IJsland in de kerstvakantie?

17-10-2018 17:39 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik was net een heel epistel over Kroatië in een ander topic aan het typen, toen bedacht ik me dat ik jullie ook best om advies kan vragen. Ik heb al gezocht naar topics over IJsland, maar die zijn al vrij oud, of gaan over een andere periode in het jaar.

Is er iemand van jullie in de kerstvakantie/december periode naar IJsland geweest? Het begon van het weekend als grap, maar ik heb even bij wat afbeeldingen op google gekeken en werd er toch wel erg blij van. Vliegtickets zijn ook niet zo heel duur zag ik, accommodatie heb ik me nog niet in verdiept.

Ik ben erg benieuwd naar ervaringen als deze er zijn!
Ik ben er geweest, maar wel eind november dus niet in de kerstvakantie.

De vliegtickets zijn redelijk goedkoop, maar houd er rekening mee dat accommodatie en het huren van een auto behoorlijk duur zijn.

Laat je daar niet door tegenhouden: het is een ongelooflijk mooi land. Tip: boek geen excursies met een groep, maar huur een auto en ga er zelf op uit. Zo vermijd je grote, toeristische groepen, kun je de tijd nemen en bespaar je geld.

Oh en ga niet naar de Blue Lagoon. Super toeristisch, duur en 'man made', dus niet natuurlijk. Wij zijn de bergen ingegaan en hebben daar in een warme rivier gezwommen. Geen mens om ons heen en honderd keer mooier dan de Blue Lagoon. Het was -4 en het sneeuwde, maar het water was 38 graden. Even doorbijten als je je kleding (en vooral sokken!) uittrekt en in de sneeuw en op het ijs staat, maar het is het zo waard.
IJsland is echt de mooiste plek waar ik ooit ben geweest. Ik ben zelf in de zomer geweest en niet rond de kerst, maar lijkt me een geweldige periode om te gaan. Heel veel plezier alvast
Houdt rekening met slechts 5 uur daglicht in de winter. Je kunt dus niet veel plaatsen per dag bezoeken. Het weer is altijd onvoorspelbaar maar in de winter is dat nog onzekerder. Sneeuwval en plotseling opzettende storm waardoor je ingesneeuwd raakt is mogelijk. Als je een auto huurt, neem dan in de winter een 4x4. Verder eens met het bovenstaande.
Alle reacties Link kopieren
Snap hem niet helemaal. Volgens mij wordt het echt nauwelijks licht daar rond de kerst. Nou zal het best een heel mooi land zijn, maar daar zie je dan dus helemaal niks van, ben ik bang.
Ik heb IJsland ook zeker op de bucketlist staan, maar ik hoor van mensen die zijn geweest dat het echt extreem duur is (met name eten en drinken).
Ik zou in de zomer gaan.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn midden februari 2016 een week geweest. Volgens mij is rond kerst idd nauwelijks licht, dus daar zou ik niet snel voor kiezen. In februari liep dat ongeveer gelijk met Nederland. Maar dat kan je wel online opzoeken. Wij hebben echt prachtig weer gehad. 1 dag echt slecht. We hadden wel alles van te voren vast gelegd maar niet heel strak gepland. Dat is wel belangrijk, meerdere mensen gesproken die vanwege het weer niet bij plek van bestemming konden komen. (De oostkant van het eiland was toen wij er waren niet te bereiken)
We hadden een huurauto (echt een aanrader!).Overnachtingen via airbnb gedaan. Allemaal met mogelijkheid zelf te koken.
We zijn bij de secret lagoon geweest. Niet heel secret meer, maar met huurauto net voor de tourbussen naar binnen gegaan.
Verder orka's gezien en meerdere keren het noorderlicht. Maar dat is allemaal geluk hebben. Vrienden van ons gingen een jaar later in dezelfde periode en zagen beiden niet en hadden heel de week grauw weer. Wij hadden voornamelijk blauwe lucht met een zonnetje.
Je kan het heel duur maken. Wij waren voor alles 1500 in totaal kwijt voor 2 personen (een week dus): vlucht, overnachtingen, auto, eten, souveniers en orkatour. Echt alles dus.
Ik vond het echt prachtig en zou het zo weer doen. Als je gaat, probeer wat verder te gaan dan de hoofdstad en de golden circle. Met een huurauto kan je stoppen waar je wilt en wanneer je wilt. En bedenk bij het plannen dat je afhankelijk bent van het weer (dus niet te strak en optimistisch plannen)
Alle reacties Link kopieren
Oh en wij hadden geen 4x4 in de winter, maar suzuki swift. Je mag in de winter niet van de doorgaande weg af. Alle f wegen zijn gesloten. De banden van de huurauto's hebben studded tires. Zou niet voor de allerkleinste auto gaan ivm de wind. En NIET rijden op plekken waar geen autosporen te zien zijn. Wij hebben verschillende auto's de berm in zien rijden, waar ze dan wegzakten in bijna een meter sneeuw. Ook de 4x4's kwamen daar niet handig uit.
anoniem_197220 wijzigde dit bericht op 17-10-2018 19:20
88.23% gewijzigd
Wij zijn er in de periode eind november geweest, onze mooiste reis tot nu toe.
De sneeuw, het Noorderlicht, de gletsjers, de watervallen. Adembenemend.
Alle reacties Link kopieren
Doen! Wij zijn vorig jaar geweest in de kerstvakantie ! Super!
Daglicht valt echt wel mee. Maakt de sfeer juist prachtig. Wij hebben genoten!
Het leven is er wel duur, maar zeer de moeite waard. We gaan ooit zeker terug. En dan weer in deze periode.
Kleed je wel goed op de kou , daarna genieten in de vele baden!
Bijna vergeten: als je een auto huurt, ga dan zeker naar Jökulsárlón (het grootste en bekendste gletsjermeer van IJsland). Het is vanaf Reykjavik wel even rijden, wij hebben er inclusief korte pauzes een uur of 5/6 over gedaan enkele reis, maar het is één van de mooiste dingen die ik ooit gezien heb. Enorme bergen en brokken ijs en ontzettend helder; je kunt er zo doorheen kijken.

Als je dit doet, moet je wel op het daglicht letten. Wij zijn vroeg vertrokken (het werd rond 10 uur licht) zodat we genoeg daglicht hadden om de gletsjer en omgeving te zien voordat de zon weer onderging (rond half 4, 4 uur). We zijn dus in het donker teruggereden, maar dat maakte niet veel uit want je rijdt dezelfde weg terug naar Reykjavik.

Oh en vergeet onderweg het zwarte strand van Vik niet te bezoeken. En eventueel, als je tijd hebt, het vliegtuigwrak in de buurt van Vik.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn in februari geweest om meer licht te hebben maar wel nog de sneeuw en Noorderlicht, prachtig!
Alle reacties Link kopieren
Ai! Hele wisselende reacties dus! Van heel positief, naar iets minder positief. Het lijkt mij met de sneeuw heel mooi en stiekem hoop ik inderdaad het noorderlicht te zien.

Maar dat daglicht is wel een dingetje. Ik heb ergens gelezen dat er zo´n 5 uur zon is, maar dat de zonsopkomst en zonsondergang heel lang duurt, waardoor het dus wel langer licht is. Iemand daar ervaring mee?

Eens even kijken of ik iemand kan vinden die het leuk vindt om met me mee te gaan!

Als er nog meer ervaringen en tips zijn, van harte welkom!
Alle reacties Link kopieren
https://www.youtube.com/watch?v=RQchn3jFKdw
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Blond93 schreef:
17-10-2018 21:03
Maar dat daglicht is wel een dingetje. Ik heb ergens gelezen dat er zo´n 5 uur zon is, maar dat de zonsopkomst en zonsondergang heel lang duurt, waardoor het dus wel langer licht is. Iemand daar ervaring mee?

Wij waren er zoals gezegd half november (dus een paar weken eerder dan jij misschien zult gaan) en hadden dus een uur of 6 daglicht. Dat was prima te doen, je weet het van tevoren dus je kunt er rekening mee houden qua planning.

Ik vond de zonsopkomst en -ondergang niet veel langer duren dan in Nederland, maar het kan best zijn dat andere mensen dat anders ervaren hebben.
Alle reacties Link kopieren
Nice! Ik had er nooit aan gedacht om op youtube te zoeken. Bedankt voor de link!
Alle reacties Link kopieren
Nectarinepit schreef:
17-10-2018 21:20
Wij waren er zoals gezegd half november (dus een paar weken eerder dan jij misschien zult gaan) en hadden dus een uur of 6 daglicht. Dat was prima te doen, je weet het van tevoren dus je kunt er rekening mee houden qua planning.

Ik vond de zonsopkomst en -ondergang niet veel langer duren dan in Nederland, maar het kan best zijn dat andere mensen dat anders ervaren hebben.
Bedankt voor je verhaal en tips! Ik krijg er stiekem wel zin in, het ziet er allemaal zo gaaf uit! Dan maar alles uit die paar uur daglicht halen wat erin zit!
Alle reacties Link kopieren
We gaan! Ik heb mijn reismaatje zover kunnen krijgen en we hebben deze vakantie geboekt:

https://www.pharosreizen.nl/rondreizen/ ... is-ijsland

Ik ben heel erg benieuwd. Ga al jullie tips nog eens doornemen :). Nogmaals bedankt!
Leuk, heel veel plezier alvast!
Alle reacties Link kopieren
Gaaf, IJsland is prachtig.
Wij zijn wat meer in de zomer/najaar geweest en toen konden we wel het hele eiland rondrijden, dan kom je eigenlijk wel op de mooiste plekjes. dat zou persoonlijk mijn voorkeur wel hebben, ik vond de Golden Circle het minst (maar nog steeds mooi hoor).

Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt, ik vond het achteraf heel erg meevallen. Maar wij hadden dan ook geen georganiseerde reis, hebben alles zelf gedaan met 3 personen. Ontbijt en lunch standaard in de supermarkt gehaald, dat scheelt al enorm!

het is wel de mooiste reis die ik tot nu toe gemaakt heb :heart:
Alle reacties Link kopieren
Geweldig land. Ben er 2 keer geweest. Een vriendin van mij woont daar en daar ben ik beide keren geweest. Scheelt enorm in de kosten, hoefde alleen de vliegreis te betalen. Rond de Kerst? Geen idee hoe het dan is, voornamelijk donker, vermoed ik.
Alle reacties Link kopieren
Even een update. We zijn geweest en het was geweldig! Ik heb zoveel mooie dingen gezien. Het licht viel reuze mee. Ik had me op het ergste ingesteld, maar rond half 11 werd het snel licht en rond half 5 weer donker. In Reykjavik beide een uurtje later. Mocht iemand nog op dit topic komen omdat hij/zij twijfelt over gaan in de kerstvakantie, DOEN!
Leuk om te horen!

Heb je het noorderlicht nog gezien?
Alle reacties Link kopieren
Ja 1 keer dat we het echt herkenden en daarna wil je het overal in zien. Ik denk dat het de 2e keer er ook was, maar durf het niet met zekerheid te zeggen, we zaten toen in de auto. Op de dagen dat de app aangaf dat de KP index heel hoog was, was het helaas bewolkt...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven