en warmte en dat was echt een aangename verrassing. We zaten in het stukje op de grens met Italië en we hebben onze ogen uitgekeken naar de prachtige natuur. Een van mijn favoriete landen nu!

Qua reis zijn we gewoon met de auto gekomen, maar onze kinderen zijn vrij makkelijk met rijden. Ik vond het trouwens wel ver n herken het file probleem (maar nogmaals, wij waren in de zomervakantie). We spraken ook mensen die naar Insbruck met de auto-slaaptrein waren gegaan, vanaf daar is het veel minder ver. Dat zou ik denk ik een volgende keer proberen. Veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
17-10-2018 11:40
Kroatië is wel een land met kiezelstranden, dus als je kinderen zandkastelen willen bouwen, kom je op veel plaatsen bedrogen uit :)
en als je met kinderen (en voor jezelf ook trouwens) wel naar een kiezelstrand gaat en je gaat het water in, doe echt waterschoenen aan! niet alleen voor de kiezels (want die doen echt pijn) maar er zijn vaak zee-egels en geloof me, daar wil je echt niet op gaan staan met blote voeten.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Ohh Kroatië is zo mooi! Ik heb vorig jaar een roadtrip van 4 weken door Kroatië gedaan met een vriendin en een koepeltentje.

We zijn in 1x naar Bled gereden en hebben daar 1 nachtje gestaan. Was eigenlijk voor het mooie een net iets te lang stuk.

De volgende dag zijn we weggeregend, dus doorgereden naar Rovinj. We zijn vanaf hier naar het eiland krk gereden en toen door naar Sibenik, waar we de watervallen van krka hebben bezocht. Vanaf hier naar Omis, waar we ook de steden trogir/split en het eiland brac hebben bezocht. Toen door naar Dubrovnik. Vanaf hier zijn we een dagje naar Mostar in Bosnië geweest. Tussen Mostar en Dubrovnik in heb je ook een plek met hele mooie watervallen. Vond ik persoonlijk misschien nog wel het mooiste.

Van Dubrovnik zijn we doorgereden naar Plitvice, waar we twee nachtjes op een camping stonden. Waar we ons heel erg in hadden vergist hier was het toeristen gehalte. Wij hadden gezien dat het park vroeg open ging, dus wilden we er ook vroeg naar toe. Toen wij aankwamen, op het moment dat het park openging, stond er al een wachtrij voor de ingang van ruim een uur. Ook in het park zelf was het net de avondvierdaagse. We liepen in een stoet langs de mooie plekjes, waar niet zoveel te zien was, omdat het waterpeil heel laag stond. Ook toen we met een bootje naar een andere plek wilden gaan moesten we ruim een uur wachten.
Tip voor Plitvice, als je hier echt echt heel graag heen wilt, zorg dat je minstens een half uur voordat het park open gaat in de rij gaat staan.

Vanuit Plitvice zijn we weer naar Bled gereden, en toen weer terug naar Nederland.

Het was echt een prachtige route! Ik zou het zo nog een keer doen. Wij hebben ervoor gekozen om niet over de tolwegen te gaan, maar de wegen langs de kust te nemen. Met de afstanden tussen de plaatsen die wij reden, was dit prima te doen. Het uitzicht was prachtig en je kon op veel plekken even stoppen om foto's te maken, of om even een snelle duik in het prachtige water te nemen. Alleen van Dubrovnik naar Plitvice hebben we de tolweg genomen, maar toen waren we ook gelijk een vermogen kwijt.

Dus tips:
- Bedenk goed waar je heen wilt en wat je wilt zien
- Boek van tevoren een accommodatie, wij gingen zonder reserveringen en kwamen vooral in het mega toeristische gebied Istrië amper aan een kampeerplek
- Neem af en toe eens een kustweg ipv een tolweg :)
- Als je naar plitvice wilt, ga dicht in de buurt in een accommodatie!

Als je nog een specifiek gebied in gedachten hebt waar je tips voor wilt, let me know!
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn afgelopen zomer op vakantie geweest naar Kroatië. Wij hebben een roadtrip gemaakt en hebben gestopt in Duitsland en daar overnacht. Wij zijn in Bled (Slovenië) geweest en vervolgens naar Kroatië gegaan. Wij zijn in Zadar, Split, Dubrovnik, plaatsje bij Plitvice meren en in Porec geweest. Als je wel een roadtrip gaat maken let er dan op dat je overal echt een paar dagen bent. Wij hadden het best krap gepland waardoor we weing tijd overal hadden. Het is handig om bij de plitvice meren te overnachten in de buurt zodat je sochtends om 8 uur naar binnen kan. Verder vonden win Istrië veel te toeristisch en zouden we daar nooit meer naar toe gaan. Ik denk verder dat het prima te doen is en ook leuk is met kinderen in Kroatië!
Alle reacties Link kopieren
Oeps, erg lang van stof zie ik! Marloes zegt hetzelfde in een stuk minder woorden ;)
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal voor de uitgebreide reacties en tips!! Wordt zeer gewaardeerd.

Weet iemand of het eind mei/ begin juni ook nog zo heel erg druk is bij Plitvice en in Istrië? Wachtrijen en busladingen toeristen word ik niet heel gelukkig van, maar wil het liefst ook wel een beetje mooi weer (zo rond de 20-25 graden) natuurlijk.
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven