Alleen op skivakantie

18-10-2018 17:32 21 berichten
Vorige week heb ik mijn eerste soloreisje geboekt. In december vertrek ik voor 4 nachten naar Oostenrijk, Sölden.

Het plan is om zelf met de auto daarheen te rijden, maar het gaat om een rit van 9,5 uur. Het lijkt me vrij optimistisch om ervan uit te gaan dat ik deze rit in 1 keer zal kunnen doen zonder overnachting. Ik twijfel nu of ik op voorhand al een tussenstop zou boeken, of dat ik gewoon tijdens de rit zie wanneer en waar ik net wil overnachten. Is dit te doen? Ik ga trouwens net de week voor het hoogseizoen.

Stel dat ik het op voorhand boek, zou ik dan stoppen ergens in de helft van de rit of na 3/4e van de rit? Ik ben een beetje bang dat als ik nu op voorhand een kamer boek op bv. 6u rijden, ik na 4-5u echt al genoeg heb van de rit of mijn concentratie kwijt speel, maar dus toch verplicht ben door te rijden. Ik heb al vaker grote afstanden afgelegd, maar toen had ik wel gezelschap in de auto. Ik kan dus niet goed inschatten hoeveel sneller ik vermoeid zal geraken wanneer ik zo lang alleen in de auto zit.

Hoe minder ik de volgende ochtend moet rijden, hoe beter want dat betekent langer skiën die dag. Natuurlijk gaat mijn veiligheid wel boven alles.

Ik heb er ook over nagedacht om met de trein te gaan, maar ik weet alleen niet hoe dit in zijn werk gaat. Hoe doe je dit wanneer je zelf je ski's, skibotten, ... bij hebt? Aangezien ik op mijn eentje ben zal ik dus moeilijk alles zelf kunnen dragen en lijkt het me een blok aan mijn been.

Het zou ook erg leuk zijn moesten jullie nog andere tips hebben, afgezien van het vervoer!

Alvast bedankt :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het zelf een keer gereden, ging prima in een dag...stoer dat je alleen gaat! Je kunt eventueel bij transavia kijken, ze vliegen in een uurtje naar Innsbruck en vandaaruit is het nog een uurtje ongeveer..
Ik rij altijd alleen naar Oostenrijk omdat mijn kind nog niet mag rijden. ;-)

Op welke dag wil je in Oostenrijk aankomen?

Ik rijd normaal altijd in 1x. Dan om 5.00 uur weg en dan ben je in de (na)middag in Oostenrijk. De volgende dag pas snowboarden.

Laatste keer had ik wel een overnachting gedaan ivm drukt. Ik zit aan de schoolvakanties vast.
Toen om 18.00 uur weg gereden, om 0.00 uur in München aankomst overnachting en om 7.00 uur naar Oostenrijk gereden.
Om 12.00 uur stond ik op mijn snowboard.
Ik ga vaker alleen op vakantie maar dit zou ik denk ik nog niet alleen durven. Buiten het feit dat ik nog nooit op ski's heb gestaan of op wintersport ben geweest. Kortom ik vind het echt heel stoer want dit is wel wat anders dan een stedentripje Londen.
Ik ben weleens met de trein geweest ( Volgens mij heette dat de Alpenexpress), was echt heerlijk! Je kunt je skispullen daar gewoon kwijt, daar zijn ze op gemaakt. Wat erg fijn was, was dat er een barrijtuig/restaurantje was, badkamers om je op te frissen (niet met douche, maar wel met een wasbak etc.) en dat je 's nachts gewoon een bed kon uitklappen in de couchette. Je kunt dus lekker slapen als je daaraan toe bent en 's ochtends word je wakker in Oostenrijk. Ze hebben meerdere stops en je kunt met transfer naar je hotel boeken. Ik vind het echt een uitkomst.
Enige nadeel, het is wel prijziger dan met de auto. (maargoed, als je een overnachting boekt, is dat ook niet heel goedkoop)

Meestal rijden we samen en rijden we dus zonder overnachting. Heb wel eens een overnachting in Munchen geboekt. Had toen het grootste deel er al op zitten en daar overnacht bij een keten waar ik even de naam niet meer van weet. Dit was niet duur (was ook allemaal heel eenvoudig, maar wel nieuw en schoon) Je zou ervoor kunnen kiezen om net over de helft iets te boeken, dan heb je het grootste deel gehad. Een tip is wel om dan 'onder' een grote stad te slapen. Zoals bijvoorbeeld in Munchen, zijn wij nét voorbij alle drukke knooppunten gaan overnachten. Anders rij je 's ochtends als je weggaat, rechtstreeks de files in. Als je 's avonds laat net voorbij die punten bent, is het vaak wat rustiger en heb je 's ochtends tijdwinst. Voordeel is wel dat wij hierdoor een extra skidag hadden, we stonden om 11 uur 's ochtends op de piste.

Edit: wat betreft alles dragen.. ik heb voor mijn ski's een tas waar ook m'n stokken enzo in kunnen. De rest prop ik allemaal in een hele grote tas (indien mogelijk doe ik daar ook mijn skischoenen en helm bij in) en die doe ik op mijn rug, zo'n soort model.. maar dan zwart, past echt giga veel in: https://www.campveltoutdoorshop.nl/week ... euwe-model).
ik heb dan dus 2 tassen.. 1 grote weekendtas op m'n rug, en 1 tas met ski's en stokken erin. (en vaak nog een handtas voor de tickets en andere meuk)
Alle reacties Link kopieren
Nog nooit in mn eentje gedaan, maar afgelopen 2 wintersport vakanties hebben we onderweg wel overnacht. De eerste keer van tevoren geboekt. Was echt zonde want we hadden achteraf nog wel 2 uur of langer door kunnen/willen rijden. De tweede keer hebben we onderweg op de app van Booking iets gezocht wat op een uurtje rijden en op de route lag. Was ideaal!
Ik zou niet op voorhand boeken. Wacht gewoon af hoe het rijden gaat en als je moe begint te worden kijk je op Booking.com wat er in de buurt beschikbaar is. Misschien raak je wel veel verder dan je van te voren dacht. Of misschien rij je door slecht weer en wil je juist eerder stoppen.
Bedankt voor het goede advies allemaal!

Die trein ga ik zeker eens bekijken, als het met transfer naar het hotel is kan dit wel een handige oplossing zijn.

Verder, als ik toch de auto neem ga ik inderdaad gewoon onderweg een overnachting boeken dan. Zal misschien op voorhand een klein lijstje maken met betaalbare hotels op verschillende afstanden.
Alle reacties Link kopieren
Als je toch met de auto gaat zou ik de dag ervoor in de ochtend al vertrekken en een overnachting na zo'n 600 tot 700 km rijden boeken. Je kunt dan met korte stops rijden en dan ben je lekker op tijd in je hotel, of als het tegenvalt, een goede lunchpauze plannen en wat langere koffiepauzes. Dan nog kom je op tijd aan in je hotel en hoef je na de overnachting nog maar een kort stukje en ben je ook weer lekker op tijd in je hotel.
Andere mogelijkheid is dat je een reisgenoot zoekt. Er is een Facebookgroep 'Rit naar de sneeuw' waar oproepen staan van mensen die vervoer zoeken of aanbieden. Heb je aanspraak en wellicht vind je het prettig als de ander ook rijdt.
Beter een half motto....
Misschien handig om eens te kijken op het forum van wintersporters.nl. Kun je, als je dat zou willen, ook een oproepje plaatsen voor medereizigers. Zou er zelf niet aan moeten denken om zo ver alleen te rijden. Daar staan ook wel tips hoe je makkelijk een hotel zoekt. Je kunt daar ook checken of Duitsland vakantie heeft in die periode. Ik zou alleen vantevoren boeken als je bang bent dat alles volgeboekt is ( wegens Duitsers op weg). Het os vervelend als je eerder wilt stoppen dan je geboekte hotel, maar nog vervelender in je auto te moeten slapen.
Alle reacties Link kopieren
Sölden is niet heel gemakkelijk met het OV te bereiken. Laatste station is bij de ingang van het Ötztal en daarna moet je nog best een tripje met de bus.
Ik rij al jaren alleen met de auto naar Sölden. Als ik overnacht zoek ik onderweg een hotel via booking.com of hotel.de ofzo, maar meestal rij ik het op één dag. Gewoon rustig aan en om de twee uur of 200km even een kop koffie drinken/wat eten.
Vergeet t autobahn vignet niet, je pakt net een stukje snelweg. Je kunt dat stukje wel vermijden, maar met sneeuwval of in t donker adviseer ik je de snelweg te pakken na de Fernpass.

Veel plezier en alvast een goede reis.
spuka wijzigde dit bericht op 01-11-2018 14:30
0.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
18-10-2018 19:05
Ik zou niet op voorhand boeken. Wacht gewoon af hoe het rijden gaat en als je moe begint te worden kijk je op Booking.com wat er in de buurt beschikbaar is. Misschien raak je wel veel verder dan je van te voren dacht. Of misschien rij je door slecht weer en wil je juist eerder stoppen.
Dit idd. Je kunt altijd wel ergens een hotelkamer vinden hoor, juist makkelijkerdan wanneer je met 6 pers onderweg bent!
En zeker Duitsland is totaal onvoorspelbaar. Kom daar regelmatig en 8 vd 10 keer rij ik een bepaald stuk in 4 uur maar als er een ongeluk is gebeurd ofzo wordt dat rustig 6-8uur, en dan is filerijden ook nog vermoeiender dan gewon doorrijden.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
18-10-2018 19:05
Ik zou niet op voorhand boeken. Wacht gewoon af hoe het rijden gaat en als je moe begint te worden kijk je op Booking.com wat er in de buurt beschikbaar is. Misschien raak je wel veel verder dan je van te voren dacht. Of misschien rij je door slecht weer en wil je juist eerder stoppen.
Dit. Misschien kom je in een file terecht, in een sneeuwbui of rij je juist veel verder dan je dacht. Als je weinig eisen stelt, is er via Booking altijd wel iets goedkoops beschikbaar onderweg. Zeker voor 1 persoon, mijn ervaring is dat die kamers overblijven als de rest al vol is.
Ik zou het zelf niet in een keer rijden. Dat vind ik niet relaxed. Na max 5 a 6 uur ben ik het echt beu en ben ik ook moe.
Vooraf al een lijstje maken is ook nutteloos. Gewoon onderweg op Booking iets de buurt zoeken.
.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer in december ga je? De reistijd hangt wel erg af van hoe druk het is. 9,5 uur is nominaal, maar het kan ook rustig opeens 16 uur worden als er onderweg een paar ongelukken zijn gebeurd. Om die reden is een overnachting denk ik wel prettig, je moet toch maar wakker blijven in je eentje.

Verder vind ik vliegen met Transavia als je alleen bent ook een goeie optie. Ze vliegen volgens mij vanaf Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven naar Innsbruck. Zeker als Rotterdam of Eindhoven in de buurt bij jou is is dat heel fijn, hoef je lang zoveel van tevoren niet te zijn als op Schiphol. Je boekt dan voor €25 per enkele reis je ski-uitrusting erbij, bestaand uit ski's/snowboard, tas met schoenen en een helm. Je kunt je skischoenen ook nog vol stoppen met sokken en ondergoed enzo, dan red je het misschien wel om voor de rest alleen handbagage mee te nemen. Als je op een gunstige dag kunt vliegen (door de week) dan ben je vaak voor 1 persoon goedkoper uit dan met de auto, waar er kosten voor benzine, overnachting en autobahnvignet bij komen.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, dat zou ik doen. Het is een heel end rijden voor 4 nachtjes. Of je moet meer tijd hebben, en onderweg ook nog wat leuke dingen gaan doen.
.
Alle reacties Link kopieren
Probleem blijft dat voor Sölden na t vliegtuig en de trein ook nog de bus komt voor het venijn in de staart (het Ötztal door).
Alle reacties Link kopieren
Je zou ook kunnen overwegen op vliegveld Innsbruck een auto te huren. Dat doen wij vaak. Dat is goedkoper dan met zo'n airport taxi in ons geval. En trein/bus gaat er niet waar wij zitten. Dan wordt het mogelijk wel duurder dan helemaal rijden natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn best opties, ook vanaf Zurich.
Kijk hier eens:

https://www.soelden.com/winter/everythi ... train.html


Daily direct connections
Skiers can reach Ötztal by train from all directions. Seven daily direct connections take guests from Zurich to Ötztal-Bahnhof in only 3 hours without having to change trains. Also the Railjet towards Bludenz via Arlberg pass stops in Ötztal-Bahnhof every two hours. In winter, there is even an additional route from Munich to St. Anton am Arlberg, which stops in Ötztal-Bahnhof. The journey from the north can be made overnight with ÖBB Nightjet (from Hamburg or Düsseldorf via Nuremberg and Munich to Innsbruck). So you won't lose a single day.

Tip: More detailed information about current timetables and advance booking are available at www.oebb.at and www.nightjet.com
.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
02-11-2018 17:28
Er zijn best opties, ook vanaf Zurich.
Kijk hier eens:

https://www.soelden.com/winter/everythi ... train.html


Daily direct connections
Skiers can reach Ötztal by train from all directions. Seven daily direct connections take guests from Zurich to Ötztal-Bahnhof in only 3 hours without having to change trains. Also the Railjet towards Bludenz via Arlberg pass stops in Ötztal-Bahnhof every two hours. In winter, there is even an additional route from Munich to St. Anton am Arlberg, which stops in Ötztal-Bahnhof. The journey from the north can be made overnight with ÖBB Nightjet (from Hamburg or Düsseldorf via Nuremberg and Munich to Innsbruck). So you won't lose a single day.

Tip: More detailed information about current timetables and advance booking are available at www.oebb.at and www.nightjet.com
Nogmaals: Ötztal-Bahnhof ligt op meer dan een uur reistijd van Sölden, met de bus waarschijnlijk nog wat langer, die gaat namelijk ook door de dorpen.
Alle reacties Link kopieren
spuka schreef:
02-11-2018 20:02
Nogmaals: Ötztal-Bahnhof ligt op meer dan een uur reistijd van Sölden, met de bus waarschijnlijk nog wat langer, die gaat namelijk ook door de dorpen.
Geeft toch niet, ik ga zelf liever twee uur vliegen en twee uur bussen dan zelf negen of meer uur rijden. Ik vind het altijd wel leuk, met het ov in het buitenland.
.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
02-11-2018 21:46
Geeft toch niet, ik ga zelf liever twee uur vliegen en twee uur bussen dan zelf negen of meer uur rijden. Ik vind het altijd wel leuk, met het ov in het buitenland.
Behalve dat je al je zooi mee moet sjouwen en de skibussen van Ötztal BH naar Sölden bommetje vol zitten. Paar keer gedaan (trein-trein-bus), trein-trein was op zich ok, maar die bus was niet zo fijn.
Alternatief zou dan voor mij eerder zijn om vanaf Ötztal BH een taxi te pakken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven