Rabiës wel of niet.

20-10-2018 11:06 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb eigenlijk alle benodigde vaccinaties voor verre reizen. Behálve rabiës. GGD gaf destijds aan dat het alleen nodig was bij langer verblijf. Maar ik lees en hoor steeds meer bijtincidenten rondom apen bijv. Dus ben ik gaan twijfelen.

Hoe denken de ervaren reizigers hierover ? Ik vermijd zoveel mogelijk dieren. Aai nooit een beest etc. Hoeveel risico loop je dan nog eigenlijk ? Hoe snel moet je ná een incident laten vaccineren ?


Ik heb nog tijd voor mijn as (Mal. Borneo ) reis om te vaccineren en kosten zijn geen factor ivm goede verzekering.
Alle reacties Link kopieren
Doen. Als je wordt gebeten door een beest, heb je zonder vaccinatie (volgens mij) 12 -24 uur om het juiste medicijn te krijgen, anders ben je ten dode opgeschreven. En in veel gebieden is dat medicijn niet eens beschikbaar en moet je naar een ander land vliegen.

Als je wel bent gevaccineerd heb je een paar dagen om een medicijn te krijgen wat overal veel beter verkrijgbaar is.
jamie-lee wijzigde dit bericht op 20-10-2018 11:20
20.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het destijds wel gedaan, maar wij waren een lange tijd onderweg. Ik kreeg toen bij de tweede prik een allergische reactie, dus ik mocht de derde prik niet meer krijgen.

Als je gebeten wordt moet je sowieso medicatie krijgen. Een inenting tegen Rabiës geeft je dus alleen extra tijd, maar geen bescherming.
Alle reacties Link kopieren
Niet alleen apen he, ook zwerfhonden.
Ik zou hem halen, maar goed, ik laat me dan ook gaag lek prikken.
Alle reacties Link kopieren
Hier was vorige week ook een topic over : gezondheid/wel-of-niet-inenten-tegen-ra ... ges/429408
Misschien heb je daar iets aan ?
Zoeken via google (steekwoord + viva) levert vaak wel wat op. De zoekfunctie van het forum is zéér kaduk.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
20-10-2018 11:21
Hier was vorige week ook een topic over : gezondheid/wel-of-niet-inenten-tegen-ra ... ges/429408
Misschien heb je daar iets aan ?
Zoeken via google (steekwoord + viva) levert vaak wel wat op. De zoekfunctie van het forum is zéér kaduk.

Blijkt maar weer. Had idd weer gezochtvia forum. Wanneer leer ik het nu eens ;-)
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
20-10-2018 11:20
Niet alleen apen he, ook zwerfhonden.
Ik zou hem halen, maar goed, ik laat me dan ook gaag lek prikken.
Ik zit er ook niet mee. Heb ook alles verder maar omdat GGD zo duidelijk was destijds ..
Alle reacties Link kopieren
Doen. Ook al is het verblijf korter als aanegeven (ggd).
Je weet vooraf nooit wat je dan kan tegenkomen.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Ik heb het niet gedaan omdat de GGD zei dat het voor een korte reis niet nodig was. Tja, en dat geloof ik dan.
Krijg je altijd rabiës van een apenbeet of net als bij honden maar een kleine kans?
Alle reacties Link kopieren
Ik liep eens met mijn kind op m’n heup bij de taxi vandaan en we werden besprongen door een flinke aap. Hij had het gemunt op het pakje melk van kind.
Sindsdien geloof ik niet meer zo in de strategie ‘dieren vermijden’.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
20-10-2018 12:42
Ik heb het niet gedaan omdat de GGD zei dat het voor een korte reis niet nodig was. Tja, en dat geloof ik dan.
Krijg je altijd rabiës van een apenbeet of net als bij honden maar een kleine kans?
Kans bestaat. Likken (als je wondje hebt ) is link en beet. Als he gebeten wordt moet je altijd voor de prikken. Omdat je niet weet of beest het heeft en dat is in sommige landen moeilijk.
Alle reacties Link kopieren
Vind ik altijd een raar advies, “alleen bij een langer verblijf”. Alsof die aap/hond weet dat hij jou niet moet hebben omdat je nog maar net bent aangekomen.

Ga je alleen naar steden en het strand, dan zou ik het niet doen.
Maar ga je de natuur in of naar het platte land, dan wel.
Alle reacties Link kopieren
Merel7 schreef:
20-10-2018 14:59
Vind ik altijd een raar advies, “alleen bij een langer verblijf”. Alsof die aap/hond weet dat hij jou niet moet hebben omdat je nog maar net bent aangekomen.

Het is kansberekening: hoe langer in een land, hoe groter de kans op een beet.

Merel7 schreef:
20-10-2018 14:59


Ga je alleen naar steden en het strand, dan zou ik het niet doen.
Maar ga je de natuur in of naar het platte land, dan wel.

Precies. 6 weken fietsen over 't platteland betekent veel grotere kans op beet dan een week in een stad.
Alle reacties Link kopieren
https://www.maxvandaag.nl/sessies/thema ... op-letten/

Van de zomer zag ik bovenstaande bij groeten van Max. Ik zou het dus wel doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het destijds wel gedaan omdat ik voor langere tijd ging fietsen. Nu zou ik het alleen doen als ik naar een enorm afgelegen plek ga. Voor Borneo heb ik het nooit gedaan, daar hebben ze vaccinatie in het ziekenhuis van Kuching omdat er af en toe rabies voorkomt:

'Sarawak General Hospital in Kuching and other Government Hospitals in the State have sufficient stock of the rabies vaccine for post exposure treatment. Some private hospitals in Kuching also maintain stock of the rabies vaccine. For the latest information on the rabies outbreak see the government’s Sarawak Disaster Information website.

If you are bitten by a dog you should immediately wash the wound with soap and running water for 10-15 minutes. If no soap is available flush the wound with running water. Then go to the nearest hospital to have the wound treated and get the post exposure vaccine.

Rabies is not considered a major risk factor for most travellers in Sarawak. The likelihood of a tourist being bitten by a dog is low. However, Sarawak is no longer classified as rabies free. It may take some time before the 2017 rabies outbreak in Sarawak is contained. At present Sabah remains rabies free. In view of the changed situation travellers may wish to review their vaccination requirements for Sarawak and seek medical advice as to whether or not they require the pre-exposure rabies vaccine'
Alle reacties Link kopieren
Mayou, dank je.. Ik ga niet naar de meest afgelegen gebieden. Ik ga naar Sarawak naar de standaard dingen (semogogh en Bako oa) en Sabah naar Kinabatangan River , sepilok etc..

Ik heb de website even bekeken en daar kan ik niet echt 100% wijs uit worden maar het lijkt alsof ze daar lig wel actie ondernemen. Er zijn wel recente beten maar ik kan er niet zo goed uithalen of het positief was for Rabbies.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij mag je volgens de huisregels geen medisch advies vragen.

Oh ja en ik voorspel ook alvast jouw reactie:
"Ja maar ik vraag om ervaringen, niet om advies"

Am I right? ;-)
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Medisch advies vraag ik bij GGD :). Ik vraag mij af hoe anderen erin staan. Ervaring met rabies hebben weinig mensen. M.ii is dit net zoiets als naar mening vragen rondom algemene vaccinaties. Vaccineert iemand tegen rabies of niet en zo ja/nee waarom ?
Alle reacties Link kopieren
Ervaring met rabies, dan ben je dood. Dus die vertellen het hier niet na. ;-)

Anyway, ik zou geen medisch advies aannemen van complete leken die je ook nog niet eens kent.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Ja ik heb me wel laten inenten tegen rabiës. Ben vrij hypochonder en zou anders gewoon doodsbang worden als er op reis ergens een kat aan m'n hand zou likken ofzo
Alle reacties Link kopieren
patsy--stone schreef:
20-10-2018 23:44
Ervaring met rabies, dan ben je dood. Dus die vertellen het hier niet na. ;-)

Anyway, ik zou geen medisch advies aannemen van complete leken die je ook nog niet eens kent.
Dat bedoel ik met geen ervaring. Die is er niet. Dood :). En ik vraag geen medisch advies. Dat vraag ik bij GGD. Die gaven aan :niet tenzij lang verblijf. Ik vond dit te kort door bocht gezien recente verhalen. En ik vraag hoe ervaren reizigers erin staan. En dat draagt bij aan het denkproces.

Als dat niet kan kan de hele medische pijler wel dicht en ieder topic over vaccinaties verboden worden.
Alle reacties Link kopieren
Het verschil is dat je 6 dagen langer hebt om gevaccineerd te worden nadat je bent gebeten door een beest met hondsdolheid. Op Sarawak is dat dus niet nodig, omdat je binnen 24 uur gevaccineerd kunt worden.
Alle reacties Link kopieren
mayou schreef:
21-10-2018 07:22
Het verschil is dat je 6 dagen langer hebt om gevaccineerd te worden nadat je bent gebeten door een beest met hondsdolheid. Op Sarawak is dat dus niet nodig, omdat je binnen 24 uur gevaccineerd kunt worden.
Sabah ook ?

Er gaan zat vluchten van sandakan naar kuching.


Morgen bel ik even met GGD. Op hun site staat nog oude protocol Het is nu twee prikken met korte interval en klaar. Ik ga voor vaccinatie. Better safe etc.
Alle reacties Link kopieren
Op Sabah is geen rabies, maar KK heeft meerdere ziekenhuizen (waaronder Gleneagles, geweldig ziekenhuis!) waar je terecht kunt, mocht het nodig zijn en je kunt zelfs ook nog binnen 24 uur naar KL of Penang vliegen om daar naar een ziekenhuis te gaan (zit ook oa en Gleneagles in allbei)
Alle reacties Link kopieren
fiona2018 schreef:
20-10-2018 11:20
Ik heb het destijds wel gedaan, maar wij waren een lange tijd onderweg. Ik kreeg toen bij de tweede prik een allergische reactie, dus ik mocht de derde prik niet meer krijgen.

Als je gebeten wordt moet je sowieso medicatie krijgen. Een inenting tegen Rabiës geeft je dus alleen extra tijd, maar geen bescherming.
Het is niet alleen extra tijd: je hebt andere medicatie nodig die veel beter verkrijgbaar is. De cocktail die je binnen enkele uren nodig hebt als je niet bent ingeënt vooraf, is zeer moeilijk verkrijgbaar. Die is in westerse landen vaak maar in één apotheek in het land op voorraad. In veel andere landen is dat middel er niet eens.

De vaccins die je moet krijgen als je wel vooraf ingeënt bent zijn veel makkelijker verkrijgbaar, ook in meer afgelegen gebieden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven